Gå til innhold

Kan en maskin tenke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det å tenke, det maskiner gjør, når de prosesserer ting? Kan en maskin i det hele tatt tenke?

Anonymkode: 5f849...3e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å tenke innebærer å føle. Det gjør jo ikke maskiner. De er programmerte til å gjøre alt de gjør. Så er det det med kunstig intelligens da, men dette er ikke akkurat mitt spesialfelt. Jeg lurer også på hva du mener med å tenke, så jeg svarte som om du mente det var på måten som oss mennesker. 

Anonymkode: eb3dd...31e

Skrevet

Anbefaler å lese «Homo Deus - en kort historie om i morgen» av  Yuval Noah Harari. Fantastisk bok som belyser akkurat dette (og mye annet spennende).

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Er det å tenke, det maskiner gjør, når de prosesserer ting? Kan en maskin i det hele tatt tenke?

Hva legger du i å prosessere? 

I for eksempel medisinsk bildebehandling så vil en maskin lære hva den skal se etter ved å bli matet med bilder av hva den skal se etter. Flere eksempler, fra andre fagområder, viser jo at en maskin kan blir "vranglært" fordi den blir manipulert med informasjonen den får som input. Maskinen er "dum", men "smart" samtidig. 

Anonymkode: a8898...10f

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Å tenke innebærer å føle. Det gjør jo ikke maskiner. De er programmerte til å gjøre alt de gjør. Så er det det med kunstig intelligens da, men dette er ikke akkurat mitt spesialfelt. Jeg lurer også på hva du mener med å tenke, så jeg svarte som om du mente det var på måten som oss mennesker. 

Å tenke og å føle har ingen sammenheng. 

Anonymkode: b5a08...13d

Skrevet

Kunstig intelligens gjør at maskiner kan bruke enorme datasett (= enorme mengder informasjon, strukturert eller ustrukturert) til å trekke slutninger basert på mønstre og sannsynlighet. De tenker ikke selv, men kan opptre svært avansert og kan feks programmes til å lære av egne feil.

Selvkjørende biler er et eksempel. 

Anonymkode: a37ef...987

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 2/5/2022 den 13.21):

Å tenke og å føle har ingen sammenheng. 

Selvfølgelig er det sammenheng mellom tanker og følelser :ler:

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Kunstig intelligens gjør at maskiner kan bruke enorme datasett (= enorme mengder informasjon, strukturert eller ustrukturert) til å trekke slutninger basert på mønstre og sannsynlighet. De tenker ikke selv, men kan opptre svært avansert og kan feks programmes til å lære av egne feil.

Selvkjørende biler er et eksempel. 

Anonymkode: a37ef...987

Men de tenker og reflekterer?

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

OMG... 

Anonymkode: 4e0da...e3f

Skrevet

Etter å ha lest denne tråden, tror jeg at maskiner har tatt igjen mennesker.

Anonymkode: 4e0da...e3f

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Eh. Nei, det er det ikke. En høne kan f eks føle, men det er ikke mange bevisste tanker å hente i det hodet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...