Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #1 Skrevet 27. januar 2022 Hun sliter med matte, de driver med ganging nå og hun synes bare det å regne sammen tall under 10 er vanskelig. Ikke noe automatisert 9+7 osv enda. Hun må telle. Oppgavene er feks 3 poser med 6 epler i hver, greier ikke regne 6+6+6 eller telle 3 og 3 i hodet. Hun må telle eplene. Lesing går bedre nå enn før jul, men det går tregt. Ikke veldig flytende. Ordet de leses de og ikke di. Jeg blir bokstavrett, ikke jej liksom. Og æ ø og å er et salig rot. Og hun har ingen interesse for det heller. Lillesøster som går i 1 kl leser mye bedre, men hun synes det er gøy å sitte og lese bøker da. Lillesøster greier også matten til 3. klassingen. Jeg er derfor usikker på om hun eldste er bekymringsverdig lang bak for alder, eller føles det slik fordi yngste er litt foran sin alder? Skriving er også fæl. Mest store bokstaver, lett blanding, og ord skrives bare i nærheten av linja, bokstaver er ikke fordelt i rett etasje og de er altfor store i str. Hun hater lekser, så om vi skal pirke på alt så blir det enda kjipere å gjøre dem for henne. Hva burde vi fokusere på å rette på, og hva burde hun greie nå? Læreren er fullstendig overbelastet for tiden pga covid og mange hjemmeskole barn så ikke så mye hjelp derfra nå. Anonymkode: 3a9de...3fd
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #2 Skrevet 27. januar 2022 Det er ekstremt stort sprik i hva som er "normalt" å kunne I den alderen. Når det løsner tar de som lå bak de første årene lett igjen de andre på et år på ungdomsskolen. Konsentrer dere om det hun er flink til. Les høyt og snakk sammen om naturfag, historie, religion osv. Spill spill som involverer terninger jobb mye med mengdeforståelse. Da kommer det som regel av seg selv etter hvert. Anonymkode: fee1c...1ad
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #3 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Hun sliter med matte, de driver med ganging nå og hun synes bare det å regne sammen tall under 10 er vanskelig. Ikke noe automatisert 9+7 osv enda. Hun må telle. Oppgavene er feks 3 poser med 6 epler i hver, greier ikke regne 6+6+6 eller telle 3 og 3 i hodet. Hun må telle eplene. Lesing går bedre nå enn før jul, men det går tregt. Ikke veldig flytende. Ordet de leses de og ikke di. Jeg blir bokstavrett, ikke jej liksom. Og æ ø og å er et salig rot. Og hun har ingen interesse for det heller. Lillesøster som går i 1 kl leser mye bedre, men hun synes det er gøy å sitte og lese bøker da. Lillesøster greier også matten til 3. klassingen. Jeg er derfor usikker på om hun eldste er bekymringsverdig lang bak for alder, eller føles det slik fordi yngste er litt foran sin alder? Skriving er også fæl. Mest store bokstaver, lett blanding, og ord skrives bare i nærheten av linja, bokstaver er ikke fordelt i rett etasje og de er altfor store i str. Hun hater lekser, så om vi skal pirke på alt så blir det enda kjipere å gjøre dem for henne. Hva burde vi fokusere på å rette på, og hva burde hun greie nå? Læreren er fullstendig overbelastet for tiden pga covid og mange hjemmeskole barn så ikke så mye hjelp derfra nå. Anonymkode: 3a9de...3fd Dette er akkurat som å lese om min sønn som også går i tredje. Han sliter, men bryr seg ikke. Søsteren i første klasse leser også bedre enn vår tredjeklassing. Hun regner også vanskeligere mattestykker enn han, 50-35=15 f.eks, går lekende lett. Mange andre foreldre i klassen sier at de opplever det samme, og jeg mistenker at de har falt litt ut pga covid. I halve første var det hjemmeskole, og da hadde de basically ingen oppgaver. Så har det vært av og på, og i lange perioder har de vært uten lærer. Dette har resultert i mobbing og masse tull, og ingen skoledager er særlig gode. Vi har funnet ut at vi må ta ansvar selv. Vi må lære han å skrive pent, regne, og generelt om samfunnet og livet. Det er vanskelig, men hvis ikke vi gjør det, får han det enda vanskeligere etter hvert. Det må bare til. Anonymkode: b5c5d...624
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #4 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det er ekstremt stort sprik i hva som er "normalt" å kunne I den alderen. Når det løsner tar de som lå bak de første årene lett igjen de andre på et år på ungdomsskolen. Konsentrer dere om det hun er flink til. Les høyt og snakk sammen om naturfag, historie, religion osv. Spill spill som involverer terninger jobb mye med mengdeforståelse. Da kommer det som regel av seg selv etter hvert. Anonymkode: fee1c...1ad Terningspill hater hun, men vi får prøve mer😅 Vi leser mye høyt for henne, men synes hun burde lest mer selv, men all lesing er vel bra. Takk😊 Anonymkode: 3a9de...3fd
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #5 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Terningspill hater hun, men vi får prøve mer😅 Vi leser mye høyt for henne, men synes hun burde lest mer selv, men all lesing er vel bra. Takk😊 Anonymkode: 3a9de...3fd En annen ting er å la henne bevege seg mye. Man trenger ikke sitte pent ved bordet for å lese eller regne. Les på trafikkskilt, butikkskilt ol, ikke bare dem med bokstaver, men dem med symboler også. Utfordre henne til å finne løsningen på et mattestykke mens hun går rundt huset, bruk desiliter når dere lager mat ("du og jeg regner 2 desiliter vann til risen, men pappa og lillesøster skal jo også ha. Hvor mye vann må vi ha da? Kan du måle det opp?), bruk ord som "halve", "hele", "dobbelt" osv mye, gjør lekser under spisebordet osv. Skryt masse og vil aldri at du blir utålmodig. Anonymkode: fee1c...1ad
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #6 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): En annen ting er å la henne bevege seg mye. Man trenger ikke sitte pent ved bordet for å lese eller regne. Les på trafikkskilt, butikkskilt ol, ikke bare dem med bokstaver, men dem med symboler også. Utfordre henne til å finne løsningen på et mattestykke mens hun går rundt huset, bruk desiliter når dere lager mat ("du og jeg regner 2 desiliter vann til risen, men pappa og lillesøster skal jo også ha. Hvor mye vann må vi ha da? Kan du måle det opp?), bruk ord som "halve", "hele", "dobbelt" osv mye, gjør lekser under spisebordet osv. Skryt masse og vil aldri at du blir utålmodig. Anonymkode: fee1c...1ad Takk for tips! Å ikke vise at jeg blir utålmodig greier jeg nok ikke dessverre. Når blyanter knekkes, viskelær går veggimellom og jeg blir kalt den ene etter det andre fordi hin hater å gjøre lekser, så ryker jeg ofte på smeller der🥴 Anonymkode: 3a9de...3fd
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #7 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hun sliter med matte, de driver med ganging nå og hun synes bare det å regne sammen tall under 10 er vanskelig. Ikke noe automatisert 9+7 osv enda. Hun må telle. Oppgavene er feks 3 poser med 6 epler i hver, greier ikke regne 6+6+6 eller telle 3 og 3 i hodet. Hun må telle eplene. Lesing går bedre nå enn før jul, men det går tregt. Ikke veldig flytende. Ordet de leses de og ikke di. Jeg blir bokstavrett, ikke jej liksom. Og æ ø og å er et salig rot. Og hun har ingen interesse for det heller. Lillesøster som går i 1 kl leser mye bedre, men hun synes det er gøy å sitte og lese bøker da. Lillesøster greier også matten til 3. klassingen. Jeg er derfor usikker på om hun eldste er bekymringsverdig lang bak for alder, eller føles det slik fordi yngste er litt foran sin alder? Skriving er også fæl. Mest store bokstaver, lett blanding, og ord skrives bare i nærheten av linja, bokstaver er ikke fordelt i rett etasje og de er altfor store i str. Hun hater lekser, så om vi skal pirke på alt så blir det enda kjipere å gjøre dem for henne. Hva burde vi fokusere på å rette på, og hva burde hun greie nå? Læreren er fullstendig overbelastet for tiden pga covid og mange hjemmeskole barn så ikke så mye hjelp derfra nå. Anonymkode: 3a9de...3fd Hvis du googler Kompetansemål 3.trinn så kan du orientere deg i hva det forventes på 3.trinn sånn ca. En grei oversikt f eks her https://www.ha.no/varhaug-skule/_f/p8/id45297d6-3c54-403c-9e8c-092f642926fd/kompetansemal-alle-fag-elevar-mal.pdf Anonymkode: 0313d...b0b
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #8 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Takk for tips! Å ikke vise at jeg blir utålmodig greier jeg nok ikke dessverre. Når blyanter knekkes, viskelær går veggimellom og jeg blir kalt den ene etter det andre fordi hin hater å gjøre lekser, så ryker jeg ofte på smeller der🥴 Anonymkode: 3a9de...3fd Vi hadde litt av det samme da mine var på den alderen. De gikk likevell ut av ungdomskolen med over 5 i snitt. Prøv å bære i forkant. Legg opp til korte økter. Husk at det ikke er deg hun er sint på. Hun trenger heller en klem og bekreftelse på at hun er bra nok enn at du bekrefter at hun er mislykket og dum. Deg er frustrerende, men de mener ikke å bære vrange. Vi hadde e diger pute som jeg holdt forran meg og så fikk mine slå og sparke på den for å få ut frustrasjonen. Det bikket veldig mye bedre enn irritasjon. Anonymkode: fee1c...1ad
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #9 Skrevet 27. januar 2022 Ser du har fått mange svar gode svar over så jeg kommer ikke til å gjenta dem. Et lite spørsmål, har dere vært i kontakt med PPT? Dersom PPT kommer inn i bildet vil dere også få støtteundervisning og det vil bli kartlagt om barnet har underliggende problemer som dysleksi og dyskalkuli. Anonymkode: 06df7...069
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #10 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Hvis du googler Kompetansemål 3.trinn så kan du orientere deg i hva det forventes på 3.trinn sånn ca. En grei oversikt f eks her https://www.ha.no/varhaug-skule/_f/p8/id45297d6-3c54-403c-9e8c-092f642926fd/kompetansemal-alle-fag-elevar-mal.pdf Anonymkode: 0313d...b0b Takk! Anonymkode: 3a9de...3fd
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #11 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Vi hadde litt av det samme da mine var på den alderen. De gikk likevell ut av ungdomskolen med over 5 i snitt. Prøv å bære i forkant. Legg opp til korte økter. Husk at det ikke er deg hun er sint på. Hun trenger heller en klem og bekreftelse på at hun er bra nok enn at du bekrefter at hun er mislykket og dum. Deg er frustrerende, men de mener ikke å bære vrange. Vi hadde e diger pute som jeg holdt forran meg og så fikk mine slå og sparke på den for å få ut frustrasjonen. Det bikket veldig mye bedre enn irritasjon. Anonymkode: fee1c...1ad Takk for tips, jeg skal huske på det at det ikke er meg men leksene hun er sint på og rose mye og ha korte økter. Fort gjort å ta det personlig. Anonymkode: 3a9de...3fd
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #12 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Ser du har fått mange svar gode svar over så jeg kommer ikke til å gjenta dem. Et lite spørsmål, har dere vært i kontakt med PPT? Dersom PPT kommer inn i bildet vil dere også få støtteundervisning og det vil bli kartlagt om barnet har underliggende problemer som dysleksi og dyskalkuli. Anonymkode: 06df7...069 Nei, opptil forrige foreldresamatale i høst mente de det ikke var behov for det selv om hun lå under varsellinjen på enkelte punkt. De mente bare hun var litt umoden og ukonsentrert. Fikler mye med ting osv. Hun har fått såkalt mattekurs og også en til en lesehjelp. Anonymkode: 3a9de...3fd
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #13 Skrevet 27. januar 2022 Har hun brukt lang tid på å lære ser å lese? Slet hun med å lære bokstaver? Og blander hun nå bokstaver og skriver det som hun uttaler det? Tenkter da på Dysleksi... De med dysleksi har også dårlig arbeidsminne. Og må ofte konstrere seg ekstra med å lære seg å lese og skrive. Da vil det gå utover andre fag spesielt matte. Man kan også ha både dysleksi og dyskalkuli. Men trenger ikke 0 være det. Ofte vil ikke skolen se problemet når det gjelder lese og skrivevansker før barnet er langt uti barneskolen. Noen går så langt at de går på ungdomsskolen. Trenger ikke å være dysleksi. Men greit å ha det i bakhodet. Har selv et barn med dysleksi, og skjønte det i 2. Kl. Men måtte gå enda to år før barnet ble utredet. Anonymkode: d45f6...7f6
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #14 Skrevet 27. januar 2022 Få sjekket synet hennes. Alt blir vanskelig hvis synet ikke fungerer godt nok. Anonymkode: f5ee5...132
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #15 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Få sjekket synet hennes. Alt blir vanskelig hvis synet ikke fungerer godt nok. Anonymkode: f5ee5...132 Det har vi gjort, og hun har fått lesebriller. Det hjalp litt, men hun nekter å bruke dem på skolen... så det er en utfordring til. Hun er redd for å bli ertet. Kun en gutt i klassen som bruker briller. Hun bruker dem hjemme da. Anonymkode: 3a9de...3fd
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #16 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Har hun brukt lang tid på å lære ser å lese? Slet hun med å lære bokstaver? Og blander hun nå bokstaver og skriver det som hun uttaler det? Tenkter da på Dysleksi... De med dysleksi har også dårlig arbeidsminne. Og må ofte konstrere seg ekstra med å lære seg å lese og skrive. Da vil det gå utover andre fag spesielt matte. Man kan også ha både dysleksi og dyskalkuli. Men trenger ikke 0 være det. Ofte vil ikke skolen se problemet når det gjelder lese og skrivevansker før barnet er langt uti barneskolen. Noen går så langt at de går på ungdomsskolen. Trenger ikke å være dysleksi. Men greit å ha det i bakhodet. Har selv et barn med dysleksi, og skjønte det i 2. Kl. Men måtte gå enda to år før barnet ble utredet. Anonymkode: d45f6...7f6 Nja, hun brukte litt tid. Blander sammen æ ø å, og b og d noenganger. Men ellers virker det som det bare går tregt. Hun vil liksom ikke fordi hun tror hun ikke får til. Kommer hun igang så går det liksom greit synes jeg. Hun blander ikke sammen tall, men greier ikke regne i hodet. Vi har en såkalt dysleksi vennlig skole, så føler de evt burde ha fanget det opp. Hva bør vi se etter selv da mtp dette? Hun bytter ikke om på bokstaver når hun skriver, men skriver det ofte slik det høres ut, jeg = jei Anonymkode: 3a9de...3fd
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #17 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Hun sliter med matte, de driver med ganging nå og hun synes bare det å regne sammen tall under 10 er vanskelig. Ikke noe automatisert 9+7 osv enda. Hun må telle. Oppgavene er feks 3 poser med 6 epler i hver, greier ikke regne 6+6+6 eller telle 3 og 3 i hodet. Hun må telle eplene. Lesing går bedre nå enn før jul, men det går tregt. Ikke veldig flytende. Ordet de leses de og ikke di. Jeg blir bokstavrett, ikke jej liksom. Og æ ø og å er et salig rot. Og hun har ingen interesse for det heller. Lillesøster som går i 1 kl leser mye bedre, men hun synes det er gøy å sitte og lese bøker da. Lillesøster greier også matten til 3. klassingen. Jeg er derfor usikker på om hun eldste er bekymringsverdig lang bak for alder, eller føles det slik fordi yngste er litt foran sin alder? Skriving er også fæl. Mest store bokstaver, lett blanding, og ord skrives bare i nærheten av linja, bokstaver er ikke fordelt i rett etasje og de er altfor store i str. Hun hater lekser, så om vi skal pirke på alt så blir det enda kjipere å gjøre dem for henne. Hva burde vi fokusere på å rette på, og hva burde hun greie nå? Læreren er fullstendig overbelastet for tiden pga covid og mange hjemmeskole barn så ikke så mye hjelp derfra nå. Anonymkode: 3a9de...3fd Jeg vil anbefale dere å vurdere å få henne undersøkt med tanke på dysleksi/dyskalkuli. Vår datter gikk udiagnostisert gjennom hele barneskolen fordi hun anstrengte seg og kompenserte godt med hukommelse og dermed ikke viste alarmerende tegn, hun var omtrent slik du beskriver din datter. Etterhvert ble hun sliten og motløs og begynte å ikke ville på skolen, følte at hun ikke fikk til noe osv. Da hun endelig ble utredet og fikk riktig hjelp og tilpasset undervisning har både trivsel, selvfølelse og læring blitt mye bedre. Anonymkode: 36a17...46e
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #18 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nja, hun brukte litt tid. Blander sammen æ ø å, og b og d noenganger. Men ellers virker det som det bare går tregt. Hun vil liksom ikke fordi hun tror hun ikke får til. Kommer hun igang så går det liksom greit synes jeg. Hun blander ikke sammen tall, men greier ikke regne i hodet. Vi har en såkalt dysleksi vennlig skole, så føler de evt burde ha fanget det opp. Hva bør vi se etter selv da mtp dette? Hun bytter ikke om på bokstaver når hun skriver, men skriver det ofte slik det høres ut, jeg = jei Anonymkode: 3a9de...3fd Kjenner igjen det med å ikke ville fordi hun føler hun ikke får det til. Og sikkert også fordi det er krevende og kanskje krever litt mer av henne enn andre. De med dysleksi får det ofte til. Men krever bare mer øving og litt lengre tid. Og når man føler at man ikke mestrer så vil man jo heller ikke prøve. Du kan jo også sjekke om hun kan forskjell på venstre og høyre. Veldig ofte kan ikke de med dysleksi forskjell på dette. Anonymkode: d45f6...7f6
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #19 Skrevet 27. januar 2022 8 hours ago, Anonym bruker said: Hun sliter med matte, de driver med ganging nå og hun synes bare det å regne sammen tall under 10 er vanskelig. Ikke noe automatisert 9+7 osv enda. Hun må telle. Oppgavene er feks 3 poser med 6 epler i hver, greier ikke regne 6+6+6 eller telle 3 og 3 i hodet. Hun må telle eplene. Lesing går bedre nå enn før jul, men det går tregt. Ikke veldig flytende. Ordet de leses de og ikke di. Jeg blir bokstavrett, ikke jej liksom. Og æ ø og å er et salig rot. Og hun har ingen interesse for det heller. Lillesøster som går i 1 kl leser mye bedre, men hun synes det er gøy å sitte og lese bøker da. Lillesøster greier også matten til 3. klassingen. Jeg er derfor usikker på om hun eldste er bekymringsverdig lang bak for alder, eller føles det slik fordi yngste er litt foran sin alder? Skriving er også fæl. Mest store bokstaver, lett blanding, og ord skrives bare i nærheten av linja, bokstaver er ikke fordelt i rett etasje og de er altfor store i str. Hun hater lekser, så om vi skal pirke på alt så blir det enda kjipere å gjøre dem for henne. Hva burde vi fokusere på å rette på, og hva burde hun greie nå? Læreren er fullstendig overbelastet for tiden pga covid og mange hjemmeskole barn så ikke så mye hjelp derfra nå. Anonymkode: 3a9de...3fd Min er veldig flink til Matte og leste før jul i første klasse,men er vel opp og ned på barn også, mange i klassen til min som ikke leser ennå eller er gode i matte, barn er forskjellig. og man bør jo heller ikke samlikne søsken tenker jeg Anonymkode: 85da4...a71
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #20 Skrevet 27. januar 2022 Bra at dere har sjekker syn. Veldig bra at hun får mattekurs og lesekurs. Det er steg 1. Hvordan er evaluering etter kurs? Er det fremgang? Unger som hater lekser/skolearbeid strever som regel med noe. Jeg er enig i at man bør begynne å vurdere å få sjekket dysleksi og dyskalkuli. Dessverre er ikke alle skoler/lærere så gode å plukke opp dette. Sjekk ut dysleksi Norge å Facebook eller nett. De er flinke og omhandler også dysleksi. Anonymkode: b4465...c31
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå