Anonym bruker Skrevet 4. januar 2022 #1 Skrevet 4. januar 2022 Har en gutt som er over 180 og veier 52 kilo. Han er syklig tynn. Han spiser nesten ikke. Vil si han sipser en fjerdedel av sin normalvektige bror på 9 år. Han kan feks gå en hel dag på skolen uten å spise verken frokost eller lunsj. Det første han spiser ila en dag er ofte middag, og da en liten porsjon. Vi prøver å få i ham frokost, noe som er umulig. Han får ikke i seg noe, og sier han ikke er sulten iløpet av skoledagen. Vi har prøvd alt fra smoothie til varmmat. Så spiser han litt middag, og til nøds et par skiver på kvelden. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Han ser ut som han kommer rett fra en konsentrasjonsleir. Han har det bra, mange venner og er stort sett på godt humør. Men dette går jo ikke. Hva kan vi gjøre? Vi har prøvd å snakke med ham, og han sier bare at han ikke er sulten. Anonymkode: 878fc...113
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2022 #2 Skrevet 4. januar 2022 Han er stor nok til å skjønne konsekvensen av å ikke gi kroppen næring. Vis han forskning som viser hva som skjer med både hjerne og kropp ellers når man lever på minus slik som han gjør. Regn sammen kalorier på det han spiser kontra hva han trenger for å yte maksimalt. Det betyr at han faktisk må spise selv om han ikke er sulten. Dette er selvsagt råd kun om han ikke har en spiseforstyrrelse. Mistenker du det så tar du han med til lege. Hvor gammel er han? Anonymkode: 01c12...696
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2022 #3 Skrevet 4. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Han er stor nok til å skjønne konsekvensen av å ikke gi kroppen næring. Vis han forskning som viser hva som skjer med både hjerne og kropp ellers når man lever på minus slik som han gjør. Regn sammen kalorier på det han spiser kontra hva han trenger for å yte maksimalt. Det betyr at han faktisk må spise selv om han ikke er sulten. Dette er selvsagt råd kun om han ikke har en spiseforstyrrelse. Mistenker du det så tar du han med til lege. Hvor gammel er han? Anonymkode: 01c12...696 Ja, vi har snakket med ham om at det han driver med ikke er holdbart, og da går det bedre i et par dager. Vi må nok ta med ham til legen ja. Anonymkode: 878fc...113
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2022 #4 Skrevet 4. januar 2022 Kontakt ROS, der får du snakke med folk som vet hva det dreier seg om. Så får du kanskje gode råd med én gang og uten å måtte vente og å gå gjennom lege i starten. https://nettros.no/ Anonymkode: 5915d...7d7
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2022 #5 Skrevet 4. januar 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Kontakt ROS, der får du snakke med folk som vet hva det dreier seg om. Så får du kanskje gode råd med én gang og uten å måtte vente og å gå gjennom lege i starten. https://nettros.no/ Anonymkode: 5915d...7d7 Takk! Anonymkode: 878fc...113
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2022 #6 Skrevet 4. januar 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Takk! Anonymkode: 878fc...113 Bare hyggelig. Det er jo ikke sikkert han har en spiseforstyrrelse som sådan, men kanskje må han ha litt hjelp for å komme i gang? Min datter blir mindre sulten jo lenger hun går uten mat, men hun ser at hun må spise fordi hun presterer dårligere på trening etc. Det var vanskelig spesielt i starten å spise uten å være sulten, men det handler litt om å lære seg å kjenne sultfølelsen liksom, for henne. Det må trenes opp på et vis? Anonymkode: 5915d...7d7
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2022 #7 Skrevet 4. januar 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Bare hyggelig. Det er jo ikke sikkert han har en spiseforstyrrelse som sådan, men kanskje må han ha litt hjelp for å komme i gang? Min datter blir mindre sulten jo lenger hun går uten mat, men hun ser at hun må spise fordi hun presterer dårligere på trening etc. Det var vanskelig spesielt i starten å spise uten å være sulten, men det handler litt om å lære seg å kjenne sultfølelsen liksom, for henne. Det må trenes opp på et vis? Anonymkode: 5915d...7d7 Jeg føler på en måte at vi er inne i en ond sirkel. Han har alltid spist dårlig, men føler nesten han spiser enda dårligere nå for å trasse mot meg, siden han vet at jeg veldig gjerne vil at han spiser mer. Ikke lett dette. Jeg er ganske sikker på at han ikke gjør dette for å slanke seg. Tror egentlig han kunne tenke seg å legge på seg litt. Anonymkode: 878fc...113
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2022 #8 Skrevet 4. januar 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Jeg føler på en måte at vi er inne i en ond sirkel. Han har alltid spist dårlig, men føler nesten han spiser enda dårligere nå for å trasse mot meg, siden han vet at jeg veldig gjerne vil at han spiser mer. Ikke lett dette. Jeg er ganske sikker på at han ikke gjør dette for å slanke seg. Tror egentlig han kunne tenke seg å legge på seg litt. Anonymkode: 878fc...113 Har han lenge spist altfor lite så kan han ha en mangel på en rekke mineraler og vitaminer som igjen kan føre til mindre matlyst. Han er dessuten i vekst fremdeles, antar jeg, noe som gjør at han virkelig trenger riktig kosthold. Det han gjør med helsen sin nå som ungdom vil ofte speiles når han blir 40-50+++ år. Skaff hjelp så fort som mulig! Anonymkode: 6c544...4e6
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2022 #9 Skrevet 4. januar 2022 Han må i alle fall til lege for fysisk sjekk og vurdering. Anonymkode: 75516...6dd
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2022 #10 Skrevet 4. januar 2022 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Har han lenge spist altfor lite så kan han ha en mangel på en rekke mineraler og vitaminer som igjen kan føre til mindre matlyst. Han er dessuten i vekst fremdeles, antar jeg, noe som gjør at han virkelig trenger riktig kosthold. Det han gjør med helsen sin nå som ungdom vil ofte speiles når han blir 40-50+++ år. Skaff hjelp så fort som mulig! Anonymkode: 6c544...4e6 Vi tok blodprøver på ham før jul, da han er under oppfølgning for jernmangel. Da var verdiene greie heldigvis. Anonymkode: 878fc...113
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2022 #11 Skrevet 4. januar 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Vi tok blodprøver på ham før jul, da han er under oppfølgning for jernmangel. Da var verdiene greie heldigvis. Anonymkode: 878fc...113 Mulig et dumt spørsmål, men er han sjekket for cøliaki? Min eldste sønn hadde stadig jernmangel og spiste dårlig i perioder. Da han var 15 år var han rundt 1.85 og ca. 60-65 kg, så ikke så tynn som din, men tynn. Helt tilfeldig ble det tatt prøver for cøliaki av ham, legen krysset rett og slett feil sted i skjemaet og sa "jaja, da sjekker vi det og!". Han hadde skyhøye verdier og fikk diagnosen bare to uker etterpå. Etter få uker på glutenfri diett begynte han å spise bedre og en dag forklarte han meg at han følte seg så bra, og han innså at han har hatt kronisk vondt i magen i mange år uten å vite det. Først da han ble frisk skjønte han at han egentlig hadde vært ganske dårlig. Vi merket heller ikke noe. Uansett ville jeg tatt dette opp med lege og krevd en utredning, ev. henvisning til BUP. Anonymkode: 64c8e...b10
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2022 #12 Skrevet 4. januar 2022 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Mulig et dumt spørsmål, men er han sjekket for cøliaki? Min eldste sønn hadde stadig jernmangel og spiste dårlig i perioder. Da han var 15 år var han rundt 1.85 og ca. 60-65 kg, så ikke så tynn som din, men tynn. Helt tilfeldig ble det tatt prøver for cøliaki av ham, legen krysset rett og slett feil sted i skjemaet og sa "jaja, da sjekker vi det og!". Han hadde skyhøye verdier og fikk diagnosen bare to uker etterpå. Etter få uker på glutenfri diett begynte han å spise bedre og en dag forklarte han meg at han følte seg så bra, og han innså at han har hatt kronisk vondt i magen i mange år uten å vite det. Først da han ble frisk skjønte han at han egentlig hadde vært ganske dårlig. Vi merket heller ikke noe. Uansett ville jeg tatt dette opp med lege og krevd en utredning, ev. henvisning til BUP. Anonymkode: 64c8e...b10 Ja, det har de tatt prøver på, og han har ikke det. Men ja, jeg bestiller ny legetime. Anonymkode: 878fc...113
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2022 #13 Skrevet 4. januar 2022 Noen mennesker føler ikke sult på samme måte som andre, og har heller ikke noe behov/ønske om å spise "sjesk". Pappa er sånn. Aldri sulten, aldri lyst på noe som helst. Han spiser havregryn med melk til frokost, knekkebrød uten pålegg til lunsj og en porsjon middag, uten grønnsaker. Han spiser for å holde seg i live og fordi han vet kroppen trenger drivstoff, ikke fordi han har noe ønske om å spise. Veldig rare greier. Jeg tror ene sønnen min har arvet noe av det samme. Han er ikke like ille, for han er glad i brus, noen typer snop, frossenpizza og husmannskost som hjemmelaget lapskaus, men han kan gå hele dager uten mat og er ikke skubbsulten noen gang. Han spiser litt, fordi han vet han trenger mat, men "gidder ikke" spise mer enn akkurat nok liksom. Han spiser aldri tre porsjoner middag fordi det er så godt, han spiser en porsjon og gidder ikke mer. Han er tynn, nærmest litt mager, men ikke sykelig tynn. Her løsnet det veldig da han ble lærling. Da han gikk på skolen drakk han et glass juice før middag liksom, ikke frokost og ikke lunsj, et glass juice etter skolen også middag. Da han ble lærling kjente han plutselig at kroppen trengte mat på en annen måte. Det å være aktiv i 8 timer krevde mye mer av kroppen enn å sitte rolig på skolen. Han spiser fremdeles ikke frokost, men har med seg matpakke til to pauser på jobb, spiser klokken ni og klokken tolv. Kanskje sønnen din er litt lik? Han må med voksen fornuft skjønne at kroppen trenger drivstoff, men er fremdeles i ungdommens opprørske tankegang og vil ihvertfall ikke spise bare fordi du sier det? Kanskje en lege, helsesøster e.l. kan få han til å forstå? Om han selv får ansvar for å finne fornuftige løsninger så kanskje han kan komme på gli? Min datter er heller ikke noe glad i frokost, så hun lager en smoothie. Helt på egenhånd har hun funnet ut at en smoothie bestående av juice, frossen frukt, 4korn og peanøttsmør gir henne det hun trenger for å starte dagen på en grei måte. Anonymkode: 6b49a...914
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2022 #14 Skrevet 4. januar 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Noen mennesker føler ikke sult på samme måte som andre, og har heller ikke noe behov/ønske om å spise "sjesk". Pappa er sånn. Aldri sulten, aldri lyst på noe som helst. Han spiser havregryn med melk til frokost, knekkebrød uten pålegg til lunsj og en porsjon middag, uten grønnsaker. Han spiser for å holde seg i live og fordi han vet kroppen trenger drivstoff, ikke fordi han har noe ønske om å spise. Veldig rare greier. Jeg tror ene sønnen min har arvet noe av det samme. Han er ikke like ille, for han er glad i brus, noen typer snop, frossenpizza og husmannskost som hjemmelaget lapskaus, men han kan gå hele dager uten mat og er ikke skubbsulten noen gang. Han spiser litt, fordi han vet han trenger mat, men "gidder ikke" spise mer enn akkurat nok liksom. Han spiser aldri tre porsjoner middag fordi det er så godt, han spiser en porsjon og gidder ikke mer. Han er tynn, nærmest litt mager, men ikke sykelig tynn. Her løsnet det veldig da han ble lærling. Da han gikk på skolen drakk han et glass juice før middag liksom, ikke frokost og ikke lunsj, et glass juice etter skolen også middag. Da han ble lærling kjente han plutselig at kroppen trengte mat på en annen måte. Det å være aktiv i 8 timer krevde mye mer av kroppen enn å sitte rolig på skolen. Han spiser fremdeles ikke frokost, men har med seg matpakke til to pauser på jobb, spiser klokken ni og klokken tolv. Kanskje sønnen din er litt lik? Han må med voksen fornuft skjønne at kroppen trenger drivstoff, men er fremdeles i ungdommens opprørske tankegang og vil ihvertfall ikke spise bare fordi du sier det? Kanskje en lege, helsesøster e.l. kan få han til å forstå? Om han selv får ansvar for å finne fornuftige løsninger så kanskje han kan komme på gli? Min datter er heller ikke noe glad i frokost, så hun lager en smoothie. Helt på egenhånd har hun funnet ut at en smoothie bestående av juice, frossen frukt, 4korn og peanøttsmør gir henne det hun trenger for å starte dagen på en grei måte. Anonymkode: 6b49a...914 Ja, det er litt det jeg tenker og, at det ikke nytter hva vi sier. Han må komme til noen som kan forklare dette vitenskaplig. Anonymkode: 878fc...113
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå