Gå til innhold

Startet året med tidenes mest irriterende menneske!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/lVlxkL/den-ekstremt-norske-hoefligheten?fbclid=IwAR1GPUFTDD46R4kNOerffrx9uu3azwSsQ0bGaCsKj3TP-Iz_eK78QZFdiFo

Hva er det med personer som finner det negative i ALT? Det er forøvrig første gang jeg har hørt at nordmenn er for høflige. Men hun fikk jo frem hvor god hun er i norsk da. Ingen kronikk uten en god dose selvskryt. 

Anonymkode: 90631...1f5

Her bommet hun kraftig. Etter mine 22 år i Norge oppfatter jeg ikke nordmenn som mer eller mindre høflige enn andre. Men mange nordmenn fremstår for oss utlendinger som konfliltsky, noe som kan være vanskelig å forholde seg til enkelte ganger. 

Skrevet

Hun der er bare selvgod og irriterende. Kjente jeg ble sur av bare å se bilde av henne 😂

Anonymkode: 04e99...3d0

Skrevet

Orker ikke klikke på artikkelen. Hun er brekkmiddel.

Anonymkode: 40d24...7f9

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/lVlxkL/den-ekstremt-norske-hoefligheten?fbclid=IwAR1GPUFTDD46R4kNOerffrx9uu3azwSsQ0bGaCsKj3TP-Iz_eK78QZFdiFo

Hva er det med personer som finner det negative i ALT? Det er forøvrig første gang jeg har hørt at nordmenn er for høflige. Men hun fikk jo frem hvor god hun er i norsk da. Ingen kronikk uten en god dose selvskryt. 

Dette er stor humor!

Og Sanna har helt rett. Utenomsnakk og konfliktskyhet over hele fjøla der nede på østlandet...

Anonymkode: ef8e0...e6c

Skrevet
Milfy Way skrev (3 timer siden):

Her bommet hun kraftig. Etter mine 22 år i Norge oppfatter jeg ikke nordmenn som mer eller mindre høflige enn andre. Men mange nordmenn fremstår for oss utlendinger som konfliltsky, noe som kan være vanskelig å forholde seg til enkelte ganger. 

Tenker at det er det hun prøver å beskrive.

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Tenker at det er det hun prøver å beskrive.

Ja, hun bruker bare et annet ord som er noe upresist. Jeg har merket at enkelte nordmenn ikke tåler noe som helst problematisering av systematiske feil i samfunnet, mens de gladelig strør om seg med kommentarer om hva som ikke fungerer i andre land og hvor teite utlendinger er.

Nå er de aller fleste mennesker oppegående og har evne til refleksjon, men de som ikke er det stikker gjerne ut og blir synlige. 

Skrevet
Milfy Way skrev (4 timer siden):

Aha! Du er utlending?!? Det forklarer jo sååå mye!

Anonymkode: e061e...cd7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Aha! Du er utlending?!? Det forklarer jo sååå mye!

Anonymkode: e061e...cd7

Nei.

Skrevet

Etter å ha bodd en del år i utlandet og har pga jobben en del utenlandske kolleger her i Norge, har jeg aldri oppfattet nordmenn som så utrolig høflige. Men samtidig, når jeg leser enkelte tråder her inne, så tenker jeg at dama (som jeg egentlig ikke har så stor sans for) har rett i noe. Som tråden om Waldorfsalaten f.eks. Man må for all del ikke si til dama at man ikke liker salaten, men å smyge ser rundt, snakke dritt bak ryggen og ta late som om man har litt rester å ta med seg... så kan man jo lure. Men i mine kretser ville det ikke ha skjedd, der ville vi ha sagt på en pen måte at vi foretrekker salaten på en annen måte, eller at jeg lager min egen fordi jeg ikke liker den så tynn. 

Samtidig tenker jeg at vi er i ferd med å bevege oss i litt gal retning også, i alle fall når det gjelder måter å snakke til ungene våre på. Det er mye dill dall og "Det hadde vært veldig fint om du...  , mamma blir veldig glad om du... tusen takk for at du gjør.. (noe som er en selvfølge at man gjør) osv. Så irriterende nok er hun kanskje i ferd med å få rett....

Anonymkode: bfc37...c69

Skrevet
Milfy Way skrev (12 timer siden):

Nei.

Joda. Manglende kodeforståelse. 

Skrevet

Jeg skjønte hvem dere snakket om før jeg trykket på linken. 

Altså hun får betalt for å sette ting på spissen og hun liker å overdrive. Men hun får jo folk til å snakke om både henne og "problemer" så da er vel målet oppnådd 🙂

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Joda. Manglende kodeforståelse. 

Overhode ikke. Mens du derimot har manglende regelforståelse. Persondebatt og avsporing er ikke tillatt på forumet. Og jeg opplever såkalt "manglende kodeforståelse" og fiendtlig innstilling kun her inne. I virkeligheten er det merkelig nok ingen problemer med å omgås folk. 

Skrevet
Milfy Way skrev (Akkurat nå):

Overhode ikke. Mens du derimot har manglende regelforståelse. Persondebatt og avsporing er ikke tillatt på forumet. Og jeg opplever såkalt "manglende kodeforståelse" og fiendtlig innstilling kun her inne. I virkeligheten er det merkelig nok ingen problemer med å omgås folk. 

*overhodet 

Anonymkode: fff32...34d

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

*overhodet 

Tusen takk for rettelsen. For øvrig skal man sette punktum når man er ferdig med en setning. 

Skrevet
Milfy Way skrev (Akkurat nå):

Tusen takk for rettelsen. For øvrig skal man sette punktum når man er ferdig med en setning. 

Det der var ikke en fullstendig setning.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det der var ikke en fullstendig setning.

Nettopp. Så hvorfor du skrev en ufullstendig setning uten noe mer, er uforståelig for meg. Hvis du vil lære meg mer norsk, kan du sende meg PM. Å ta dette videre i denne tråden blir avsporing.

Skrevet
Milfy Way skrev (1 minutt siden):

Nettopp. Så hvorfor du skrev en ufullstendig setning uten noe mer, er uforståelig for meg. Hvis du vil lære meg mer norsk, kan du sende meg PM. Å ta dette videre i denne tråden blir avsporing.

Det er en vanlig måte å liste opp skrivefeil (du må gjerne se selv, for eksempel ved å lese en av de mange artiklene om emnet inne på Språkrådet sine nettsider). Ellers er det notert. Du ønsker ikke at det påpekes skrivefeil, så det tas til etterretning (litt uenig med kronikkforfatteren er du visst). 

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er en vanlig måte å liste opp skrivefeil (du må gjerne se selv, for eksempel ved å lese en av de mange artiklene om emnet inne på Språkrådet sine nettsider). Ellers er det notert. Du ønsker ikke at det påpekes skrivefeil, så det tas til etterretning (litt uenig med kronikkforfatteren er du visst). 

Joda, det er helt greit å påpeke skrivefeil. Men du kan gjøre det i en melding eller i egen tråd. Det blir feil å avspore en tråd for å lære en bruker norsk, selv om intensjonen er veldig god. Jeg personlig lar være å påpeke skrivefeil her inne til vanlig, fordi det ikke har noe med trådens tema å gjøre. Slike ting bør tas på melding for å ikke henge ut enkeltpersoner. 

Når vi først er inne på dette temaet, kan en opplisting bestå av ett eneste ord? Jeg har alltid trodd at opplisting er nettopp det - flere ord organisert i en liste med kulepunkter, tall eller bokstaver for hvert ord. 

Endret av Milfy Way
Skrevet

Stakkars Sanna. Hun har sendt meldinger med en mann som bruker emojis. 

Anonymkode: 4715e...aa9

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Stakkars Sanna. Hun har sendt meldinger med en mann som bruker emojis. 

Anonymkode: 4715e...aa9

Noe får virkelig alt. Livet må være hardt. 

Skrevet
Elina skrev (2 timer siden):

Jeg skjønte hvem dere snakket om før jeg trykket på linken. 

Altså hun får betalt for å sette ting på spissen og hun liker å overdrive. Men hun får jo folk til å snakke om både henne og "problemer" så da er vel målet oppnådd 🙂

Man snakker jo om Durek og Charter Svein også….

Skrevet
Milfy Way skrev (3 timer siden):

Joda, det er helt greit å påpeke skrivefeil. Men du kan gjøre det i en melding eller i egen tråd. Det blir feil å avspore en tråd for å lære en bruker norsk, selv om intensjonen er veldig god. Jeg personlig lar være å påpeke skrivefeil her inne til vanlig, fordi det ikke har noe med trådens tema å gjøre. Slike ting bør tas på melding for å ikke henge ut enkeltpersoner. 

Når vi først er inne på dette temaet, kan en opplisting bestå av ett eneste ord? Jeg har alltid trodd at opplisting er nettopp det - flere ord organisert i en liste med kulepunkter, tall eller bokstaver for hvert ord. 

Bare sånn apropos verdens mest irriterende menneske, lizzom.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Bare sånn apropos verdens mest irriterende menneske, lizzom.

?

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Etter å ha bodd en del år i utlandet og har pga jobben en del utenlandske kolleger her i Norge, har jeg aldri oppfattet nordmenn som så utrolig høflige. Men samtidig, når jeg leser enkelte tråder her inne, så tenker jeg at dama (som jeg egentlig ikke har så stor sans for) har rett i noe. Som tråden om Waldorfsalaten f.eks. Man må for all del ikke si til dama at man ikke liker salaten, men å smyge ser rundt, snakke dritt bak ryggen og ta late som om man har litt rester å ta med seg... så kan man jo lure. Men i mine kretser ville det ikke ha skjedd, der ville vi ha sagt på en pen måte at vi foretrekker salaten på en annen måte, eller at jeg lager min egen fordi jeg ikke liker den så tynn. 

Samtidig tenker jeg at vi er i ferd med å bevege oss i litt gal retning også, i alle fall når det gjelder måter å snakke til ungene våre på. Det er mye dill dall og "Det hadde vært veldig fint om du...  , mamma blir veldig glad om du... tusen takk for at du gjør.. (noe som er en selvfølge at man gjør) osv. Så irriterende nok er hun kanskje i ferd med å få rett....

Anonymkode: bfc37...c69

Jeg liker positiv måte å oppfordre på. Har merket at hele tonen i huset er annerledes når jeg roper «kunne du ha hjulpet meg litt her, vennen min?» til en av ungene, i stedet for å bare gaule «kom og bær ut søpla!»

(Det er her Sanna bommer, vi snakker ikke i preteritum selv om vi sier «kunne» - det er en såkalt hypotetisk konjunktiv som uttrykker håp for en framtidig hendelse. Og det er en fun måte å starte en instruksjon på.) 

Men den glidende overgangen mellom høflighet og påtatt høflighet - som da tar form av konfliktskyhet - er ikke OK. Man kan si fra til folk uten å krenke dem, enten de lager dårlig salat eller gjør noe annet feil. Men velger man å ikke si fra, kan man som et minimum holde kjeft etterpå også. Heller takke tanta med salaten for at hun er raus og gidder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...