Gå til innhold

Kriseberedskap i hjemmet. Hva har du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser for meg at tankegangen bak toalettpapirhamstring er slik:

"Dersom det blir mangel på rent vann, kjører myndighetene ut tankbiler, er det matmangel blir det opprettet suppekjøkken og rasjoneringssytemer, blir det strømstans og iskaldt hjemme, åpner de sikkert varmestuer for oss. Men kommer de til å kjøre ut paller med dopapir? Nei aldri, det må vi skaffe selv!"

Vi har en god del mat, medisiner og slikt, og har lommelykter og batterier, men mangler alternativ oppvarming. Det kan nok være det største problemet. Krisekasse med mat og slikt til å ta med ut ser jeg heller ikke poenget med. Hvis man må ut fort (pga. brannfare f.eks.) er det viktigste vel mobil, pass og andre id-papirer.

Anonymkode: 80613...c2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Har du ekstra drivstoff til bilen da?

Anonymkode: b0d1a...391

Sørger alltid for at det er nok på begge bilene.

Anonymkode: b276c...387

Skrevet

Har vel det meste unntatt vann, men har mulighet til å skaffe det uten noe styr. En kompis rett ved har en gård uten dyr som han fyller opp en stor tank med vann, så har avtale om å få der om det skulle skje noe. Han sliter med vanntrykket der han bor, så han har ett godt system på det. 

Jeg har ikke laget noe lager eller tenkt over dette før jeg leste lista som dumpet ned i postkassaa for noen år siden. Kunne faktisk krysse av det meste. Har ikke alternativ kokemulighet, men jeg har jo ved så kan lage bål i hagen ogdermed få kokt ting. 
Ikke måtte jeg hamsre og ikke fikk jeg hetta i mars 2020 heller, kjøpte vel en melk mer enn jeg hadde planer om når jeg først var på jobb for å slippe å handle noen dager etter. Jeg orka ikke handle når jeg så hvor gale alle andre var, så vi spiste oss igjennom skuffer og skap hjemme i mange uker. Litt frukt og grønt ble kjøpt, men det var også det. Så jeg fant ut at vi hadde greit innhold i skuffer og skap hjemme. 

Anonymkode: 129bf...2cd

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hadde klart oss et par dager, men ikke noe særlig mer. Hadde gått tom for dopapir antakelig. Har gjør og mel så vi kunne laget brød, noe smør og pålegg, noe tørrvarer. Har ikke planlagt å ha et kriselager før en krise nærmer seg. Hamstret ikke en gang da de skulle stenge landet.

Anonymkode: 91809...062

Nei russerene gir nok beskjed i god tid, slik at du kan forberede deg. 

Anonymkode: 3763a...6c5

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg ser for meg at tankegangen bak toalettpapirhamstring er slik:

"Dersom det blir mangel på rent vann, kjører myndighetene ut tankbiler, er det matmangel blir det opprettet suppekjøkken og rasjoneringssytemer, blir det strømstans og iskaldt hjemme, åpner de sikkert varmestuer for oss. Men kommer de til å kjøre ut paller med dopapir? Nei aldri, det må vi skaffe selv!"

Vi har en god del mat, medisiner og slikt, og har lommelykter og batterier, men mangler alternativ oppvarming. Det kan nok være det største problemet. Krisekasse med mat og slikt til å ta med ut ser jeg heller ikke poenget med. Hvis man må ut fort (pga. brannfare f.eks.) er det viktigste vel mobil, pass og andre id-papirer.

Anonymkode: 80613...c2a

Dopapir er faktisk en av de tingene som står på lista som man fikk i posten over hva man bør ha i kriselager

Anonymkode: b0d1a...391

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Har en bag med bananer. 

Anonymkode: e5694...287

Fnis. Husker den 😅

Anonymkode: c0f9f...616

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

I hvilke situasjoner tenker du at det er behov for det? Jeg tenker at hvis man kan dra fra huset fordi det er trygt andre steder, holder det å ha med penger og mobiltelefon? Da er det jo bare å kjøre til et trygt sted og kjøpe det man trenger der? Jeg planlegger mer for at vi skal klare oss dersom det ikke er trygt å gå ut av huset. Men: Jeg er åpen for at det kan være scenarier jeg ikke har tenkt på, så vil gjerne ha innspill.

Anonymkode: 9960f...f20

Hvis dere må bli innlosjert i en stor hall eller i brakker så er det veldig greit å ha med en eller par kasser egenberedskap i bilen på vei dit.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvis dere må bli innlosjert i en stor hall eller i brakker så er det veldig greit å ha med en eller par kasser egenberedskap i bilen på vei dit.

Hvorfor skal man innlosjeres i en stor hall, tenker du?

Anonymkode: 091f6...ed6

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal man innlosjeres i en stor hall, tenker du?

Anonymkode: 091f6...ed6

Nei, si det.... Jordskred, ras, mye P velge i. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Nei russerene gir nok beskjed i god tid, slik at du kan forberede deg. 

Anonymkode: 3763a...6c5

Går russerne til angrep, rekker jeg butikken. De angriper nok ikke her første dag

Anonymkode: 91809...062

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...