Gå til innhold

Er dere fornøyd med liver deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvorfor? 

Anonymkode: 1f3c3...19a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Langt i fra. Jeg kunne vært mye mer, men det ble ikke sånn, og nå er det for sent

Anonymkode: de2cb...edd

Skrevet

Hvor mange innlegg skal du starte?

Og ja, jeg er fornøyd med livet. Til tross for at jeg har opplevd en stor sorg og sykdom så er jeg glad for at jeg lever. 

Anonymkode: e8605...18c

Skrevet

Ja. Jeg er mett, varm og sitter i en god sofa. Akkurat nå har jeg det helt perfekt.

Anonymkode: 0753a...bf8

Skrevet

Ja. Jeg har en mann som er ok pluss. To perfekte barn- ett av hvert kjønn. Har hatt en fantastisk barndom og har foreldre som alltid har stilt opp og fortsatt gjør det. Jeg har god utdannelse, god jobb og høy lønn. Ville valgt en annen utdannelse i dag, men trives helt greit med det jeg gjør. Og så har jeg mange nære venner, fint hus og fin hytte. Helsa er relativt god, men mangler litt på form.

Anonymkode: 36147...b6c

Skrevet

Nei...

Anonymkode: bda85...183

Skrevet

Ting kunne vært bedre. Har helseproblemer så får AAP nå som er en stor trygghet,men om bare noen måneder går den ut å det stresser meg. Men sånn alt i alt er jeg fornøyd med livet. Jeg har en bra kjæreste,en herlig sønn og vi har ett sted å bo. Nå gikk det i orden med å få lånt bil også så da blir det faktisk ferie i år,gleder meg allerede til det :D Det fortjener vi ettersom både meg og sønnen min har gått gjennom en tøff tid.

Anonymkode: 2ff22...def

Skrevet

Ja er det. Men kunne tenkt meg at en av oss hadde en litt bedre betalt jobb. 

Anonymkode: f11f2...fec

Skrevet

Ja, akkurat nå ligger jeg i badekaret å ser på Farmen med et glass rødvin. Men ikke nok med det, jeg jaggu råd til å fylle på med ekstra varmt vann! 

Skrevet

Ja! Jeg er fornøyd. Jeg er heldig fordi jeg er så takknemlig. Det er det viktigste: takknemlighet gjør deg lykkelig. 

Anonymkode: 70349...7bf

Skrevet

Nja. Intellektuelt skjønner jeg at jeg har et godt og bra liv. God jobb, god økonomi, fantastisk mann, fine unger som klarer seg godt. Likevel er det aspekter som jeg sliter med. Så får jeg dårlig samvittighet fordi det er et i-landsproblem. Så jeg prøver å bare være takknemlig og glad for det livet jeg har og lever. Og jeg er jo det også, for det meste. Korona har bare forsterket de tingene som er utfordrende. 

Anonymkode: 5dc7d...3dd

Skrevet

Ikke helt fornøyd, men ikke misfornøyd nok til å klage heller. 

Anonymkode: 49aed...b32

Skrevet

Både ja og nei. Jeg befinner meg på et sted i livet der jeg endelig har funnet mannen i mitt liv og etablert et solid forhold til ham. Barna begynner å bli store, eldste blir myndig til sommeren. Utfordringer med minstebarnet har nesten forsvunnet, det er godt samhold i familien og vi har OK økonomi.

Det som ikke er så bra, er at jeg personlig befinner meg litt som i et vakuum. Alt er på en måte satt på vent mens jeg jobber meg knallhardt opp dit jeg ønsker å være. Jeg sitter fast i den samme jobben med de samme oppgavene og uten nye impulser, prosjektene min er fortsatt på babystadiet. Men jeg studerer og jobber med prosjektene, og legger inn masse innsats i det jeg gjør. Så jeg har gode sjanser med å lykkes, bare denne "mellomtiden" når man er litt i en sånn hengende tilstand, er litt vanskelig å takle noen ganger. 

Anonymkode: cc124...366

Skrevet

Ja, men det er fordi jeg velger å fokusere på det som er positivt i livet mitt. Jeg har en fantastisk mann som jeg har vært sammen med i 25 år, fire flotte barn/ungdommer, skjønn hund, fin øvrig familie (med noen unntak), gode venner og kollegaer, interessant jobb og god økonomi. Høres fantastisk ur, ikke sant?

Som alle andre er ting likevel langt fra perfekt, og jeg har naturligvis både korte øyeblikk og dager, til og med uker, der ting føles tungt og vanskelig og jeg må jobbe hardt for å huske alt jeg nevnte over.

For jeg har kroniske muskelsmerter og slitasjegikt, to av barna/ungdommene har en del utfordringer som i perioder er svært omfattende og krevende og gir mye bekymringer og ekstraarbeid. På grunn av dette sliter mannen med søvn, som igjen går utover helsen hans, og jeg med stress som går utover min helse. Jeg har også opplevd en god del i barndommen min som preger meg, jeg er vel egentlig et såkalt løvetannbarn og har av gode grunner ikke kontakt med min far f.eks., noe har gjort at jeg har hatt sterk angst tidligere og har posttraumatisk stress nå. Høres ikke så fantastisk ut, ikke sant?

Likevel, alt i alt er jeg mest heldig og har det mest bra og velger aktivt å fokusere på det 😊

Anonymkode: 3ac9a...cd2

Skrevet

Ja, jeg er i store hovedtrekk lykkelig og fornøyd. En mann som jeg elsker, to fine unger, et deilig hus, en nyttig utdannelse og ok jobb og karrieremuligheter.

Jeg lider litt under at mye vil ha mer, da. Jeg møtte mannen min da jeg var ganske ung. Heldigvis rakk jeg å eksperimentere litt først, men jeg har likevel noen "midtlivskrise-aktige" problemer relatert til at jeg gjerne skulle ha "levd" litt mer og opplevd mer hva gjelder sex og parforhold. Vi har det bra sammen, men er litt etablerte og "satte". Selv om jeg elsker ham, savner jeg den berusende følelsen av forelskelse og den seksuelle oppvåkningen i et nytt forhold. Men altså - jeg holder meg på matta, og er ikke utro.

Anonymkode: ad423...b5a

Skrevet

Ingen har vel et perfekt liv...?

Det er ting i livet mitt som er kjipt, og det er ting i livet mitt som er bra.

Hva jeg fokuserer på avgjør livskvaliteten min 

Jeg kunne gravd med ned i selvmedlidenhet, det er nok å klage på. Kronisk syk, ufør, lite penger, ingen nære venner osv

Eller jeg kan fokusere på at jeg har flotte barn som skikker seg bra, et greit ekteskap, hus, foreldre, søsken, hund, det er egentlig ganske mange positive ting også.

Jeg velger å smile, livet blir så mye bedre da.

Anonymkode: 6be1d...b79

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ingen har vel et perfekt liv...?

Det er ting i livet mitt som er kjipt, og det er ting i livet mitt som er bra.

Hva jeg fokuserer på avgjør livskvaliteten min 

Jeg kunne gravd med ned i selvmedlidenhet, det er nok å klage på. Kronisk syk, ufør, lite penger, ingen nære venner osv

Eller jeg kan fokusere på at jeg har flotte barn som skikker seg bra, et greit ekteskap, hus, foreldre, søsken, hund, det er egentlig ganske mange positive ting også.

Jeg velger å smile, livet blir så mye bedre da.

Anonymkode: 6be1d...b79

Jeg har selv et godt og lykkelig liv, til tross for noen utfordringer i barndommen, men jeg blir irritert av sånne "det er bare et spørsmål om å fokusere på det positive"-svar. Selv om det til en viss grad er sant, og selv om det ikke hjelper å grave seg ned i det negative, så er det også slik at folk faktisk har fått utdelt helt ulike kort her i livet.

For å ta et eksempel: Jeg ble utsatt for seksuelle overgrep i tidlig barndom. Selv om det har preget meg, har jeg klart å bearbeide traumene og få et godt liv, og til og med få ting til å fungere hva gjelder seksualitet. Jeg går likevel ikke rundt og tror at det går bra med meg fordi jeg er så flink til å "fokusere på det positive". Jeg ser at det at det har gått noenlunde bra i stor grad skyldes fordeler og ressurser som ikke alle overgrepsofre har. For eksempel ble jeg utsatt for grove overgrep i en avgrenset periode, ikke i årevis. Det var ikke et nærstående familiemedlem som gjorde det. Jeg har ingen vansker med å se at folk som har opplevd langvarige overgrep begått av et nært familiemedlem kan ha traumer som stikker enda dypere enn mine, og som gjør det umulig å få et godt liv. I tillegg har jeg fungerende foreldre som betalte for årevis med terapi da jeg var ung, det er det ikke alle som har. Og jeg er høyt intelligent og klarte å gjennomføre skole og utdanning selv om jeg strevde mye psykisk da je var ung. Alle disse tingene er en del av kortene man får utdelt. At jeg er lykkelig og har en god psykisk helse nå skyldes hell i uhell, ikke at jeg er så flink til å "fokusere på det positive".

Skrevet

Ja, jeg er fornøyd. Mye av grunnen til det er at jeg er en svært realistisk person! Jeg har ingen illusjon om at livet til folk flest er glamour. Jeg er ikke rik, grei nok jobb etter ok, men ikke altfor lang utdannelse. Har greie barn, ok mann, eier ikke eget hus pga dårlig økonomisk styring, ikke pen, for tykk, ikke sprek, ikke "populær"....altså en haug med ting å gremmes over. Men jeg lever et godt nok liv, har grei nok helse, og det er stort sett gode stunder i livet mitt. Jeg bryr meg ikke om at andre er tynnere, rikere, vakrere. Alle har "sitt". Jeg har nok å gjøre, både på jobb og hjemme, slik at jeg ikke blir sittende å tenke. Jeg tror problemet med dagens generasjon unge voksne er at de har altfor god tid til å gruble, og sammenligne seg med disse de finner på sosiale medier. 

Anonymkode: 3462d...bba

Skrevet

På en måte. Jeg har familie, god jobb og tak over hodet. Fungerer med mannen på vennskapelig plan. 

Men jeg er 44 år uten et følelsesliv. Føler meg helt død innvendig når det kommer til lidenskap. Og det er kjipt å innse at hvis jeg skal være sammen med mannen resten av livet så er den delen av meg borte. Vi hadde sex sist for 2 år siden. Og nei - det er ikke noe som kan jobbes med. 

Anonymkode: 65d8a...0a2

Skrevet

Utfordringer i barndommen, sliter med angst og depresjon, går på AAP, skal skilles fra mannen, vet ikke om jeg har råd til å bo her jeg er nå og har nå fått korona!

Men jeg er likevel fornøyd med livet. Jeg må kanskje selge unna litt ting og skaffe meg mindre bosted, men jeg skal uansett kunne brødfø meg og barna. Og barna er helt fantastiske! Bhg og skole er fantastiske og familien (både min og eks-mannens) er støttende oppi det hele. Livet ble ikke som jeg hadde håpet, men jeg har en super psykolog jeg kan prate med! Jeg har egentlig ikke mye å klage på! 

Anonymkode: 8e31e...874

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg har selv et godt og lykkelig liv, til tross for noen utfordringer i barndommen, men jeg blir irritert av sånne "det er bare et spørsmål om å fokusere på det positive"-svar. Selv om det til en viss grad er sant, og selv om det ikke hjelper å grave seg ned i det negative, så er det også slik at folk faktisk har fått utdelt helt ulike kort her i livet.

For å ta et eksempel: Jeg ble utsatt for seksuelle overgrep i tidlig barndom. Selv om det har preget meg, har jeg klart å bearbeide traumene og få et godt liv, og til og med få ting til å fungere hva gjelder seksualitet. Jeg går likevel ikke rundt og tror at det går bra med meg fordi jeg er så flink til å "fokusere på det positive". Jeg ser at det at det har gått noenlunde bra i stor grad skyldes fordeler og ressurser som ikke alle overgrepsofre har. For eksempel ble jeg utsatt for grove overgrep i en avgrenset periode, ikke i årevis. Det var ikke et nærstående familiemedlem som gjorde det. Jeg har ingen vansker med å se at folk som har opplevd langvarige overgrep begått av et nært familiemedlem kan ha traumer som stikker enda dypere enn mine, og som gjør det umulig å få et godt liv. I tillegg har jeg fungerende foreldre som betalte for årevis med terapi da jeg var ung, det er det ikke alle som har. Og jeg er høyt intelligent og klarte å gjennomføre skole og utdanning selv om jeg strevde mye psykisk da je var ung. Alle disse tingene er en del av kortene man får utdelt. At jeg er lykkelig og har en god psykisk helse nå skyldes hell i uhell, ikke at jeg er så flink til å "fokusere på det positive".

For et viktig og fint innlegg. 

Anonymkode: 49aed...b32

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Jeg kunne sagt det samme med motsatt fortegn. Jeg ble også misbrukt av et nært familiemedlem og seinere av flere andre; vi hadde ingen penger og det ble ingen terapi etterpå. 
Deretter kom det andre utfordringer i livet, traumer knytta til ulykker og dødsfall og annet; samt seinere destruktive forhold som voksen, manipulerende mann osv. 

Så når jeg i dag sier at jeg er lykkelig fordi jeg ser lyst på ting, så er det ikke fordi kortene ble utdelt til min fordel. Da er det fordi jeg har tatt en bestemmelse om hvordan jeg vil leve, hvilket humør jeg skal være i og hvilke relasjoner og tanker jeg skal fortsette å dyrke. De dårlige skal vekk. Sånn går man et godt liv, uansett om utgangspunktet ikke var godt. Og om man prøver; men ikke opplever at det virker, så er det nyttig å huske at man i alle fall er garantert et dårlig liv dersom all tankekraft brukes på negative og tappende ting. 

Skrevet

*Sånn får man et godt liv

Skrevet
On 1/23/2022 at 9:24 PM, Anonym bruker said:

Og hvorfor? 

Anonymkode: 1f3c3...19a

veldig :) fordi jeg har ingen grunn til og ikke være det

Anonymkode: 89c57...00c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...