Gå til innhold

Hva er atypisk anoreksia?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet? 

Anonymkode: ab3d7...52d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/spiseforstyrrelser/om-spiseforstyrrelser/definisjon-og-diagnostiske-kriterier

"F 50.1 Atypisk anorexia nervosa (atypisk anoreksi)

Kategorien skal brukes for individer som mangler ett eller flere av de mest sentrale kjennetegnene ved anoreksi som amenorrè, eller betydelig vekttap, men som på en annen måte har et ganske typisk klinisk bilde.

Kategorien skal ikke brukes for spiseforstyrrelser som ligner anoreksi, men som skyldes kjent somatisk lidelse."

Anonymkode: 83215...66b

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/spiseforstyrrelser/om-spiseforstyrrelser/definisjon-og-diagnostiske-kriterier

"F 50.1 Atypisk anorexia nervosa (atypisk anoreksi)

Kategorien skal brukes for individer som mangler ett eller flere av de mest sentrale kjennetegnene ved anoreksi som amenorrè, eller betydelig vekttap, men som på en annen måte har et ganske typisk klinisk bilde.

Kategorien skal ikke brukes for spiseforstyrrelser som ligner anoreksi, men som skyldes kjent somatisk lidelse."

Så de som driver med p.a. kan falle inn under atypisk anoreksi?

Anonymkode: 7b101...78b

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Vet ikke hva p.a. er. Hvorfor spør du slike detaljerte spørsmål om anoreksi, egentlig?

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Vet ikke hva p.a. er. Hvorfor spør du slike detaljerte spørsmål om anoreksi, egentlig?

Jeg synes det var et heller diffust spørsmål. Det var derfor jeg understreket kan.

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Jeg synes det var et heller diffust spørsmål. Det var derfor jeg understreket kan.

Men hva er p.a?

Anonymkode: 22a14...361

Skrevet

For min del betydde det anoreksi med flere hint av andre spiseforstyrrelser, i hovedsak bulimi og ortoreksi. Det var altså ikke bare symptomer på anoreksi, men også de to andre. 

Anonymkode: c936e...896

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men hva er p.a?

Anonymkode: 22a14...361

Hvis du ikke vet så ikke spør. Du vil ikke vite det heller. Helt ærlig, det er noe du er lykkelig uvitende om hva det er. Jeg rotet meg borti det som ung, det var dumt. Veldig dumt. Du vil ikke vite hva det er.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg er ingen ekspert, men vil ikke tro det er sånn. Anoreksi er på en måte en annen type handling enn å drive med PA. Man kan fint være frisk og drive med PA, og man kan være syk uten å drive med det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Jeg er ingen ekspert, men vil ikke tro det er sånn. Anoreksi er på en måte en annen type handling enn å drive med PA. Man kan fint være frisk og drive med PA, og man kan være syk uten å drive med det. 

Takk. Det er det inntrykket jeg også har. Beklager dumt spørsmål.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...