Anonym bruker Skrevet 29. januar 2022 #1 Skrevet 29. januar 2022 Hun tar mye ansvar i livet sitt, noe som er svært bra. Er veldig stolt av henne. Men problemet er at hun tar altfor mye ansvar hjemme når det gjelder søsken. Det hun gjør er veldig bra, og rett. Hun kommer meg i forkjøpet. Jeg er ufattelig sliten og utbrent... orker ikke mer. Hun er sjelden hos oss og har mye energi. Hva skal jeg gjøre? Si at hun skal "roe seg" litt? At hun må tåle at alt ikke skjer riktig hele tiden og fort nok? Eller må jeg bare ta over? Eller? Anonymkode: ae1d8...842
KellyTaylor Skrevet 29. januar 2022 #2 Skrevet 29. januar 2022 Hun ser kanskje at du er sliten og utbrent? Og ønsker da å ta vare på søskene sine så du får avlastning, vil jeg anta uten å kjenne hele bakgrunnshistorien hos dere. La henne passe søskene og du tar deg en dag alene ute enten på shopping, venninnetreff eller hva du måtte ønske?
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2022 #3 Skrevet 29. januar 2022 KellyTaylor skrev (1 minutt siden): Hun ser kanskje at du er sliten og utbrent? Og ønsker da å ta vare på søskene sine så du får avlastning, vil jeg anta uten å kjenne hele bakgrunnshistorien hos dere. La henne passe søskene og du tar deg en dag alene ute enten på shopping, venninnetreff eller hva du måtte ønske? Ja. Hun ser det nok. Hadde vært supert hvis det var sånn. Men hun tar over oppdragelsen. Når barna skal legge seg, hva de får lov å si rundt middagsbordet. Hvor mye mat de skal få lov å spise osv.. jeg orker virkelig ikke å være så nøye pga er utbrent Anonymkode: ae1d8...842
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2022 #4 Skrevet 29. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Ja. Hun ser det nok. Hadde vært supert hvis det var sånn. Men hun tar over oppdragelsen. Når barna skal legge seg, hva de får lov å si rundt middagsbordet. Hvor mye mat de skal få lov å spise osv.. jeg orker virkelig ikke å være så nøye pga er utbrent Anonymkode: ae1d8...842 Men så la henne ta over? Anonymkode: 4270d...e82
KellyTaylor Skrevet 29. januar 2022 #5 Skrevet 29. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ja. Hun ser det nok. Hadde vært supert hvis det var sånn. Men hun tar over oppdragelsen. Når barna skal legge seg, hva de får lov å si rundt middagsbordet. Hvor mye mat de skal få lov å spise osv.. jeg orker virkelig ikke å være så nøye pga er utbrent Anonymkode: ae1d8...842 Nettop, du er utbrent Du kommer til å takke henne når du kommer til hektene, for at hun setter grenser for barna. Tro meg ❤️ Len deg litt tilbake, og la henne ta over for en periode. Og er far tilstede i huset? Hva mener han? Løsningen er kanskje å sette seg ned sammen og se hva du ønsker/trenger hjelp til
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2022 #6 Skrevet 29. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men så la henne ta over? Anonymkode: 4270d...e82 Men bør det ikke være min jobb? Hvordan føles det for henne at hun må ta ansvar? Anonymkode: ae1d8...842
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2022 #7 Skrevet 29. januar 2022 KellyTaylor skrev (1 minutt siden): Nettop, du er utbrent Du kommer til å takke henne når du kommer til hektene, for at hun setter grenser for barna. Tro meg ❤️ Len deg litt tilbake, og la henne ta over for en periode. Og er far tilstede i huset? Hva mener han? Løsningen er kanskje å sette seg ned sammen og se hva du ønsker/trenger hjelp til Hvordan føles det for henne da? At mor ikke fungerer? At mor lener seg på henne? Hun er bare 15 år. Anonymkode: ae1d8...842
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2022 #8 Skrevet 29. januar 2022 KellyTaylor skrev (2 minutter siden): Nettop, du er utbrent Du kommer til å takke henne når du kommer til hektene, for at hun setter grenser for barna. Tro meg ❤️ Len deg litt tilbake, og la henne ta over for en periode. Og er far tilstede i huset? Hva mener han? Løsningen er kanskje å sette seg ned sammen og se hva du ønsker/trenger hjelp til Hun er bare 15 år. Syns det blir feil? Far er ikke her Anonymkode: ae1d8...842
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2022 #9 Skrevet 29. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men bør det ikke være min jobb? Hvordan føles det for henne at hun må ta ansvar? Anonymkode: ae1d8...842 Det er ikke alltid at ‘burde’ er så viktig. Du trenger hjelp, ta mot det hun kan gi. Det er ikke for alltid, så fortell henne at du setter pris på at hun tar ansvar og hjelper deg. Tenåringer tåler å se at mamma trenger hjelp. Anonymkode: 4270d...e82
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2022 #10 Skrevet 29. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke alltid at ‘burde’ er så viktig. Du trenger hjelp, ta mot det hun kan gi. Det er ikke for alltid, så fortell henne at du setter pris på at hun tar ansvar og hjelper deg. Tenåringer tåler å se at mamma trenger hjelp. Anonymkode: 4270d...e82 Ok. Men hun er bare 15 år. Hadde føltes bedre hvis hun var 18-19 Eller tar jeg feil? Anonymkode: ae1d8...842
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2022 #11 Skrevet 29. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ok. Men hun er bare 15 år. Hadde føltes bedre hvis hun var 18-19 Eller tar jeg feil? Anonymkode: ae1d8...842 Jeg vet ikke hvor mange måter jeg kan si dette på, egentlig. Jeg syns det er greit st en 15 åring hjelper til. Men hvis ikke du er enig så får du snakke med jenta og be henne trekke seg tilbake og la ungene gå på selvstyr. Anonymkode: 4270d...e82
KellyTaylor Skrevet 29. januar 2022 #12 Skrevet 29. januar 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Hvordan føles det for henne da? At mor ikke fungerer? At mor lener seg på henne? Hun er bare 15 år. Anonymkode: ae1d8...842 Vet liksom ikke helt, men noen er mer voksne enn andre og liker å ta ansvar. Husker meg selv i den alderen og hjalp ei 4 barns alenemor med lite ressurser så hun kunne ha hodet over vannet i den vasnkelige perioden. Noen er bare født med det "genet" innstinket med å være den hjelpende hånd ❤️ ( ble sykepleier til slutt) Hvis du da ikke øsnker å ta i mot hjelper fra 15 åringen, så må du be andre instanser om hjelp. Du bør ha en form for avlastning når livet butter i mot.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2022 #13 Skrevet 29. januar 2022 KellyTaylor skrev (16 minutter siden): Vet liksom ikke helt, men noen er mer voksne enn andre og liker å ta ansvar. Husker meg selv i den alderen og hjalp ei 4 barns alenemor med lite ressurser så hun kunne ha hodet over vannet i den vasnkelige perioden. Noen er bare født med det "genet" innstinket med å være den hjelpende hånd ❤️ ( ble sykepleier til slutt) Hvis du da ikke øsnker å ta i mot hjelper fra 15 åringen, så må du be andre instanser om hjelp. Du bør ha en form for avlastning når livet butter i mot. Takk for fint svar Jeg ønsker hjelp 💕 er bare redd for at jeg er dårlig mor ovenfor henne. Anonymkode: ae1d8...842
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2022 #14 Skrevet 29. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men bør det ikke være min jobb? Hvordan føles det for henne at hun må ta ansvar? Anonymkode: ae1d8...842 Gjør jobben da. Eller ti stille. Anonymkode: 9de59...172
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2022 #15 Skrevet 29. januar 2022 Jeg er enig med deg. En 15 åring skal ikke ha slikt ansvar. Det er flott at hun ønsker å hjelpe til, men hun skal ikke ha daglig ansvar for yngre søsken. Når får hun tid til lekser, fritidsaktiviteter og venner? Det er dette hun skal bruke tiden sin på, og så kan hun hjelpe til hjemme innimellom. Du må ta ansvar for barna dine. Ei på 15 år trenger fortsatt mammaen sin. Klarer ikke du det, må du spørre om hjelp fra andre voksne. Anonymkode: 35ebe...4a5
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2022 #16 Skrevet 29. januar 2022 Praktisk for deg da, du slipper jo å ta tak i problemene dine selv nå. Anonymkode: 23adb...379
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2022 #17 Skrevet 29. januar 2022 En 15åring kan selvsagt ikke være den voksne og ta ansvar for både mor og yngre søsken. Her må du ta grep! DU er voksen, DU er mor og det er DITT ansvar! Anonymkode: 5448a...2cd
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2022 #18 Skrevet 29. januar 2022 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Jeg er enig med deg. En 15 åring skal ikke ha slikt ansvar. Det er flott at hun ønsker å hjelpe til, men hun skal ikke ha daglig ansvar for yngre søsken. Når får hun tid til lekser, fritidsaktiviteter og venner? Det er dette hun skal bruke tiden sin på, og så kan hun hjelpe til hjemme innimellom. Du må ta ansvar for barna dine. Ei på 15 år trenger fortsatt mammaen sin. Klarer ikke du det, må du spørre om hjelp fra andre voksne. Anonymkode: 35ebe...4a5 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): En 15åring kan selvsagt ikke være den voksne og ta ansvar for både mor og yngre søsken. Her må du ta grep! DU er voksen, DU er mor og det er DITT ansvar! Anonymkode: 5448a...2cd Hi skriver at 15 åringen er sjelden hos dem. Da er det helt greit at hun hjelper til når mor er syk. Hadde dere sagt det samme om hi hadde hatt kreft eller hjertesykdom? Anonymkode: 4270d...e82
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2022 #19 Skrevet 29. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hi skriver at 15 åringen er sjelden hos dem. Da er det helt greit at hun hjelper til når mor er syk. Hadde dere sagt det samme om hi hadde hatt kreft eller hjertesykdom? Anonymkode: 4270d...e82 Kreft og hjertesykdom får man ikke gjort så mye med, depresjon og psykiske lidelser må man faktisk ta tak i når man har barn. Det går ikke an å grave seg ned og bare slutte å fungere. Anonymkode: 23adb...379
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2022 #20 Skrevet 29. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Kreft og hjertesykdom får man ikke gjort så mye med, depresjon og psykiske lidelser må man faktisk ta tak i når man har barn. Det går ikke an å grave seg ned og bare slutte å fungere. Anonymkode: 23adb...379 Selvsagt får man gjort noe med det på samme måte som ved psykisk sykdom. Man får behandling gjennom helsevesenet. Men du er kanskje av dem som mener at psykisk sykdom er viljestyrt og bare noe man kan ta seg sammen av? Anonymkode: 4270d...e82
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2022 #21 Skrevet 29. januar 2022 Du er jo ansvarsfull når du ser at dette blir for mye for en 15-åring. Du må ta en ordentlig prat med henne tenker jeg. Jeg var også den som ble mor for mine to yngre søsken, men trøsten din kan jo være at jeg ikke led noen nød da eller nå på grunn av det. Det eneste er at jeg har litt problemer med å stole helt på andres råd og anbefalinger fordi jeg ble alt for vant til å stole på meg selv. Søsknene mine hadde jo meg, mens jeg hadde ingen å stole på, da min mor også slet veldig psykisk i perioder. I ettertid ser jeg at min mor burde ha nærmet seg meg mer, og sagt at hun var der om det var noe, og at hun satt pris på hjelp, men at jeg burde slippe alt ansvaret. Du har jo et godt utgangspunkt fordi du ser at dette blir litt feil, så ta en prat med henne. Anonymkode: 63cc0...c1d
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2022 #22 Skrevet 29. januar 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Hi skriver at 15 åringen er sjelden hos dem. Da er det helt greit at hun hjelper til når mor er syk. Hadde dere sagt det samme om hi hadde hatt kreft eller hjertesykdom? Anonymkode: 4270d...e82 Ja. Når mor har gitt opp og overlater ansvaret til en tenåring, og ikke engang selv skjønner hvordan hun skal snu det, hadde jeg sagt akkurat det samme. Det fins mye forskning på hvor skadelig det er for barns utvikling og livskvalitet å måtte dra omsorg for psykisk syke foreldre og søsken. Anonymkode: 5448a...2cd
Polly-Esther Skrevet 29. januar 2022 #23 Skrevet 29. januar 2022 Jeg er litt sjokkert over at noen faktisk tenker det er greit at en 15-åring tar over foreldreoppgavene. Det er det ikke! Det kalles parentifisering. Hun passer på deg og mindre søsken. Hvis du er utbrent HI, må du rett og slett ordne deg hjelp. Og ta en lang, god prat med datteren din. Hun ser nok at du sliter. Håper dere får det bedre ♥️
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2022 #24 Skrevet 29. januar 2022 Polly-Esther skrev (18 minutter siden): Jeg er litt sjokkert over at noen faktisk tenker det er greit at en 15-åring tar over foreldreoppgavene. Det er det ikke! Det kalles parentifisering. Hun passer på deg og mindre søsken. Hvis du er utbrent HI, må du rett og slett ordne deg hjelp. Og ta en lang, god prat med datteren din. Hun ser nok at du sliter. Håper dere får det bedre ♥️ Nettop. Da hadde jeg rett da. Det var mange "gode råd" om at der var greit at datteren min tar ansvar. Jeg følte det inni meg at det ikke var helt bra. Men jeg er usikker og.. hun er sjelden her. Jeg har virkelig gjort alt for å få hjelp. Men jeg trenger mer. Er helt ødelagt. Har snakket mange ganger med fastlegen og med sosionom i kommunen blant annet. Anonymkode: ae1d8...842
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2022 #25 Skrevet 29. januar 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Nettop. Da hadde jeg rett da. Det var mange "gode råd" om at der var greit at datteren min tar ansvar. Jeg følte det inni meg at det ikke var helt bra. Men jeg er usikker og.. hun er sjelden her. Jeg har virkelig gjort alt for å få hjelp. Men jeg trenger mer. Er helt ødelagt. Har snakket mange ganger med fastlegen og med sosionom i kommunen blant annet. Anonymkode: ae1d8...842 Hva tenker du i forhold til hvordan du fungerer som omsorgsperson for barna som bor hos deg da? Siden datteren din tar over når hun er der, og du sier at du er helt ødelagt. Anonymkode: 63cc0...c1d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå