Gå til innhold

Ny leietager sa han var i jobb. Dette stemmer ikke.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjemme hele dagen. Ikke bil. Han får ikke en gang penger fra nav på konto, da nav betaler direkte til meg. Mannen røyker og selv om han røyker ute er vår etasje begynt å lukte tobakk.

Jeg trodde dette var en mann som gikk i jobb. Så viser det seg at han er helt utenfor samfunnet og antagelig ikke vil klare å holde leiligheten. Til mer jeg forhører meg, til mer hjelpeløs fremstår han. 
Hvilke rettigheter har jeg om dette blir helt håpløst?

Anonymkode: 0e2b8...b98

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hjemme hele dagen. Ikke bil. Han får ikke en gang penger fra nav på konto, da nav betaler direkte til meg. Mannen røyker og selv om han røyker ute er vår etasje begynt å lukte tobakk.

Jeg trodde dette var en mann som gikk i jobb. Så viser det seg at han er helt utenfor samfunnet og antagelig ikke vil klare å holde leiligheten. Til mer jeg forhører meg, til mer hjelpeløs fremstår han. 

Kontakt huseierforeningen og søk hjelp. Men hjemme hele dagen? Mange av oss er hjemme hele dagen. Du vet, siden vi er tvunget til å være hjemme på såkalt "hjemmekontor".

Anonymkode: 9ba3c...e1c

Skrevet

Det er mulig han var i jobb, men ikke er det lenger. Hvis du ikke har skrevet noe sted at det ikke er tillatt med røyking, så kan du i beste fall be han røyke et annet sted. Om du får husleien direkte fra NAV, så er det vel ikke et problem. Da blir det jo betalt, og betalt presis, så det er ho mye sikrere enn at han selv skal betale. 
Og så skaffer man vel ikke leieboere med håp om at de er borte deler av dagen, eller basert på om de har vil eller ikke? Mange tar kollektiv, og det er jo bra

Anonymkode: f344b...168

Skrevet

Så lenge du får leien din betalt, hva er da problemet? Du er ikke interessert i folk som evt. har mistet jobben sin? De som har det tungt, vil du helst sørge for at får det enda verre?

Anonymkode: c0310...f8a

Skrevet

Det kan da umulig spille noen rolle så lenge husleia blir betalt. Å ikke være i jobb er ikke automatisk det samme som å være helt utenfor samfunnet. Men hva så om han er det? At han røyker utenfor kan du virkelig ikke klage på, da burde du sørget for å få en leieboer som ikke røyker.

Anonymkode: f18f3...873

Skrevet

Hvordan kunne du tro han var i jobb dersom nav betaler husleien direkte til deg? Allerede her burde jo varsellampene lyst.

Anonymkode: dc350...a56

Skrevet

HI

Han har nok ikke vært i jobb på flere år. Det han kalte jobb, er at han i fremtiden skal forsøkes utplasseres igjen, etter mange mislykka forsøk. 
Han eier ingen vakdkeutsryr, ikke kjøpt vaskemaskin og laken er gardiner. Ser allerede ut som er høl og stanken er begynt å spre seg.

Depositum er under 20000. Vi har hatt sosiale tilfeller før, og det koster veldig mye å reparere. Man skulle ikke tro noen kunne ødelegge ei leilighet på så kort tid. 
Etter det har jeg krevd at de er i arbeid eller på trygd av gode grunner. Derfor litt fortvilet no. Vi har ikke råd og tid til ny renovering.

Skrevet

Men når du spurte han om han var i jobb sa han da ja? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Men når du spurte han om han var i jobb sa han da ja? 

Han sa han jobbet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Han sa han jobbet.

Og du lurte ikke når han sa leien kom fra NAV?

Skrevet

Så lenge leien blir betalt er det vanskelig å bli kvitt leietagere, de er godt beskyttet av lovverket.

At du får pengene direkte fra nav forteller at dette er en person som er nærmest økonomisk umyndiggjort, for det er ikke så ofte nav gjør det altså. Vet om to tilfeller hvor dette ble gjort, en alkoholiker og en spilleavhengig, hvor husleiepengene/trygden fra nav gikk til helt andre ting enn husleie om de fikk den på konto...

Om leiligheten er helt ødelagt når han flytter kan dere kreve erstatning, men jeg vil tro det er liten sjanse for å få pengene fra denne mannen?

Jeg ville kontaktet huseiernes landsforbund og bedt om råd.

Har leid ut i mange år selv, og opplevd litt av hvert. Siste leietager var en tømrer, som helst ville betale husleien cash ;) Men så ekstremt som ditt tilfelle har jeg aldri vært borti.

Anonymkode: e5141...f7f

Skrevet

Jeg er redd det er lite å gjøre her da han ikke gjør noe ulovlig eller bryter kontrakten.

Dialog er bestandig lurt.

Anonymkode: 04c71...edb

Skrevet

Har du stilt krav til nav om at du bare tok inn noen som var i jobb og de har gitt garanti om det har du en sak. Hvis ikke har du ikke mer enn depositumet og det forsvinner fort.

Anonymkode: a8500...b04

Skrevet

Her har jeg også løyet å sagt før jeg flyttet inn at jeg var i jobb. Hadde jeg sagt at jeg fikk uføretrygd å "bare var hjemme" hver dag så hadde jeg nok ikke fått leiligheten. Men husleien blir alltid betalt når den skal så det går ikke ut over husverten.

Anonymkode: 02106...a4e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvor lenge har NAV betalt leien, kan han ha mistet jobben etter han flyttet inn? Og hvorfor skulle han ikke klare å holde på leiligheten hvis NAV betaler rett til deg? 

Anonymkode: 01fd3...e59

Skrevet

Jeg mistet en gang inntekten min bare noen måneder etter innflytting i ny leilighet. Hadde jobbet 80% som tilkallingsvakt i ett år, da en annen tilkallingsvakt sin tabbe gjorde at avdelingen og sjefen brått gikk over til å nesten bare bruke faglærte 

Anonymkode: 01fd3...e59

Skrevet

Jeg lurer på hvordan standarden er på leiligheten eller hybelen dere leier ut jeg da, siden dere tydeligvis må leie ut til så vanskeligstilte mennesker. Nå syns jeg selvfølgelig at de har like stor rett til å bo greit som alle andre, men de blir som regel ikke prioritert, og i ditt tilfelle har det gått ille flere ganger. 

Ellers må du skille på hva som er et problem og ikke her. At han er hjemme hele dagen er ikke noe du trenger uroe deg for. Du kan også helt fint be han røyke lenger unna huset! Når det gjelder laken i vinduer så gir du beskjed om at det skal se representabelt ut, og det er normalt å sette dette som et krav. Mangler han penger, så får du kanskje finne noe brukbart og billig på gjenbruk om han ikke kommer seg avgårde selv. Det er ikke din jobb, men jeg hadde lett gjort det fremfor å ha vinduer i huset som er dekket av laken!

Løs problemene istedenfor å sette deg ned og syte. Du kan også kreve at stedet er såpass rent og i orden at det ikke kommer rotter inn osv. 

Anonymkode: 243e7...2f2

Skrevet

Her har jeg også løyet å sagt før jeg flyttet inn at jeg var i jobb. Hadde jeg sagt at jeg fikk uføretrygd å "bare var hjemme" hver dag så hadde jeg nok ikke fått leiligheten. Men husleien blir alltid betalt når den skal så det går ikke ut over husverten.

Anonymkode: 02106...a4e

Samme her. Enhver er seg selv nærmest, og må man lyve for å ha et sted å bo, så gjør man det. Ingen vil leie ut til folk som ikke jobber. Skal man være sikker, så må man kreve dokumentasjon på arbeidsforhold, har sett at flere gjør det.

Anonymkode: 23195...cd4

Skrevet

Og du lurte ikke når han sa leien kom fra NAV?

Det sa han ingenting om heller. Det går noen dager i min bank før jeg ser hvem som har overført. 
hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Samme her. Enhver er seg selv nærmest, og må man lyve for å ha et sted å bo, så gjør man det. Ingen vil leie ut til folk som ikke jobber. Skal man være sikker, så må man kreve dokumentasjon på arbeidsforhold, har sett at flere gjør det.

Anonymkode: 23195...cd4

Derfor bør utleier kreve atest fes arbeidsgiver eller i det minste å få se lønnslippen for de siste månedene sammen med attest fra siste boligeier. Faren for at vedkommende lyver for å bli kvitt deg er jo der  men det er bedre enn ingenting.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Derfor bør utleier kreve atest fes arbeidsgiver eller i det minste å få se lønnslippen for de siste månedene sammen med attest fra siste boligeier. Faren for at vedkommende lyver for å bli kvitt deg er jo der  men det er bedre enn ingenting.

Men hvorfor er det å være uføretrygdet et problem, da kommer det jo en inntekt inn.

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Det sa han ingenting om heller. Det går noen dager i min bank før jeg ser hvem som har overført. 
hi

Så da har han nettopp flyttet inn og betalt flate måneds husleie? Og allerede mener du det lukter fra leiligheten?

Anonymkode: f344b...168

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

HI

Han har nok ikke vært i jobb på flere år. Det han kalte jobb, er at han i fremtiden skal forsøkes utplasseres igjen, etter mange mislykka forsøk. 
Han eier ingen vakdkeutsryr, ikke kjøpt vaskemaskin og laken er gardiner. Ser allerede ut som er høl og stanken er begynt å spre seg.

Depositum er under 20000. Vi har hatt sosiale tilfeller før, og det koster veldig mye å reparere. Man skulle ikke tro noen kunne ødelegge ei leilighet på så kort tid. 
Etter det har jeg krevd at de er i arbeid eller på trygd av gode grunner. Derfor litt fortvilet no. Vi har ikke råd og tid til ny renovering.

Hvor lenge har han bodd der?

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Men hvorfor er det å være uføretrygdet et problem, da kommer det jo en inntekt inn.

Nei, men da jsn man få dokumentasjon på trygd i steden. Poenget er at det er rimelig sikkerhet for inntekt.

Skrevet

Finn på noe som gjør at du må inn i leiligheten og sjekke noe. Da ser du om alt ser bra ut, eller om den forfaller på en skadelig måte.

Da kan du også begynne å gi advarsler hvis det ser ille ut.

Anonymkode: 1bfb5...9d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...