Gå til innhold

Hvor ryddig og reint bør det være?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før barnevernet kommer på observasjon?

Anonymkode: 6d764...0ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er nødvendig med mer enn normalt ryddig og rent, men personlig hadde jeg nok tatt full "julevask". Selv om det nok er helt andre ting de ser etter med mindre det er helseskadelig skittent.

Anonymkode: 6638d...dc2

Skrevet

De har hvite hansker på seg når de går på inspeksjon, og de vet hvor de skal sjekke for å finne støv. Finner de støv skriver de ned det i rapporten sin. De bemerker det som farlig miljø for barna på grunn av fare for å skape astma eller andre luftveisproblemer hos barna.

Anonymkode: 79b2a...4ff

Skrevet

Ville hatt det helt ryddig.

Anonymkode: f8f1a...fd7

Skrevet

Helt normalt ryddig og rent. Hvis det ser ut som du skal ha visning blir det påtatt. Har selv både barnevern og tilsynsfører innom flere ganger i året fordi vi er fosterforeldre. Vasker alltid kjapt over, men ingen julevask. 

Anonymkode: eed86...dc7

Skrevet

Ikke puss sølvtøyet, ikke rydd i skuffer og skap.

Ha det normalt ryddig, ikke ha skitten oppvask rundt omkring eller på kjøkkenbenken, ikke ha bossposer stående på gulvet, sørg for at det lukter friskt og godt. Gå over toalett og vaskeservant, pass på at det ikke ligger hauger med skittentøy på badet eller andre steder. Støvsug, tørk litt støv hvis det er synlig. Lag litt kaffe. Så er du i mål. 

Anonymkode: a46c3...b6e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ikke puss sølvtøyet, ikke rydd i skuffer og skap.

Ha det normalt ryddig, ikke ha skitten oppvask rundt omkring eller på kjøkkenbenken, ikke ha bossposer stående på gulvet, sørg for at det lukter friskt og godt. Gå over toalett og vaskeservant, pass på at det ikke ligger hauger med skittentøy på badet eller andre steder. Støvsug, tørk litt støv hvis det er synlig. Lag litt kaffe. Så er du i mål. 

Anonymkode: a46c3...b6e

Hvis det er nødvendig å fjerne skitten oppvask og søppel Bøe man endre vaner for egen del ikke for at man får besøk..

Anonymkode: 323b0...cb9

Skrevet

Man ser om det er gammel skitt eller kaotiske hjem uten feks skille mellom skitne og rene klær . Det er ikke hverdagsrot i seg selv som er et problem, men rot og skitt er noen ganger et symptom på noe mer som ikke fungerer. Foreldre som sliter psykisk for eksempel, vil kunne glippe på renhold og hygiene. Typisk er det også senger uten sengeklær på. 

Om barnerommet har leker på gulvet, gangen er full i ytterklær og sko og det står igjen kjørel fra dagens frokost er ikke et problem. Men dersom det ser bomba ut og er tilsvarende skittent så er det bekymringsverdig at foreldrene ikke ordner LITT opp når de får melding om at barnevernet kommer. 

Og nei, vi har ikke hvite hansker. I slike hjem trenger man ikke hansker. Da er det så tydelig at jeg har kastet sokkene mine etter besøket. 

Anonymkode: abebc...60c

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Man ser om det er gammel skitt eller kaotiske hjem uten feks skille mellom skitne og rene klær . Det er ikke hverdagsrot i seg selv som er et problem, men rot og skitt er noen ganger et symptom på noe mer som ikke fungerer. Foreldre som sliter psykisk for eksempel, vil kunne glippe på renhold og hygiene. Typisk er det også senger uten sengeklær på. 

Om barnerommet har leker på gulvet, gangen er full i ytterklær og sko og det står igjen kjørel fra dagens frokost er ikke et problem. Men dersom det ser bomba ut og er tilsvarende skittent så er det bekymringsverdig at foreldrene ikke ordner LITT opp når de får melding om at barnevernet kommer. 

Og nei, vi har ikke hvite hansker. I slike hjem trenger man ikke hansker. Da er det så tydelig at jeg har kastet sokkene mine etter besøket. 

Anonymkode: abebc...60c

Jeg har sagt til barnevernet at jeg trenger hjelp og at jeg ikke klarer alt. Så hvis alt er strøkent og ungene sitter som noen lys... da skjønner de vell ikke hva jeg snakker om? 

Skrevet

Jeg har hatt det normalt ryddig. Man ser forskjell på om noen har det bedritent og jævlig, eller om det er normalt rotete. Barnevernet skjønner at når man har full jobb og flere barn så kan man ikke ha kataloghjem. Man ser om gulvene er bedritne eller om de normalt sett blir vaska et par ganger i mnd. 

Anonymkode: 63bc9...966

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har hatt det normalt ryddig. Man ser forskjell på om noen har det bedritent og jævlig, eller om det er normalt rotete. Barnevernet skjønner at når man har full jobb og flere barn så kan man ikke ha kataloghjem. Man ser om gulvene er bedritne eller om de normalt sett blir vaska et par ganger i mnd. 

Anonymkode: 63bc9...966

Jeg klarer ikke å vaske 1 gang i mnd en gang 🙈 men det har jeg sagt ifra om. Jeg sliter

Skrevet

Hvis du ikke skjønner det bør du antagelig vaske. Vasker du hus en gang i uka så bør det være greit nok. 

Anonymkode: ce872...b33

Skrevet

Du trenger ikke å overdrive ryddingen for at barnevernet skal komme, det er helt i orden at det er leker rundt omkring, litt rot og støv, fingermerker på vinduer og kanskje en syltetøyflekk på kjøkkenveggen. Så lenge det ikke er inngrodd møkk, oppvask og søppel som hoper seg opp og lukter osv så er det ikke noe stress. De er ikke ute etter å sjekke om du støvsuger 1 eller 3 ganger i uka, men å se om det er et normalt hyggelig og velfungerende hjem. Bare gjør det vanlige, normale husarbeidet du pleier å gjøre, det er mer enn bra nok!

Anonymkode: 78a74...e61

Skrevet

Jeg har vært på mange hjemmebesøk.
Det eneste jeg dokumenterer er hvis det er ekstremt uhygienisk, type mengder av tissevått sengetøy eller nattbleier liggende å lukte på barnets rom, skitten oppvask med fluer og mugg utover hele kjøkkenet, søppel i hele huset, gulv som er så skitne at skoene min klistrer seg fast, så store mengder med rot at alle flater er dekket og lignende. 

Vanlig «hverdgsrot» som tørkestativ med tøy, et kjøkken i bruk, eller leker utover gulvet er helt uproblematisk.  Men rydd så mye som du trenger for å føle deg komfortabel med å slippe inn folk på besøk. 

Anonymkode: 9ff8a...505

Skrevet

Hva med å prøve å være ærlig?♥️
Hvis barnevernet skal kunne gi deg og barna den hjelpen dere trenger, er du nødt til å hjelpe dem å forstå hvordan hverdagen deres er.

Rydd/vask slik du ville ha gjort hvis hvem som helst skulle ha kommet på besøk, oppfør deg som du ville ha gjort ved et hvilket som helst besøk, og sett de samme grensene for barna som du ville ha gjort dersom dere hadde et helt vanlig besøk.

Dersom du viser barnevernet en versjon av livet deres som ikke stemmer, vil det være veldig vanskelig for dem å finne den beste måten å hjelpe på♥️

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har vært på mange hjemmebesøk.
Det eneste jeg dokumenterer er hvis det er ekstremt uhygienisk, type mengder av tissevått sengetøy eller nattbleier liggende å lukte på barnets rom, skitten oppvask med fluer og mugg utover hele kjøkkenet, søppel i hele huset, gulv som er så skitne at skoene min klistrer seg fast, så store mengder med rot at alle flater er dekket og lignende. 

Vanlig «hverdgsrot» som tørkestativ med tøy, et kjøkken i bruk, eller leker utover gulvet er helt uproblematisk.  Men rydd så mye som du trenger for å føle deg komfortabel med å slippe inn folk på besøk. 

Tørkestativ med tøy er vel ikke rot? Det er jo slik man tørker klærne etter vask?

Anonymkode: f675c...b0b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Tørkestativ med tøy er vel ikke rot? Det er jo slik man tørker klærne etter vask?

Ikke midt i stua når man venter besøk...

Men hi, om du har bedt om hjelp fordi du ikke rår over alt, så har du det jo sånn som du pleier. Du rydder bordet etter middagen som du pleier, men du vasker ikke under, inni, bak osv om det ikke er noe du egentlig har kapasitet til.

Anonymkode: d8a5b...00c

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ikke midt i stua når man venter besøk...

Men hi, om du har bedt om hjelp fordi du ikke rår over alt, så har du det jo sånn som du pleier. Du rydder bordet etter middagen som du pleier, men du vasker ikke under, inni, bak osv om det ikke er noe du egentlig har kapasitet til.

Kommer jo litt ann på hvor stor leiligheten er. Vi har verdens minste bad så der er det ikke plass til tørkestativ. Da er det kun i stuen det er plass til å ha tørkestativet når vi tørker klær. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Kommer jo litt ann på hvor stor leiligheten er. Vi har verdens minste bad så der er det ikke plass til tørkestativ. Da er det kun i stuen det er plass til å ha tørkestativet når vi tørker klær. 

Det var et eksempel! La det gå!

Anonymkode: 4cccf...5ad

Skrevet

Og da setter man ikke på en maskin rett før man venter besøk...

Det er ikke pent eller ryddig med tørkestativ i stua, så det dropper man når man venter besøk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Det er ikke pent eller ryddig med tørkestativ i stua, så det dropper man når man venter besøk.

Men herregud da hvor prippen er det mulig å være? Tørkestativ i stua er helt normalt og hvis du plages av det er det du som har ett problem.

Anonymkode: dcc6d...b85

Skrevet

Beklager at jeg brukte tørkestativ i eksempelet mitt, det var tydeligvis en brannfakkel.

Jeg tenkte HI gjerne ville høre fra en med mange års erfaring med undersøkelser og hjemmebesøk. 
Jeg ser på tørkestativ stående fremme i stua og leker utover gulvet som «hverdagsrot», altså tegn på at boligen er i bruk. Det var et av eksemplene på hva som er ok når bvt kommer på besøk, som HI ikke trenger å rydde bort om hun ikke vil.

I motsetning til de andre eksemplene mine, hvor jeg lister opp noen ting som ikke hadde vært ok, og som jeg ville dokumentert og hatt som tema i videre arbeid med familien. 

(For min egen del, som privatperson, liker jeg ikke at besøk verken ser mitt rotete kjøkken eller klær til tørk. Jeg rydder slike ting før besøk, for min egen del. Derfor tipset jeg HI om å rydde det hun selv føler behov for, slik at hun ikke opplever det ubehagelig å få besøk. Altså for sin egen del.)

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Så formålet med barnevernets besøk er å se om det er PENT der det bor barn 🤣🤣 Altså, man setter på klesvask etter behov. Det er ikke Kongen som kommer...

Skrevet

Så formålet med barnevernets besøk er å se om det er PENT der det bor barn 🤣🤣 Altså, man setter på klesvask etter behov. Det er ikke Kongen som kommer...

Det er verre. Kongen tar ikke barna dine.

Anonymkode: 79b2a...4ff

Skrevet

Hi her. Er det krise ?

Jeg har ryddet ok. Så godt jeg kan. Det gikk fint. Men jeg tok til tårene 1 gang. Jeg har allerede sagt til barnevernet at jeg faktisk gråter nesten hver dag foran barna pga er så sliten. Jeg trenger hjelp. Da jeg fortalte dette til min mor i etterkant da sa hun at det var det verste jeg kunne gjort... og nå er jeg helt ødelagt inni meg !

Hvorfor var det krise?

Skal jeg heller spille et skuespill? 

Og samtidig si at jeg trenger hjelp? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...