Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #1 Skrevet 28. januar 2022 Vet dere hva slags bedøvelse man får for dette i og med at «skoletannlege» henviste til spesialist? Er det veldig smertefullt? Hun har ekstremt lav smerteterskel Anonymkode: 61644...12e
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #2 Skrevet 28. januar 2022 Det varierer litt hvilket bedøvelsesmiddel de bruker, men du får injeksjoner med lokalbedøvelse. Jeg synes ikke rotfylling er smertefullt i det hele tatt, man er jo bedøvet. Det kan svi litt når de setter bedøvelsen, noen tannleger gjør dette bedre enn andre. I etterkant, når bedøvelsen går ut, vil man ofte føle seg litt mørbanket i kjeven og det kan verke noe i et døgns tid. Greit å forebygge med paracet jevnt første døgnet. Anonymkode: d6efb...1f7
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #3 Skrevet 28. januar 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det varierer litt hvilket bedøvelsesmiddel de bruker, men du får injeksjoner med lokalbedøvelse. Jeg synes ikke rotfylling er smertefullt i det hele tatt, man er jo bedøvet. Det kan svi litt når de setter bedøvelsen, noen tannleger gjør dette bedre enn andre. I etterkant, når bedøvelsen går ut, vil man ofte føle seg litt mørbanket i kjeven og det kan verke noe i et døgns tid. Greit å forebygge med paracet jevnt første døgnet. Anonymkode: d6efb...1f7 Hun får antibiotika og voltaren nå. Men de smertestillende hjelper ikke stort. Det er en betennelse der nå som er problemet, og hun har ikke sovet på 2 døgn annet enn en time her og en time der. Vi er begge ganske utslitte nå. Regner med at i alle fall antibiotikaen fortsatt tas når vi skal til spesialist. (Trodde tannleger rotfylle jeg. Visste ikke at man må til spesialist) Anonymkode: 61644...12e
hysterika Skrevet 28. januar 2022 #4 Skrevet 28. januar 2022 "Vanlige" tannleger rotfyller ikke. Det er helt vanlig at man må til spesialist.
hysterika Skrevet 28. januar 2022 #5 Skrevet 28. januar 2022 Gemte å skrive at jeg ikke synes det er vondt å rotfylle, men det er vondt etterpå. Det positive da, er jo at man blir bedre omtrent time for time, årsaken til probelemet er jo borte 🙂
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #6 Skrevet 28. januar 2022 hysterika skrev (Akkurat nå): "Vanlige" tannleger rotfyller ikke. Det er helt vanlig at man må til spesialist. Det visste jeg ikke. Har aldri hatt hull en gang selv. Hun har hatt to hull, for det er en emaljesykdom på 6-års jekslene. Ellers ingen barn med hull heller. Anonymkode: 61644...12e
hysterika Skrevet 28. januar 2022 #7 Skrevet 28. januar 2022 På mitt tanlegekontor er det 2 av 5 tannleger som rotfyller.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #8 Skrevet 28. januar 2022 hysterika skrev (3 minutter siden): "Vanlige" tannleger rotfyller ikke. Det er helt vanlig at man må til spesialist. Det stemmer ikke, vanlige tannleger rotfyller. Anonymkode: 925f4...9ee
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #9 Skrevet 28. januar 2022 Rotfyller ikke vanlige tannleger? Det har aldri jeg hørt før... Jeg har rotfyllt en gang, og det gjorde den vanlige tannlegen min. Det var ikke vondt, blir godt bedøvet. Man kjenner akkurat at bedøvelsessprøyten settes inn, men det er fort overstått. La henne holde noe i hånden, godt å ha noe å klype i, og be henne lukke øynene når bedøvelsen settes så går det veldig fort og greit. Om jeg ikke husker feil satte han bedøvelse på begge sider av tannen. Litt ømt/vondt i tannen i dagene etterpå, men ikke tannverk i den forstand. Bare litt sår på en måte, det går helt fint. Kjedelig når tennene ikke funker skikkelig på de unge, har selv en datter med emaljeskade på 6-årsjekslene, men foreløbig bare ising, ingen hull eller betennelse så langt (hun er 12, og dette kommer jo i flere grader). Lykke til. Anonymkode: 9457f...7fd
hysterika Skrevet 28. januar 2022 #10 Skrevet 28. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det stemmer ikke, vanlige tannleger rotfyller. Anonymkode: 925f4...9ee Min tannlege rotfyller i hvert fall ikke, og det gjorde heller ikke den forrige tannlegen min.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #11 Skrevet 28. januar 2022 hysterika skrev (Akkurat nå): Min tannlege rotfyller i hvert fall ikke, og det gjorde heller ikke den forrige tannlegen min. Og da betyr det at ingen tannleger rotfyller, bra logikk... Anonymkode: 925f4...9ee
hysterika Skrevet 28. januar 2022 #12 Skrevet 28. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Og da betyr det at ingen tannleger rotfyller, bra logikk... Anonymkode: 925f4...9ee Det var den forklaringen jeg fikk fra tannlegene mine, at dette er en spesialistoppgave som ikke "vanlige" tannleger utfører. Det trengs spesialistkompetanse som man ikke nødvendigvis har. Mitt svar var ment som en forklaringen til HI som virker nervøs for at datteren er videresendt til spesialist. Svaret mitt var ment å berolige. Det er IKKE uvanlig at man blir videresendt for rotfylling, det betyr ikke at noe er "spesielt galt" eller "spesielt farlig".
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #13 Skrevet 28. januar 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Rotfyller ikke vanlige tannleger? Det har aldri jeg hørt før... Jeg har rotfyllt en gang, og det gjorde den vanlige tannlegen min. Det var ikke vondt, blir godt bedøvet. Man kjenner akkurat at bedøvelsessprøyten settes inn, men det er fort overstått. La henne holde noe i hånden, godt å ha noe å klype i, og be henne lukke øynene når bedøvelsen settes så går det veldig fort og greit. Om jeg ikke husker feil satte han bedøvelse på begge sider av tannen. Litt ømt/vondt i tannen i dagene etterpå, men ikke tannverk i den forstand. Bare litt sår på en måte, det går helt fint. Kjedelig når tennene ikke funker skikkelig på de unge, har selv en datter med emaljeskade på 6-årsjekslene, men foreløbig bare ising, ingen hull eller betennelse så langt (hun er 12, og dette kommer jo i flere grader). Lykke til. Anonymkode: 9457f...7fd Ja, hun er ikke så redd for bedøvelse. Det har hun gjort før. Får bedøvelsesgele på før sprøyten også. Men. Bedøvelse funker ikke så bra på betennelse da. Det er det jeg tenker mest på. Forhåpentlig er betennelsen borte innen vi skal til spesialisten, men om den ikke er det, så vil der bli verre. Moren min har rotfylt, og hun sa det er noe av den verste smerten hun har hatt. Min datter er ganske lik henne. Lav smerteterskel. Anonymkode: 61644...12e
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #14 Skrevet 28. januar 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ja, hun er ikke så redd for bedøvelse. Det har hun gjort før. Får bedøvelsesgele på før sprøyten også. Men. Bedøvelse funker ikke så bra på betennelse da. Det er det jeg tenker mest på. Forhåpentlig er betennelsen borte innen vi skal til spesialisten, men om den ikke er det, så vil der bli verre. Moren min har rotfylt, og hun sa det er noe av den verste smerten hun har hatt. Min datter er ganske lik henne. Lav smerteterskel. Anonymkode: 61644...12e Men om dere er henvist til spesialist har de mest sannsynlig flere typer bedøvelse. Den gangen jeg rotfylte var det også en betennelse der, og første bedøvelsen de satt virket dårlig. Da hadde tannlegen et annet alternativ som funket mye bedre, en eldre type bedøvelse som ikke er førstevalget i dag, men som fungerte supert når det var en innfeksjon der. Den tannlegen jeg går til jobber mye med folk som har tannlegeskrekk, og målet er 100% smertefri behandling. Det er ikke alltid det går, men bortimot. Forbered datteren din på det, at tannlegen vil prøve å få til en smertefri behandling, men kanskje kjenner hun littegranne pga betennelsen, da må hun telle inni seg, lukke øynene og klemme på det hun har i hendene og tenke på at det går bra, det går bra, det går bra, og etterpå er all betennelsen borte og det blir bedre. Anonymkode: 9457f...7fd
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2022 #15 Skrevet 29. januar 2022 Opererte ut en betent, fullt retintert visdomstann nylig (altså ikke brutt ut), og fikk full effekt av bedøvelsen. Ikke smertefullt på noe vis, på tross av betennelse OG at den lå helt innesluttet i tannkjøtt og kjevebein. dette går bra!! Anonymkode: 34871...c7b
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #16 Skrevet 30. januar 2022 Jeg synes ikke at det gjorde vondt å rotfylle. Det tok bare litt tid. Og ikke gjorde det vondt etterpå heller. Jeg var bedøvd så jeg kjente ingenting annet enn at de holdt på inni munnen på meg, selvfølgelig. Anonymkode: 8308f...1b1
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #17 Skrevet 30. januar 2022 Og jeg rotfylte en betent fortann som gjorde sinnsykt vondt frem til tannlegen åpnet den. Da forsvant trykket og smerten. Nerven var jo død så det var ikke vondt i det hele tatt. Anonymkode: 0d18e...92d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå