Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #1 Skrevet 22. januar 2022 Tar dere ut ferie osv de første ukene? Når begynner dere å lære den å være alene på dagtid når dere er på jobb og barn på skolen? Hadde valp for 15 år siden, så en stund siden, minnes jeg tok ut ferie i 14 dager (før vi fikk barn), og så var hun alene de dagene vi var på jobb, jeg jobbet vel bare 60% da. Hun var da alene på dagtid til hun døde for 3 år siden, hun sov hele tiden omtrent og det var ikke noe problem. Hva gjør dere? Anonymkode: fc48b...409
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #2 Skrevet 22. januar 2022 Her hadde begge to fleksibilitet i forhold til jobben vår. Jeg fikk i en periode på 2 mnd lov å jobbe hjemmefra etter lunsj, mannen omvendt. Dermed var vi alltid en voksen hjemme de første to månedene, med unntak av ca 15-20 minutter de den ene reiste til jobb mens den andre var på vei hjem fra jobb. Vi begynte å trene på å la valpen være alene litt etter en ukes tid, men bare 5-10 min i starten. Etter de første to mnd, var hun jo blitt 4 mnd gammel og klarte seg alene hjemme noen timer. Da startet en av oss senere på jobb (kl. 9), og så kom de to yngste skolebarna hjem rundt 13. Det gikk helt fint. Vi hadde (åpent) bur der vi koblet til valpegrind slik at hun hadde noen kvadratmeter å gå på der hun hadde vann og et par trygge leker. Du bør ikke gi tyggebein eller la en liten valp gå fritt i huset de første 5-7 mnd i hvert fall. Vent til valpetennene har falt ut og de ikke lenger tygger på alt. De kan skade seg uten tilsyn/trygt oppbevaringssted når de er små, nysgjerrige og tygger på alt de finner. Anonymkode: 61a52...813
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #3 Skrevet 22. januar 2022 Mannen hadde hjemmekontor når jeg sov etter nattevakt, nå har jeg vært sykemeldt lenge så han har ikke vært alene mer enn Max 3-4 timer. Han har vært hos venninner de gangene vi har måttet være borte lenge, så på det året vi har hatt han har han ikke vært alene en hel dag. Anonymkode: 084b2...2c4
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #4 Skrevet 22. januar 2022 Våre øver på å være alene fra dag to. Starter med ett minutt der jeg står utenfor døren. Mine har aldri vært alene mer enn 6,5 timer total. Alltid ordnet det slik at pappa eller en venninne har hentet de etter de var ferdig på jobb, jeg begynte ni pappa sluttet tre. Nå har jeg mann og han kan ha med på jobb. Det er enormt deilig. Synes det er tidlig å være alene flere timer etter bare 14 dager. Du kan være heldig da men du kan også få en hund som utvikler separasjonsangst. Anonymkode: be8f1...5b6
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #5 Skrevet 22. januar 2022 Takk for svar dere. Dette var da for 14 år siden, når vi hadde valp. Bare lurer på hvordan vi skulle ordnet det hvis det ble aktuelt igjen. Jeg kan ikke endre arbeidstid, dra 7, hjemme 1620, mannen kan ha hjemmekontor,men ikke optimalt det heller hver dag. Ungene går ut døra kl 8, hjemme litt forskjellig ettersom når de slutter, senest er 1530 1 dag i uke, ellers alt fra kl 13-1430. Men vi får se, ikke sikkert det blir noe av heller. Anonymkode: fc48b...409
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #6 Skrevet 22. januar 2022 Begynn kort tid etter dere har fått valpen. Hvis dere gjør det riktig fra start så trenger det ikke å ta så lang tid før hunden kan være alene hjemme. Anonymkode: 747b6...191
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #7 Skrevet 22. januar 2022 Jeg fikk valp for et år siden. Gav den 3-4 dager til å falle til ro, føle seg trygg her, før jeg begynte øve på å være alene. Greit at hunden har sluttet pipe etter søsknene sine før du skal la den være uten mennesker rundt seg også synes jeg... Vi stengte av to rom, stua og kjøkkenet, og lot hunden være der. Begynte med småting som å ta en dusj, gå ut i postkassen osv. Samme "kommando" hver gang, jeg sier "kommer snart" før jeg går fra han. Da vet han at han bli alene en stund. Har gjerne på radioen i stua når han er alene, så slipper han høre hver minste lille knirk eller lyd i og utenfor huset. Økte gradvis, så jeg kunne gå på butikken etterhvert osv. Her har hunden vært veldig trygg og rolig helt fra første stund. Nesten uten unntak legger han seg i buret når han er alene, det står i en krok med døren åpen og et pledd over og en seng inni, der sover han når jeg kommer hjem uansett om jeg har vært borte 10 min eller 4 timer... Det viktige er å ikke gå inn igjen når han bjeffer eller piper, da tror han at det hjelper å "rope på deg" og vil fortsette med det. Vent til hunden blir stille før du går inn igjen, om han lager lyd da. Anonymkode: 9f573...fb4
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2022 #8 Skrevet 23. januar 2022 On 1/22/2022 at 1:14 PM, Anonym bruker said: Tar dere ut ferie osv de første ukene? Når begynner dere å lære den å være alene på dagtid når dere er på jobb og barn på skolen? Hadde valp for 15 år siden, så en stund siden, minnes jeg tok ut ferie i 14 dager (før vi fikk barn), og så var hun alene de dagene vi var på jobb, jeg jobbet vel bare 60% da. Hun var da alene på dagtid til hun døde for 3 år siden, hun sov hele tiden omtrent og det var ikke noe problem. Hva gjør dere? Anonymkode: fc48b...409 Nei Anonymkode: e1c66...59f
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2022 #9 Skrevet 23. januar 2022 Anonym bruker skrev (På 22.1.2022 den 13.14): Tar dere ut ferie osv de første ukene? Når begynner dere å lære den å være alene på dagtid når dere er på jobb og barn på skolen? Hadde valp for 15 år siden, så en stund siden, minnes jeg tok ut ferie i 14 dager (før vi fikk barn), og så var hun alene de dagene vi var på jobb, jeg jobbet vel bare 60% da. Hun var da alene på dagtid til hun døde for 3 år siden, hun sov hele tiden omtrent og det var ikke noe problem. Hva gjør dere? Anonymkode: fc48b...409 Vi fikk en stor valp (8 måneder), og det sammenfalte med hjemmekontor, så jeg klarte meg fint uten å ta ut ferie. Nå er dette også en sledehund som sover ute og tilbringer noen timer per dag på lang kjetting rundt huset eller i hundegården. Men hvis jeg var deg, ville jeg absolutt ha tatt ferie de første par ukene og vent valpen gradvis til å være alene. Anonymkode: e6cc8...963
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå