Gå til innhold

Er dette mobbing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dattera mi på 12 og ein i klassen blir fremstilt som kjærester, de andre i klassen sier de er kjærester. De nekter begge to og seier at det ikkje er sant til de. Desse to er også firmenning er. "Historien" om de har vore av og på i eit par år. Tror de begynner å bli lei av å nekte noe som ikke stemmer. I dag satt jeg å venta på skulen for å hente yngste sønnen min som slutta litt før. En av guttene i klassen kom bort til bilen og spurte og eg visste at .....og .... var sammen. Det vil eg snakke med dattera mi om før eg tror på sa eg. "kjæresten" kom og bort å sa at det ikke stemmer.  Tenker å prate med dattera mi om det. Når går det over til trakassering og mobbing. 

Anonymkode: 12383...fcb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. 

Skrevet

Det er i alle fall en vanskelig situasjon for datteren din. Har du snakket med skolen om dette? 

Anonymkode: ad5d4...6b3

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er i alle fall en vanskelig situasjon for datteren din. Har du snakket med skolen om dette? 

Neu, tenkte å høyre med henne kva ho tenker og synes om det. Vil at ho skal være enig før vi går videre med det, eller?

Skrevet

Det er jo ikke greit hvis de det gjelder ikke liker det. Jeg hadde tatt det opp med kontaktlærer i første omgang. 

Anonymkode: 12bfe...730

Skrevet

Dette er mobbing.

Jeg hadde ei venninne som ble plaga i flere år med "du er forelska i Ståle". Det var hver dag. Til slutt nekta hun å gå på skolen.

Anonymkode: 368ae...009

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dattera mi på 12 og ein i klassen blir fremstilt som kjærester, de andre i klassen sier de er kjærester. De nekter begge to og seier at det ikkje er sant til de. Desse to er også firmenning er. "Historien" om de har vore av og på i eit par år. Tror de begynner å bli lei av å nekte noe som ikke stemmer. I dag satt jeg å venta på skulen for å hente yngste sønnen min som slutta litt før. En av guttene i klassen kom bort til bilen og spurte og eg visste at .....og .... var sammen. Det vil eg snakke med dattera mi om før eg tror på sa eg. "kjæresten" kom og bort å sa at det ikke stemmer.  Tenker å prate med dattera mi om det. Når går det over til trakassering og mobbing. 

Det har det allerede gjort. Ryktespredning og løgner er mobbing

Anonymkode: 1b1ca...6bf

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Nei. 

Jo

Skrevet

Mhm, spurte korleis dattera mi hadde hatt det i dag. Kjempe flott seie hun, og hun seie at jeg ikke må si noe, hun er helt med på det. Er i godt humør, og virker helt upåvirka av det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jo

Definerer du det HI skriver i tråden på denne måten? Mobbing defineres vanligvis som negativ eller ondsinnet atferd, som gjentas og foregår over tid, i en relasjon som er preget av ubalanse i styrkeforholdet mellom partene - det vil si at den som blir utsatt for plagingen har vanskelig for å forsvare seg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Mhm, spurte korleis dattera mi hadde hatt det i dag. Kjempe flott seie hun, og hun seie at jeg ikke må si noe, hun er helt med på det. Er i godt humør, og virker helt upåvirka av det. 

Så det er ikke at din datter har sagt til deg at hun plages av det? Mer at du antar at det er plagsomt ? 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Så det er ikke at din datter har sagt til deg at hun plages av det? Mer at du antar at det er plagsomt ? 

Nei, fikk ikke spør før hun kom hjem, og få sa hun at det var greit. Var bare jeg som lurte på hva som er ok. 

Skrevet

Herregud, det er jo ikke mobbing, ihvertfall ikke med mindre din datter oppfatter det som sterkt plagsomt og har bedt dem om å slutte uten å bli hørt.

Folk går så "all inn" for tida. Er det ikke lenger noe som heter "tullprat", "ryktespredning" eller "erting" lenger? Det blir ikke mobbing uten at noen aktivt går inn for å plage eller skade noen.

HI: Det virker som din datter håndterer dette fint og klokt. Å si sånt er tullete, men det kommer ungene til å skjønne etterhvert. Når datteren din ikke tar seg nær av det gjør hun seg mindre sårbar - det er helt riktig håndtering! Det de sier er ikke engang noe stygt og heller ikke noe som har injurierende kraft. (Ja, 4-menninger kan gifte seg, 3-meninger for øvrig også, uten at det har noe særlig med saken å gjøre).

Anonymkode: 58ef6...c23

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (14 minutter siden):

Ok. Så lenge hun ikke plages av det hadde jeg definitivt latt det ligge.

Du kategoriserte det jo som ikke mobbing før vi fikk disse opplysningene. På hvilket grunnlag i hi kunne du svare så kategorisk? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Men hva med «kjæresten»? Syns han det er like gøy?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du kategoriserte det jo som ikke mobbing før vi fikk disse opplysningene. På hvilket grunnlag i hi kunne du svare så kategorisk? 

Jeg oppfattet ikke his innlegg som mobbing slik hun forklarte saken innledningsvis eller videre i tråden .

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Men hva med «kjæresten»? Syns han det er like gøy?

Han kom og bort til bilen og sa at det ikke stemte. Usikker på hva han egentlig synes. 

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Admin

Skrevet

Hvis det ikke sies for å såre er det etter min mening ikke mobbing. Det kan imidlertid hende det kommer inn under en eller annen definisjon. Noen kaller ko omtrent altfor mobbing. Det er i tilfelle en veldig mild mobbing som jeg tenker ikke er så mye å gjøre oppstyr av slik hi har beskrevet det.

Anonymkode: bd98f...1f1

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Definerer du det HI skriver i tråden på denne måten? Mobbing defineres vanligvis som negativ eller ondsinnet atferd, som gjentas og foregår over tid, i en relasjon som er preget av ubalanse i styrkeforholdet mellom partene - det vil si at den som blir utsatt for plagingen har vanskelig for å forsvare seg.

Det er negativt og ment å skaffe en negativ reaksjon fra den det gjøres not. Da er det ondsinnet. Det har foregått over tid, ubalanse i styrkeforholdet da det er to mot resten av klassen, og det er vanskelig å forsvare seg mot dette og få en slutt. 
Ja, så er det da mobbing.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og du er sikler på at det stemmer? Og at gutten synes det er ok? Da datteren min ble mobbet, så sa hun alltid at hun hadde hatt en super dag og mange å være sammen med. Jeg skjønte det jo da hun plutselig gikk fra å va mange venner på fritiden til å være alene hver dag. Huk ville ikke at jeg skulle si noe, og mente at det var helt greit

Skrevet

er ikke mobbing

Anonymkode: 84e04...960

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...