Gå til innhold

Lære å lage mat fra bunnen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri vært noe særlig interessert i matlaging, selv om jeg liker god mat. Men nå kunne jeg tenke meg å lage mat fra bunnen av. Gjerne en base som jeg kan bruke i flere retter.

Tips til enkel, gode gryteretter, diverse sauser osv 

Hvilke retter lager du fra bunnen? 

Anonymkode: 828b9...5dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynn med flyndre

Anonymkode: ccb63...ff7

Skrevet

Kjøp et par gode kokebøker

Anonymkode: 7a07e...a8b

Skrevet

Hva er det du liker å spise? Hva slags mat bestiller du på restaurant? Jo mere spesifikk du er jo bedre hjelp og tips får du her. 

Skrevet

Kan komme med tips til saus, og det er å aldri bruke kun vann og buljong i brun saus som mange gjør. Sørg for å bruke ordentlig kjøttkraft, og la den koke lenge. Dette tar tid, så du får lage og porsonere til frysing. Lager du hvit saus, så spar på kraft fra fks fiskeboller og bruk i sausen. 

Anonymkode: 9f883...dca

Skrevet

En tomatsaus kan brukes til veldig mye: pizza, spagetti, lasagne, mousaka, tomatsuppe, lammegryte. Uendelige muligheter.

Fres løk og evt hvitløk og chili i olje. Tilsett hermetiske hakkede tomater,  kok 15-60 minutter (jo lengre, jo bedre). Smak til med salt, sukker, basilikum, oregano, timian eyc. Stavmiks. Jeg har ofte en oppskåret gulrot i hele koketiden, det er sunt og gir god smak.

Anonymkode: 454ac...535

Skrevet
Elina skrev (36 minutter siden):

Hva er det du liker å spise? Hva slags mat bestiller du på restaurant? Jo mere spesifikk du er jo bedre hjelp og tips får du her. 

Liker det meste, men ikke innmat. 

Bestiller så mye forskjellig når jeg er ute, liker mat med mye smak. Er glad i prøve nye matretter

Anonymkode: 828b9...5dc

Skrevet

Det er mange gode gryter som lages på omtrent samme vis, med å brune kjøtt, jeg liker å bruke høyrygg, helst med bein, og løk og så koke det sammen med tomat, kraft, vin, krydder el til kjøttet er mørt. Det er litt tidkrevende, men ikke vanskelig, og det blir veldig godt. Liker du gresk, lager du Stifado, liker du amerikanskmeksikansk lager du chili con carne, og liker du fransk kan du prøve boeuf bourguignon. I og med at det skal koke lenge, så har du god tid til å smake til og justere. Det er også glimrende mat å lage i store porsjoner og fryse ned. 

Skrevet

Denne sausen lager jeg ganske ofte, trenger ikke syltet pepper i, jeg bruker bare vanlig pepper.

https://meny.no/oppskrifter/Sauser-og-dressinger/Sauser/peppersaus/

Har laget den med kyllingkraft også, blir veldig godt.

Ellers er det bare å velge middag, og søke opp oppskrifter på nett istedenfor å kjøpe Toro-poser. Det aller meste ligger det gode oppskrifter på på nett.

Har du lyst på noe, f.eks lasagne, så søker du opp det. Jeg liker å se gjennom flere oppskrifter og sammenligne, også lage min egen fra hukommelsen etterpå ;)

Anonymkode: 32f68...2f1

Skrevet

Samme her, før lagde jeg bokstavelig talt aldri mat, men de siste årene har jeg faktisk begynt å like å lage mat, jeg er 33. Tror det er fordi jeg alltid har trodd at jeg ikke klarer å lage god mat. Men når jeg først prøvde, og fikk det veldig bra til, så ble jeg veldig fornøyd. Så da har jeg bare fortsatt 🙂. Lykke til, ha tro på deg selv, ikke gi opp hvis du gjør feil. 

Anonymkode: b7381...887

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Begynn med flyndre

Anonymkode: ccb63...ff7

😅😅😅

Anonymkode: bbefe...47d

Skrevet

Enig med de som nevner kraft her. Skikkelig kraft lager god smak på det meste. Den kan fryses ned og her fungerer det bra å bruke poser for isbiter. 

Tomatsaus bruker jeg ofte vineddik og litt sukker. Vær litt nøye med tomatene du bruker, det er stor forskjell på innhold i boksene. 

Anonymkode: acaec...6d7

Skrevet
Himmel og hav skrev (12 timer siden):

Det er mange gode gryter som lages på omtrent samme vis, med å brune kjøtt, jeg liker å bruke høyrygg, helst med bein, og løk og så koke det sammen med tomat, kraft, vin, krydder el til kjøttet er mørt. Det er litt tidkrevende, men ikke vanskelig, og det blir veldig godt. Liker du gresk, lager du Stifado, liker du amerikanskmeksikansk lager du chili con carne, og liker du fransk kan du prøve boeuf bourguignon. I og med at det skal koke lenge, så har du god tid til å smake til og justere. Det er også glimrende mat å lage i store porsjoner og fryse ned. 

Vil si at jeg nevnes en viktig ting som noen overser, og det er å bruke vin i matlaging som gryter og også saus til lasagne. Litt vin kan være den viktige prikken over i'en i en hjemmelaget rett. Spør på polet om hvilken vin til hva slags rett. De vet sånt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Vil si at jeg nevnes en viktig ting som noen overser, og det er å bruke vin i matlaging som gryter og også saus til lasagne. Litt vin kan være den viktige prikken over i'en i en hjemmelaget rett. Spør på polet om hvilken vin til hva slags rett. De vet sånt. 

Det skulle stå "her nevnes". Ikke jeg...

Skrevet

Å lage mat fra bunnen, betyr først og fremst å kunne lese en oppskrift :). Etter hvert så utvikler det seg il både og slumpe, krydre og tilsette etter eget ønske. Er interessen der, leser du deg opp og lærer deg å lage kraft, pesto, tomatsaus og alt det andre vi vanligvis finner ferdig i butikken. Så har du fokus på sunt, godt og riktig sammensatt.

Skrevet
prekæs skrev (2 timer siden):

Å lage mat fra bunnen, betyr først og fremst å kunne lese en oppskrift :).

Dette er jeg veldig enig i. Hvis man aldri har laget mat uten poser , er det ikke noe poeng i å begynne med å lage kraft og slumpe vin i tilfeldige sauser. 

Finn en oppskrift på noe du vil lage og følg den punkt for punkt i begynnelsen, så kan du etterhvert avansere til å slumpe og etterhvert også lage kraft. 

Anonymkode: 9bea0...ea8

Skrevet

Jeg synes mange her gjør ting unødig komplisert. Det blir god mat med kraft, vin ig langtidssteking, men i hverdagen kan du få til mye godt på 30 minutter med få råvarer. Ta rn titt på serien til Jamie Oliver (?) der alle rettene har få ingredienser. Hvis du først lærer deg å bruke, kombinere og smake til maten med få råvarer har du gode forutsetninger for å bli flink. Følg oppskrifter,  tenk gjennom prosessene og smak. Lær deg å kjenne om det mangler syre, sukker,  salt eller umami og hva du kan tilsette for å bedre det.

Anonymkode: 88262...0dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...