Anonym bruker Skrevet 5. februar 2022 #1 Skrevet 5. februar 2022 Er det å tenke, det maskiner gjør, når de prosesserer ting? Kan en maskin i det hele tatt tenke? Anonymkode: 5f849...3e0
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2022 #2 Skrevet 5. februar 2022 Å tenke innebærer å føle. Det gjør jo ikke maskiner. De er programmerte til å gjøre alt de gjør. Så er det det med kunstig intelligens da, men dette er ikke akkurat mitt spesialfelt. Jeg lurer også på hva du mener med å tenke, så jeg svarte som om du mente det var på måten som oss mennesker. Anonymkode: eb3dd...31e
MammantilNurket Skrevet 5. februar 2022 #3 Skrevet 5. februar 2022 Anbefaler å lese «Homo Deus - en kort historie om i morgen» av Yuval Noah Harari. Fantastisk bok som belyser akkurat dette (og mye annet spennende).
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2022 #4 Skrevet 5. februar 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Er det å tenke, det maskiner gjør, når de prosesserer ting? Kan en maskin i det hele tatt tenke? Anonymkode: 5f849...3e0 Hva legger du i å prosessere? I for eksempel medisinsk bildebehandling så vil en maskin lære hva den skal se etter ved å bli matet med bilder av hva den skal se etter. Flere eksempler, fra andre fagområder, viser jo at en maskin kan blir "vranglært" fordi den blir manipulert med informasjonen den får som input. Maskinen er "dum", men "smart" samtidig. Anonymkode: a8898...10f
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2022 #5 Skrevet 5. februar 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Å tenke innebærer å føle. Det gjør jo ikke maskiner. De er programmerte til å gjøre alt de gjør. Så er det det med kunstig intelligens da, men dette er ikke akkurat mitt spesialfelt. Jeg lurer også på hva du mener med å tenke, så jeg svarte som om du mente det var på måten som oss mennesker. Anonymkode: eb3dd...31e Å tenke og å føle har ingen sammenheng. Anonymkode: b5a08...13d
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2022 #6 Skrevet 6. februar 2022 Kunstig intelligens gjør at maskiner kan bruke enorme datasett (= enorme mengder informasjon, strukturert eller ustrukturert) til å trekke slutninger basert på mønstre og sannsynlighet. De tenker ikke selv, men kan opptre svært avansert og kan feks programmes til å lære av egne feil. Selvkjørende biler er et eksempel. Anonymkode: a37ef...987
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2022 #7 Skrevet 6. februar 2022 Anonym bruker skrev (På 2/5/2022 den 13.21): Å tenke og å føle har ingen sammenheng. Anonymkode: b5a08...13d Selvfølgelig er det sammenheng mellom tanker og følelser Anonymkode: eb3dd...31e
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2022 #8 Skrevet 6. februar 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Kunstig intelligens gjør at maskiner kan bruke enorme datasett (= enorme mengder informasjon, strukturert eller ustrukturert) til å trekke slutninger basert på mønstre og sannsynlighet. De tenker ikke selv, men kan opptre svært avansert og kan feks programmes til å lære av egne feil. Selvkjørende biler er et eksempel. Anonymkode: a37ef...987 Men de tenker og reflekterer? Anonymkode: 5f849...3e0
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2022 #9 Skrevet 7. februar 2022 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Selvfølgelig er det sammenheng mellom tanker og følelser Anonymkode: eb3dd...31e OMG... Anonymkode: 4e0da...e3f
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2022 #10 Skrevet 7. februar 2022 Etter å ha lest denne tråden, tror jeg at maskiner har tatt igjen mennesker. Anonymkode: 4e0da...e3f
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2022 #11 Skrevet 7. februar 2022 Anonym bruker skrev (21 timer siden): Selvfølgelig er det sammenheng mellom tanker og følelser Anonymkode: eb3dd...31e Eh. Nei, det er det ikke. En høne kan f eks føle, men det er ikke mange bevisste tanker å hente i det hodet. Anonymkode: b5a08...13d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå