Gå til innhold

Politijournal - hvem kan få innsyn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem kan be om innsyn i min eller din politijournal. Kan noen i dete hele tatt få det?

Anonymkode: 24b12...b61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Saken er som dette. Jeg skulle få helsehjelp av kommunen. Hun kom med et samtykkeskjema som hun ville jeg skulle signere, der hadde hun listet opp sykehus (somatisk avdeling) politi advokat (hun vet jeg har gått til sak mot noen hun kjenner)

Jeg er sjokkert over hvordan de kan be om noe sånn. Advokat? (Andre i kommunen har brutt taushetsplikten grovt, og jeg lider under det)) Hva søren har hun med den saken å gjøre? Hva i huleste skal hun med politiet? Mistenker hun jeg har gjort noe galt siden hun vil innhente informasjon om meg?  Og sykehuset? Dette er snoking etter min mening, og ingenting  med å bidra til hun kan hjelpe meg med helsen. 

Skrevet

Du må jo høre hvorfor de vil innhente informasjon. 

Politiet ville neppe gitt ut informasjon til helsetjeneste i kommunen. Barnevernet kan innhente, men da går det på spesifikke paragrafer. 

Ikke gi samtykke til noe du er usikker på hvorfor gjøres 

Anonymkode: 8e4cd...ce1

Skrevet

PS, det er derimot veldig vanlig at helsetjenester kommunalt og i spesialisthelsetjenesten samarbeider og innhenter informasjon. Men da må det jo være relevant og forklart hvorfor 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du må jo høre hvorfor de vil innhente informasjon. 

Politiet ville neppe gitt ut informasjon til helsetjeneste i kommunen. Barnevernet kan innhente, men da går det på spesifikke paragrafer. 

Ikke gi samtykke til noe du er usikker på hvorfor gjøres 

Hun sier det er standard. Men det er bullshit! Ellers unnlot hun og svare meg. 

Jeg mener dette er et overtramp. Brudd på loven. Hun prøvde seg for å se om jeg ville signere, noe jeg selvsagt ikke gjorde.

Jeg føler meg krenket og mistenkeliggjort. Jeg har ikke noe på meg i politiregisteret, så hun kunne jo i utgangspunktet fått, men dette er prinsipp. Sykehus journal min har hun heller Ingen ting med å gjøre. Jeg sa til henne at ikke leger ved et DPS har lov til å gå inn på min somatiske journal engang, men hun som en sosionom ville ha innsyn? Dette er fader helt sykt. Jeg er så frustrert og forvirret, skjønner ingen ting.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

PS, det er derimot veldig vanlig at helsetjenester kommunalt og i spesialisthelsetjenesten samarbeider og innhenter informasjon. Men da må det jo være relevant og forklart hvorfor 

Jeg vet, når det er relevant. Dps, fastlege, hjemmesykepleie er noen eksempler. Men her går hun laaaaangt over grensen. Politi advokat og min somatiske journal. Grrr, jeg blir rasende av å tenke på det.

Saken er den, jeg har slitt en stund med depresjon grunnet alvorlig sykdom. Sykdommen står journalført i min somatiske journal. Men den har fader ikke denne sosionomen noe med. Mener hun at hun kunne ha hjulpet meg bedre med depresjonen, hvis hun fikk lese i somatisk journal?

Nei dette går jeg videre med. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet, når det er relevant. Dps, fastlege, hjemmesykepleie er noen eksempler. Men her går hun laaaaangt over grensen. Politi advokat og min somatiske journal. Grrr, jeg blir rasende av å tenke på det.

Saken er den, jeg har slitt en stund med depresjon grunnet alvorlig sykdom. Sykdommen står journalført i min somatiske journal. Men den har fader ikke denne sosionomen noe med. Mener hun at hun kunne ha hjulpet meg bedre med depresjonen, hvis hun fikk lese i somatisk journal?

Nei dette går jeg videre med. 

Du vil ha hjelp, men ikke samarbeide. Da får du klare deg sjøl.

Anonymkode: 629d0...da1

Skrevet

Hun ber om samtykke til å innhente informasjon og/eller samarbeide med relevante instanser. Det er ikke sjokkerende og ganske vanlig. Det som virker uklokt er at hun ikke har diskutert med deg hva som er relevante instanser og hva formålet med samarbeid er. Fastlegen vil uansett ikke sende kopi av journal, men vil svare på noen definerte spørsmål som vedkommer det du skal ha hjelp med. Det samme vil politiet gjøre. Min erfaring er at politiet er de mest pragmatiske når det gjelder taushetsplikt "så lenge det kan hjelpe personen, så er det viktig å dele informasjon", men for deg er jo ikke det aktuelt, hvis du ikke har noe i strafferegisteret. 

Hva skal du gå videre med? At hun presenterte et samtykkeskjema som du ikke ville skrive under på? Hvem skal være mottaker av denne klagen? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du vil ha hjelp, men ikke samarbeide. Da får du klare deg sjøl.

Skjerp deg du da. Jeg skjønner hva du prøver på. 

Å hjelpe med depresjon har ingenting  med politiet, advokat og somatisk helse å gjøre. Jeg er ikke dum !!

Skrevet
Iiiiik skrev (3 minutter siden):

Hun ber om samtykke til å innhente informasjon og/eller samarbeide med relevante instanser. Det er ikke sjokkerende og ganske vanlig. Det som virker uklokt er at hun ikke har diskutert med deg hva som er relevante instanser og hva formålet med samarbeid er. Fastlegen vil uansett ikke sende kopi av journal, men vil svare på noen definerte spørsmål som vedkommer det du skal ha hjelp med. Det samme vil politiet gjøre. Min erfaring er at politiet er de mest pragmatiske når det gjelder taushetsplikt "så lenge det kan hjelpe personen, så er det viktig å dele informasjon", men for deg er jo ikke det aktuelt, hvis du ikke har noe i strafferegisteret. 

Hva skal du gå videre med? At hun presenterte et samtykkeskjema som du ikke ville skrive under på? Hvem skal være mottaker av denne klagen? 

Det er mer som ligger bak, som jeg ikke kan skrive her. Men jeg kan si jeg har advokat som hjelper meg i forholdt til at taushetsplikten er brutt, og sensitiv informasjon om meg er gitt ut. Dette kjenner denne sosionomen til, jeg fortalte henne det. Denne sosionomen kjenner også de som har brutt taushetsplikten, og hun sa hun samarbeidet med dem. Da sa jeg strengt nei til, jeg aksepterer IKKE du samarbeider med de, det har jeg ikke samtykket til. Tenker politi og advokat som hun ønsket kontakte har noe med de som har brutt taushetsplikten. Hvorfor skulle ellers advokat og politi stå oppført.

Skrevet

Ingen trenger vel innsyn i noe? Da jeg skulle opereres feks fikk de nødvendig info fra min lege. Så ble jeg intervjuet om allergier etc. Utredning dps så holdt henvisning, innsyn i eventuelle resepter. Medisinering fra dps, fylle ut skjema og samtale med lege. Kan ikke skjønne hvorfor de ber om innsyn? 
Dette gjelder helsehjelp. En sosionom, hva hjelper de egentlig med? Spør av uvitenhet. Litt mer spesifikt hva du ber om hjelp om er greit da hi. 
Om det gjelder omsorg for barn så sjekker de ALT. Det er normalt. 

Anonymkode: 7495d...fcc

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Skjerp deg du da. Jeg skjønner hva du prøver på. 

Å hjelpe med depresjon har ingenting  med politiet, advokat og somatisk helse å gjøre. Jeg er ikke dum !!

Akkurat det siste gjør du ditt beste for å motbevise, altså. Forøvrig står det jeg sa over - at om du ikke samarbeider med relevante instanser - og det er ikke nødvendigvis DU som har oversikt over hva som er relevant - så fortjener du overhodet ikke hjelp fra det offentlige. Du kan jo betale selv, da kan du få styre som du vil.

Skrevet

Ingen trenger vel innsyn i noe? Da jeg skulle opereres feks fikk de nødvendig info fra min lege. Så ble jeg intervjuet om allergier etc. Utredning dps så holdt henvisning, innsyn i eventuelle resepter. Medisinering fra dps, fylle ut skjema og samtale med lege. Kan ikke skjønne hvorfor de ber om innsyn? 
Dette gjelder helsehjelp. En sosionom, hva hjelper de egentlig med? Spør av uvitenhet. Litt mer spesifikt hva du ber om hjelp om er greit da hi. 
Om det gjelder omsorg for barn så sjekker de ALT. Det er normalt. 

Anonymkode: 7495d...fcc

Det du skrev er akkurat det jeg mener også, og har sagt til denne sosionomen. (Som jeg forøvrig avsluttet idag, da hun samarbeider og bruker taushetsplikten sin med de andre 2 som bryter taushetsplikten) Hva jeg skal ha hjelp til er depresjon, samtaler med andre ord. Jeg har vært somatisk syk lenge og det sliter på psyken. Denne sosionomen får ikke noe innsyn i min somatiske journal, det har hun fader meg ikke noe med. Hin har heller ikke noe med advokaten jeg er i kontakt med. Dette er riv ruskende galt mener jeg. 

Skrevet
4 minutes ago, Anonym bruker said:

Akkurat det siste gjør du ditt beste for å motbevise, altså. Forøvrig står det jeg sa over - at om du ikke samarbeider med relevante instanser - og det er ikke nødvendigvis DU som har oversikt over hva som er relevant - så fortjener du overhodet ikke hjelp fra det offentlige. Du kan jo betale selv, da kan du få styre som du vil.

Nå trenger man vel ikke å fortjene hjelp fra det offentlige. Det har hun rett på. 

Og man kan vel heller ikke vente at en person som ber om hjelp skal oppføre seg 100% rasjonelt, 100% friskt...

Å innhente informasjon fra en advokat er virkelig uvanlig. 

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

innhente informasjon fra en advokat er virkelig uvanlig. 

Og hvem skulle betalt for advokatens tid.. Hi? 

Skrevet

Nå trenger man vel ikke å fortjene hjelp fra det offentlige. Det har hun rett på. 

Og man kan vel heller ikke vente at en person som ber om hjelp skal oppføre seg 100% rasjonelt, 100% friskt...

Å innhente informasjon fra en advokat er virkelig uvanlig. 

Ja aAvokat og politi er uvanlig. De gjør forsøk på å innhente informasjon angående de 2 jeg har en sak gående på. Så dette er et overtramp.

Skrevet

Mener du at somatisk og psykisk helse ikke henger sammen? Din somatiske helse kan absolutt ha betydning for din psykiske helse, og du skriver jo selv at depresjonen din skyldes somatisk sykdom. 
På spørsmål om hvorfor de bad om samtykke fra politi (mener du politiadvokat eller politi og advokat), så kan hun ha svart at det er standard som i et standardskjema. Jeg vet ikke hvordan skjemaet er utformet, men hos oss kan du selv velge hva du gir samtykke til, selv om det er flere alternativ.

Nå kan det godt være at du har rett i at både den ene og den andre har brutt taushetsplikten, uprofesjonelle mennesker finnes i alle yrker. Men måten du svarer på i tråden får meg til å tenke at du er en smule paranoid og mistenkeliggjør helsepersonellet. Det kan også være en årsak til at de anser det som relevant å innhente informasjon fra disse andre instansene, for å kunne hjelpe deg med å sortere hva som faktisk har skjedd i forhold til hva slags oppfatning du har av hva som har skjedd.

Skrevet

Du fremstår jo som et mareritt å samarbeide med. Mer opptatt av å ta andre enn å ta mot hjelp. Typisk for psykisk syke å tro at alle skal ta deg. 

Anonymkode: e402a...9fe

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Saken er som dette. Jeg skulle få helsehjelp av kommunen. Hun kom med et samtykkeskjema som hun ville jeg skulle signere, der hadde hun listet opp sykehus (somatisk avdeling) politi advokat (hun vet jeg har gått til sak mot noen hun kjenner)

Jeg er sjokkert over hvordan de kan be om noe sånn. Advokat? (Andre i kommunen har brutt taushetsplikten grovt, og jeg lider under det)) Hva søren har hun med den saken å gjøre? Hva i huleste skal hun med politiet? Mistenker hun jeg har gjort noe galt siden hun vil innhente informasjon om meg?  Og sykehuset? Dette er snoking etter min mening, og ingenting  med å bidra til hun kan hjelpe meg med helsen. 

Du har mulighet til å klage til statforvalteren i en slik sak hvor noe opplagt ikke stemmer. En sosionom som skal hjelpe deg med psykisk helse, trenger ikke samtykke til å kontakte hverken politiet eller somatisk sykehus. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Du fremstår jo som et mareritt å samarbeide med. Mer opptatt av å ta andre enn å ta mot hjelp. Typisk for psykisk syke å tro at alle skal ta deg. 

Anonymkode: e402a...9fe

Selv som psykisk syk og mottaker av offentlig hjelp, har man lov til å reagere når noe opplagt ikke stemmer. En sosionom trenger ikke samtykke til å kontakte politiet for å hjelpe brukeren. Så her har TS helt rett i å nekte å skrive under.

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (9 timer siden):

Mener du at somatisk og psykisk helse ikke henger sammen? Din somatiske helse kan absolutt ha betydning for din psykiske helse, og du skriver jo selv at depresjonen din skyldes somatisk sykdom. 
På spørsmål om hvorfor de bad om samtykke fra politi (mener du politiadvokat eller politi og advokat), så kan hun ha svart at det er standard som i et standardskjema. Jeg vet ikke hvordan skjemaet er utformet, men hos oss kan du selv velge hva du gir samtykke til, selv om det er flere alternativ.

Nå kan det godt være at du har rett i at både den ene og den andre har brutt taushetsplikten, uprofesjonelle mennesker finnes i alle yrker. Men måten du svarer på i tråden får meg til å tenke at du er en smule paranoid og mistenkeliggjør helsepersonellet. Det kan også være en årsak til at de anser det som relevant å innhente informasjon fra disse andre instansene, for å kunne hjelpe deg med å sortere hva som faktisk har skjedd i forhold til hva slags oppfatning du har av hva som har skjedd.

For det første så har ikke leger ved forskjellige sykehus avdelinger, lov til å gå inn på min somatiske journal engang. Og så kommer det en sosionom og ber om samtykke til innsyn? Hårreisende!

Hun hadde fylt ut både politi og advokat.  Dette er kun forsøk på snoking fra hennes side. Absolutt et overtramp. Tenk på den som er så svak at han bare signerer?

Jeg er ikke paranoid, jeg har bevis. Døm meg gjerne uten å vite, men jeg er ikke paranoid. 

Årsaken til jeg reagerer er fordi det IKKE er relevant å hente inn personlig informasjon fra sykehus eller politi. De, her sosionomen, har heller ikke lov å be om denne informasjon. Ta et eksempel, går du i behandling hos en privat praktiserende psykolog, så ber ikke han om opplysninger fra sykehus, politi og advokat. Du kan fint behandle uten.

Skrevet
HvittHus skrev (6 timer siden):

Du har mulighet til å klage til statforvalteren i en slik sak hvor noe opplagt ikke stemmer. En sosionom som skal hjelpe deg med psykisk helse, trenger ikke samtykke til å kontakte hverken politiet eller somatisk sykehus. 

Ja, jeg vet. Jeg kommer til å klage denne sosionomen inn til statsforvalteren. Både for forsøk på å innhente informasjon hun ikke har rett på, eller behov for, samt brudd på taushetsplikten..

(Og før noen dømmer meg igjen, jeg har bevis, og er ikke paranoid. Det er nettop derfor jeg er så innmari sint og frustrert. Å bryte taushetsplikten er ulovlig og straffbart)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...