Anonym bruker Skrevet 25. januar 2022 #1 Skrevet 25. januar 2022 Tok prøver forrige uke da det er mange med lavt stoffskifte i familien. Fulgt opp det jevnlig, men prøvene ligger alltid innafor verdiene. Så at det aldri var tatt TSI og anti-tpo, så ba om det. Anti-tpo er på 1300 og TSI på 11, de er forhøyet. TSH 2.5, fritt T3 5,2 og fritt t4 13,6, disse er innafor. Har i mange år slitt med trøtthet, slapphet, muskelverk, tørr hud, vanskelig å gå ned i vekt osv. Men siden prøvene er innafor har det ikke blitt gjort noe. Men hva nå når TPO og TSI er forhøyet, hva kan jeg forvente meg? Legen har ikke gitt tilbakemelding på prøvene enda, så venter på det. Hva er din erfaring rundt dette? Anonymkode: 5b0a2...fd8
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2022 #2 Skrevet 25. januar 2022 Aner ikke. Har lavt stoffskifte selv og går på levaxin Anonymkode: f27b5...cd6
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2022 #3 Skrevet 25. januar 2022 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Tok prøver forrige uke da det er mange med lavt stoffskifte i familien. Fulgt opp det jevnlig, men prøvene ligger alltid innafor verdiene. Så at det aldri var tatt TSI og anti-tpo, så ba om det. Anti-tpo er på 1300 og TSI på 11, de er forhøyet. TSH 2.5, fritt T3 5,2 og fritt t4 13,6, disse er innafor. Har i mange år slitt med trøtthet, slapphet, muskelverk, tørr hud, vanskelig å gå ned i vekt osv. Men siden prøvene er innafor har det ikke blitt gjort noe. Men hva nå når TPO og TSI er forhøyet, hva kan jeg forvente meg? Legen har ikke gitt tilbakemelding på prøvene enda, så venter på det. Hva er din erfaring rundt dette? Anonymkode: 5b0a2...fd8 Søk opp stoffskiftegruppa på facebook. Får alltid svar. Anonymkode: 38d66...8d8
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2022 #5 Skrevet 26. januar 2022 Selv om TSH, fritt T3 og fritt T4 ligger innen for referanseområdet, betyr ikke det at det er normalt for deg. Når både anti-TPO og TSI er forhøyet, indikerer det hypothyreose. Her har ikke legen gjort jobben sin. Du har gått flere år med symptomer uten at legen har tatt utvidede prøver. Legen har sannsynligvis latt seg styre av verdier innenfor referanseområdet og ignorert allmenntilstanden din. Håper du får god oppfølging og riktig medisinering nå. God bedring! Anonymkode: bb799...e72
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2022 #6 Skrevet 26. januar 2022 Takk for svar dere. Får bare vente på tilbakemelding fra legen. Det var jeg selv som spurte om å ta de to prøvene, jeg lurte på om det hadde noe for seg, hun sa det var viktig at vi fulgte opp osv. Men ja, gått sånn i mange år, ihvertfall siden første fødsel for snart 14 år siden. Hi Anonymkode: 5b0a2...fd8
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2022 #7 Skrevet 26. januar 2022 Det at du har 1300 i TPO tyder på en betennelse i skjoldbruskkjertelen din. Synes legen din er sløv og siden også T3 er utenfor normalen ,bør du også ha tilskudd av både levaxin og liothyerin. Anonymkode: d91be...f7a
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2022 #8 Skrevet 26. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det at du har 1300 i TPO tyder på en betennelse i skjoldbruskkjertelen din. Synes legen din er sløv og siden også T3 er utenfor normalen ,bør du også ha tilskudd av både levaxin og liothyerin. Anonymkode: d91be...f7a Heey, hennes t3 er perfekt, for t3 bør ligge rett under øvrig ref, og øvrig ref er ca 6, så akkurat den biten ee grei og det er helt unødvendig med liothyronin. Man bør ikke begynne med lio før det er helt nødvendig, fordi bruk av lio supprimerer tsh slik at den ikke lengre blir målbar, og DA har man et problem med at legen mener man er overdosert. Så NEI til lio! Anonymkode: 0b14e...16a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå