Gå til innhold

Kan NAV finne ut at jeg har spart penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Er det sjanse for at det at det i AAP perioden avklares at du kan jobbe noe og få deg en deltidsjobb når AAp er ferdig? 

Anonymkode: 61cd9...a49

Ja det er absolutt en sjanse. 100 % jobb vil være uaktuelt pga helseproblemer;men en deltidsjobbvil kanskje bli aktuelt.

Anonymkode: 55967...0df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du motta sosialstønad må du ikke ha en kroke ekstra. De sjekker alt. Kontant eller på ta ut og be en du stoler på ha det på sin konto.

Anonymkode: 9f95b...8eb

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Skal du motta sosialstønad må du ikke ha en kroke ekstra. De sjekker alt. Kontant eller på ta ut og be en du stoler på ha det på sin konto.

Å ja har hørt at de ikke kan se at jeg eventuelt har en utlandsk konto.

Skrevet

Helt utrolig at man åpenlyst søker råd  på et foreldrefoum at man ønsker å svindle velferdsstaten, du burde skamme deg!

Anonymkode: 7cc76...598

Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Å ja har hørt at de ikke kan se at jeg eventuelt har en utlandsk konto.

Men hvordan har du tenkt å ordne det da? Jeg aner i hvert fall ikke hvordan man skaffer seg det. 

Og en ting er å legge til sides noen tusenlapper, noe helt annet er å gå aktivt inn for å snyte staten som faktisk forsørger deg. 

Anonymkode: f9863...453

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ja det er absolutt en sjanse. 100 % jobb vil være uaktuelt pga helseproblemer;men en deltidsjobbvil kanskje bli aktuelt.

Hvis du er for syk til å jobbe får du vel uføretrygd? Da slipper du det problemet.

Anonymkode: ceb99...229

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du er for syk til å jobbe får du vel uføretrygd? Da slipper du det problemet.

Anonymkode: ceb99...229

Som sagt blir det kanskje aktuelt med deltidsstilling.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men hvordan har du tenkt å ordne det da? Jeg aner i hvert fall ikke hvordan man skaffer seg det. 

Og en ting er å legge til sides noen tusenlapper, noe helt annet er å gå aktivt inn for å snyte staten som faktisk forsørger deg. 

Anonymkode: f9863...453

Lunar eller revolut er jo like enkelt å få som en vanlig konto.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Lunar eller revolut er jo like enkelt å få som en vanlig konto.

Det er jo veldig bevist luring, ikke noe jeg ville gjort.

Anonymkode: 0fc74...b67

Skrevet

Dere som svarer så jævlig, har dere i det hele tatt barn??? Det går jo ikke an å snakke sånn til folk?! 

Ungen skal konfirmeres, antagelig fordi "alle andre" skal. Tror du det er kult å være den ene som IKKE blir konfirmert og står der uten selskap? 
At konfirmasjon er noe forbanna tull er jeg helt enig i, men jeg har sett hvordan MINE barn blir mobba for å ikke ha alt det alle andre har, så dette er en reell problemstiling!
Et selskap koster, og man vil ikke være den ENE som kommer på mandag etter konfirmasjonhelga og snakker om at de spiste grandiosa på lørdag fordi de ikke hadde selskap!

Skjerp dere! Det er snakk om å spare en tusenlapp i mnd, i hva da? 12-15 mnd? Det er ikke mye å bruke på et selskap, og inni der skal det være lokale og klær og gave. Hun har ikke en urasjonell tanke om et grandiost selskap. Hun vil gi barnet sitt det mest sannsynlig alle andre også får

Anonymkode: 120f6...dbe

Skrevet

Jeg tenkte ikke over at dette var svindel i dele hele tatt før flere roper om det. Hadde det vært snakk om mye penger som hun til tjente seg på svart måte så er jeg enig, det er feil. Men, at hun prioriterer å spare det hun kan i noen måneder for å få nok til konfirmasjon - det er jo noe helt annet. 

Jeg hadde ikke overført pengene til utlandet - da er det virkelig som om du prøver å lure deg unna systemet. Men, om du tar ut en 200,- ekstra hver uke og bruker på konfirmasjon, mener jeg er helt innafor. 

Skrevet
Annesmiltillivet skrev (5 minutter siden):

Jeg tenkte ikke over at dette var svindel i dele hele tatt før flere roper om det. Hadde det vært snakk om mye penger som hun til tjente seg på svart måte så er jeg enig, det er feil. Men, at hun prioriterer å spare det hun kan i noen måneder for å få nok til konfirmasjon - det er jo noe helt annet. 

Jeg hadde ikke overført pengene til utlandet - da er det virkelig som om du prøver å lure deg unna systemet. Men, om du tar ut en 200,- ekstra hver uke og bruker på konfirmasjon, mener jeg er helt innafor. 

Noen steder godtar jo NAV at en har sparekonto med barnets navn,å da røres ikke de pengene. Så da ser jeg ikke på det som svindel om jeg sparer opp litt til konfirmasjon.

Lunar og revolut er ganske vanlig å bruke uten at jeg gjemmer vekk penger også.

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Noen steder godtar jo NAV at en har sparekonto med barnets navn,å da røres ikke de pengene. Så da ser jeg ikke på det som svindel om jeg sparer opp litt til konfirmasjon.

Lunar og revolut er ganske vanlig å bruke uten at jeg gjemmer vekk penger også.

Du har jo tydeligvis bestem deg, så da er det jo bare å gjøre det. Jeg hadde aldri turt det.

Skrevet

Man kan også søke nav om penger til konfirmasjon.. 

Anonymkode: 179ff...1ef

Skrevet

Det er så lite man mottar, at det er ikke der Norge blør penger.

Jeg reiste fra voldelig mann og måtte en periode leve på sosialen. Jeg fikk så lite at jeg unte meg bare middag de dagene barna ikke spiste opp. Vi fikk 5000 til alt utenom husleie. Det skulle dekke bensin, mat, klær, telefon osv. 

Verste jeg har vært med på. Jeg er kommet meg ovenpå nå, men føler med de som er i samme situasjon.

Jeg fikk ikke mer utbetalt enn hva det koster staten at en vanlig arbeidstaker er syk i to dager. Noe alle nordmenn er støtt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Man kan også søke nav om penger til konfirmasjon.. 

Anonymkode: 179ff...1ef

Joda men beløpet du får er langt ifra en levelig sum. Hadde ikke tenkt å servere gradiosa. Å har ikke plass til komfirmasjon her hjemme så må leie noe. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hvorf søkes det ikke om uføretrygd da?

Skrevet
Annesmiltillivet skrev (3 timer siden):

Bare av nysgjerrighet, hvor mye synes du man skal kunne ha på sparekonto når man går til kommunen og sier "gi meg penger til husleie, strøm, mat og alt annet"? 10 000,-? 20 000,-? Skal det da bare gjelde de som sparer til et "godt formål" som konfirmasjon, eller skal da alle med slunken sparekonto kunne be om å bli forsørga av det offentlige? 

Noen i tråden her sier at det ikke er på sosialhjelp at Norge blør. Jo. Det går enorme summer ut i kommunene hver måned. I fjor hadde Oslo Kommune budsjettert med 1,4 milliarder i sosialhjelp. Sosialhjelp er det siste sikkerhetsnettet. Det er ikke ment å være raust. Det har som formål at folk skal ha tak over hodet, ikke fryse og ikke sulte. Så gjelder det noen egne regler for langtidsmottakere og familier med barn. Jo mer penger en kommune må bruke på sosialhjelp, jo mindre penger er det til andre ting, og det som ryker først er alt som ikke er lovpålagt, men som kommunens innbyggere gjerne setter pris på. Vi er heldige som bor i et land der vi har det sikkerhetsnettet økonomisk sosialhjelp er. Det minste vi kan gjøre er å ikke lure, svindle og snyte systemet. Jo flere som gjør det, jo flere som blir tatt, jo strengere blir vilkårene. 

Anonymkode: 7e3e9...b2a

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Joda men beløpet du får er langt ifra en levelig sum. Hadde ikke tenkt å servere gradiosa. Å har ikke plass til komfirmasjon her hjemme så må leie noe. 

Da må du kanskje begynne å tenke alternativt. Er det noen i familien som har stor stue, kunne du lånt plass der til selskapet? Kan du låne dekketøy, duker og glass? Kan du handle inn ting litt etter hvert og lage maten selv? Følge med på tilbud og i halv pris hyller og kjøpe kjøtt til å lage gryterett og slenge i fryseren. Allerede nå starte med å handle sånt som ikke går ut på dato med det første, som mineralvann? Spørre om noen kan bake ei kake osv. Det er mange måter å lage en fin feiring på uten at det koster det hvite ut av øyet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Bare av nysgjerrighet, hvor mye synes du man skal kunne ha på sparekonto når man går til kommunen og sier "gi meg penger til husleie, strøm, mat og alt annet"? 10 000,-? 20 000,-? Skal det da bare gjelde de som sparer til et "godt formål" som konfirmasjon, eller skal da alle med slunken sparekonto kunne be om å bli forsørga av det offentlige? 

Noen i tråden her sier at det ikke er på sosialhjelp at Norge blør. Jo. Det går enorme summer ut i kommunene hver måned. I fjor hadde Oslo Kommune budsjettert med 1,4 milliarder i sosialhjelp. Sosialhjelp er det siste sikkerhetsnettet. Det er ikke ment å være raust. Det har som formål at folk skal ha tak over hodet, ikke fryse og ikke sulte. Så gjelder det noen egne regler for langtidsmottakere og familier med barn. Jo mer penger en kommune må bruke på sosialhjelp, jo mindre penger er det til andre ting, og det som ryker først er alt som ikke er lovpålagt, men som kommunens innbyggere gjerne setter pris på. Vi er heldige som bor i et land der vi har det sikkerhetsnettet økonomisk sosialhjelp er. Det minste vi kan gjøre er å ikke lure, svindle og snyte systemet. Jo flere som gjør det, jo flere som blir tatt, jo strengere blir vilkårene. 

Det er ett godt spørsmål, å jeg har ikke tenkt over det. Hvor går grensen liksom, i dette tilfellet tenkte jeg at det er en mor som vil spare litt slik at datteren kan bli konfirmert med en relativt beskjed fest etterpå. Jeg vet også at man kan søke sosialhjelp til konfirmasjoner, så kanskje det er den riktige løsningen. Jeg svarte vel mer at jeg hadde ikke tenkt over at dette var galt om jeg hadde en bekjent som var på vet mot sosial hjelp å samtidig prøvde og finnen en løsningen der datteren fikk en ok dag. 

Men, ja kanskje det kunne vært en grense slik at man ikke må tømme hele sparekontoen før man får hjelp. Jeg vet ikke og har ikke satt meg godt nok inn i dette, du har selvfølgelig helt rett i at det ikke er en bunnløs kilde av penger som staten bare kan pøse ut. Jeg har folk jeg vet om som jeg innimellom kan tenke at utnytter systemet, ok du kan ikke jobbe. Men - alle kan jo gjøre noe (de aller aller fleste vertfall)! 

Så vet jeg også om noen som virkelig prøver å bidra det de kan med å jobbe noe, men da mister de så mye støtte at det økonomiske taper blir så stort at det ikke går. Hadde f.eks en ansatt som fikk bolig, skolegang, mat og alt av sosialen da hun hun bodde på skjult adresse etter forsøk på tvangsekteskap. Personen snakket meget dårlig norsk. Hun jobbet i vår bedrift hver annen helg og tjente litt så hun hadde noe ekstra. Da fikk sosialarbeideren som fulgte henne opp beskjed at om hun tjente egn penger mistet hun over 10.000,- i støtte (hun tjente ca 4.000,- hos oss i måneden). Hun spurte så om de ikke bare kunne kutte støtten med 4.000,- slik at det totalt ble det samme, hun ønsket å fortsette og jobbe samtidig som hun lærte norsk og fikk en omgangskrets- Men, nei det var ikke mulig. Vi prøvde og hjelpe, jenta ville til å med jobbe gratis, men det sa fagforeninga nei til... Så ikke alltid lett å ville bidra heller. (Beklager, dette ble en avsporing..)

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Det heter konfirmasjon! Med N! Så fordi du ikke hadde tenkt å gjøre det så rimelig som mulig ( låne lokale, få folk til å bidra med kaker/ mat) som alle andre som må spare gjør, så tenker du det er greit å svindle deg til penger? Så kan du spare til selskapet og nav sponser husleie, mat og strøm. Frekkheten lenge leve.

Anonymkode: f1e16...4b0

Skrevet

Men er dere kristne? Ellers er det jo helt poengløst. Og du blir ikke mer kristen fordi "alle andre" gjør det. Her er det jo snakk om et stort valg. Har barnet kristen tro og ønsker å konfirmeres, kjør på. Er h*n ikke kristen, dropp det. 

Alle i min klasse ble konfirmert, men jeg ønsket det ikke. For jeg har aldri vært kristen og kommer heller ikke til å bli det. Flau over å tenke på at jeg i det hele tatt ble døpt.

Anonymkode: 72386...e1d

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men er dere kristne? Ellers er det jo helt poengløst. Og du blir ikke mer kristen fordi "alle andre" gjør det. Her er det jo snakk om et stort valg. Har barnet kristen tro og ønsker å konfirmeres, kjør på. Er h*n ikke kristen, dropp det. 

Alle i min klasse ble konfirmert, men jeg ønsket det ikke. For jeg har aldri vært kristen og kommer heller ikke til å bli det. Flau over å tenke på at jeg i det hele tatt ble døpt.

Anonymkode: 72386...e1d

Så jeg skal nekte han konfirmasjon bare fordi vi ikke er kristen??

Skrevet

Du kan hvertfall tilpasse feiringen etter budsjettet...

Skrevet

Og ja, om han vil konfirmeres i kirken bør han være kristen. Hvis ikke blir det nå enda verre denne svindelen og hykleriet du er i gang med. Men han er jo selvfølgelig ikke kristen, det er vel ikke hans mor heller, med den moralen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...