Gå til innhold

Hei dere som har vært gjennom et traume.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er ca tre år siden jeg var med på en traumatisk hendelse hvor jeg var nære på å bli drept. Etter dette har jeg slitt hardt med PTSD og hatt mange grusomme mareritt og fysisk utmattelse. Det tok litt tid før jeg tok innover meg hva som hadde skjedd, og da jeg lå på akutten så var jeg antageligvis så dopet av smertestillende at jeg ikke skjønte noe. Husker bare vagt små episoder fra den perioden. Nok om det.

Nå har jeg gradvis blitt mye bedre, og har jobbet med meg selv også. Har tenkt at jeg ikke må gi opp, og ikke bli offer for det passer meg ikke å ha slike tanker. Dette ga jeg beskjed om til de rundt meg også, så selv om de har vært stor støtte når jeg trengte det, så har de ellers vært som normalt. Det som jeg nå mer og mer oppdager er at jeg har begynt å tenke mye klarere enn før. Jeg forstår ting mye lettere og jeg som fikk panikk bare jeg så en iq-test, klarer nå å skjønne den ganske lett. Jeg oppdaget det da en venn av meg skulle løse en, og jeg så på den og kom med forslag etter ett minutt. Vi ble veldig overrasket begge to da han vet at sånt ikke er noe for meg.

En annen ting er at hukommelsen er blitt skarp. Jeg husker hva som ordrett ble sagt og hvor mye klokken var når det ble sagt. Sånt oppdager jeg bare tilfeldig i samtaler med familie og venner. Datoer og alt sitter som klistret. Likevel er det mest bemerkelsesverdige at jeg klarer å huske en lang tallrekke bare av å høre eller se den en gang. Jeg har alltid hatt store problemer med å se alle tall om de er flere enn fem etter hverandre. Det virker altså som om sansene har blitt skjerpet så til de grader, og det jeg lurer på er om andre har opplevd det samme? Har dere også opplevd å bli mye mer observante på omgivelsene? Fortell! 

Anonymkode: b1575...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har traumer fra grovt seksuelt misbruk, og vold hvor jeg trodde jeg skulle dø. Ble utsatt for dette i flere år i barndommen. Men jeg liker ikke iq tester, er ikke flink med tall. Og har ikke så god hukommelse. 

Anonymkode: 96056...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva du mener? Mener du at du har blitt mer intelligent og "skarpere" enn før av den traumatiske hendelsen? Eller er det noe annet du antyder kan være årsaken?

Anonymkode: 7fd08...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjelder det med å bli oppmerksom på omgivelsene pga traumer, så kjenner jeg det igjen. Men det er jo en form for fareberedskap. Jeg er mer oppmerksom, analyserende og "aktivert" i situasjoner som kan minne om ting som jeg har traumatisk erfaring med. Det er en beredskap, så jeg kan komme meg unna raskt hvis noe skulle skje.

Anonymkode: 7fd08...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hva du mener? Mener du at du har blitt mer intelligent og "skarpere" enn før av den traumatiske hendelsen? Eller er det noe annet du antyder kan være årsaken?

Anonymkode: 7fd08...7ab

Nei jeg vil ikke si mer intelligent, men litt mer som superkonsentrasjon kanskje? Har jo snakket med psykologen min om det, og vi har tatt noen tester. Så det er ingen tvil om at jeg har fått mer klisterhjerne. Vi har jo snakket om at det er muligens fordi jeg er mer på vakt, men så er det at de siste tre månedene har jeg hatt det helt fint og slapper av. Jeg sier ikke at alt er helt på topp, men jeg har ikke mareritt lenger og jeg har ikke panikkangst to ganger i døgnet. Det er selvfølgelig triggere, men det går mye bedre. Alt i alt så tar jeg ting med ro. Jeg oppdaget plutselig en dag at jeg skulle taste inn et kidnr og det gikk så lett. Jeg ble ekstremt overrasket, for jeg brukte seriøst flere minutter på slikt før. Telefonr og alt bare fester seg. Jeg oppdaget jo det med iq-testen helt tilfeldig, og har testet ut flere, og jeg klarer dem. Jeg tror det har mye mer med skjerpede sanser enn intelligens å gjøre. Psykologen min syns det er interessant, og jeg vil høre om andre opplever det samme. 

Anonymkode: b1575...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hva gjelder det med å bli oppmerksom på omgivelsene pga traumer, så kjenner jeg det igjen. Men det er jo en form for fareberedskap. Jeg er mer oppmerksom, analyserende og "aktivert" i situasjoner som kan minne om ting som jeg har traumatisk erfaring med. Det er en beredskap, så jeg kan komme meg unna raskt hvis noe skulle skje.

Anonymkode: 7fd08...7ab

Ja den kjenner jeg igjen. At jeg var veldig på vakt sånn at jeg hadde overblikk over områder og steder jeg var. Nå er det mer som at jeg merker utrolig lett hvordan folk rundt meg har det, men det tenker jeg at handler om det samme. At vi bare blir veldig oppmerksomme på alle stemninger? 

Anonymkode: b1575...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Jeg har traumer fra grovt seksuelt misbruk, og vold hvor jeg trodde jeg skulle dø. Ble utsatt for dette i flere år i barndommen. Men jeg liker ikke iq tester, er ikke flink med tall. Og har ikke så god hukommelse. 

Anonymkode: 96056...080

Det er som jeg var. Jeg ble irritert når jeg så iq-tester, og jeg har alltid slitt med tall. Dessuten var jeg veldig distré også, og glemte og surret ganske mye uten at det ble et veldig stort problem. Plutselig er alt dette snudd på hodet. Veldig rart. 

Anonymkode: b1575...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...