Gå til innhold

Forskjellene på bygd og by

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor på bygda, og de fleste jeg kjenner bor i byer. Jeg har lagt merke til at de ikke helt forstår hvordan det fungerer å bo «på landet». For eksempel når det er snakk om matbutikker. Vi har en. Innen en radius på ei mil. Denne leverer ikke mat på dørene til folk om de skulle få korona. «Bestill matkasse da vel» Jah. Men så er det sånn at de ikke leverer her. De sjekker på telefon alle sammen, for dette tror de ikke på. Og oppdager at det stemmer. Vi har ikke bensinstasjon her i bygda. Nærmeste ligger 4 km unna. Ubetjent. Søndagsbutikk har vi ikke. Da er det igjen opp med telefoner for å Google om det er noe søndagsåpent i nærheten. Det er det da ikke. 
Jeg kjenner jeg er mindre imponert når folk som bor i byer har løsninger for folk på bygda. «Det er jo bare…..» nei, det er det faktisk ikke. Vi må planlegge mer, og finne andre løsninger. Vi kan ikke glemme noe til søndagsmiddagen på butikken, vi må kjøre tilbake til butikken. Hvis vi skulle få smitte i hus, så har man ofte ikke så mange som kan hjelpe heller, for mange pendler til og fra jobb, og har nok med sitt. Det kan ende med at man må stole på ukjente, og det gjør vi i alle fall ikke på bygda.

Så noen skrev som svar her inne at man bare kunne kontakte Meny, så fikk man hjelp med levering av mat. Vi har ikke en menybutikk i mils omkrets.

Det er sikkert enkelt å bi i byen. Alt tilgjengelig på hvert gatehjørne, men det kan da ikke være vanskelig å forstå at ikke alle ønsker mennesker på alle kanter, og at ikke alle har alt rundt seg til en hver tid? Klarer ikke byfolk forstå hvordan bygdene fungerer?

Anonymkode: f2b4e...162

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du generaliser voldsomt her. Jeg bor selv på bygda, og stusser over at du skriver at dere ikke har bensinstasjon, fordi den er 4 km unna. På bygda er 4 km helt klart innenfor radiusen hvor jeg ville sagt at det var i bygda, det er jo ikke fem min med bil engang!

Min erfaring er også at selv om alle her også har nok med sitt, så ville de likevel stilt opp for naboen om de trengte noen til å handle for seg. Ettersom reiseveien til og fra jobb og butikk uansett er lang, så utgjør det lite til eller fra på tidsbruken. Jeg vil også påstå at  generelt sett er tilliten til naboene på bygda vesentlig høyere enn i byen.

Når det er sagt så er det mange som sliter med å forstå at vi har ulike forutsetninger og utgangspunkt. Bruker dere strømpebukser på barnet nå, har jeg sett det blir stilt spørsmål om her. Selv om klimaforholdene i landet vårt er svært ulike, og svaret på et slikt spørsmål vil være fullstendig verdiløst. Har du ikke råd til konfirmasjonsselskap? Din egen feil, du burde jo ha spart fra barnet var lite. Selv om det ikke er noe å spare av.

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (1 minutt siden):

Jeg synes du generaliser voldsomt her. Jeg bor selv på bygda, og stusser over at du skriver at dere ikke har bensinstasjon, fordi den er 4 km unna. På bygda er 4 km helt klart innenfor radiusen hvor jeg ville sagt at det var i bygda, det er jo ikke fem min med bil engang!

Min erfaring er også at selv om alle her også har nok med sitt, så ville de likevel stilt opp for naboen om de trengte noen til å handle for seg. Ettersom reiseveien til og fra jobb og butikk uansett er lang, så utgjør det lite til eller fra på tidsbruken. Jeg vil også påstå at  generelt sett er tilliten til naboene på bygda vesentlig høyere enn i byen.

Når det er sagt så er det mange som sliter med å forstå at vi har ulike forutsetninger og utgangspunkt. Bruker dere strømpebukser på barnet nå, har jeg sett det blir stilt spørsmål om her. Selv om klimaforholdene i landet vårt er svært ulike, og svaret på et slikt spørsmål vil være fullstendig verdiløst. Har du ikke råd til konfirmasjonsselskap? Din egen feil, du burde jo ha spart fra barnet var lite. Selv om det ikke er noe å spare av.

Vi har en ubetjent bensinstasjon 4 km unna. Altså kan vi ikke handle melk og brød der om vi mangler det. Fylle bensin gjør jeg så klart uten problemer.

Folk hjelper hverandre, men de kjører ikke en ekstra tur i butikken for å handle for andre, og det er ikke sånn at alle kjenner alle heller. Jeg kjenner ikke naboene mine spesielt heller. Jeg har familie i nabobygda da, så de ville så klart hjulpet meg om det var noe. Og naboene ville sikkert hjulpet om det var noe. Men for dem som er nyinnflyttet og ikke kjenner så mange, tror jeg kan slite litt mer. Jeg ville hjulpet naboen. De er utenlandske, har nettopp flyttet hit, og de kjenner vel bare meg.

Nå snakker jeg heller ikke bare om hvis man skulle få korona eller hvis man skulle trenge hjelp, men ganske generelt så forstår ikke folk i byer at vi på bygda må planlegge innkjøp mer, ikke kan glemme noe, at det ikke er «bare å …». Det ser man ofte her på forumet også. Hvis de skal gi tips, så er det det ofte «det er jo bare …» 

Skrevet

Bor man så langt fra alt mulig, så burde man i det minste ha et lite matlager. Jeg blir overrasket over at du sier at folk har nok med sitt så det er ingen til å hjelpe og at man i hvert fall ikke stoler på ukjente når man bor på bygda, det er jo stikk motsatt av den åpne gjesfriheten som blir frontet som bedre på bygda når folk snakker om forskjellen mellom by og bygd.

Anonymkode: 674cd...29f

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Bor man så langt fra alt mulig, så burde man i det minste ha et lite matlager. Jeg blir overrasket over at du sier at folk har nok med sitt så det er ingen til å hjelpe og at man i hvert fall ikke stoler på ukjente når man bor på bygda, det er jo stikk motsatt av den åpne gjesfriheten som blir frontet som bedre på bygda når folk snakker om forskjellen mellom by og bygd.

Anonymkode: 674cd...29f

Det er vel ganske bevist at folk sliter mer med å komme inn i miljøet i bygdene enn i byene.

Skrevet

Som nyinnflyttet ville jeg kontaktet kommunen og spurt etter lag/frivillige organisasjoner eller andre som kan hjelp hvis det skulle oppstå en akutt krise. Man er ikke alene selv om man bor langt unna andre/butikker/o.l. 

I bygda faren min er fra, hvor det er tre mil til nærmeste butikk og bensinstasjon, så er de jo en gjeng som organiserer alt fra 17. mai til andre tilbud. Disse ville garantert hjulpet en nabo i nød, selv om de ikke hadde kjent vedkommende fra før. Og kommunen de tilhører er såpass liten at de har oversikt over lag som dette i de forskjellige bygdene i kommunen.

Men man må jo gjøre litt Research selv. Det er ikke bare å legge ut en melding på Facebook også ringer det en venn som tilbyr hjelp😏

Anonymkode: b9e6d...4b9

Skrevet

Jeg bor i bygd uten butikk, nærmeste er 5-6 km unna. Det er ingen problem å gjøre en avtale om at de plukker varer og setter dem utenfor. Så kan naboen hente på vei hjem og sette utenfor hos meg. To telefonsamtaler tok det å organisere.

Anonymkode: 6ad41...c7a

Skrevet

Har alltid hørt at man stiller opp for hverandre i bygdene, men det er vel ikke sånn over alt da. Ellers så kan du ikke forvente at folk vet hvordan det er å bo et sted de aldri har bodd! Da må du jo forklare og ikke bli irritert fordi de tror det "er bare". Syns forresten ikke at 4 km er langt til bensinstasjon. Så sier jeg også som en annen her, at bor man så langt fra butikker osv, så må man jo ha litt ekstra hjemme i fryser og skap? 

Anonymkode: 65051...97b

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg bor i bygd uten butikk, nærmeste er 5-6 km unna. Det er ingen problem å gjøre en avtale om at de plukker varer og setter dem utenfor. Så kan naboen hente på vei hjem og sette utenfor hos meg. To telefonsamtaler tok det å organisere.

Jeg vil tro det er litt sånn ja. Min venninne bor et slikt sted og under nedstengningen fikk hun ringe inn bestilling og betalte via vips . Det var også en ung mann i bygda som tok på seg oppdrag med å kjøre ut maten. Tenker at det nok helt sikkert er flere sånne steder i Norge og som flere sier her; man har gjerne litt ekstra i huset når man bor langt fra butikker. Det meste lar seg gjøre hvis man er litt løsningsorientert .

Skrevet

Jeg bor i ei bygd med to matbutikker. Begge ville ordnet med levering om jeg ringte og spurte, selv om de ikke tilbyr det til vanlig. 

Jeg har også bodd i Oslo. Og der måtte jeg spørre en helt ukjent nabo om å kjøpe mat til oss en gang vi alle hadde omgangssyke. 

Tror man bare må tørre å spørre om hjelp, så ordner det seg

Anonymkode: 8b9a1...4ef

Skrevet

Vel...

Her jeg bor er det 4 mil til både butikk og bensinstasjon. Går helt fint det. Jeg planlegger alle innkjøp godt å om jeg mangler noe så får jeg noen som jobber i byen til å ta det med. Null problem😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det er ikke noe problem for mange. Butikken her gjør det ikke sånn. Jeg må sende handleliste til mamma, så må hun handle og betale, og så vippser jeg.

Men det gjelder selvsagt ikke bare når det kommer til om man skulle få smitte. Hvis du glemmer fløten til fløtesausen på søndagen, hva gjør du da? Da har du ikke fløte rett og slett, og må finne en annen løsning. Du kan ikke bare dra på en søndagsbutikk på hjørnet. Hvis du kommer på det før butikken stenger klokken 17.00 på lørdag, så rekker du det. Hvis ikke, må du finne en annen løsning. 

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Har alltid hørt at man stiller opp for hverandre i bygdene, men det er vel ikke sånn over alt da. Ellers så kan du ikke forvente at folk vet hvordan det er å bo et sted de aldri har bodd! Da må du jo forklare og ikke bli irritert fordi de tror det "er bare". Syns forresten ikke at 4 km er langt til bensinstasjon. Så sier jeg også som en annen her, at bor man så langt fra butikker osv, så må man jo ha litt ekstra hjemme i fryser og skap? 

Anonymkode: 65051...97b

Jeg blir vel mest irritert over at de må Google for å få det bekreftet. De tror ikke at det er mulig rett og slett. 
Det er fortsatt 4 km til ubetjent bensinstasjon. Altså har jeg glemt melk, så har jeg glemt det. Bensin er ikke noe problem.

Skrevet
("ᴥ")trollmor.og.♪♫♫trollunge skrev (9 minutter siden):

Vel...

Her jeg bor er det 4 mil til både butikk og bensinstasjon. Går helt fint det. Jeg planlegger alle innkjøp godt å om jeg mangler noe så får jeg noen som jobber i byen til å ta det med. Null problem😊

Det er planleggingen folk ikke forstår ofte. At de som bor et stykke fra ting må planlegge mer. For dem er det ikke så farlig om de glemmer melk eller brød. For meg ville det vært vanskelig å få tak i på en søndag. Hvis du kjenner folk som leverer fra byen for deg på en søndag er du ko heldig. Det gjør de ikke her om de ikke skal hit uansett

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg bor i ei bygd med to matbutikker. Begge ville ordnet med levering om jeg ringte og spurte, selv om de ikke tilbyr det til vanlig. 

Jeg har også bodd i Oslo. Og der måtte jeg spørre en helt ukjent nabo om å kjøpe mat til oss en gang vi alle hadde omgangssyke. 

Tror man bare må tørre å spørre om hjelp, så ordner det seg

Anonymkode: 8b9a1...4ef

Butikken her gjør det ikke rett og slett. De har ikke nok ressurser til det. Det er vanskelig nok å drive butikk på et lite sted der de fleste jobber andre steder og handler på vei til/fra jobb. Dyr butikk er det også.

Skrevet

Jeg har faktisk bodd slik som du beskriver i 7 år, kanskje på samme sted? Bitte lite, butikken stengte kl. 17, ingenting annet på mange mils omkrets. Men da visste vi jo også at det var sånn vi bodde! Vi hadde alltid godt med mat i huset, og om vi hadde bodd der nå midt i en pandemi, hadde vi i hvert fall sørget for å ha ekstra med mat. I tillegg var det ekstra viktig med gode naboer, og jeg vet at de vi hadde da vi bodde der ville handlet for oss om vi spurte. 

Nå som vi bor i by igjen, har vi mindre lagret i huset og ville nok benyttet "kjør hjem"-tilbudet i stedet.

Anonymkode: 43a8c...55f

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Det er ikke noe problem for mange. Butikken her gjør det ikke sånn. Jeg må sende handleliste til mamma, så må hun handle og betale, og så vippser jeg.

Men det gjelder selvsagt ikke bare når det kommer til om man skulle få smitte. Hvis du glemmer fløten til fløtesausen på søndagen, hva gjør du da? Da har du ikke fløte rett og slett, og må finne en annen løsning. Du kan ikke bare dra på en søndagsbutikk på hjørnet. Hvis du kommer på det før butikken stenger klokken 17.00 på lørdag, så rekker du det. Hvis ikke, må du finne en annen løsning. 

Jeg blir vel mest irritert over at de må Google for å få det bekreftet. De tror ikke at det er mulig rett og slett. 
Det er fortsatt 4 km til ubetjent bensinstasjon. Altså har jeg glemt melk, så har jeg glemt det. Bensin er ikke noe problem.

At de må Google og ikke tror deg sier jo mer om dem enn om noe annet tenker jeg da. At du er nyinnflyttet endrer selvsagt litt på forutsetningene, men om du var nyinnflyttet til en by hadde du jo heller ikke kjent noen. Man må nok våge å gi litt mer av seg selv for å bli kjent «på bygda», og det er absolutt fordeler og ulemper med begge deler.

Når man bor på bygda så glemmer man ikke fløten til fløtesaus, fordi den har man allerede i kjøleskapet som en basisvare. Samme med melk og brød. Man skriver handleliste, og glemmer derfor fint lite. Det eneste er at om man plutselig får lyst på noe man ikke pleier å ha, så kan mangelen på åpen butikk stoppe planen, og man må utsette det til man har vært der. Eller spørre naboen om å låne.

Skrevet

5-6km til butikken er ikke langt unna. Jeg har bodd et sted i Buskerud hvor det var over 20km en vei til butikken.

Ellers enig i de fleste påstandene her. Folk i byen aner ikke hvordan det er å bo utenfor tettbebyggelse.

Anonymkode: 8288c...4e8

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (47 minutter siden):

At de må Google og ikke tror deg sier jo mer om dem enn om noe annet tenker jeg da. At du er nyinnflyttet endrer selvsagt litt på forutsetningene, men om du var nyinnflyttet til en by hadde du jo heller ikke kjent noen. Man må nok våge å gi litt mer av seg selv for å bli kjent «på bygda», og det er absolutt fordeler og ulemper med begge deler.

Når man bor på bygda så glemmer man ikke fløten til fløtesaus, fordi den har man allerede i kjøleskapet som en basisvare. Samme med melk og brød. Man skriver handleliste, og glemmer derfor fint lite. Det eneste er at om man plutselig får lyst på noe man ikke pleier å ha, så kan mangelen på åpen butikk stoppe planen, og man må utsette det til man har vært der. Eller spørre naboen om å låne.

Det er jo akkurat det jeg mener. At man ikke kan glemme noe. Og at man «må» ha et lite lager. Hvis jeg snakker med ei venninne og sier «pokker! Glemte fløten», så kan hun fint si «er det så nøye da? Du kan jo bare kjøpe den i morgen!» de forstår ikke at man ikke kan glemme, og ikke kan kjøpe det senere. Man MÅ gjøre det når butikken er åpen. 
Det å skrive handleliste ler de godt av. De klarer rett og slett ikke forstå at ikke alle har det meste i nærheten

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Jeg har faktisk bodd slik som du beskriver i 7 år, kanskje på samme sted? Bitte lite, butikken stengte kl. 17, ingenting annet på mange mils omkrets. Men da visste vi jo også at det var sånn vi bodde! Vi hadde alltid godt med mat i huset, og om vi hadde bodd der nå midt i en pandemi, hadde vi i hvert fall sørget for å ha ekstra med mat. I tillegg var det ekstra viktig med gode naboer, og jeg vet at de vi hadde da vi bodde der ville handlet for oss om vi spurte. 

Nå som vi bor i by igjen, har vi mindre lagret i huset og ville nok benyttet "kjør hjem"-tilbudet i stedet.

Anonymkode: 43a8c...55f

Dere visste det. Men folk som alltid var bodd i byen vet det ikke. Det er jo det jeg mener. De forstår ikke at det er en liten krise om man hat glem denne fløten og det er 10 min til butikken stenger

Skrevet

Jeg er enig i at forskjellen på by og bygd er stor, og man kan ikke generalisere. Samtisig er jeg veldig uanig med deg når det gjelder samhold i bygder. Her jeg bor hadde hvem som helst reist en ekstra tur til butikken for å hjelpe noen i isolasjon. Da vi hadde korona i hus kom folk med brev og snop til ungene, og jeg hadde både kjente og ukjente å spørre om hjelp. Det er jo den største fordelen med bygda, samholdet. 

Anonymkode: 3115b...4b7

Skrevet

Du tryner jo som vanlig i at du later som det er normalt på bygda (eller i byen, for den saks skyld) å ikke ha NOEN å spørre om hjelp om det trengs, og der viser du jo faktisk bare at du ikke funker på bygda heller - du bor ikke i vakum, men du oppfører deg som om du gjør det. Jo, du har noen du kan spørre om du bare jobber litt for det, det er ikke slik at fordi folk har lengre arbeidsvei så bryr de seg ikke om å hjelpe naboen. Du trenger å investere i å bli likandes, tenker jeg.

Anonymkode: 6b9f3...cf5

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er planleggingen folk ikke forstår ofte. At de som bor et stykke fra ting må planlegge mer. For dem er det ikke så farlig om de glemmer melk eller brød. For meg ville det vært vanskelig å få tak i på en søndag. Hvis du kjenner folk som leverer fra byen for deg på en søndag er du ko heldig. Det gjør de ikke her om de ikke skal hit uansett

Litt enig i at vi på bygda må tenke mer fremover ifht innkjøp osv men jeg anser det ikke som et problem. Tror jeg kun har bedt folk handle for meg 3-4 ganger i løpet av alle årene jeg har bodd her😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Du tryner jo som vanlig i at du later som det er normalt på bygda (eller i byen, for den saks skyld) å ikke ha NOEN å spørre om hjelp om det trengs, og der viser du jo faktisk bare at du ikke funker på bygda heller - du bor ikke i vakum, men du oppfører deg som om du gjør det. Jo, du har noen du kan spørre om du bare jobber litt for det, det er ikke slik at fordi folk har lengre arbeidsvei så bryr de seg ikke om å hjelpe naboen. Du trenger å investere i å bli likandes, tenker jeg.

Anonymkode: 6b9f3...cf5

Jeg har hjelp jeg. Det sa jeg heller ikke at jeg ikke har. Men at det finnes de som ikke har det.

("ᴥ")trollmor.og.♪♫♫trollunge skrev (12 minutter siden):

Litt enig i at vi på bygda må tenke mer fremover ifht innkjøp osv men jeg anser det ikke som et problem. Tror jeg kun har bedt folk handle for meg 3-4 ganger i løpet av alle årene jeg har bodd her😊

Hvis du får noen til å kjøre flere mil for å handle fiender på søndager, så er du heldig

Skrevet

Det viser seg i tråden at det ofte ordner seg på bygda . Selvsagt er det forskjeller på by og bygd, men mange her i tråden erfarer at det er mange som er hjelpsomme og at ting har en tendens til å ordne seg. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (8 minutter siden):

Det viser seg i tråden at det ofte ordner seg på bygda . Selvsagt er det forskjeller på by og bygd, men mange her i tråden erfarer at det er mange som er hjelpsomme og at ting har en tendens til å ordne seg. 

Flott at du kan lage konklusjonen.

Det er ikke det som er problemstillingen helt heller. Det er det at folk som bor i byer ikke forstår hvordan det fungerer på bygdene. For dem er det en løsning på hvert gatehjørne, på bygda krever det mer planlegging. Og det er ikke bare-bare å be noen handle i en søndagsbutikk som ligger flere mil unna om de ikke uansett skal dit. Jeg hadde klart meg. Det er ikke et problem. Jeg er heller ikke nyinnflyttet som noen tror. Og selv om noen klarer det uten problemer, så er det ikke så lett for alle. Jeg hadde i alle falm ikke reist 45 min en vei for å kjøpe fløte for en nabo som manglet det på en søndag om jeg ikke skulle ha noe selv.

Poenget her altså at folk i byen ikke forstår planleggingen vi må gjøre, og at å glemme noe i butikken på en lørdag faktisk er litt krise, ikke om folk på bygda hadde fått hjelp til å handle eller ikke.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Flott at du kan lage konklusjonen.

Det er ikke det som er problemstillingen helt heller. Det er det at folk som bor i byer ikke forstår hvordan det fungerer på bygdene. For dem er det en løsning på hvert gatehjørne, på bygda krever det mer planlegging. Og det er ikke bare-bare å be noen handle i en søndagsbutikk som ligger flere mil unna om de ikke uansett skal dit. Jeg hadde klart meg. Det er ikke et problem. Jeg er heller ikke nyinnflyttet som noen tror. Og selv om noen klarer det uten problemer, så er det ikke så lett for alle. Jeg hadde i alle falm ikke reist 45 min en vei for å kjøpe fløte for en nabo som manglet det på en søndag om jeg ikke skulle ha noe selv.

Poenget her altså at folk i byen ikke forstår planleggingen vi må gjøre, og at å glemme noe i butikken på en lørdag faktisk er litt krise, ikke om folk på bygda hadde fått hjelp til å handle eller ikke.

Selvfølgelig er det ikke lett for alle på bygda og ikke lett for alle i byen. Selvfølgelig forstår ikke alle hvordan det kan være å bo på landet og ikke alle hvordan det er å bo i byen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...