Gå til innhold

Bør jeg si noe på et foreldremøte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen dager siden kom jeg i snakk med mammaen til et barn i klassen til min datter (6. klasse). Etter en stund nevner hun at barnet hennes har fortalt hjemme at datteren min innimellom kommer sent på skolen, og lurte på hva hun skulle svare barnet sitt. Jeg ble litt satt ut, men ga en delvis forklaring som hun kunne gi barnet sitt.

Nå sitter jeg og lurer på om jeg burde si noe om dette på foreldremøtet? Om det er vanlig å lure på slike ting om andres barn og at man "må" gi en forklaring? Vi har selvfølgelig tett dialog med lærerene, og dette er en del av tilretteleggingen rundt henne pga. utfordringer hun har som bl.a. gjør at hun tidvis sover så lite om natten at hun etter de verste nettene får sove litt ekstra om morgenen og derfor kommer 0,5-2 time senere. Det er ikke så ofte, kanskje 1-2 ganger i mnd.

Anonymkode: 7466e...01e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjorde det en gang da vi trengte litt pusterom. Stort sett bare gode tilbakemeldinger på det. 

Anonymkode: 24c7f...6e9

Skrevet

Jeg ville bare svart noe enkelt sånt som "Takk for at du sier fra, men dette er fravær som vi er klar over. Det er etter avtale med skolen så det er i orden". Det er ikke nødvendig å forklare noe mer om hvorfor. 

Anonymkode: 38c2c...0fe

Skrevet

Erfaringsmessig så vil jeg si åpenhet er viktig. Folk snakker ofte. Selvsagt skal ikke folk bry seg med andre, faktum er at de gjør det. 
Så informasjon kan være ok. Jeg synes eventuelle diagnoser osv er unødvendig. Samtidig er det viktig at de er spesifikt nok til at praten stopper. Det burde være unødvendig, men som sagt, folkesnakk får man ikke gjort noe med. Så jeg ville sagt at, etter spørsmål og tilbakemeldinger skjønner jeg at noen lurer på hvorfor X ikke har fulle skoledager hver dag, pga utfordringer rundt søvn hender det at dagene til X må legges opp etter overskudd hun har. 

Anonymkode: 093a5...2ef

Skrevet

Trenger ikke å forklare deg for andre foreldre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg ville bare svart noe enkelt sånt som "Takk for at du sier fra, men dette er fravær som vi er klar over. Det er etter avtale med skolen så det er i orden". Det er ikke nødvendig å forklare noe mer om hvorfor. 

Anonymkode: 38c2c...0fe

Tusen takk! Dette skal jeg virkelig huske til en eventuell annen gang! Smart måte å svare på 😊

Til dere andre ang. åpenhet. Vi er åpne om noe, det må vi egentlig fordi det er så synlig (tics), men jeg har ikke lyst til å dele alt, ikke minst av hensyn til barnets integrert. 

HI

Skrevet

Jeg syns det er fint at en av de voksne sier noe, det var nok ment godt. Tenk om du ikke visste det liksom. Men, du har ikke noen plikt til å svare mer, og definitivt ikke på foreldremøtet. Syns det holder å svare hyggelig, "takk for at du sier i fra, men det er en avtale vi har."

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk! Dette skal jeg virkelig huske til en eventuell annen gang! Smart måte å svare på 😊

Til dere andre ang. åpenhet. Vi er åpne om noe, det må vi egentlig fordi det er så synlig (tics), men jeg har ikke lyst til å dele alt, ikke minst av hensyn til barnets integrert. 

HI

Skjønner deg godt. Det er en hårfin balansegang. Jeg har også er barn som kommer for sent. Hun får medisiner. På kvelden. Noen ganger må hun ha ekstra på morgenen og så ta det litt med ro. Jeg valgte åpenhet, for å slippe prat. Ingen diagnoser, eller detaljert informasjon delt. Rett og slett info til foreldre at slik er det for oss og dette er ikke noe tema. Dette i håp om å skåne barnet mitt for spørsmål fra klassekamerater. Hun synes det er leit og slitsom å være annerledes. Derfor valgte jeg å si fra. 
Om du alt har vært åpen og delt noe så skjønner jeg ikke at folk spør og graver mer. Du har vært åpen om at her er det noe som må tas hensyn til. Da ligger det jo alt på bordet at ditt barn noen ganger må gjøre ting annerledes. Da synes jeg ytterligere spørsmål er graving og tenker at du alt har informert. 
Her ville jeg tatt dialog med lærer. Er dette et tema på skolen? Mulig å ha en samtale med elevene? Noen ganger kommer X senere, sånn er det, dette er avklart med skolen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner deg godt. Det er en hårfin balansegang. Jeg har også er barn som kommer for sent. Hun får medisiner. På kvelden. Noen ganger må hun ha ekstra på morgenen og så ta det litt med ro. Jeg valgte åpenhet, for å slippe prat. Ingen diagnoser, eller detaljert informasjon delt. Rett og slett info til foreldre at slik er det for oss og dette er ikke noe tema. Dette i håp om å skåne barnet mitt for spørsmål fra klassekamerater. Hun synes det er leit og slitsom å være annerledes. Derfor valgte jeg å si fra. 
Om du alt har vært åpen og delt noe så skjønner jeg ikke at folk spør og graver mer. Du har vært åpen om at her er det noe som må tas hensyn til. Da ligger det jo alt på bordet at ditt barn noen ganger må gjøre ting annerledes. Da synes jeg ytterligere spørsmål er graving og tenker at du alt har informert. 
Her ville jeg tatt dialog med lærer. Er dette et tema på skolen? Mulig å ha en samtale med elevene? Noen ganger kommer X senere, sånn er det, dette er avklart med skolen. 

Ja, kanskje det er bedre. De er jo så store nå at de kan få informasjon direkte fra læreren, og de trenger ikke hele forklaringen de heller. Nå sa jeg bare til denne mammaen at mye tics om natten gjør at hun sover lite og av og til må få sove litt ut, det er ikke usant, men ikke hele grunnen. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, kanskje det er bedre. De er jo så store nå at de kan få informasjon direkte fra læreren, og de trenger ikke hele forklaringen de heller. Nå sa jeg bare til denne mammaen at mye tics om natten gjør at hun sover lite og av og til må få sove litt ut, det er ikke usant, men ikke hele grunnen. 

HI

Og det er en god forklaring som alle forstår. Det er selvsagt totalt unødvendig å forklare seg. Når du alt har vært åpen. Jeg blir grinete av å tenke på dette. Samtidig så er det ok om foreldrene vet og at de hjemme kan si, det er fordi hun noen ganger sover dårlig. En slik forklaring vil sikkert stoppe spørsmål. For det er klart at ungene sikkert lurer. 
De er så store at de lett forstår om læreren tar en kort info når hun ikke er der. Så vil jeg tippe saken er ute av verden. Ungene lurer ikke mer. 
Det er så sårt å ha et barn man føler man må forsvare. Løven våkner i oss. Dette er jo barnets informasjon som du skal forvalte på best mulig vis. Ikke for mye info og ikke for lite slik at folk lager egne historier. 

Skrevet

Herregud det er da ingen andre enn kontaktlærer som har noe med fravær. Hadde noen sagt sånt til meg hadde jeg svart nettopp det, at det er en privatsak. Hadde ikke sagt noe på møte nei for det gir da bare grobunn for at flere lurer på ting. Makan til kontrollregime da 🤨

Anonymkode: 56858...ba2

Skrevet

Enten må du forklare eller så må du regne ned at voksne og barn spekulerer i hva det skyldes. 

Anonymkode: a8a2a...505

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Enten må du forklare eller så må du regne ned at voksne og barn spekulerer i hva det skyldes. 

Anonymkode: a8a2a...505

Er det virkelig vanlig? Når jeg selv hører om eller observerer at andre gjør noe litt uvanlig, så tenker jeg alltid at de har sikkert sine grunner og at det har ikke jeg noe med.

Jeg tror jeg går for løsningen om å la kontaktlærer si noe til klassen og knytte det til ticsene, så får det være nok. De har allerede fått en innføring i sånn omtrent hva det er for noe og er kjempeflinke til å akseptere at hun har tics uten å lage noe nummer ut av det. De ser jo også at det er slitsomt for henne. 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...