Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #1 Skrevet 22. januar 2022 Dere som skriver feks «hvem dag» - hvordan i dager har dere greid dere gjennom grunnskolen? Anonymkode: 64291...8ab
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #2 Skrevet 22. januar 2022 Også klarer du ikke skrive riktig selv engang.. Anonymkode: 6e80e...6c0
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #3 Skrevet 22. januar 2022 Innholdsløs lørdags hos deg i dag? Anonymkode: 8cb80...a24
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #4 Skrevet 22. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Innholdsløs lørdags hos deg i dag? Anonymkode: 8cb80...a24 Nope. Men sjokkerer meg at voksne folk skriver hvem dag eller hvem farge er finest. Hører det aldri i snakk så mulig det bare er her inne det finnes slike folk. Anonymkode: 64291...8ab
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #5 Skrevet 22. januar 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Nope. Men sjokkerer meg at voksne folk skriver hvem dag eller hvem farge er finest. Hører det aldri i snakk så mulig det bare er her inne det finnes slike folk. Anonymkode: 64291...8ab Det er veldig vanlig i munntlig tale i noen dialekter. Og det er lett for å snike seg inn i skriftspråket, spessielt når en skriver uformelle innlegg, som her på forumet. Bare se på ditt eget innlegg. Der kom det en skrivefeil, en feil som nok ikke hadde vært der hvis dette var ett formelt brev av noe slag. Sånn er det bare. Ja, det er irriterende for mange av oss, som ikke er vandt med den formuleringen, men vi får bare leve med det. Anonymkode: 07f38...a35
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #6 Skrevet 22. januar 2022 Man kan godt bruke ord "feil" muntlig, rett og slett fordi det er dialekt, men likevel være i god stand til å skrive korrekt. Jeg sier f.eks. "henne" muntlig, men skriver "hvor er". Jeg sier at jeg skal "sitte på en maskin med klær", men skriver "sette på en maskin med klær". På samme måte sier en venn av meg at "oss (øss) skal på kino i helgen" om seg og kjæresten, men ville skrevet "vi skal på kino i helgen". Jeg er ganske sikker på at majoriteten av de som sier "hvem bil", skriver "hvilken bil", men det er jo selvfølgelig unntak. Anonymkode: a0776...c57
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #7 Skrevet 22. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Man kan godt bruke ord "feil" muntlig, rett og slett fordi det er dialekt, men likevel være i god stand til å skrive korrekt. Jeg sier f.eks. "henne" muntlig, men skriver "hvor er". Jeg sier at jeg skal "sitte på en maskin med klær", men skriver "sette på en maskin med klær". På samme måte sier en venn av meg at "oss (øss) skal på kino i helgen" om seg og kjæresten, men ville skrevet "vi skal på kino i helgen". Jeg er ganske sikker på at majoriteten av de som sier "hvem bil", skriver "hvilken bil", men det er jo selvfølgelig unntak. Anonymkode: a0776...c57 Det første eksempelet da som i f.eks. "hvor er genseren min", da sier jeg "henn'e gensaren min?". Anonymkode: a0776...c57
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #8 Skrevet 22. januar 2022 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Nope. Men sjokkerer meg at voksne folk skriver hvem dag eller hvem farge er finest. Hører det aldri i snakk så mulig det bare er her inne det finnes slike folk. Anonymkode: 64291...8ab De som skriver på den måten har en del ledig plass oppe i toppen. De er ikke så veldig smarte. Anonymkode: 60acd...bc4
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #9 Skrevet 22. januar 2022 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Det er veldig vanlig i munntlig tale i noen dialekter Har absolutt ingenting med dialekt å gjøre. Anonymkode: 60acd...bc4
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #10 Skrevet 22. januar 2022 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Har absolutt ingenting med dialekt å gjøre. Anonymkode: 60acd...bc4 Hva vil du si det er da? Hvis vi ikke snakker dialekt, hva er det da? Anonymkode: 07f38...a35
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #11 Skrevet 22. januar 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Hva vil du si det er da? Hvis vi ikke snakker dialekt, hva er det da? Anonymkode: 07f38...a35 Du vet hva jeg mener! Hvem bil, dag, båt osv har ingenting med dialekt å gjøre! Anonymkode: 60acd...bc4
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #12 Skrevet 22. januar 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Du vet hva jeg mener! Hvem bil, dag, båt osv har ingenting med dialekt å gjøre! Anonymkode: 60acd...bc4 Selvsagt har det med dialekt å gjøre. Du virker ikke så klok selv når du ikke skjønner premissene for din egen tråd. Anonymkode: 8cb80...a24
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #13 Skrevet 22. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Du vet hva jeg mener! Hvem bil, dag, båt osv har ingenting med dialekt å gjøre! Anonymkode: 60acd...bc4 Jo. Akkurat som på jæren sier de «åkke» og «dåkke» for «oss» og «dere». I hordaland sier de «slitan» når noen har ny frisyre/nye klær. Og andre sier «hvem bil» når de mener «hvilken bil». Problemet med «hvem bil», er at ordet «hvilken» blir erstattet med et annet spørreord, og da høres det rart ut for de fleste andre. Men sånn er det bare! Ikke noe å gjøre med det! Anonymkode: 07f38...a35
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #14 Skrevet 22. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Selvsagt har det med dialekt å gjøre. Du virker ikke så klok selv når du ikke skjønner premissene for din egen tråd. Anonymkode: 8cb80...a24 Nei, det er mangel på norskkunnskap! Det er ikke min tråd heller, følg med! Anonymkode: 60acd...bc4
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #15 Skrevet 22. januar 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Nei, det er mangel på norskkunnskap! Det er ikke min tråd heller, følg med! Anonymkode: 60acd...bc4 Beklager at jeg ikke fulgte med på anonymkodene. Argumentet forøvrig står. Anonymkode: 8cb80...a24
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #16 Skrevet 22. januar 2022 Det har ingenting med dialekt å gjøre. Hvem handler om personer, og hvilke, hvilken og hvilket om substantiv og adjektiv. Det er jo litt ironisk at du selv har skrivefeil og mangler komma, men ellers enig i at det er ikke mye forlangt at folk skriver riktig. Anonymkode: 0049a...c8b
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #17 Skrevet 22. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det har ingenting med dialekt å gjøre. Hvem handler om personer, og hvilke, hvilken og hvilket om substantiv og adjektiv. Det er jo litt ironisk at du selv har skrivefeil og mangler komma, men ellers enig i at det er ikke mye forlangt at folk skriver riktig. Anonymkode: 0049a...c8b Helt riktig. Godt det er noen som er oppegående. Anonymkode: 60acd...bc4
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #18 Skrevet 22. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Helt riktig. Godt det er noen som er oppegående. Anonymkode: 60acd...bc4 😂 Anonymkode: 8cb80...a24
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #19 Skrevet 22. januar 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Det har ingenting med dialekt å gjøre. Hvem handler om personer, og hvilke, hvilken og hvilket om substantiv og adjektiv. Det er jo litt ironisk at du selv har skrivefeil og mangler komma, men ellers enig i at det er ikke mye forlangt at folk skriver riktig. Anonymkode: 0049a...c8b Du har helt rett. I skriftspråket har vi bestemte regler en skal følge, men det er fort gjort å snike inn dialekt, både bevisst og ubevisst. Når noen skriver «hvem bil», er det dialekt som har sneket seg inn. Det kan være besvisst, ubevisst eller kanskje vedkommende ikke er god nok i det norske skriftspråket. Anonymkode: 07f38...a35
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #20 Skrevet 22. januar 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Helt riktig. Godt det er noen som er oppegående. Anonymkode: 60acd...bc4 Jada det er helt det samme med en stavefeil som å faktisk ikke kunne bruke hvem eller hvilen riktig. Oi. Oppegående du 😂😂😂 Anonymkode: 64291...8ab
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #21 Skrevet 22. januar 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Du har helt rett. I skriftspråket har vi bestemte regler en skal følge, men det er fort gjort å snike inn dialekt, både bevisst og ubevisst. Når noen skriver «hvem bil», er det dialekt som har sneket seg inn. Det kan være besvisst, ubevisst eller kanskje vedkommende ikke er god nok i det norske skriftspråket. Anonymkode: 07f38...a35 Kan du fortelle meg hvilken dialekt som bruker "hvem" om substantiv? Anonymkode: 0049a...c8b
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #22 Skrevet 22. januar 2022 Her jeg bor har ordet «hvilken» nesten blitt borte og erstattet av «hvem». Det er ikke dialekt, for det har kommet de siste 10 årene og er rett og slett feil. Eller de sier «åssen». Og de sier også «vårs» fra gammel av. Jeg blir også imponert av at fler og fler skal kjøre mellom tunnelen, eller lese mellom papirene. Anonymkode: 581c0...ee0
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #23 Skrevet 22. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Nei, det er mangel på norskkunnskap! Det er ikke min tråd heller, følg med! Anonymkode: 60acd...bc4 Det er faktisk du som utviser mangel på norskkunnskaper her. Dette er dialekt, selv om jeg er enig i at det svir i ørene. Språk er stadig i endring, og dermed blir dialekter også stadig endret og justert, oftest ved forenklinger av språket. Det var i hvert fall det jeg lærte under masterstudiet i nordiske språk. Anonymkode: a0776...c57
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #24 Skrevet 22. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Her jeg bor har ordet «hvilken» nesten blitt borte og erstattet av «hvem». Det er ikke dialekt, for det har kommet de siste 10 årene og er rett og slett feil. Eller de sier «åssen». Og de sier også «vårs» fra gammel av. Jeg blir også imponert av at fler og fler skal kjøre mellom tunnelen, eller lese mellom papirene. Anonymkode: 581c0...ee0 Åssen er dialekt, i hvert fall her jeg bor. Men det er nok på en annen kant av landet enn du borpå, siden ingen her sier noen av de andre tingene du nevner. Anonymkode: 43d53...18a
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #25 Skrevet 22. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Du har helt rett. I skriftspråket har vi bestemte regler en skal følge, men det er fort gjort å snike inn dialekt, både bevisst og ubevisst. Når noen skriver «hvem bil», er det dialekt som har sneket seg inn. Det kan være besvisst, ubevisst eller kanskje vedkommende ikke er god nok i det norske skriftspråket. Anonymkode: 07f38...a35 Hvordan i alle dager kan du vite at det handler om dialekt, og ikke manglende norskkunnskaper? Og hvorfor gjelder ikke dette på andre grammatiske områder i så fall? Feil bruk av spørreord er jo blitt påfallende utbredt. I den grad at mange legger merke til det. Hvorfor ser vi ikke folk bruke feil former av pronomenet «hun» eller «jeg», hvis tendensen til å blande inn dialekt er så sterk? I hvilke konkrete dialekter sier man «hvem» bil? Anonymkode: 7fa4b...616
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå