Anonym bruker Skrevet 10. januar 2022 #1 Skrevet 10. januar 2022 Får barna deres lov til å ha overnattingsbesøk av «hvem som helst»? Har ei på 10 år som er godt likt i klassen og har derfor mange venner. Det er mye mas om overnatting. Men, jeg kjenner at jeg ikke liker så godt å ha besøk av de barna som er hos oss sjeldent. Jeg kjenner de ikke så godt. Og det som er litt av greia, er at vi har et hus der datteren min må gjennom vårt soverom for å komme til sitt eget. Det skal vi fikse til sommeren, men enn så lenge er det slik. Er det slemt å si til datteren min at alle er velkommen på besøk, men at jeg ikke ønsker overnatting av alle og en hver, kun de nærmeste slik soveromssituasjonen er akkurat nå? Anonymkode: 10cd0...4cf
TinaK 1990 Skrevet 10. januar 2022 #2 Skrevet 10. januar 2022 Det er HELT innafor å si. Virkelig ikke slemt, helt naturlig.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2022 #3 Skrevet 10. januar 2022 Det har ikke vært aktuelt tema hos oss, men jeg ville sagt at overnatting først er aktuelt når man kjenner hverandre litt og har vært med hverandre hjem noen ganger først. Anonymkode: 6283e...096
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2022 #4 Skrevet 10. januar 2022 Det er innafor ja, personlig hadde jeg vært svært ukomfortabel også med å ha "de nærmeste vennene" gjennom soverommet mitt - både på dagtid og nattestid! Anonymkode: 8309b...ac5
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2022 #5 Skrevet 10. januar 2022 Må de dove på hennes rom? Dere har ikke en kjellerstue, et gjesterom eller en stue der de kan sove? Det er lov å si nei, men overnattinger er veldig fint for å binde sosiale bånd. Hva med å avtale en stor overnatting en gang med alle vennene på en gang i stua og så heller lenge til neste gang? Anonymkode: 765ef...1c3
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2022 #6 Skrevet 10. januar 2022 Ja, mine unger får ha overnatting av "hvem som helst". Om det er snakk om klassevenninner er det da uansett ikke fremmede... At Tina som hun har møtt på turninga og som går på en annen skole og aldri har vært på besøk her før skal overnatte, er det innenfor å si at du synes hun kan komme på besøk et par ganger først så dere vet hvem hun er før hun overnatter. Men jeg ser ikke helt problemet jeg da, de er barn. At de må gjennom deres soverom er da ikke noe stort problem. Det er virkelig gull å ha et hjem de ønsker å være i, så man blir kjent med vennene til barnet. Likevel er det helt innenfor å si nei om du ikke orker eller ikke har lyst. Jeg synes det hadde vært fælt om ungene mine var på overnatting i et hjem de ikke egentlig var velkommen, men mammaen sa ja fordi hun synes hun måtte. Da er det bedre de er her. Jeg har full forståelse for at det er forskjell på kapasiteten i de forskjellige hjemmene, at foreldre kan være litt introverte og ikke trives med mye folk i huset til enhver tid osv osv. Jeg har ingen dårlige tanker om det, så du sier bare ja til det du er komfortabel med selv. Anonymkode: ee9d5...6db
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2022 #7 Skrevet 10. januar 2022 Det er jo innafor å si nei om det er slik dere føler det, men vi har aldri sagt nei til overnatting da vi ikke har de utfordringene som du skisserer. Anonymkode: 6794e...0ad
Lillepropell Skrevet 10. januar 2022 #8 Skrevet 10. januar 2022 Vi har hatt litt ulike regler, både for våre barn og besøk. Vi voksne har begge jobbet turnus og med fire barn i hus kan en eller flere ekstra bli litt for mye. Enkelte barn kan vi ikke jobbe og ha overskudd til at de sover over, det har vi vært ærlig med ungene om og de forstår det. Noen unger er igrunn bare deilig å ha på overnatting når vi jobber, da blir det mindre søskenkrangling og de ordner seg selv. Så merker bare i positiv forstand at det er besøk. Ungene har syntes dette har vært en helt grei måte vi har håndtert dette på, de har også brukt unnskyldningen at vi jobber om noen som er litt slitsomme har spurt om å overnatte. Da sender de oss en mld så vi vet det om vi får spm av foreldre. Ungene syns det er vanskelig å si de ikke vil ha overnatting, så bruke vår jobb som unnskyldning er helt grei.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #9 Skrevet 11. januar 2022 De andre kan da invitere datteren din hjem til seg i stedet. Du trenger ikke være vertskap for hele bygda. Anonymkode: 7f16a...0ee
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #10 Skrevet 11. januar 2022 Anonym bruker skrev (20 timer siden): Men jeg ser ikke helt problemet jeg da, de er barn. At de må gjennom deres soverom er da ikke noe stort problem. Det er virkelig gull å ha et hjem de ønsker å være i, så man blir kjent med vennene til barnet. Huff. Kunne ikke vært mer uenig. Fremmede unger som renner på mitt soverom er helt out of the question. Og å «bli kjent med vennene til barnet» er da også en høyst oppskrytt øvelse. Anonymkode: 7f16a...0ee
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2022 #11 Skrevet 11. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Huff. Kunne ikke vært mer uenig. Fremmede unger som renner på mitt soverom er helt out of the question. Og å «bli kjent med vennene til barnet» er da også en høyst oppskrytt øvelse. Anonymkode: 7f16a...0ee Synes du, og det er helt greit. Som jeg sier tenker jeg ikke dårlig om de som er annerledes skrudd sammen enn meg. Men at det er en oppskrytt øvelse skjønner jeg ikke helt da, mine to eldste er 18 og 20 år, mye ute og farter, på fest osv. De vennene de fikk på vgs kjenner vi ikke så godt, men det er en god trygghet i å kjenne ihvertfall barndomsvennene deres godt synes jeg. Det å vite litt hvor de er og hvem de er sammen med er nesten viktigere nå enn da de var 10 synes jeg. Trygghet for mor, selv om de er "voksne" og står på egne ben Anonymkode: ee9d5...6db
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2022 #12 Skrevet 12. januar 2022 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Synes du, og det er helt greit. Som jeg sier tenker jeg ikke dårlig om de som er annerledes skrudd sammen enn meg. Men at det er en oppskrytt øvelse skjønner jeg ikke helt da, mine to eldste er 18 og 20 år, mye ute og farter, på fest osv. De vennene de fikk på vgs kjenner vi ikke så godt, men det er en god trygghet i å kjenne ihvertfall barndomsvennene deres godt synes jeg. Det å vite litt hvor de er og hvem de er sammen med er nesten viktigere nå enn da de var 10 synes jeg. Trygghet for mor, selv om de er "voksne" og står på egne ben Anonymkode: ee9d5...6db Kutt navlestrengen. Anonymkode: 7f16a...0ee
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2022 #13 Skrevet 12. januar 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Kutt navlestrengen. Anonymkode: 7f16a...0ee Elsker folk som prøver iherdig å være tøff i trynet 😂😂😂 Anonymkode: 72f41...55c
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2022 #14 Skrevet 12. januar 2022 Bytt rom med barnet da, så er det dere som lister dere gjennom rommet hennes på vei til senga. Jeg sier som regel alltid ja til overnatting, så lenge vi er hjemme, og ikke skal ha familieselskap eller lignende, og barna har avtale om at det alltid er greit å ha med seg venner hjem etter skolen. Tenker at det er en stor og viktig verdi i barnas liv å vokse opp i et hjem som alltid har plass til ekstra gjester til middag, som alltid har åpen dør for venner på besøk og overnatting. Jeg tåler godt at vi noen dager er oss fem til middag, og andre dager åtte. Og at det hender jeg ikke får sove når jeg ønsker på en lørdagskveld fordi ungdommene i underetasjen har latterkrampe. Anonymkode: 8ff10...495
sug lut Skrevet 12. januar 2022 #15 Skrevet 12. januar 2022 Anonym bruker skrev (På 11.1.2022 den 9.29): Synes du, og det er helt greit. Som jeg sier tenker jeg ikke dårlig om de som er annerledes skrudd sammen enn meg. Men at det er en oppskrytt øvelse skjønner jeg ikke helt da, mine to eldste er 18 og 20 år, mye ute og farter, på fest osv. De vennene de fikk på vgs kjenner vi ikke så godt, men det er en god trygghet i å kjenne ihvertfall barndomsvennene deres godt synes jeg. Det å vite litt hvor de er og hvem de er sammen med er nesten viktigere nå enn da de var 10 synes jeg. Trygghet for mor, selv om de er "voksne" og står på egne ben Anonymkode: ee9d5...6db Dette. Det er dessuten utrolig hyggelig å bli kjent med deres nye venner også, den gjengen som kommer til gjennom vgs-årene, selv om det blir litt annerledes fordi de ikke vokser opp her på samme måte. Det er jo interessante mennesker, de har tanker og meninger og liv og planer. Ungene er jo dessuten på farten så mye at å få ha dem m venner i hus over natta er et superprivilegium når det skjer.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2022 #16 Skrevet 13. januar 2022 On 1/10/2022 at 11:39 AM, Anonym bruker said: Får barna deres lov til å ha overnattingsbesøk av «hvem som helst»? Har ei på 10 år som er godt likt i klassen og har derfor mange venner. Det er mye mas om overnatting. Men, jeg kjenner at jeg ikke liker så godt å ha besøk av de barna som er hos oss sjeldent. Jeg kjenner de ikke så godt. Og det som er litt av greia, er at vi har et hus der datteren min må gjennom vårt soverom for å komme til sitt eget. Det skal vi fikse til sommeren, men enn så lenge er det slik. Er det slemt å si til datteren min at alle er velkommen på besøk, men at jeg ikke ønsker overnatting av alle og en hver, kun de nærmeste slik soveromssituasjonen er akkurat nå? Anonymkode: 10cd0...4cf Min er snart 9 , og mange overnatter her, jeg bryr meg ikke så mye om hvem, men stort sett er det barn jeg kjenner godt og vet hvem foreldrene er, har vert noen ganger at det har vert fremmende barn for meg,men synes det er greit så lenge barnets foreldre synes det er okey. Anonymkode: 64c76...68b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå