Gå til innhold

Gi meg ditt beste tips for hvordan 'smugle' inn grønt i maten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gir herved opp! Egentlig mener jeg at ungene skal vite hva de spiser, men de nekter plent å spise grønnsaker. Ved ultimatum hopper de heller over måltidet. Dette er unger i det nedre sjiktet vektmessig, og vi har dessverre gått med på alt for mange kompromisser bare for å få i de mat. Så gi meg ditt beste tips for å få inn litt sunt 🙂

Anonymkode: 6eeae...b18

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lager lasange. Freser løk og strimla gulrøtter og til slutt i mix master. 

Samme med kjøttkaker o.l

Anonymkode: 7fc9d...137

Skrevet

Stavmikser!  Funker til å smugle inn grønnsaker i det meste😄

Skrevet

Raspa gulrot inni tacokjøttdeigen, tomatsausen når vi har kjøttdeig og spaghetti.

Frosne spinatputer og div. rester av kokt gulrot, brokkoli osv. i smoothien👌

Anonymkode: 6502a...4d2

Skrevet

Alt kjøres i blender til mos. Gulerøtter og løk brukes ofte innspedd i karbonadedeig. Gryter og lasagne. Kokt og most blomkål som jevning i hvit saus. Ungene aner ikke hvor mye grønt de får i seg. Og de sier ofte, kjøttet på tacoen smakte så rart hos Ole. Det er jo fordi det bare er kjøtt. Jeg har egentlig aldri gått inn for å skjule det. Gjort det siden første begynte med fast føde. Alltid fått grønnsaker i normal form i tillegg, men for å sikre at de spiser mer så lages det altså slik. 

Anonymkode: b72d9...223

Skrevet

Støtter stavmikser tipset! Her er noen av mine triks:

Potetstappe: moser godt kokt blomkål og blander inn.

Hvit saus (til f.eks pølsegrateng): koker gulrot, blomkål og hvitløk, moser sammen med kokevannet og tilsetter det i sausen.

Pastasaus/pizzasaus: løk, hvitløk og gulrot surres. Tilsett tomat (jeg bruker fra drivhus om sommeren, ellers herm tomat), vann, salt og pepper. Kok lenge, mos helt glatt med stavmikser, og smak til med urter.

Finhakket blomkål kan kamufleres i kjøttdeig til f.eks taco.

Ellers så anbefaler jeg kjøkkenhage eller f.eks salat, minitomat og snackpaprika i kjøkkenvinduet. Her ble det straks en annen innstilling til å smake, etter vi begynte å dyrke selv. Og sopphateren spiste plutselig sopp etter han ble med å plukke kantareller.

Anonymkode: 53b98...8dc

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Støtter stavmikser tipset! Her er noen av mine triks:

Potetstappe: moser godt kokt blomkål og blander inn.

Hvit saus (til f.eks pølsegrateng): koker gulrot, blomkål og hvitløk, moser sammen med kokevannet og tilsetter det i sausen.

Pastasaus/pizzasaus: løk, hvitløk og gulrot surres. Tilsett tomat (jeg bruker fra drivhus om sommeren, ellers herm tomat), vann, salt og pepper. Kok lenge, mos helt glatt med stavmikser, og smak til med urter.

Finhakket blomkål kan kamufleres i kjøttdeig til f.eks taco.

Ellers så anbefaler jeg kjøkkenhage eller f.eks salat, minitomat og snackpaprika i kjøkkenvinduet. Her ble det straks en annen innstilling til å smake, etter vi begynte å dyrke selv. Og sopphateren spiste plutselig sopp etter han ble med å plukke kantareller.

Anonymkode: 53b98...8dc

Ja. Vi kjøpte drivhus og ungene fikk plante egne grønnsaker. Valgte selv. Det var skikkelig stas og de spiste alt. 👍

Anonymkode: b72d9...223

Skrevet

Om du sliter med å få i de middag, ville jeg vurdert å prøvd å få inn slikt på en snnen måte. Jeg spiste sjeldent eller aldri grønnsaker til middag når jeg var liten, men mine foreldre maste aldri eller var bekjymret for jeg spiste masse rå grønnsaker ellers i hverdagen. I ettertid har jeg skjønt st jeg ikke likte konsistensen av kokte grønnsaaker. Fortatt ikke glad i det, men jeg har lært meg til å spise det. Jeg koker også grønnsaker mye kortere enn min mor, såmin mor sier de ikke er kokt når hu er på middag her. Jeg vil ha litt motstand å de, mamma mener de ikke skal ha det. 

Kan det være en ting å lage grønnsaker med dip til barnetv eller kveldskos? Der kan du variere i det uendelige. Har de en eller to ting du liker kan du ha dette hver gang, men ta inn en ny ting innimellom og se resksjonen. Når dette står på bordet når ungene ser på tv, blir de ikke opphengt i at det er grønnsaker som er sundt og de må spise. Sett det på bordet uten å si noe, der voksne forsyner dere uten å si så mye. Om ungene smaker eller ei de første gangene har ikke noe å si, men når de ser at det er en vane og ikke noe press så kommer de ganske så sikkert til å forsyne seg og finne ut st det faktisk er ganske godt. 

Jeg laget frukt/grønnsaks fat til mine unger når de hadde venner på besøk. Det startet som latskap fra min side for jeg var litt lei av at ungene kom og spurte om mange ulike ting i tide og utide, noe som var forstyrrende for meg når jeg gjorde noe.så jeg laget et fat med mye på, da ble jeg ikke så mye forstyrret. Ungene lo flere ganger for når noen unger sa æsj til ting og de utfordret de til å smake så fant de ut at det var godt. Tror egentlig ikke det var noen unger som ikke forsynte seg av fata jeg laga, og jeg laga slikt hver dag nesten. Det var minst frukt, for med fire unger i hus og alle hadde masse venner på besøk fant jeg ut at det ble dyrt med mye frukt så jeg gikk over til at det var mest grønnsaker. 
19åringen var innom her ista, hun skulle på tur til mormor med kjæresten. «Mamma, kan du kutte opp noen ting så vi har noe å kose oss med på veien.» Det ble mango og gulerot, kjøleskapet var litt tomt, men de vsr storfornøyde når de gikk ut døra. 

Anonymkode: 345bd...63d

Skrevet

Om de liker tomatsuppe, så kan du slenge allverdens av grønnsaker i og kjøre det med stavmikser. Jeg har ofte i paprika, brokkoli, løk, purre, stekt sopp, gulrøtter, pastinakk osv. Så koker jeg det med hermetiske tomater, krydder og kraft og bruker stavmikser. Om noen har pirka i suppa og lurt på grønne prikker, så har det vært "oregano". 

Sånn ellers har jeg god erfaring med rå grønnsaker i staver sammen med frukt i biter som snacks. Da forsvinner det gjerne. 

Skrevet

Grønnsaker kan rives eller moses og gjemmes i pastasaus,tomatsuppe etc. Du kan rive grønnsaker og steke sammen med kjøttdeigen og bruke i alt fra taco, pizza og diverse gryteretter eller rulle til små kjøttboller. Det er også lett å gjemme noen grønnsaker i smothie, f.eks. litt avocado eller litt spinat. Godt moset og sammen med andre gode smaker merkes det knapt. Revet eller moset gulrot i brød og rundstykker eller moset grønnsaker i pannekakerøre/vafler.

Anonymkode: c4dd3...726

Skrevet

Tusen takk dere!!! Alle tips skal prøves 😊

Hi

Anonymkode: 6eeae...b18

Skrevet

Grønne vafler elker pannekaker, dvs med masse frossen spinat oppi. 

Anonymkode: 60826...627

Skrevet

Min liker ikke blandet mat, supper, sauser, gratenger og sånt, så det eneste jeg har fått til er å blande squash inn i vaffelrøre. Ta av det grønne, rasp fint og bland inn. Da syns det ikke, det smakes ikke og det går an å blande inn ganske mye.

Anonymkode: d9754...1cd

Skrevet

Gi dem mat du vet de liker, og sett heller grønnsakstaver i glass på bordet, så kan de ta det de vil ha. Agurkstaver, gulrotstaver, småtomater, selleristilker og paprikastaver. 

Anonymkode: a22f7...012

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Min liker ikke blandet mat, supper, sauser, gratenger og sånt, så det eneste jeg har fått til er å blande squash inn i vaffelrøre. Ta av det grønne, rasp fint og bland inn. Da syns det ikke, det smakes ikke og det går an å blande inn ganske mye.

Men squash har da heller ingen ernæringsmessig verdi, egentlig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Den er på kostfiber

Anonymkode: 980f7...80e

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Den er på kostfiber

*den er rik på*

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Litt C-vitamin i hvertfall, kostfiber og litt andre vitaminer og mineraler, og så erstatter den en del mel og melk i røra. En grønnsaksdesperat mor setter pris på det lille hun får til.

Skrevet

Kamuflerte grønnsaker er fint. Potetstappe moset sammen med blomkål var en høydare hos oss. Og hvis man moste broccoli oppi, så ble plutselig potetstappen fin og grønn😂 Hender vi har gjort det etter at barna ble store også, for det smaker jo veldig godt.

Skrevet

Jeg lager egen tomatsaus (tykk) m gulrot og paprika og har i boks i kjøleskapet. Dette er saus til ostesmørbrød og pizza.

Vi lager lasagne med masse grønnsaker.

Du kan raspe gulrot i deig når du lager brød/rundstykker. i vafler og. Bare ikke ta for mye.

Så bruker vi ofte fylt pasta med ricotta og spinat.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

*den er rik på*

Ikke når den er revet og most. Samme fiber får man i en kavring. 

Skrevet

Mitt beste tips er å servere grønnsakene før middag når barna er sultne. Kutt opp forskjellige ting som de kan spise i stuen/på rommet mens de venter på middag.

Anonymkode: bce1b...56d

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Ikke når den er revet og most. Samme fiber får man i en kavring. 

Tja, selv om man river grønnsaker får man jo biter som er adskillig større enn mel. Det er ikke snakk om mosing. Og det fyller som sagt opp og erstatter andre ingredienser.

Det beste er selvfølgelig om man kan få barna til å spise grønnsaker helt frivillig, det tror jeg ingen er uenig i.

Skrevet

Men hva er det de ikke liker? Er der farge, konsistens, smak, eller noe helt annet som blir feil? Om ungene er nær undervekt så er vel ikke grønnsaker der du skal sette inn det store støtet? Er det noen grønnsaker som er akseptable? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...