Gå til innhold

Hvorfor skal jeg ta en tredje dose?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel en grunn til at FHI ikke sier at de under 44 MÅ ta vaksinen?

Anonymkode: f8f75...da4

Ingen MÅ ta vaksinen. De som vil KAN ta vaksinen.

Anonymkode: e80f6...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å redusere risikoen for at du skal bli alvorlig syk hvis du får omikron. Nei, det er ikke optimalt. Men i påvente av en vaksine som er spesielt tilpasset omikron er det det beste vi har.

Anonymkode: a0988...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Ingen MÅ ta vaksinen. De som vil KAN ta vaksinen.

Anonymkode: e80f6...5c7

Ordlyden er noe annerledes for de over og under 45. Ene er anbefalt, andre er besluttet å gi tilbud. 
 

For all del, jeg skjønner jo at de må sende til alle og ikke kan filtrere på alle mulige bakgrunner. Men det vil egentlig si at nå er det mer opp til den enkelte å vurdere sin egen situasjon før man eventuelt takker ja/nei, hvis man er blant de under 45. 

Anonymkode: 1b0d3...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

For å redusere risikoen for at du skal bli alvorlig syk hvis du får omikron. Nei, det er ikke optimalt. Men i påvente av en vaksine som er spesielt tilpasset omikron er det det beste vi har.

Anonymkode: a0988...6ec

Ja, kanskje det. Den regnet de med var klar utpå våren, var det så? 

Anonymkode: 1b0d3...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Første linken får jeg dessverre ikke sjekket, men hvis jeg har oppfattet de andre riktig, så er vi egentlig på samme status som Pfizer fra befolkningen i Israel. Booster viser en positiv effekt mot smitte og alvorlig sykdom på ett gruppenivå, men man har egentlig ikke nok grunnlag til å kunne si om det skyldes at de med nedsatt immunforsvar/aldersrelatert dårligere immunforsvar som får den nødvendige effekten, eller om det er jevnt over en nytte for alle. Så egentlig gjenstår det å se, hvis jeg leser dette riktig 🤷🏼‍♀️ Da er det kanskje årsaken til at fhi skriver besluttet å tilby, ikke anbefalt, for de under 45 som ellers er friske?

Anonymkode: 1b0d3...80d

I boosterstudien fra UK som jeg trodde jeg lenket til (kopierte istedet inn samme lenke to ganger, beklager det! Her er rett lenke: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)02717-3/fulltext) har forskerne randomisert deltakerne, det vil si at andelen med nedsatt immunforsvar er jevnt fordelt mellom de ulike gruppene - i tillegg var et av inklusjonskriteriene, det vil si begrensning i hvem som faktisk fikk være med i studiene, at de kunne ha underliggende tilstander, men at de måtte være "under kontroll", altså medisinert eller ikke akutt syke. I tillegg er deltakerne delt inn i aldersgrupper. Resultatene var bl.a. at "All of the vaccines that boosted immunity did so in older and younger people; however, there were marked differences in response between specific booster vaccines, consistent with other data from non-randomised studies".

Men ja, det er sammensatt, og hele tiden en nytte-/ulempe-vurdering. Ettersom forskningen per dd. viser at boostere også virker mot å forhindre omikron-smitte vil det være gunstig å vaksinere så mange som mulig, men samtidig synes jeg FHIs nye råd om vaksinasjon for dem under 45 var nyanserte og bra, f.eks: "FHI skriver også at for personer under 30 år, særlig menn, er det mer usikkert om ønskede effekter av tredje dose veier opp for de uønskede effektene." De holder også muligheten åpen for at effekten kan være kortvarig. https://www.dagbladet.no/nyheter/fhi-med-uvanlig-anbefaling/74974273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Boosteren er vel bare "halv posjon", så en mildere vaksine, for å holde immuniteten oppe og forhindre alvorlig sykdom om du faktisk blir syk.

Jeg er 47 år og kommer til å ta vaksine nr tre i januar, da er det 6 mnd siden jeg tok dose to. Jeg tar ikke vaksiner oftere enn hver sjette måned.

Anonymkode: ae7b8...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ostepop123 skrev (16 minutter siden):

I boosterstudien fra UK som jeg trodde jeg lenket til (kopierte istedet inn samme lenke to ganger, beklager det! Her er rett lenke: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)02717-3/fulltext) har forskerne randomisert deltakerne, det vil si at andelen med nedsatt immunforsvar er jevnt fordelt mellom de ulike gruppene - i tillegg var et av inklusjonskriteriene, det vil si begrensning i hvem som faktisk fikk være med i studiene, at de kunne ha underliggende tilstander, men at de måtte være "under kontroll", altså medisinert eller ikke akutt syke. I tillegg er deltakerne delt inn i aldersgrupper. Resultatene var bl.a. at "All of the vaccines that boosted immunity did so in older and younger people; however, there were marked differences in response between specific booster vaccines, consistent with other data from non-randomised studies".

Men ja, det er sammensatt, og hele tiden en nytte-/ulempe-vurdering. Ettersom forskningen per dd. viser at boostere også virker mot å forhindre omikron-smitte vil det være gunstig å vaksinere så mange som mulig, men samtidig synes jeg FHIs nye råd om vaksinasjon for dem under 45 var nyanserte og bra, f.eks: "FHI skriver også at for personer under 30 år, særlig menn, er det mer usikkert om ønskede effekter av tredje dose veier opp for de uønskede effektene." De holder også muligheten åpen for at effekten kan være kortvarig. https://www.dagbladet.no/nyheter/fhi-med-uvanlig-anbefaling/74974273

Denne så spennende ut, takk 👍🏻

Anonymkode: 1b0d3...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Denne så spennende ut, takk 👍🏻

Anonymkode: 1b0d3...80d

Og lang 😂🥵 Men den stemmer sånn sett med uttalelsen fra fhi om de under 30, da studien kun har deltakere over og det er økt forekomst av myokarditt/perikarditt ved vaksinering. 

Absolutt en tankevekker hvor stor betydning intervallene mellom dosene har, det var jeg ikke klar over. Akkurat nå kjemper vi mot klokken, det gjorde de forøvrig under studiet også, men det vil en tro kanskje tilpasses bølger og topper på sikt 🤔 

Anonymkode: 1b0d3...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Anonym bruker skrev (På 21.12.2021 den 10.51):

Nei, det vil ikke fungere som booster hvis du ikke faktisk har vært smittet selv.

Anonymkode: 113ab...83e

Kan visst være smittet, uten å være smittet 😅

https://www.dagbladet.no/nyheter/derfor-blir-noen-aldri-smittet/75416322

 

Håper det kommer studier snart som kartlegger antistoffer blant de som ikke blir smittet. 

Anonymkode: 1b0d3...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 vaksinedoser med Moderna, og hadde corona i januar. Og jeg kommer tidligst til å ta vaksinedose 3 i juli, da 6 mnd etter gjennomgått corona. Men jeg er usikker, og mye kommer an på hva som skjer framover nå. Kommer det bare milde versjoner, eller kommer det noen verre, så det er lurt med vaksine. Og kommer det nye vaksiner, som er mer effektive.

Anonymkode: db012...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har 2 vaksinedoser med Moderna, og hadde corona i januar. Og jeg kommer tidligst til å ta vaksinedose 3 i juli, da 6 mnd etter gjennomgått corona. Men jeg er usikker, og mye kommer an på hva som skjer framover nå. Kommer det bare milde versjoner, eller kommer det noen verre, så det er lurt med vaksine. Og kommer det nye vaksiner, som er mer effektive.

Anonymkode: db012...4bb

Hvorfor skal du ta en tredjedose når du har hatt korona?

Anonymkode: 1c838...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Hvorfor skal du ta en tredjedose når du har hatt korona?

Anonymkode: 1c838...d4f

Noe annet ville være dumt. 

Anonymkode: e80f6...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (På 21.12.2021 den 11.47):

Boosteren er vel bare "halv posjon", så en mildere vaksine, for å holde immuniteten oppe og forhindre alvorlig sykdom om du faktisk blir syk.

Jeg er 47 år og kommer til å ta vaksine nr tre i januar, da er det 6 mnd siden jeg tok dose to. Jeg tar ikke vaksiner oftere enn hver sjette måned.

Anonymkode: ae7b8...784

Moderna er halv dose som nr 3, Pfizer er full dose.

Anonymkode: df49d...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Noe annet ville være dumt. 

Anonymkode: e80f6...5c7

Kan du forklare nærmere? Jeg har også hatt covid som uvaksinert og over 50 år. Denne 3 dosen gjør at passet forblir grønt, ikke alle land godtar kun 2 doser og en omgang med covid. 

Anonymkode: df49d...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Kan du forklare nærmere? Jeg har også hatt covid som uvaksinert og over 50 år. Denne 3 dosen gjør at passet forblir grønt, ikke alle land godtar kun 2 doser og en omgang med covid. 

Anonymkode: df49d...c77

Kan ikke de som er uvaksinert reise til utlandet? Vi må ikke ha korona pass for å reise til spa ia f.eks.? Trodde reglene var endret nå

Anonymkode: 6e6b7...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Kan ikke de som er uvaksinert reise til utlandet? Vi må ikke ha korona pass for å reise til spa ia f.eks.? Trodde reglene var endret nå

Anonymkode: 6e6b7...e10

Kun hvis du har hatt korona og fått det registrert med pcr-test. Da har du 180 dager hvor passet er grønt. 

Anonymkode: 1c838...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Kun hvis du har hatt korona og fått det registrert med pcr-test. Da har du 180 dager hvor passet er grønt. 

Anonymkode: 1c838...d4f

Forbanna corona. Men ok, mulig jeg får det nå. Naboen ringte på døra igår, stod rett framfor meg, uten munnbind, og sa hun hadde fått corona. Kunne tro hun ville bevisst smitte meg. Dama er en bitch fra før av....

Anonymkode: 6e6b7...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Forbanna corona. Men ok, mulig jeg får det nå. Naboen ringte på døra igår, stod rett framfor meg, uten munnbind, og sa hun hadde fått corona. Kunne tro hun ville bevisst smitte meg. Dama er en bitch fra før av....

Anonymkode: 6e6b7...e10

No worries, det er en forkjølelse. Kanskje like greit å bare få det og bli ferdig med det. Og så får du grønt pass. 

Anonymkode: 1c838...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...