Anonym bruker Skrevet 4. februar 2022 #1 Skrevet 4. februar 2022 Jeg har ett barn på 10 år som er helt utrolig kresen så hun spiser lite variert. Hun har flere ganger manglet både jern og folsyre. Ønsker å gi kosttilskudd men de tyggetablettene smaker visst ikke godt. Kan jeg gi henne disse? Ser det står fra 11 år og opp. Hun blir jo 11 år i år. Anonymkode: 60b4b...0d6
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2022 #2 Skrevet 4. februar 2022 Når hun når minimumsalderen kan du det. Det viktigste er likevell å lære henne å spise vanlig sunn og variert mat. Anonymkode: fc4b1...5d8
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2022 #3 Skrevet 4. februar 2022 Dette ville jeg diskutert med legen, Hi. Om hun ikke spiser ordentlig bør hun følges opp jevnlig med tanke på mangler. Anonymkode: 05940...817
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2022 #4 Skrevet 4. februar 2022 Nå håper jeg ikke at dette blir tatt ille opp, men kanskje du eller faren skulle tatt et matkurs eller lest litt om hvordan gjøre mat mer velsmakende, spesielt for barn. Jeg sier dette fordi jeg vet foreldre som lager kjedelig mat de forventer barna skal like. Som fiskeboller i hvit saus som er greit nok. Men så er sausen for ham og de serverer en bunt med brokkoli vedsiden av. De fleste unger mister matlysten bare ved synet av brokkoli. Lag litt mer fristende mat er mitt forslag. Det er jo ikke normalt at unger skal mangle jern og vitaminer, og de bør jo få det gjennom mat, grønnsaker og frukt. Anonymkode: b7963...a3d
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2022 #5 Skrevet 4. februar 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Når hun når minimumsalderen kan du det. Det viktigste er likevell å lære henne å spise vanlig sunn og variert mat. Anonymkode: fc4b1...5d8 Morsomt at i februar er det ikke greit,men om tre måneder når hun har bursdag DA er det plutselig helt greit. Anonymkode: 60b4b...0d6
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2022 #6 Skrevet 4. februar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nå håper jeg ikke at dette blir tatt ille opp, men kanskje du eller faren skulle tatt et matkurs eller lest litt om hvordan gjøre mat mer velsmakende, spesielt for barn. Jeg sier dette fordi jeg vet foreldre som lager kjedelig mat de forventer barna skal like. Som fiskeboller i hvit saus som er greit nok. Men så er sausen for ham og de serverer en bunt med brokkoli vedsiden av. De fleste unger mister matlysten bare ved synet av brokkoli. Lag litt mer fristende mat er mitt forslag. Det er jo ikke normalt at unger skal mangle jern og vitaminer, og de bør jo få det gjennom mat, grønnsaker og frukt. Anonymkode: b7963...a3d Er jo ikke det som er problemet. Helt siden hun var liten har hun verken spist noe kjøtt eller kylling. Hjelper ikke hvor fristende maten ser ut når hun vet hva hun liker og ikke liker. Anonymkode: 60b4b...0d6
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2022 #7 Skrevet 4. februar 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Dette ville jeg diskutert med legen, Hi. Om hun ikke spiser ordentlig bør hun følges opp jevnlig med tanke på mangler. Anonymkode: 05940...817 Legen vet om det,var ikke noe behov for oppfølging. Det er jo ikke noe legen kan gjøre med at han er kresen eller mangler vitaminer. Han vil nok foreslå multivitaminer han også. Anonymkode: 60b4b...0d6
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2022 #8 Skrevet 4. februar 2022 Samme problem her. Kjøp denne i steden, den smaker ikke sånn kjempegodt, men datteren min tar dem. Hun er 11 år. Spiser nesten ikke mat, og det er ingen hjelp å få noe sted. Liker ingenting. Ja, far og jeg er altetende, og lager masse god, appetittvekkende mat, men ikke noe faller i smak. https://www.farmasiet.no/catalog/kosttilskudd-og-ernaering/vitaminer-og-mineraler/nycoplus-multi-barn-tab-1001,5001164?gclid=Cj0KCQiAuvOPBhDXARIsAKzLQ8GVMvzVIXfXeXZ9lEmwbQZslySNhaDzUAC1ZTY4XkwLSAmRuutXX3saAsYQEALw_wcB Anonymkode: 0c4cf...556
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2022 #9 Skrevet 4. februar 2022 Nå ser jeg at hun ikke vil ha tyggetabletter. Da blir det være. Min svelger ikke tabletter frivillig, så her må tyggetabletter til. Anonymkode: 0c4cf...556
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2022 #10 Skrevet 4. februar 2022 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Legen vet om det,var ikke noe behov for oppfølging. Det er jo ikke noe legen kan gjøre med at han er kresen eller mangler vitaminer. Han vil nok foreslå multivitaminer han også. Anonymkode: 60b4b...0d6 Da hadde jeg byttet lege, uten tvil. Et barn som er i utvikling som har så viktige mangler over tid skal følges opp jevnlig. Anbefaler å også få legen til å henvise til ernæringsfysiolog, som kanskje kan motivere barnet på en annen måte enn dere som foreldre kan greie, og ikke minst lære barnet om ernæring på en måte som er tilpasset barnet. Anonymkode: 05940...817
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2022 #11 Skrevet 4. februar 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Samme problem her. Kjøp denne i steden, den smaker ikke sånn kjempegodt, men datteren min tar dem. Hun er 11 år. Spiser nesten ikke mat, og det er ingen hjelp å få noe sted. Liker ingenting. Ja, far og jeg er altetende, og lager masse god, appetittvekkende mat, men ikke noe faller i smak. https://www.farmasiet.no/catalog/kosttilskudd-og-ernaering/vitaminer-og-mineraler/nycoplus-multi-barn-tab-1001,5001164?gclid=Cj0KCQiAuvOPBhDXARIsAKzLQ8GVMvzVIXfXeXZ9lEmwbQZslySNhaDzUAC1ZTY4XkwLSAmRuutXX3saAsYQEALw_wcB Anonymkode: 0c4cf...556 Godt å se at noen har forståelse Anonymkode: 60b4b...0d6
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2022 #12 Skrevet 4. februar 2022 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Er jo ikke det som er problemet. Helt siden hun var liten har hun verken spist noe kjøtt eller kylling. Hjelper ikke hvor fristende maten ser ut når hun vet hva hun liker og ikke liker. Anonymkode: 60b4b...0d6 Nå mente jeg ikke bare hvordan den ser ut, men og så tilberedes. Kjøtt og kylling kan smake bedre på ulike måter. Anonymkode: b7963...a3d
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2022 #13 Skrevet 4. februar 2022 Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Jeg har ett barn på 10 år som er helt utrolig kresen så hun spiser lite variert. Hun har flere ganger manglet både jern og folsyre. Ønsker å gi kosttilskudd men de tyggetablettene smaker visst ikke godt. Kan jeg gi henne disse? Ser det står fra 11 år og opp. Hun blir jo 11 år i år. Anonymkode: 60b4b...0d6 Gir alle mine barn vitaminer og mineraler og omega 3. tenker du kunne gitt denne annenhver dag til barnet blir 11 år. Nesten ingen kan si at de eller barna , får i seg nok av alt gjennom mat. men viktig å ikke ta for mye av A vitamin og jern ( kan måle jern hos lege). Anonymkode: 9651a...2b8
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2022 #14 Skrevet 4. februar 2022 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Gir alle mine barn vitaminer og mineraler og omega 3. tenker du kunne gitt denne annenhver dag til barnet blir 11 år. Nesten ingen kan si at de eller barna , får i seg nok av alt gjennom mat. men viktig å ikke ta for mye av A vitamin og jern ( kan måle jern hos lege). Anonymkode: 9651a...2b8 Vi har nylig målt jern som var for lavt;så hun tar jerntabletter hver dag. Anonymkode: 60b4b...0d6
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2022 #15 Skrevet 4. februar 2022 Har også småspiste barn, grad 2 på undervekt. Det nytter ikke å presse i barn mat når de ikke vil, mine fikk beskjed om at de måtte drikke næringsdrikker. Vi prøvde alle smakene, de spydde det meste opp igjen. Smaker ikke godt. De får litt av alt vi har til middag på tallerkenen, men jeg tvinger dem ikke til å smake. Noen ganger prøver de en liten bit av noe nytt. De får multivitaminer og trankapsler. Det er så slitsomt med alle som sier at det er bare å la dem gå sultne, maten er kjedelig, de må smake på alt. Tro de virkelig at vi ikke har prøvd alt? Det går ikke å tvinge barn til å spise, det gjør problemene enda verre. Du kjenner ditt barn best, så gjør ting på din måte. Anonymkode: 8a87c...eb0
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2022 #16 Skrevet 4. februar 2022 Min har fått disse daglig fra hun var 9 år, etter samråd med lege og ernæringsfysiolog. Hun tåler veldig lite fruktose og må få i seg viktige vitaminer på andre måter. Anonymkode: 9fff4...021
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2022 #17 Skrevet 4. februar 2022 Vitaminbjørner? Anonymkode: 0bc60...8b0
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2022 #18 Skrevet 4. februar 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Er jo ikke det som er problemet. Helt siden hun var liten har hun verken spist noe kjøtt eller kylling. Hjelper ikke hvor fristende maten ser ut når hun vet hva hun liker og ikke liker. Anonymkode: 60b4b...0d6 Hun har muligens ARFID. Les litt om det. 😊 Anonymkode: c1757...607
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2022 #19 Skrevet 4. februar 2022 Mine unger får vitaminbjørn hver dag de, og det enda de spiser greit variert... Vil hun ikke ha vitaminbjørner? Anonymkode: 8b6a3...4c0
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2022 #20 Skrevet 5. februar 2022 Den du har tatt bilde av har jeg gitt datteren min fast fra hun var ti år. I tillegg til ekstra jern og d-vitamin. Har akkurat samme problem som deg med hun her hjemme - og river meg i håret av «ikke for å være slem, men du burde prøve…»- kommentarer/«råd». De har virkelig ikke peiling på hva de snakker om. En klem fra meg i samme båt (som liker ALT selv, men har en datter som din) Anonymkode: 57fcf...ac8
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2022 #21 Skrevet 5. februar 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Den du har tatt bilde av har jeg gitt datteren min fast fra hun var ti år. I tillegg til ekstra jern og d-vitamin. Har akkurat samme problem som deg med hun her hjemme - og river meg i håret av «ikke for å være slem, men du burde prøve…»- kommentarer/«råd». De har virkelig ikke peiling på hva de snakker om. En klem fra meg i samme båt (som liker ALT selv, men har en datter som din) Anonymkode: 57fcf...ac8 Hvordan vet du hvem som har peiling og ikke da? kan love deg at jeg vet. Har et barn som nektet å spise mye, og fint kunne holdt seg til det samme pålegget og som nektet å spise stort annet enn kjøttpudding og pølser til middag. Poteter og grønnsaker var klin umulig. Jeg fant ut at det var en god idé å lære og tilberede mat på andre måter. Han spiser ikke alt nå heller, men mye mer enn tidligere. Jeg skulle kanskje tatt meg selv som eksempel med en gang, for dunoppfattet det tydeligvis belærende. Anonymkode: b7963...a3d
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2022 #22 Skrevet 5. februar 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Mine unger får vitaminbjørn hver dag de, og det enda de spiser greit variert... Vil hun ikke ha vitaminbjørner? Anonymkode: 8b6a3...4c0 Takk! De kan jeg prøve Anonymkode: 60b4b...0d6
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2022 #23 Skrevet 5. februar 2022 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Nå håper jeg ikke at dette blir tatt ille opp, men kanskje du eller faren skulle tatt et matkurs eller lest litt om hvordan gjøre mat mer velsmakende, spesielt for barn. Jeg sier dette fordi jeg vet foreldre som lager kjedelig mat de forventer barna skal like. Som fiskeboller i hvit saus som er greit nok. Men så er sausen for ham og de serverer en bunt med brokkoli vedsiden av. De fleste unger mister matlysten bare ved synet av brokkoli. Lag litt mer fristende mat er mitt forslag. Det er jo ikke normalt at unger skal mangle jern og vitaminer, og de bør jo få det gjennom mat, grønnsaker og frukt. Anonymkode: b7963...a3d 😂folk ass! ‘Håper ikke det blir tatt ikke opp at jeg er en bedrevitende allviter’. Anonymkode: 33b81...5bc
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2022 #24 Skrevet 5. februar 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Den du har tatt bilde av har jeg gitt datteren min fast fra hun var ti år. I tillegg til ekstra jern og d-vitamin. Har akkurat samme problem som deg med hun her hjemme - og river meg i håret av «ikke for å være slem, men du burde prøve…»- kommentarer/«råd». De har virkelig ikke peiling på hva de snakker om. En klem fra meg i samme båt (som liker ALT selv, men har en datter som din) Anonymkode: 57fcf...ac8 Reagerer magen hennes på jerntilskudd? Anonymkode: 3ed30...f17
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2022 #25 Skrevet 16. februar 2022 Anonym bruker skrev (På 5.2.2022 den 12.51): Reagerer magen hennes på jerntilskudd? Anonymkode: 3ed30...f17 Sorry sent svar. Nei, faktisk så har ikke det vært noe problem her. Magen min reagerer veldig på det, men hun har tatt det fint. Startet så klart med en tablett da 😊 Anonymkode: 57fcf...ac8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå