Gå til innhold

Kriseberedskap i hjemmet. Hva har du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har faktisk ingenting som er lagt klart i tilfelle krise. Skal gjøre noe med det nå.

Hvordan har du forberedt deg? 

Anonymkode: 015e2...74d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vel ikke akkurat forberedt, men har vel så vi kan klare oss noen uker med det som er i skap og skuffer. Har ved og stearinlys, lommelykter etc også. Mangler kanskje kontanter og vann?

Anonymkode: 091f6...ed6

Skrevet

Har en bag med bananer. 

Anonymkode: e5694...287

Skrevet

Fyrstikker 🤪

Anonymkode: 3382b...531

Skrevet

Har en stor kasse med kriseberedskap ved siden av de to store dunkene med vann og har "kriseved" i back up for ca 1 uke.

Kassen inneholder realtur mat, tørmat, ullpledd, førstehjelpsmappe osv. som jeg har plukka ut fra en egenberedskapsliste.

Anonymkode: b276c...387

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Har vel ikke akkurat forberedt, men har vel så vi kan klare oss noen uker med det som er i skap og skuffer. Har ved og stearinlys, lommelykter etc også. Mangler kanskje kontanter og vann?

Du rekker ikke å pakke hvis det er fullstendig krise og dere må ut av huset på flekken. Greit å ha en krisekasse stående klart som er lett å røske med dere ute i bilen.

Skrevet

Hadde klart oss et par dager, men ikke noe særlig mer. Hadde gått tom for dopapir antakelig. Har gjør og mel så vi kunne laget brød, noe smør og pålegg, noe tørrvarer. Har ikke planlagt å ha et kriselager før en krise nærmer seg. Hamstret ikke en gang da de skulle stenge landet.

Anonymkode: 91809...062

Skrevet

Har det meste som er anbefalt. Mangler alternativ oppvarming, der må jeg ha en gassovn. Ellers er vi sånn semi-naturmennesker, så har alt vi trenger for å overleve noen døgn ute (da klarer vi oss innomhus også). 

Anonymkode: f2ba2...14f

Skrevet

Masse mat, en god del vann, jodtabletter i tilfelle atomulykke, primus. En stor kjeller med soveposer mv. Hovedproblemet blir oppvarming, om noe skulle inntreffe vinterstid og strømmen går. Har bare en ineffektiv peis i toppetasjen, så det bør vi gjøre noe med. Ved atomulykke kan det bli rimelig kaldt og ubehagelig i kjelleren, men vi ville vel overlevd en stund i soveposene.

Anonymkode: 9960f...f20

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hadde klart oss et par dager, men ikke noe særlig mer. Hadde gått tom for dopapir antakelig. Har gjør og mel så vi kunne laget brød, noe smør og pålegg, noe tørrvarer. Har ikke planlagt å ha et kriselager før en krise nærmer seg. Hamstret ikke en gang da de skulle stenge landet.

Haha, hva er denne greia med dopapir? Å gå tom for dopapir er ikke dødelig, altså😂

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Haha, hva er denne greia med dopapir? Å gå tom for dopapir er ikke dødelig, altså😂

Dopapir, gjær, sukker, hermetikk og mel er det folk mener de trenger og tømmer hyllene for når de tror det er krise, så da satser jeg på at dette er det man trenger

Skrevet

Har det meste som bredeskapen sier man skal ha, men vanndunkene blir tatt med på tur av og til så der har jeg nok ikke liter vann pr pers i øyeblikket, men jeg har jodtabletter, og tørrvarer, brennstoff, ved, mat,  kan lage mat på bål og primus. holde varmen inne... de færreste jeg vet om har det på plass... den dagen noen angriper oss vet ingen hva man skal gjøre ved sirener eller hvor nærmeste tilflukstrom er... og det lureste vil være å angripe oss kl 12... da reagerer ingen...

Anonymkode: 82a4f...8c3

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Du rekker ikke å pakke hvis det er fullstendig krise og dere må ut av huset på flekken. Greit å ha en krisekasse stående klart som er lett å røske med dere ute i bilen.

I hvilke situasjoner tenker du at det er behov for det? Jeg tenker at hvis man kan dra fra huset fordi det er trygt andre steder, holder det å ha med penger og mobiltelefon? Da er det jo bare å kjøre til et trygt sted og kjøpe det man trenger der? Jeg planlegger mer for at vi skal klare oss dersom det ikke er trygt å gå ut av huset. Men: Jeg er åpen for at det kan være scenarier jeg ikke har tenkt på, så vil gjerne ha innspill.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Dopapir, gjær, sukker, hermetikk og mel er det folk mener de trenger og tømmer hyllene for når de tror det er krise, så da satser jeg på at dette er det man trenger

Anonymkode: 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jepp, men det er delvis irrasjonelt. Så du den tegneserien med "We are all gonna die! What shall we do?" -"Buy all the toilet paper!" Jeg tror jeg ville tenkt mer på hva du trenger for å holde varmen og holde deg mett og utørst om du må bli i hjemmet ditt en ukes tid uten vann og strøm. Dopapir er sikker greit å ha, men man finner vel noe annet man kan bruke, om det skulle mangle.

Skrevet

Vi har vann i dunker, jodtabletter og en del mat. Hadde overlevd helt fint en ukes tid.

Anonymkode: 6f23b...398

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jepp, men det er delvis irrasjonelt. Så du den tegneserien med "We are all gonna die! What shall we do?" -"Buy all the toilet paper!" Jeg tror jeg ville tenkt mer på hva du trenger for å holde varmen og holde deg mett og utørst om du må bli i hjemmet ditt en ukes tid uten vann og strøm. Dopapir er sikker greit å ha, men man finner vel noe annet man kan bruke, om det skulle mangle.

Selvfølgelig. Men jeg klarte ikke la være. Jeg tror forøvrig vi på bygda hadde klart oss bedre enn folk i byen. Vi har oppvarming med ved i mye større grad enn byfolk. Jeg har noe hermetikk, og jeg har ved. Har vedovn jeg kan lage mat på og stormkjøkken og gassovn. Men gassen varer ikke evig, så da blir det ved. Og går jeg tom for ved, så er skogen rett bak meg. Samme om jeg går tom for kjøtt. Skogen rett bak, og det er både elg og rådyr der

Skrevet

Har 2 vedovner. Den ene har kokeplater. Vi har masse ved og har i tillegg primus. Har tørrvarer som vil holde en stund, vintersoveposer og så har vi en gamme på fjellet som vi kan dra til om det ikke er levelig her vi bor. 
Tror vi skulle klart oss en stund. Har både fiskestang og gevær for jakt. Utfordringen blir om alt utendørs ikke kan spises. Da sliter vi litt 

Anonymkode: cc2ab...114

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

I hvilke situasjoner tenker du at det er behov for det? Jeg tenker at hvis man kan dra fra huset fordi det er trygt andre steder, holder det å ha med penger og mobiltelefon? Da er det jo bare å kjøre til et trygt sted og kjøpe det man trenger der? Jeg planlegger mer for at vi skal klare oss dersom det ikke er trygt å gå ut av huset. Men: Jeg er åpen for at det kan være scenarier jeg ikke har tenkt på, så vil gjerne ha innspill.

Hvis strøm og internett ryker, noe som er blant de mest sannsynlige scenariene, er mobiltelefonen ubrukelig i hvert fall.

Anonymkode: 015e2...74d

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Har det meste som bredeskapen sier man skal ha, men vanndunkene blir tatt med på tur av og til så der har jeg nok ikke liter vann pr pers i øyeblikket, men jeg har jodtabletter, og tørrvarer, brennstoff, ved, mat,  kan lage mat på bål og primus. holde varmen inne... de færreste jeg vet om har det på plass... den dagen noen angriper oss vet ingen hva man skal gjøre ved sirener eller hvor nærmeste tilflukstrom er... og det lureste vil være å angripe oss kl 12... da reagerer ingen...

Anonymkode: 82a4f...8c3

Halvparten av Norges befolkning bor steder hvor man ikke hører sirenen uansett.

Anonymkode: b0d1a...391

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

En krisekasse jeg kan røske med meg vil da virkelig ikke holde noe særlig. Og jeg ser ikke for meg at det vil være aktuelt. Jeg har litt på lur som jeg skrev slik at vi fikser en runde sykdom, et strømbrudd, isolasjon pga ras eller så.  At jeg skal rømme hals over hode med nødkassa og fire unger under armen er svært usannsynlig. Det måtte i tilfelle vært en J....... stor kasse.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

En krisekasse jeg kan røske med meg vil da virkelig ikke holde noe særlig. Og jeg ser ikke for meg at det vil være aktuelt. Jeg har litt på lur som jeg skrev slik at vi fikser en runde sykdom, et strømbrudd, isolasjon pga ras eller så.  At jeg skal rømme hals over hode med nødkassa og fire unger under armen er svært usannsynlig. Det måtte i tilfelle vært en J....... stor kasse.

Samme tenker jeg. Eneste jeg ser for meg er zombie invasjon og det er vel mildt sagt usannsynlig 🤪. Fire barn og en haug av bikkjer. Og en annen ting hvor skal jeg? Altså hive ungene og kassen i bilen. Ja og hvor skal vi? Er vel tilnærmet tryggest hjemme uansett så lenge det ikke er ras, som er veldig usannsynlig der vi bor

Skrevet

Vann, mat, jodtabletter, fyrstikker, stearinlys, ved, gass, gassbrenner, førstehjelpsutstyr, medisiner, aggregat,  diesel, fm-radio på batteri er i hus. Vi har også bøker, spill og treningsutstyr så vi har noe å gjøre.

Både jeg og mannen har førstehjelpskurs og er relativt gode til å øøse problemer.

Anonymkode: 97aab...669

Skrevet

Har det meste av det som er anbefalt av Dsb å ha. Men har ikke nok vann eller jodtabletter(som kanskje burde vært anskaffet nå, i disse dager kan en jo begynne å lure på om en viss bombe i øst snart har tenkt å tenne lunta.)

Anonymkode: 5099f...cc1

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Har du ekstra drivstoff til bilen da?

Anonymkode: b0d1a...391

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Under transportstreiken for mange år siden jobbet jeg i en kolonialbutikk, og noe av det mest essensielle i en husholdning er faktisk toalettpapir. Hva vil du ellers bruke, spesielt om strømmen blir borte og man ikke kan vaske kluter (🤢). Man dør ikke av å mangle dopapir, men jammen er det krise å være tom. 

Ellers har jeg ingen kriseberedskap. Vi har ved i garasjen, elv ved eiendommen (hjelper lite ved atomutslipp) og div tørrvarer og frysevarer til å klare oss et par uker om det skulle røyne på.  

Anonymkode: 215a9...69f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...