Gå til innhold

Er jeg narsissist?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tanken har slått meg med jevne mellomrom, og det siste året har den vært konstant. Fikk lyst til å skrive dette innlegget da jeg leste et annet her, og jeg håper at det er mulig å skrive om dette uten at det blir personangrep. Jeg har ikke valgt å bli som jeg er, men det plager meg heller ikke. Jeg kan være depressiv i perioder, men når jeg er lite med andre mennesker så er jeg mer harmonisk. Grunnen er at uansett hvor uskyldig en spøk er så tar jeg den ille opp. Jeg føler da at folk latterligjør meg, og det kan gjøre meg rasende. Jeg er utrolig giftig i uttalelsene mine når det skjer. Jeg tror jeg kunne drevet med psykisk mishandling om jeg var i et forhold, fordi jeg latterligjør ofte andre i hodet, og spesielt om de er en trussel mot meg på noen måte. Jeg setter selvstendigheten min høyt, så derfor vil en partner vært truende. Jeg tror også at jeg alltid har rett, så det blir ofte lange utmattende diskusjoner om noen er uenig med meg.

Jeg har over middels iq og den er målt ifbm et tidligere studie, så det er ingen test jeg har tatt på nettet. Jeg vet at jeg er intelligent, men jeg tror jeg overdriver kapasiteten min der, sånn at jeg syns nesten alle jeg møter og vet om er dumme. Da mener jeg utrolig dumme som i at jeg blir irritert om jeg tenker mer over det. Det er ytterst få jeg tror er mer intelligente enn meg, og selv om jeg jo vet at min intelligens er målt,og at det er mange som har høyere intelligens, så klarer jeg ikke å forstå at de kan være det. Jeg har klart å sette velkjente debattanter sjakk matt kun fordi jeg vil bevise ovenfor meg selv at jeg kan. Jeg klarte også å manipulere en kjent politiker til å inngå en samtale med meg. Jeg er god på å smigre andre uten at de vet at det er smisk. Jeg har alltid klart meg særdeles godt i sosiale sammenhenger, på den måten at jeg blir godt likt. Jeg sørger alltid for å gjøre alle de rette triksene som å kalle de ved fornavn og spørre de tilsynelatende tilfeldig om ulike ting, som om deres syn og meningene deres betyr noe, og jeg gir de rette komplimentene for jeg er uvanlig observant og vet hva de ulike personene vil like å høre. Jeg har også humor uten å være overfladisk, og jeg kan late som om jeg har masse selvironi sånn at folk ler mye og sier at det er så morsomt at jeg kan le av meg selv. Nesten alle historiene er løgn eller i det minste veldig overdrevet, men det vet ingen. Grunnen til det er ganske enkelt at ingen kommer innpå meg. De tror de gjør det, ved at jeg spiller så sympatisk og interessert og er morsom. Alt er bare skuespill, og jeg har seriøst tenkt at jeg burde satset på en skuespillerkarriere. 

Flere sier at jeg er tiltrekkende, og utseendet mitt er bra. Det betyr egentlig mer at det er litt spesielt, men jeg kan ikke gå inn på hvordan jeg ser ut her, for jeg vil ikke bli avslørt. Selv om jeg vet jeg ser bra ut og får masse oppmerksomhet, så liker jeg ikke mitt eget utseende. Jeg kan synes at jeg har en bra dag, men ellers unngår jeg speil helt bevisst. Dette er nok atypisk narsissister. Jeg kan derimot sitte lenge å se på vakre mennesker, men uten å føle meg tiltrukket i det hele tatt. Jeg blir aldri forelsket, men jeg hadde tendensen som ungdom og hadde to forhold. Jeg var så vanskelig i de forholdene at moren til han ene enda ikke kan fordra meg mer enn 20 år etter. 

Av venner så har jeg en venninne. Problemet er at hun er narsissist, og vi har kranglet intenst flere ganger, og det handler alltid om hvem som har rett. Ellers spiller vi et spill om å overse og ignorere mest mulig den andres synspunkter og meninger, men så plutselig kan vi bli  glad i hverandre. Vi har begge våre evner på ulike felt, og der har hun kun en gang prøvd å utkonkurrere meg, men da satt jeg henne på plass. Jeg tror vi stilltiende har en avtale om å respektere disse evnene nå, og det kan vi snakke om uten å måle krefter og vidd.

Hva tenker dere så etter å ha lest dette? Hvis noen har tatt seg bryet med å lese alt.  Jeg er ikke ydmyk på det, jeg bare vet at mennesker ikke er så veldig interessert i andre. Som oftest på forum så vil brukere stort sett bare engasjere seg i ting de kan briljere med sin overvurderte klokskap. Jeg vil likevel takke av ren høflighet de som har lest ferdig, og det hadde vært fint å se om noen har synspunkt. Jeg har vært hos psykolog, men ikke overraskende syns jeg han var så dum at jeg ble kun irritert. Jeg gikk til psykolog før jeg skjønte at jeg kanskje er narsissist. 

Anonymkode: 6ff39...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke narsissister skjønner at de selv er det. Er det noe psykologen din mener du er? 

Kjenner et par som er det, men det er aldri noe de selv ville innrømt. Disse damene er fulle av seg selv til enhver tid, må ha fulle og hele oppmerksomhet uansett hvor de er, krangler seg ut med de fleste og snakker stygt om absolutt alle. Begge er overbevist om at de er mye penere, flinkere og begavede enn alle andre. Så du kan jo ha et poeng, ser jo likhetstrekkene du beskriver. Likevel, hadde jeg nevnt ordet narsissist så ville de gått til fysisk angrep på meg - og det er faktisk ikke tull! 

Anonymkode: a664b...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror ikke narsissister skjønner at de selv er det. Er det noe psykologen din mener du er? 

Kjenner et par som er det, men det er aldri noe de selv ville innrømt. Disse damene er fulle av seg selv til enhver tid, må ha fulle og hele oppmerksomhet uansett hvor de er, krangler seg ut med de fleste og snakker stygt om absolutt alle. Begge er overbevist om at de er mye penere, flinkere og begavede enn alle andre. Så du kan jo ha et poeng, ser jo likhetstrekkene du beskriver. Likevel, hadde jeg nevnt ordet narsissist så ville de gått til fysisk angrep på meg - og det er faktisk ikke tull! 

Anonymkode: a664b...5b7

Han nevnte det allerede i vår andre samtale, så jeg syns han var skremmende uprofesjonell. Dette er noen år siden og jeg har alltid tenkt det samme. Jeg husker ikke hva det var vi snakket om, unntatt at jeg ikke likte forhold og problemer med å innrette meg og helt mangel på sexlyst. 

Anonymkode: 6ff39...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Han nevnte det allerede i vår andre samtale, så jeg syns han var skremmende uprofesjonell. Dette er noen år siden og jeg har alltid tenkt det samme. Jeg husker ikke hva det var vi snakket om, unntatt at jeg ikke likte forhold og problemer med å innrette meg og helt mangel på sexlyst. 

Anonymkode: 6ff39...620

Nei det er ikke godt å si, i og med at jeg ikke kjenner deg. Han må kanskje ha sett tydelige tegn på det da? Uten at du selv er klar over din opptreden mener jeg. Ellers så er nok psykologer veldig opptatte av å sette en diagnose på pasientene sine, men etter kun to timer så vil jeg mene det var for kjapt med en slik konklusjon ja. 

Anonymkode: a664b...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Nei det er ikke godt å si, i og med at jeg ikke kjenner deg. Han må kanskje ha sett tydelige tegn på det da? Uten at du selv er klar over din opptreden mener jeg. Ellers så er nok psykologer veldig opptatte av å sette en diagnose på pasientene sine, men etter kun to timer så vil jeg mene det var for kjapt med en slik konklusjon ja. 

Anonymkode: a664b...5b7

Jeg tenker også at psykologer er for opptatte av det, og jeg har generellt lite respekt for yrket sånn psykologer fremstår når jeg leser andres erfaringer. 

Anonymkode: 6ff39...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er menneskelig å mene at man selv er bedre og mer intelligent enn andre. Sånn som du tenker, tenker vi alle i de stille, men sier det ikke. Så du er helt normal. 

Anonymkode: c3951...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det er menneskelig å mene at man selv er bedre og mer intelligent enn andre. Sånn som du tenker, tenker vi alle i de stille, men sier det ikke. Så du er helt normal. 

Anonymkode: c3951...a09

Så du kjente deg igjen i dette og tror at de fleste gjør det? Jeg var inne på tanken. Spesielt at ingen kan si noe om hvordan vi egentlig er. 

Anonymkode: 6ff39...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Det er menneskelig å mene at man selv er bedre og mer intelligent enn andre. Sånn som du tenker, tenker vi alle i de stille, men sier det ikke. Så du er helt normal. 

Anonymkode: c3951...a09

Tja, det er vel en sannhet med modifikasjoner. Jeg anser meg selv som relativt intelligent, men mener ikke at jeg er bedre eller mer intelligent enn flertallet jeg omgås. 

Anonymkode: 958eb...da9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...