Gå til innhold

Strømregninga di, ser du hvor mye staten har betalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en høy regning, høyere enn forventet etter mitt forbruk. Er en sparegaling 🤷‍♀️

Men har fått fakturaen, den ser lik ut som ellers. Ingen fratrekk. Synes faktisk de burde synliggjøre hva de trekker fra. Kan ikke tenke meg at regningen min hadde vært enda høyere enn det den er uten at de bidro.

Anonymkode: 76734...e7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der skal være synlig på fakturaen lm nettleie. 

Skrevet

Desember er ikke ferdig enda, det er ikke regninga for november du har fått?

Skrevet

Desemberregninga kommer ikke før i januar her 

Hvilke datoer har du på regninga? Staten støtter jo fra desember.

Anonymkode: 43a0a...4ec

Skrevet

Beklager, tolket det som om de skulle starte fra og med regninga som kom i desember. Ikke regninga som gjelder for desember, dvs kommer i januar. 

Da så... 😔 Da får man bare vente. Dette hjelper jo ingen ting, trodde virkelig støtten skulle starte nå. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Beklager, tolket det som om de skulle starte fra og med regninga som kom i desember. Ikke regninga som gjelder for desember, dvs kommer i januar. 

Da så... 😔 Da får man bare vente. Dette hjelper jo ingen ting, trodde virkelig støtten skulle starte nå. 

Hvor mye høyere enn i fjor var den?

Anonymkode: d050e...a6b

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvor mye høyere enn i fjor var den?

Anonymkode: d050e...a6b

Litt mer enn 4 ganger høyere😱😱

Og har brukt litt over halvparten av kwt...

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Litt mer enn 4 ganger høyere😱😱

Og har brukt litt over halvparten av kwt...

Men da høres det ganske riktig ut. Strømmen har jo vært i underkant av ti ganger dyrere enn i fjor🙈

Anonymkode: ab356...fe3

Skrevet

Her står det litt om hva du kan forvente.

https://www.nettavisen.no/okonomi/regningen-for-desember-strommen-er-klar-som-a-betale-100-kroner-for-et-brod/s/12-95-3424225168

Forbruk 2000 kWh: (1,968 kr. pr. kWh + faste avgifter): 4.091 kr.
Uten strømstøtte ville regningen vært kr. 5.571 kr.
Fradrag: 26,6 prosent av fullpris.

Forbruk 3.500 kWh: (1,968 kr. pr. kWh + faste avgifter): 7.043 kr.
Uten strømstøtte ville regningen vært kr. 9.637 kr.
Fradrag: 26,9 prosent av fullpris.

Forbruk 5.000 kWh (1,968 kr. pr. kWh + faste avgifter): 9.995 kr.
Uten strømstøtte ville regningen vært kr. 13.700 kr.
Fradrag: 27 prosent av fullpris.

Anonymkode: 62d62...995

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Her står det litt om hva du kan forvente.

https://www.nettavisen.no/okonomi/regningen-for-desember-strommen-er-klar-som-a-betale-100-kroner-for-et-brod/s/12-95-3424225168

Forbruk 2000 kWh: (1,968 kr. pr. kWh + faste avgifter): 4.091 kr.
Uten strømstøtte ville regningen vært kr. 5.571 kr.
Fradrag: 26,6 prosent av fullpris.

Forbruk 3.500 kWh: (1,968 kr. pr. kWh + faste avgifter): 7.043 kr.
Uten strømstøtte ville regningen vært kr. 9.637 kr.
Fradrag: 26,9 prosent av fullpris.

Forbruk 5.000 kWh (1,968 kr. pr. kWh + faste avgifter): 9.995 kr.
Uten strømstøtte ville regningen vært kr. 13.700 kr.
Fradrag: 27 prosent av fullpris.

Anonymkode: 62d62...995

Det er jo helt supert at de som bruker mest, får mest i støtte, flotte greier....

Anonymkode: 06a0a...299

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er jo helt supert at de som bruker mest, får mest i støtte, flotte greier....

Er vel enda suprere at de med fastpris på 40 øre sitter igjen med ca dekket regning av staten sin utbetaling. 

Anonymkode: 96c3b...125

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Er vel enda suprere at de med fastpris på 40 øre sitter igjen med ca dekket regning av staten sin utbetaling. 

Anonymkode: 96c3b...125

Uff ja, hele strømpakka er jo bare helt tragisk. De ville ikke gi ut 4000 pr person som noen partier ønsket, fordi de var redd for at noen ville få for mye penger da, i stedet så ender det opp med dette, hvor ikke de som trenger det aller mest får mest støtte, sånn som det burde vært.

Skrevet (endret)

Det er en skam at det blir kalt støtte i utgangspunktet. Selv kaller jeg det skattelette. Har tredoblet strømregninga mi og det jeg betaler går mer eller mindre rett i statskassa. Sammenlign det med tredobbel pris på mat natta over eller 10% økt rente på et lån. Kan på ingen måte tro at de med høyest støtte skor seg på dette. Sitter man med hus som bruker 5000 kwh, så betaler man mao 10 tusen i "skatt", i stedet for 13.700,-. Konsekvensen er i tillegg nedsatt kjøpekraft, som igjen går utover bedriftene. I mitt tilfelle har jeg spart 6-7 hundre kwh, sammenlignet med i fjor, utelukkende fordi jeg har ved. Ikke alle har den muligheten. Jeg har fått 1500 i "skattelette".

Endret av prekæs
Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Uff ja, hele strømpakka er jo bare helt tragisk. De ville ikke gi ut 4000 pr person som noen partier ønsket, fordi de var redd for at noen ville få for mye penger da, i stedet så ender det opp med dette, hvor ikke de som trenger det aller mest får mest støtte, sånn som det burde vært.

Fordeler og ulemper med begge løsninger, men jeg synes støtten burde vært noe høyere. Og det burde vært mulig å sile ut de som har en fastpris lavere enn 70 øre/kWh.

Jeg tenker det er bedre å redusere regningen direkte fremfor å betale ut kontantstøtte basert på antall personer i husholdningen. Det ville blitt mange som fikk for lite ved kontantstøtte også. Feks der barna er folkeregistrert hos en forelder men er like mye eller mer hos den andre.  

Prosentvis var det ikke store forskjellene i støtte i de tre eksemplene og man kan ikke automatisk si at forbruk opp mot 5000 KWh er overforbruk, det kan være ulike høyst betimelige årsaker til det 

(Vi brukte 1220 kWh  i desember så jeg snakker ikke om meg selv her…) 

Anonymkode: 86357...6a2

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Du vet noen driver småbruk og da går det endel strøm. Ingen er uansett tjent med å bruke mer strøm enn de trenger, uansett. Det er rett og slett ikke logisk for ingen vil bruke mer for å få mer i støtte......de vil jo da også måtte betale mye mer i strøm selv....

Anonymkode: c7fce...78f

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du vet noen driver småbruk og da går det endel strøm. Ingen er uansett tjent med å bruke mer strøm enn de trenger, uansett. Det er rett og slett ikke logisk for ingen vil bruke mer for å få mer i støtte......de vil jo da også måtte betale mye mer i strøm selv....

Anonymkode: c7fce...78f

Jeg tenker på vanlige husholdninger, og da er vel mange av de som bruker opp mot 5000 i måneden ikke de som trenger støtten mest. Det er jo heller ikke småbruk statsministeren tenkte på når han snakka om 5000 kWh i måneden. Jeg mener  b.l.a småbruk burde hatt egen strømordning som gikk utover de 5000. 

De som har lav fastpris vil tjene på å bruke mer strøm, men det er tydeligvis bedre å sponse de, enn å sponse de som trenger det aller mest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...