Gå til innhold

Det verste med å være voksen?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kjenner endel på at alle de store, viktige livsvalgene er tatt, uten at jeg helt skjønte rekkevidden av friheten jeg engang hadde. Skulle reist mer og bodd/studert i utlandet, pult flere og generelt vært mer livsnyter enn hva jeg var. Var liksom så opptatt av å få alt på plass - studier, jobb, partner og barn, at jeg glemte å leve akkurat der og da.

Jeg elsker familien min og vårt stabile liv, men det er også en liten sorg over at de store spørsmålene i livet er besvart nå - skjønner dere hva jeg mener? Det er GODE svar altså, men det ligger bak meg og ikke foran meg. Er 43 år med skolebarn, kanskje jeg kan dra ut på eventyr som pensjonist. Leie cabriolet med en venninne eller mannen min og farte rundt i Europa noen mnd 😄

Anonymkode: aaf91...758

Jeg gjorde alt det du sier i 1.avsnitt. Jeg angrer ikke på noe av det; men da jeg endelig var etablert, da jeg var nesten 40 og minstemann var nyfødt, DA skulle jeg liksom begynne å bygge karriere.

Nå nærmer jeg meg 50 og føler at jeg fortsatt er litt «ny» og uetablert i yrket (jeg har tatt en utdanning og et karrierevalg som baserer seg en del på å bygge opp et ry) og at det er litt skeivt sammenligna med andre i faget. De kommer på banen og er synlige før de er 30, liksom. Man skal konkurrerer med folk som er både unge og dyktige, og den dagen de fyller 50 har de en mye lengre erfaring enn meg å vise til. 

Så der er fordeler og ulemper med alt. 

Anonymkode: 9bade...fbc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

He he nei de fleste på jobb ler av henne. Langt flagrende hår når man nærmer seg 50 er bare desperat. 

Anonymkode: 811f2...039

Desperat etter hva da? Jeg har langt, lilla hår fordi jeg synes det er fint. Hva tenker du jeg er desperat etter? Mener du jeg er ute etter noe spesifikt fordi jeg ikke har en hårstil som du har godkjent? Venter i spenning på å få dette oppklart. Kan vel forøvrig nevne at sjefen min har blått, kort hår. Er det greit fordi det er kort? Eller er vil like "desperate" begge to? 

Anonymkode: 73501...5bc

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg kjenner endel på at alle de store, viktige livsvalgene er tatt, uten at jeg helt skjønte rekkevidden av friheten jeg engang hadde. Skulle reist mer og bodd/studert i utlandet, pult flere og generelt vært mer livsnyter enn hva jeg var. Var liksom så opptatt av å få alt på plass - studier, jobb, partner og barn, at jeg glemte å leve akkurat der og da.

Jeg elsker familien min og vårt stabile liv, men det er også en liten sorg over at de store spørsmålene i livet er besvart nå - skjønner dere hva jeg mener? Det er GODE svar altså, men det ligger bak meg og ikke foran meg. Er 43 år med skolebarn, kanskje jeg kan dra ut på eventyr som pensjonist. Leie cabriolet med en venninne eller mannen min og farte rundt i Europa noen mnd 😄

Anonymkode: aaf91...758

Det er sant. Jeg fikk barn tidlig og min første bli myndig i år, jeg er fremdeles i 30-årene. Riktig nok ikke så lenge igjen der. 

Husker godt jeg satt med baby, studier og lange dager for å etablere meg mens de fleste vennene fartet rundt. Det eneste jeg angrer på er at jeg aldri reiste, har noen venner som har sett mye av verden i løpet av sitt friår. Men jeg har også veldig mange på min alder som nå etablerer seg, som egentlig ikke opplevde særlig mer enn helgefylla gjennom 20-årene. Min plan er faktisk å jobbe til ungene er voksne, nedbetale gjeld på hus innen det, og reise ett par år med mannen før vi fyller 50. Selv om jeg aldri finner helt tilbake til den chille, unge som sikkert ville vært naivt rolig som passasjer på en tuk-tuk, tror jeg kanskje jeg nå vet mer hva jeg vil se og oppleve, evner mer å engasjere meg i historien bak det jeg ser. Så kanskje det ikke var så dumt allikevel, tiden vil vise. 

Bare forsøke å ikke miste meg selv helt før den tid. Blir ikke akkurat mer spennende med årene 🙈

Anonymkode: 33daf...4c2

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

He he nei de fleste på jobb ler av henne. Langt flagrende hår når man nærmer seg 50 er bare desperat. 

Det sier veldig mye mer om deg og arbeidsmiljøet deres enn om håret hennes.

Jeg synes langt grått hår er vakkert, og kommer sikkert til å dø med en lang pistrete og grå flette selv ;)

Så trist å jobbe et sted man ler av utseende og stilen til hverandre...

Anonymkode: 04c43...8dd

Skrevet

Det verste med å være voksen er at dagene, ukene og årene bare flyr avgårde. Avstanden fra mandagsfrokost til "god helg" blir kortere og kortere. En dag er over på et blunk. Jeg savner den følelsen av at dagene var eviglange og at jeg hadde et hav av tid som jeg hadde da jeg var barn. Da avstanden fra julaftens morgen til gavene på kvelden var som ei uke og da en sommerferiedag var en evighet full av sol, sjø, myggestikk, markjordbær og hemmeligheter. 

Skrevet
Himmel og hav skrev (5 minutter siden):

Det verste med å være voksen er at dagene, ukene og årene bare flyr avgårde. Avstanden fra mandagsfrokost til "god helg" blir kortere og kortere. En dag er over på et blunk. Jeg savner den følelsen av at dagene var eviglange og at jeg hadde et hav av tid som jeg hadde da jeg var barn. Da avstanden fra julaftens morgen til gavene på kvelden var som ei uke og da en sommerferiedag var en evighet full av sol, sjø, myggestikk, markjordbær og hemmeligheter. 

Vakkert. Og gjenkjennbart.

Anonymkode: 9bade...fbc

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det verste med å være voksen er at man må finne seg i at det finnes drittfolk som deg. Å le av andre bør de fleste vokse fra i løpet av ungdomsskolen. 

Anonymkode: 22818...3be

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Du ville dødd av latterkrampe på min arbeidsplass. Av kolleger over 50 så har over halvparten langt hår. Ofte løst og flagrende. 

Skrevet

Når jeg leser de ageism innleggene her så er nok det er godt eksempel på hva som er verst. 

Anonymkode: c2a23...875

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...