Gå til innhold

Nedstengningen sparte nesten ingen liv, viser en stor studie


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er jo litt artig at de som hevdet dette fra starten, ble kalt konspirasjonsteoretikere, og så viser det seg at de hadde rett  hele tiden.  Håper folk som sablet dette ned med "bedre kunnskap" er flaue nå. 

Anonymkode: 7c079...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det ikke sparte noen liv er greit nok. Men det var vel heller ikke intensjonen. Intensjonen var å sinke smitten og spare sykehusene for påkjenningen det ville ført til. Tenk om alle som ble innlagt og døde de første 6 mnd av pandemien skulle vært samlet på et par uker i stedet for på et halvt år

Anonymkode: 67c05...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

At det ikke sparte noen liv er greit nok. Men det var vel heller ikke intensjonen. Intensjonen var å sinke smitten og spare sykehusene for påkjenningen det ville ført til. Tenk om alle som ble innlagt og døde de første 6 mnd av pandemien skulle vært samlet på et par uker i stedet for på et halvt år

Anonymkode: 67c05...dc7

Nei, i begynnelsen av pandemien stengte vi ned for å spare liv. Leksa om overbelastet helsevesen kom vel cirka ett år inn i pandemien. Man kan jo heller ikke si at nedstengningen ikke sparte noen liv hvis liv hadde gått tapt som følge av overbelastet helsevesen, så jeg regner med at de seriøse forskerne ved John Hopkins tok dette med i regnestykket.

Anonymkode: 8bc5d...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg mine tvil for. Sverige gjorde det motsatte, og stengte ikke ned. De har 14000 flere coronadødsfall enn Norge. Fjorten tusen mennesker, det er mange mennesker det. 

Anonymkode: 5443c...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det har jeg mine tvil for. Sverige gjorde det motsatte, og stengte ikke ned. De har 14000 flere coronadødsfall enn Norge. Fjorten tusen mennesker, det er mange mennesker det. 

Anonymkode: 5443c...319

Men da må du ringe til forskerne i USA og fortelle dem at du er uenig i deres store, vitenskapelige studie. 

Anonymkode: 8bc5d...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener likevel at det var helt riktig å stenge ned. Ingen visste hva som skulle skje, og å stenge ned var en forholdsvis enkel og effektiv løsning. Jeg har vansker med å tro at det å hindre folk å komme sammen ikke bidro til å begrense smitteflyten. Det er liksom sunn fornuft, på samme måte som at munnbind minsker mengden smitte som spres. 

Anonymkode: 20b76...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg mener likevel at det var helt riktig å stenge ned. Ingen visste hva som skulle skje, og å stenge ned var en forholdsvis enkel og effektiv løsning. Jeg har vansker med å tro at det å hindre folk å komme sammen ikke bidro til å begrense smitteflyten. Det er liksom sunn fornuft, på samme måte som at munnbind minsker mengden smitte som spres. 

Anonymkode: 20b76...8eb

Men hvorfor er samfunnet fortsatt delvis nedstengt nå som vi VET hva som skjer? For sikkerhets skyld?

Anonymkode: 8bc5d...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å være etterpåklok. Vi har vært med på noe som kommer i historiebøkene, og som blir brukt til å lære av senere. 
mange land fikk utrolig mange dødsfall, kanskje Norge gjorde noe rett?

vi får se hva som skjer nå når det nesten åpnes opp, hva skjer med sykefraværet. Du får krysse fingrene for at du ikke trenger helsehjelp som haster dersom mye blir utsatt pga syke i helsevesenet, barnehager osv. 

Anonymkode: f879b...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men hvorfor er samfunnet fortsatt delvis nedstengt nå som vi VET hva som skjer? For sikkerhets skyld?

Anonymkode: 8bc5d...103

Hva er det du trenger å ha åpent akkurat nå? Sånn helt konkret?

Anonymkode: f879b...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hva er det du trenger å ha åpent akkurat nå? Sånn helt konkret?

Anonymkode: f879b...024

Det bare passer deg at det er stengt litt til? 🙈

Anonymkode: ce11c...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er lett å være etterpåklok. Vi har vært med på noe som kommer i historiebøkene, og som blir brukt til å lære av senere. 
mange land fikk utrolig mange dødsfall, kanskje Norge gjorde noe rett?

vi får se hva som skjer nå når det nesten åpnes opp, hva skjer med sykefraværet. Du får krysse fingrene for at du ikke trenger helsehjelp som haster dersom mye blir utsatt pga syke i helsevesenet, barnehager osv. 

Anonymkode: f879b...024

De andre landene var jo mye mer nedstengt enn Norge og hadde flere dødsfall. 

Anonymkode: 8bc5d...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hva er det du trenger å ha åpent akkurat nå? Sånn helt konkret?

Anonymkode: f879b...024

Utelivet vil gjerne ha vekk meteren slik at de slipper å fortsette å blø økonomisk. 

Anonymkode: 8bc5d...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det bare passer deg at det er stengt litt til? 🙈

Anonymkode: ce11c...8c0

Folk forstår ikke at i et demokratisk samfunn så har man ikke anledning å bestemme hvordan folk skal omgås, at for eksempel jeg skal holde 1 meter avstand til venner og familie. Det må være sterke smittevernfaglige grunner for det.

Anonymkode: 8bc5d...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, i begynnelsen av pandemien stengte vi ned for å spare liv. Leksa om overbelastet helsevesen kom vel cirka ett år inn i pandemien. Man kan jo heller ikke si at nedstengningen ikke sparte noen liv hvis liv hadde gått tapt som følge av overbelastet helsevesen, så jeg regner med at de seriøse forskerne ved John Hopkins tok dette med i regnestykket.

Anonymkode: 8bc5d...103

I begynnelsen stengte vi fordi vi ikke visste hva dette var og hvor dødelig det var, og ikke ville at mange liv skulle gå tapt. Noen måneder etter, så så man at helsevesenet kollapset, og da stengte man nok en gang, men ikke like inngripende som første gang. En av forskerens i studiet er svensk, og Sverige forsøkte ikke å bremse noe som helst. De kjørte på og skaffet seg selv stengte landegrenser. Man har studier fra land som ikke har samme type lockdown, ikke samme type helsevesen og ikke samme type gjenåpninger. Man kan ikke ta et studie basert på den amerikanske eller svenske situasjonen og overføre den til Norge. 

Anonymkode: 67c05...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

De andre landene var jo mye mer nedstengt enn Norge og hadde flere dødsfall. 

Anonymkode: 8bc5d...103

Kanskje de har flere innbyggere og bor tettere også? Og kanskje de ikke liker sosial distansering like godt som nordmenn?

Anonymkode: 67c05...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

I begynnelsen stengte vi fordi vi ikke visste hva dette var og hvor dødelig det var, og ikke ville at mange liv skulle gå tapt. Noen måneder etter, så så man at helsevesenet kollapset, og da stengte man nok en gang, men ikke like inngripende som første gang. En av forskerens i studiet er svensk, og Sverige forsøkte ikke å bremse noe som helst. De kjørte på og skaffet seg selv stengte landegrenser. Man har studier fra land som ikke har samme type lockdown, ikke samme type helsevesen og ikke samme type gjenåpninger. Man kan ikke ta et studie basert på den amerikanske eller svenske situasjonen og overføre den til Norge. 

Anonymkode: 67c05...dc7

Har du ikke lest linken? Studiet omfatter USA og Europa. Man kan ikke forvente at internasjonal forskning skal dreie seg om situasjonen i Østre Toten.

Anonymkode: 8bc5d...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Har du ikke lest linken? Studiet omfatter USA og Europa. Man kan ikke forvente at internasjonal forskning skal dreie seg om situasjonen i Østre Toten.

Anonymkode: 8bc5d...103

USA, Danmark og Sverige var de eneste representerte landene etter hva jeg så. 

Anonymkode: 67c05...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Utelivet vil gjerne ha vekk meteren slik at de slipper å fortsette å blø økonomisk. 

Anonymkode: 8bc5d...103

Så egentlig er du bare ute etter å prate negativt om situasjonen? Det har ikke noe spesiell innvirkning i livet ditt at alt ikke er helt åpent igjen?

 

selv tror jeg ting aldri blir helt normalt igjen. Jeg tror vi er inne i en ny tid, men oftere smitte og periodevis nedstengninger. 

Anonymkode: f879b...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Så egentlig er du bare ute etter å prate negativt om situasjonen? Det har ikke noe spesiell innvirkning i livet ditt at alt ikke er helt åpent igjen?

 

selv tror jeg ting aldri blir helt normalt igjen. Jeg tror vi er inne i en ny tid, men oftere smitte og periodevis nedstengninger. 

Anonymkode: f879b...024

Hvorfor tror du at det ikke har innvirkning på meg og mine? 

Anonymkode: 8bc5d...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men hvorfor er samfunnet fortsatt delvis nedstengt nå som vi VET hva som skjer? For sikkerhets skyld?

Anonymkode: 8bc5d...103

Hva er det som er steng nå, da? 

Anonymkode: 20b76...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Hva er det som er steng nå, da? 

Anonymkode: 20b76...8eb

Jeg anbefaler deg å lese siste oppdatering i VG. 

Anonymkode: 8bc5d...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Men da må du ringe til forskerne i USA og fortelle dem at du er uenig i deres store, vitenskapelige studie. 

Anonymkode: 8bc5d...103

Hehe, hvorfor i alle dager skulle jeg det? Det er du som er opptatt av dette, ikke jeg 😁

Anonymkode: 5443c...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...