Anonym bruker Skrevet 21. januar 2022 #1 Skrevet 21. januar 2022 Vi har en engelsk setter som blir ett år til våren. Vi er glade i å gå i fjellet, og tenker selvsagt å ha med hunden. Men i det siste har det slått meg: hvor trygt er det å ha med hunden på de høyeste toppene…? De kan jo snuble og falle utfor heng og lignende? De bør kanskje ikke være med på «toppturene»? Det er jo ganske steinete på toppen av mange fjell. La oss ta toppene i Rondane og Besseggen som eksempler. Hadde dere turt å ta med hunden på en sånn tur? Anonymkode: 2d689...cf6
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2022 #2 Skrevet 21. januar 2022 Det er fint at du tenker på det! Men hunden vil jo ikke gå løs i fjellet. Dessuten er den jevnt over støere på beina enn deg. Anonymkode: 427d0...44f
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #3 Skrevet 22. januar 2022 Hunder skal ikke gå løs der. På lik linje som du ikke har de løs inntil en sterkt trafikkert vei. Dere er ansvarlige for hunden og må sikre den mot farer, på lik linje som at man passer på barn. Anonymkode: 20a2d...146
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #4 Skrevet 22. januar 2022 Ha den i bånd så tenker eg at den er kjempe glad for slike turer 🙂 Anonymkode: 82f42...594
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #5 Skrevet 22. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hunder skal ikke gå løs der. På lik linje som du ikke har de løs inntil en sterkt trafikkert vei. Dere er ansvarlige for hunden og må sikre den mot farer, på lik linje som at man passer på barn. Anonymkode: 20a2d...146 Jeg vet jo det, spørsmålet var ikke om vi var ansvarlige for hunden. Anonymkode: 2d689...cf6
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #6 Skrevet 22. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ha den i bånd så tenker eg at den er kjempe glad for slike turer 🙂 Anonymkode: 82f42...594 Ja, det er nettopp det, den hadde jo likt sånne turer 😊 Når jeg ser hvordan beina hans flyr som trommestikker ute i skogen og knapt berører bakken, så tenker jeg at han umulig kan ha kontroll… men han har jo sikkert det. Jeg får ha ham i kort bånd de bratteste partiene og passe godt på. Takk for svar 😀 Anonymkode: 2d689...cf6
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #7 Skrevet 22. januar 2022 Jeg ville også vurdert om det er trygt for DEG å ha hunden festet til kroppen på de mest bratte og ulente stedene. Den kan jo dra i deg så du mister balansen. Anonymkode: 39dde...5cb
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #8 Skrevet 22. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg ville også vurdert om det er trygt for DEG å ha hunden festet til kroppen på de mest bratte og ulente stedene. Den kan jo dra i deg så du mister balansen. Anonymkode: 39dde...5cb Det er helt sant. Tenker jeg kanskje må være mer selektiv med hvilke fjelltopper jeg går, i hvert fall til jeg får mer erfaring med å gå med hund i fjellet. Alle fjell er jo ikke like «luftige». Så er det jo fint både i skogen og på se lavere toppene også 😊 Anonymkode: 2d689...cf6
Superdolly Skrevet 22. januar 2022 #9 Skrevet 22. januar 2022 Unge hunder har ikke alltid hundre prosent kontroll over beina og kroppen, er min erfaring. De kan være impulsive og er ikke nødvendigvis helt stødige på risikovurdering. Min hadde en periode der kroppen vokste fortere enn hodet hang med, og kunne snuble i sin egen skygge. I tillegg er det, som hun over sier, en vurdering for deg. Hvis jeg skulle gått en bratt og luftig fjelltur ville jeg gjerne hatt begge hender fri, og måtte derfor hatt båndet festet til kroppen. Men klarer du å holde igjen hvis den plutselig rykker til? (Siden dette er DiB: Med min skade og høydeskrekk ville jeg aldri lagt ut på de turene du nevner uansett. Jeg har likevel gått mye i fjellet, men da "snillere" fjellturer. Det finnes utrolig mange fine steder i Norge, der man også slipper å klatre eller gå i kø.)
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #10 Skrevet 22. januar 2022 Superdolly skrev (5 minutter siden): Unge hunder har ikke alltid hundre prosent kontroll over beina og kroppen, er min erfaring. De kan være impulsive og er ikke nødvendigvis helt stødige på risikovurdering. Min hadde en periode der kroppen vokste fortere enn hodet hang med, og kunne snuble i sin egen skygge. I tillegg er det, som hun over sier, en vurdering for deg. Hvis jeg skulle gått en bratt og luftig fjelltur ville jeg gjerne hatt begge hender fri, og måtte derfor hatt båndet festet til kroppen. Men klarer du å holde igjen hvis den plutselig rykker til? (Siden dette er DiB: Med min skade og høydeskrekk ville jeg aldri lagt ut på de turene du nevner uansett. Jeg har likevel gått mye i fjellet, men da "snillere" fjellturer. Det finnes utrolig mange fine steder i Norge, der man også slipper å klatre eller gå i kø.) Takk for svar. Må nok bare prøve meg litt frem. De aller fleste turene jeg går er jo ikke turer der jeg må ta sånne sikkerhetshensyn. Men jeg skal på et par turer i sommer der jeg nok må vurdere om hunden skal være med i det hele tatt… Anonymkode: 2d689...cf6
Juliea Ruler Skrevet 22. januar 2022 #11 Skrevet 22. januar 2022 Unngå de toppene med mest folk, rett og slett fordi det er kjedelig å gå i kø på fjellet og da spesielt med hund. tren masse på innkalling. Og ha med flere bånd. Langline er veldig praktisk og den henger seg ikke fast som mange andre bånd da går hunden på en måte løs og hvis du ikke holder i båndet hele tiden kan du tråkke på det om du vil stoppe hunden kjapt. Selvom du går når det ikke er båndtvang ville jeg brukt bånd eller langline i fjellet ned en hund. Spesielt en setter utrolig kjipt om han får «stand» og ikke kommer på innkalling. En gps kn også være lurt sånn i tilfelle du mister han av syne. Det kan skje uansett hvor god han er på innkalling. Og valper og jakthunder kan fort glemme litt oppdragelse på en spennende tur med mye kule lukter og løpeområder.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #12 Skrevet 22. januar 2022 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Jeg vet jo det, spørsmålet var ikke om vi var ansvarlige for hunden. Anonymkode: 2d689...cf6 Men hvordan i himmelens navn tror du at hunden skal snuble og trille av Besseggen om den er i bånd? Anonymkode: 20a2d...146
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #13 Skrevet 22. januar 2022 Juliea Ruler skrev (11 minutter siden): Unngå de toppene med mest folk, rett og slett fordi det er kjedelig å gå i kø på fjellet og da spesielt med hund. tren masse på innkalling. Og ha med flere bånd. Langline er veldig praktisk og den henger seg ikke fast som mange andre bånd da går hunden på en måte løs og hvis du ikke holder i båndet hele tiden kan du tråkke på det om du vil stoppe hunden kjapt. Selvom du går når det ikke er båndtvang ville jeg brukt bånd eller langline i fjellet ned en hund. Spesielt en setter utrolig kjipt om han får «stand» og ikke kommer på innkalling. En gps kn også være lurt sånn i tilfelle du mister han av syne. Det kan skje uansett hvor god han er på innkalling. Og valper og jakthunder kan fort glemme litt oppdragelse på en spennende tur med mye kule lukter og løpeområder. Tusen takk for gode tips! Jeg HATER å gå i kø i fjellet, det er noe av det mest usjarmerende jeg vet. Etter Gaustadtoppen en solfylt høstdag: aldri mer!!! Men vi har tilgang på hytte i et område der det er det mange muligheter til å gå køfrie topper. Han er kjempegod på innkalling og vi øver på det hver dag. Men, som du er inne på, han har enda ikke blitt skikkelig utfordret på det. Har faktisk mine tvil om at han kommer på innkalling om han har fått ferten av fugl. Vet ikke engang om han kommer på innkalling om det er en annen hund i nærheten… så GPS er nok lurt. Han skal gå jakt (ikke med meg) og vil nok da gå løs, men jeg tror jeg får en bedre tur om jeg har ham i bånd. Synes jeg hører om så mange fuglehunder som bare blir borte i fjellet… Jeg synes langliner alltid fester seg fast i lyng og røtter… har du tips til en hos langline? Anonymkode: 2d689...cf6
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #14 Skrevet 22. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Men hvordan i himmelens navn tror du at hunden skal snuble og trille av Besseggen om den er i bånd? Anonymkode: 20a2d...146 Hvis vi begge faller, hvis han mister balansen og drar med seg meg, hvis festet på båndet løsner (har faktisk skjedd meg før)… hvis det er urete og han plasserer foten feil og brekker beinet… det var bare et spørsmål om innspill og erfaringer, og det har jeg fått 😊 Anonymkode: 2d689...cf6
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #15 Skrevet 22. januar 2022 Lurt å ha med potesokker til de plassene med mest steiner for å spare potene. Selv foretrekker jeg langline av tøy og ikke plastikk og for all del ikke bruke flexibånd. Skal du gå med båndet rundt livet, bruk bredt magebelte mede noe som er elastisk så det blir et softere rykk hvis hunden springer i. Husk førstehjelpsutstyr for dyr. Anonymkode: c9770...aaa
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #16 Skrevet 22. januar 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Lurt å ha med potesokker til de plassene med mest steiner for å spare potene. Selv foretrekker jeg langline av tøy og ikke plastikk og for all del ikke bruke flexibånd. Skal du gå med båndet rundt livet, bruk bredt magebelte mede noe som er elastisk så det blir et softere rykk hvis hunden springer i. Husk førstehjelpsutstyr for dyr. Anonymkode: c9770...aaa Takk! Hva er grunnen til at de foretrekker langline av tøy? Fester det seg mindre i vegetasjonen? Anonymkode: 2d689...cf6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå