Gå til innhold

Når startet din datter på p-piller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter blir snart 13 år, og fikk mensen i fjor. Hun blør gjennom på nettene og har kraftige smerter. Det er såpass vondt og voldsomt at hun gjerne er borte en eller to dager fra skolen hver menstruasjon. Jeg vurderer å prate med legen om p-piller/minipiller, men er det galskap når hun er så ung? Hun føler seg til tider at livet er ødelagt den ene uken hver måned. 

Anonymkode: 98cf9...fd4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Min datter blir snart 13 år, og fikk mensen i fjor. Hun blør gjennom på nettene og har kraftige smerter. Det er såpass vondt og voldsomt at hun gjerne er borte en eller to dager fra skolen hver menstruasjon. Jeg vurderer å prate med legen om p-piller/minipiller, men er det galskap når hun er så ung? Hun føler seg til tider at livet er ødelagt den ene uken hver måned. 

Det er absolutt på sin plass å ta det opp med legen ihvertfall. Legen vil ta en vurdering på hva som er best, og da vurdere risikoen opp mot fordelene. 

Skrevet

Det finnes tabletter som begrenser blødningen.

Anonymkode: dca2d...c21

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det finnes tabletter som begrenser blødningen.

Anonymkode: dca2d...c21

Vet du hva de heter?

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (21 minutter siden):

Det er absolutt på sin plass å ta det opp med legen ihvertfall. Legen vil ta en vurdering på hva som er best, og da vurdere risikoen opp mot fordelene. 

Takk, jeg får nesten gjøre det. Fant denne artikkelen nå, og ser at det dessverre er mange unge som sliter med dette.

https://www.nrk.no/osloogviken/flere-barn-bruker-p-piller-_-lege-tror-menssmerter-er-arsaken-1.15472031

Skrevet

Dytter opp i håp om flere erfaringer

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 17.1.2022 den 15.09):

Vet du hva de heter?

De heter Cyklokapron. 

Hvis det er gått ett år siden hun fikk første mens og hvis hun har regelmessig syklus, er p-piller et godt alternativ mot sterke blødninger og smerter. Ellers bør man være litt tilbakeholden da man ødelegger modningen av hypofyse-aksen. Alternativer da kan være Cyklokapron mot sterke blødninger og Paracet og/eller Naproksen mot smertene.

Anonymkode: a55eb...59f

Skrevet

Jeg ville heller vurdert hormonspiral. Mindre hormoner og mindre risiko for at dette påvirker henne, og bedre på å redusere blødninger. Hvis du har råd til det, ville jeg tatt henne med til privat gynekolog og diskutert alternativene med denne, de kan mer enn fastlegene.

Anonymkode: 3acd9...c8d

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 17.1.2022 den 14.42):

12 år gammel pga smerter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...