Gå til innhold

Hvor lenge får deres barn sove i julen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min eldste på 12 år er tydeligvis på vei til å bli ungdom, og har begynt å sove veldig lenge. Nå er klokken 10.40, og hun sover fortsatt. Vi har ingen planer i dag, så sånn sett kan hun egentlig bare sove. Men synes det er litt interessant å høre hvordan dere har det hjemme hos dere. Lar dere barna sove så lenge de vil eller har dere et tidspunkt hvor dere vekker dem?

Anonymkode: a1c26...750

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har 9- og 11-åringen sovet til halv 11 hver morgen nå. Blir seine kvelder, men det er bare koselig. 

Skrevet

Her legger de seg og står opp etter eget ønske . Kan fort bli både klokken 13:00 og 14:00. Det er så mange dager i året de styres av vekkeklokken så ferier bestemmer de selv . Med mindre noe annet avtales .

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (3 minutter siden):

Her har 9- og 11-åringen sovet til halv 11 hver morgen nå. Blir seine kvelder, men det er bare koselig. 

Skulle ønske min 9-åring også hadde sovet litt lenger. Han er oppe rundt 0800 😜

Hi

Skrevet

Her sover de så lenge de vil. Yngste sov aldri lenger enn til 6, fram til hun nærmet seg ni, men nå sover hun til både 10 og 11, og vi kan rangle til langt på natt.

Anonymkode: 2a169...ba1

Skrevet

Det får de bestemmer selv når de har ferie. Er bare deilig for oss voksne at de sover hele dagen likevel. 

Anonymkode: 0e71e...2b5

Skrevet

Så lenge de vil egentlig, men når klokka har passert 12 pleier jeg romstere litt rundt for jeg gidder ikke ta hensyn lenger enn det og jeg synes ikke de trenger snu døgnet helt.

Så etter 12 startes alt fra vaskemaskin til støvsuger ;)

Anonymkode: 17a8a...e6e

Skrevet

13 åringen sover til ca kl 12. Er lenge opp hele familien, så godt å sove. På julaften våknet han kl 9 da. Var spent 🙃. Merket det litt på humøret hans utover dagen at han hadde sovet lite. Men sende han og en kompis i akebakken før middag. Var blid når han kom inn 😀

Anonymkode: 7173a...2e0

Skrevet

Det kommer an på om de skal noe - man får ikke sove gjennom juledagsfrokost med besteforeldre eller romjulsbrunsj, eller annet som er felles planer. Utover det styrer de alt selv.

Skrevet

Hvis vi ikke har planer så får de sove så lenge de ønsker. Men etter kl 12, så er jeg ikke lydløs lengre og må få gjort det jeg ønsker av vaskemaskin, støvsuging og annet forfallent.

Skrevet

Her blir de vekket senest 10. samme som i helger. De er 11 og 13. Men de våkner normalt mellom 9 og 9.30. De har heller ikke fri leggetid, da blir det av erfaring et helvete å snu igjen før skolestart. Om sommeren bruker jeg to uker på å få de i rytme igjen, så det rekker jeg ikke nå

Anonymkode: 07f3a...f3c

Skrevet

Når vi ikke skal noe kan de sove så lenge de vil. Minste kan gjerne være i senga hele dagen, bare ute for å gå på do og spise. Hun elsker å gå i pysjen og kose seg under dyna med pc når hun kan. Og det er helt greit når det er innimellom og vi ikke skal noe. Eldste pleier å stikke hodet ut av døra rundt ti, men idag har jeg ikke sett snuta hennes. Nå er sofaen dekt av alt hun har fått av gaver, så mulig derfor hun ikke har kommet ut. For da vet hun at hun må rydde for å få plass i sofaen. De kom hjem igår etter julefeiring hos faren, så nå er det helt bomba i stua her. Jeg gidder ikke å rydde det, for jeg sner ikke hvem som er hvem sitt. 

Jeg kommer til å stikke hodet inn og si det err nystekte rundstykker når de er ferdige, om de kommer eller ei får de velge selv. Idag har vi null planer og null stress. Jeg får ha kontroll på fjernkontrollen og kose meg med strikketøyet, så jeg er også fornøyd. 

Anonymkode: c1180...3be

Skrevet

De får sove så lenge de vil, men tre av dem våkner tidlig uansett. De sover til maks kl. 8, liksom. Eldste på 19 år kan sove er 12-13, men det er sjeldent, vanligvis våkner han i 7-8-tiden han også. De er rett og slett a-mennesker hele bunten og legger seg tidlig og våkner tidlig. 

Anonymkode: 51b56...0ac

Skrevet

Om vi ikkje skal noko er det opp til dei sjølve. Åtteåringen kom tuslande kl 10 i dag og niåringen kl 11.

Skrevet

15 åringen min kommer tuslende når han kjenner lukten av middag han, rundt 14 🤭

Anonymkode: 7da7f...fd5

Skrevet

Vi har hatt skikkelig morgenfugler til barn, så vi har ikke trengt å tenke på dette før😅

Eldste er 16 nå, og jeg tror det lengste hun noen sinne har sovet uten å være syk må være til kl 11. Stort sett er hun oppe senest kl 9 i ferier og helger.

Lillebror på 12 er litt mer bedagelig av seg, og sover gjerne til kl 10, men i dag slo han alle rekorder og sov til 12.30😆 Men det skal sies at det har vært noen skikkelig seine kvelder og fullpakkede dager de siste dagene. Og i går kveld satt 12-åringen og jeg oppe og spilte spill til klokken ett😅

Hvis vi noen gang kommer dit at vi er nødt til å regulere hvor lenge de kan sove, tenker jeg at 11-12 er en grei «grense».

Skrevet

Så lenge de vil. Hadde de sovet til fire hadde jeg nok vekket. Minste (7) sover til 9-10 eldste (11) sover til 11-12. Flrstw dag er det frokost med gjester før de reiser hjem kl ti og da vekkes de da. Ellers styrer de dette selv. Husker selv at jeg fikk ligge så lenge jeg ville. Det var godt i ferier. Ungene våre snur ikke døgnet heller, bare å vekke tidlig (8 ca) siste dag før skolestart så er de på normalen igjen. Vi reiser alltid bort 1. januar da en i familien har bursdag. Litt reisevei så det passer fint å vekke de tidlig den dagen. 

Anonymkode: 35d3a...4a7

Skrevet

Hvis de ikke har noen avtaler får de sove så lenge de vil, men jeg snakker til dem i rølevetiden hvis de ikke har stått opp eller avtalt noe spesielt. Som regel har de eller bo uansett noen planer og de vil jo ikke gå glipp av de hyggelige tingene. I hår var det frokost med fettere og kusiner  i dag trening og i morgen har i hvertfall yngstejenta en plan om å dra i bakken med noen venner.

Anonymkode: 25af7...dbd

Skrevet

Vi vekker ungdommen kl 1000, da er det frokost. Han driver aktivt med idrett og det er viktig med en form for rutiner. Vi bruker ca 80000 på hans satsning og derfor forventer vi at han ikke helt snur døgnet. 1000 syns vi er et greit kompromiss.

Anonymkode: 6e1f7...7d3

Skrevet

De vekkes til frokost, hvis de ikke allerede er våkne. Vi spiser i 10-tiden. Vi tilbringer jula på hytta, og alpinbakken åpner klokken 10. Har ikke fått noen protester på vekking. Har barn fra 10-16 år.

Samme når vi er hjemme, de vekkes til frokost da også. 

Anonymkode: 5df20...fc5

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi vekker ungdommen kl 1000, da er det frokost. Han driver aktivt med idrett og det er viktig med en form for rutiner. Vi bruker ca 80000 på hans satsning og derfor forventer vi at han ikke helt snur døgnet. 1000 syns vi er et greit kompromiss.

Anonymkode: 6e1f7...7d3

Klokken tusen?

Han må stå opp tidlig for å rettferdiggjøre utgiftene dere har på han? Det er vel den sikreste måten jeg har hørt om for å drepe idrettsglede. 

Anonymkode: 70e50...709

Skrevet

De sover så lenge de vil om vi ikke har andre avtaler. 

Skrevet

Seff får de sove så lenge de vil :) Idag var 7 åringen og jeg oppe 8:45. 15 åringen 12 og 17 åringen noe over 14. Godt med julefri 😊

Anonymkode: 94ee9...ad1

Skrevet
8 hours ago, Anonym bruker said:

Min eldste på 12 år er tydeligvis på vei til å bli ungdom, og har begynt å sove veldig lenge. Nå er klokken 10.40, og hun sover fortsatt. Vi har ingen planer i dag, så sånn sett kan hun egentlig bare sove. Men synes det er litt interessant å høre hvordan dere har det hjemme hos dere. Lar dere barna sove så lenge de vil eller har dere et tidspunkt hvor dere vekker dem?

Min er snart 9 og aover stort sett til 10-11, helt nydelig ❤️

Anonymkode: d133f...c36

Skrevet

5 åringen sov til kl 10, på 1 og 2 juledag, vi var hjemme kl 23.30 på julaften, så han trengte litt søvn😉. I dag måtte vi opp kl 7, jobb og barnehage på oss. 

Anonymkode: 7828e...5f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...