Gå til innhold

10-åringen min blir sint på meg hele tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre og jeg er så lei! Jeg er så lei av krangling, men ingenting nytter. Vi har kranglet, jeg har forsøkt å snakke rolig til henne, jeg har forsøkt å ignorere, men ingenting virker! Hun er ikke slik mot far i det hele tatt. Jeg føler meg fullstendig ubrukelig som mor som har et barn som er sint på meg hele tiden. Uansett hva jeg sier og gjør er galt og vi krangler så og si hver eneste dag. Jeg er rådløs og trist. Vil ikke ha det slik.

Anonymkode: e70d7...352

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velkommen i klubben.  Mye hormoner og følelser hos ei jente på 10 år. Og som min datter på 10 år sier "det er deg jeg er mest trygg på og deg jeg lar sinne mitt gå ut over ". Må nesten bare ha masse masse tålmodighet og en en hel haug med forståelse så godt man kan. Vet og skjønner at det er slitsomt. 

Anonymkode: 7a6f4...cfe

Skrevet

Her må det strengere straff til. 

Anonymkode: 782c3...289

Skrevet

Jeg syns 10 år var værre en 14-16... ikke det jeg forventet...

Anonymkode: c7da7...ac4

Skrevet

Dette sinnet kommer fra et sted. Enten er hun frustrert og lei seg over et eller annet og det tas ut på deg, eller så kan det hende hun savner et eller annet fra deg.

Klarer hun å sette ord på hva det er som er vanskelig?

Anonymkode: 05135...dce

Skrevet

Jenter verre enn gutter? Jeg har 2 gutter og opplever ikke dette. De kan være sur ja, men sjelden 

Anonymkode: fd4f2...380

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jenter verre enn gutter? Jeg har 2 gutter og opplever ikke dette. De kan være sur ja, men sjelden 

Anonymkode: fd4f2...380

Merket ikke noe på lillebror nei, han er nå bare blitt 13 da så vet ikke når han blir hormonell enda..

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Dette sinnet kommer fra et sted. Enten er hun frustrert og lei seg over et eller annet og det tas ut på deg, eller så kan det hende hun savner et eller annet fra deg.

Klarer hun å sette ord på hva det er som er vanskelig?

Anonymkode: 05135...dce

Det er lurt å ta en samtale etter at det har roet seg ned. Da kan det ihvertfall her komme frem ting som har vært vanskelig i løpet av dagen. Og da kommer tårene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Ja akkurat som det fungerer på en frustrert jente full av hormoner som hun ikke er vant til å klarer å styre. 

Skrevet

Jeg har en gutt på 10 år som er helt lik. Storesøsteren hans var ikke sånn. Veldig slitsomt!

Anonymkode: f4aae...216

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg syns 10 år var værre en 14-16... ikke det jeg forventet...

Anonymkode: c7da7...ac4

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Gærning.

Anonymkode: a1778...0e4

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Gærning.

Anonymkode: a1778...0e4

Why not?

Anonymkode: 62a1d...5b7

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Ja akkurat som det fungerer på en frustrert jente full av hormoner som hun ikke er vant til å klarer å styre. 

Må lære barn folkeskikk. Uansett hvor ustyrlige de er, er det ikke greit å oppføre seg dårlig. Da tar man tak. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Å straffe noen for følelser er jo helt ubrukelig. Barn er ikke ferdig oppdratt enda og har behov for veiledning og hjelp. Man kan selvfølgelig gi straff til en 10-åring som f.eks. stjeler for å lære at en slik handling får konsekvenser. Derimot kan man ikke straffe en 10-åring for å være sint. Det man kan gjøre er å forsøke å finne ut hvorfor, holde seg rolig selv og hjelpe barnet til å finne gode strategier for å håndtere disse følelsene. 

Anonymkode: e9b32...6f6

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Må lære barn folkeskikk. Uansett hvor ustyrlige de er, er det ikke greit å oppføre seg dårlig. Da tar man tak. 

Folkeskikk kan man lære uten straff. 

Og hva lærer barnet av straff? At man skal gå rundt å straffe folk....

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Å straffe noen for følelser er jo helt ubrukelig. Barn er ikke ferdig oppdratt enda og har behov for veiledning og hjelp. Man kan selvfølgelig gi straff til en 10-åring som f.eks. stjeler for å lære at en slik handling får konsekvenser. Derimot kan man ikke straffe en 10-åring for å være sint. Det man kan gjøre er å forsøke å finne ut hvorfor, holde seg rolig selv og hjelpe barnet til å finne gode strategier for å håndtere disse følelsene. 

Anonymkode: e9b32...6f6

Nemlig 👍

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Folkeskikk kan man lære uten straff. 

Og hva lærer barnet av straff? At man skal gå rundt å straffe folk....

Altså konsekvenser av ting de gjør er en ting. Ikke straff fordi man har følelser man ikke klarer å regulere.  

Skrevet

Kanskje snakke med henne litt i «fredstid»? Ta deg noen minutter på sengekanten en kveld og si (i dine egne ord): Jeg merker at du er mye sint på meg for tida, og det blir jeg både sliten og trist av, men jeg vet helt ærlig ikke hva jeg gjør som blir så feil for deg, og hva som gjør at du er så mye sintere på meg enn på pappa. Og så lenge jeg ikke veit det, kan jeg ikke rette på det eller hjelpe deg på en god måte. Kunne du tenke deg å si litt om det her i kveld?»

Anonymkode: 19579...c0f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...