Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #1 Skrevet 20. desember 2021 Tenkte det var lenge til, men nÄ tikket meldingen inn her om Ä takke ja eller nei. SÞkte derfor opp pÄ helsenorge, fhi osv for Ä finne vurderingen bak dette, da jeg er under 45 og frisk. I tillegg har vi hatt korona i huset og det gikk helt fint.  Jeg finner ingenting. Det eneste som stÄr er at det er besluttet Ä tilby alle over 18, samtidig stÄr det at risiko for alvorlig sykdom er svÊrt lav hos friske personer under 45. Det stÄr ingenting om vurderingen bak, annet enn uttalelsen fra fhi om at det forelÞpig er lite kunnskapsgrunnlag.  SÄ jeg lurer rett og slett pÄ hvorfor? Da naturligvis lurer jeg pÄ den medisinske begrunnelsen, ikke bare at det er besluttet fra Þvre hold. Anonymkode: 1b0d3...80d
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #2 Skrevet 20. desember 2021 Fordi vaksinen du allerede har tatt blir mindre og mindre effektiv med tiden. Ja, man kan bli smittet selv om man er vaksinert, men sjansen for Ă„ bli smittet og dermed smitte andre igjen er mye mindre dersom man er vaksinert. Anonymkode: 78c26...34e
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #3 Skrevet 20. desember 2021 Du har ikke vondt av Ä ta en tredje dose m vaksine. Bare ta den allerede. Jeg skulle Þnske jeg var like heldig og fikk melding om Ä fÄ tatt den nÄ, fÞr jul. Anonymkode: 5f56b...668
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #4 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Fordi vaksinen du allerede har tatt blir mindre og mindre effektiv med tiden. Ja, man kan bli smittet selv om man er vaksinert, men sjansen for Ă„ bli smittet og dermed smitte andre igjen er mye mindre dersom man er vaksinert. Anonymkode: 78c26...34e Men jeg er jo vaksinert đ€·đŒââïž Anonymkode: 1b0d3...80d
hysterika Skrevet 20. desember 2021 #5 Skrevet 20. desember 2021 Effekten av de to dosene du har fÄtt, avtar gradvis. Ved Ä ta en tredje dose, blir risikoen for at du skal bli syk og potensielt ta opp en akutt-seng pÄ sykehuset lavere, og risikoen for at du skal smitte andre som ikke tÄler en eventuell smitte sÄ godt som du gjÞr, blir ogsÄ mye lavere. Det er smekkfullt pÄ sykehusene nÄ. Vi mÄ alle gjÞre det vi kan for Ä holde oss selv og andre friske.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #6 Skrevet 20. desember 2021 https://www.nrk.no/nordland/norge-vaksinering_-smittet-og-har-to-vaksinedoser_-da-trenger-du-ikke-tredje-1.15779540 Anonymkode: 3f605...649
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #7 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Men jeg er jo vaksinert đ€·đŒââïž Anonymkode: 1b0d3...80d Les fĂžrste setningen jeg skrev: "Fordi vaksinen du allerede har tatt blir mindre og mindre effektiv med tiden." Anonymkode: 78c26...34e
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #8 Skrevet 20. desember 2021 hysterika skrev (9 minutter siden): Effekten av de to dosene du har fÄtt, avtar gradvis. Ved Ä ta en tredje dose, blir risikoen for at du skal bli syk og potensielt ta opp en akutt-seng pÄ sykehuset lavere, og risikoen for at du skal smitte andre som ikke tÄler en eventuell smitte sÄ godt som du gjÞr, blir ogsÄ mye lavere. Det er smekkfullt pÄ sykehusene nÄ. Vi mÄ alle gjÞre det vi kan for Ä holde oss selv og andre friske. Ok, sÄ det vil si at vi skal vaksineres hver 4 mnd fremover? For det er jo knappe 4 mnd siden jeg ble fullvaksinert, slik jeg leser fra det lille som er ute av informasjon, er jeg fremdeles godt beskyttet mot alvorlig sykdom. Anonymkode: 1b0d3...80d
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #9 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ok, sÄ det vil si at vi skal vaksineres hver 4 mnd fremover? For det er jo knappe 4 mnd siden jeg ble fullvaksinert, slik jeg leser fra det lille som er ute av informasjon, er jeg fremdeles godt beskyttet mot alvorlig sykdom. Anonymkode: 1b0d3...80d Jepp. Hver fjerde mÄned omtrent. Ellers stenger de landet. https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2021/12/01/helsedirektoren-tror-en-fjerde-dose-koronavaksine-kan-komme-til-varen/?fbclid=IwAR0sSyTn0LTmnL-OwlMg7p5wSNmr1wylh31rwNpgqt2Y6oMmYxSkh1JAJsQ Anonymkode: 1c838...d4f
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #10 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Tenkte det var lenge til, men nĂ„ tikket meldingen inn her om Ă„ takke ja eller nei. SĂžkte derfor opp pĂ„ helsenorge, fhi osv for Ă„ finne vurderingen bak dette, da jeg er under 45 og frisk. I tillegg har vi hatt korona i huset og det gikk helt fint.  Jeg finner ingenting. Det eneste som stĂ„r er at det er besluttet Ă„ tilby alle over 18, samtidig stĂ„r det at risiko for alvorlig sykdom er svĂŠrt lav hos friske personer under 45. Det stĂ„r ingenting om vurderingen bak, annet enn uttalelsen fra fhi om at det forelĂžpig er lite kunnskapsgrunnlag.  SĂ„ jeg lurer rett og slett pĂ„ hvorfor? Da naturligvis lurer jeg pĂ„ den medisinske begrunnelsen, ikke bare at det er besluttet fra Ăžvre hold. Anonymkode: 1b0d3...80d SpĂžr heller nĂ„r og hvorfor du skal ta 4, 5 og 6 doseđđ Anonymkode: 302ec...d94
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #11 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Les fÞrste setningen jeg skrev: "Fordi vaksinen du allerede har tatt blir mindre og mindre effektiv med tiden." Anonymkode: 78c26...34e Er det noen studier som viser at friske, unge mennesker ikke er beskyttet mot alvorlig sykdom kun noen knappe mÄneder etter andre dose? For ut fra hva som stÄr inne pÄ siden til fhi, nevnes kun de over 65 og med stor risiko i utgangspunktet. Anonymkode: 1b0d3...80d
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #12 Skrevet 20. desember 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jepp. Hver fjerde mĂ„ned omtrent. Ellers stenger de landet. https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2021/12/01/helsedirektoren-tror-en-fjerde-dose-koronavaksine-kan-komme-til-varen/?fbclid=IwAR0sSyTn0LTmnL-OwlMg7p5wSNmr1wylh31rwNpgqt2Y6oMmYxSkh1JAJsQ Anonymkode: 1c838...d4f Kjenner jeg har litt problem med manglende grunnlag for valget. Studiene som viser avtakende effekt og risiko for sykdom ved gjennombruddssmitte gjelder Pfizer, jeg fikk Moderna. I tillegg er studien utfĂžrt pĂ„ en del eldre mennesker, ikke min alder som har fĂ„tt kraftigere immunrespons etter vaksinen. Den har ogsĂ„ den svakheten at antistoffer ikke er mĂ„lt i forkant, vi vet allerede fra andre vaksiner og vaksinen mot covid at enkelte ikke danner nok antistoffer.  SĂ„ jeg lurer fremdeles pĂ„ hvorforâŠ.. Anonymkode: 1b0d3...80d
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #13 Skrevet 20. desember 2021 Hvorfor? Svaret er det samme barn fĂ„r nĂ„r de spĂžr foreldre om vanskelige ting: âFordi jeg sier detâ Jeg tar ikke flere doser. Ă bli vaksinert hver 4.mĂ„ned orker jeg ikke. Skal vi fĂ„ slutt pĂ„ pandemien bĂžr land som ikke engang har gitt dose 1 og 2 fĂ„ nok vaksiner. Det burde vi nĂ„ ha lĂŠrt etter smitten som kom fra Afrika Anonymkode: e6a71...204
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #14 Skrevet 21. desember 2021 PÄ tide de forsker pÄ en vaksine som faktisk vil fungere. 3 doser, og mest sannsynlig en dose 4 til vÄren. Aldri om jeg sprÞyter inn sÄ mye giftstoff i kroppen. Kan umulig vÊre sunt. En 5 dose blir vel anbefalt etter det. Det som er innmari flaut oppi dette, er gjenÄpning festen de lanserte i hÞst. Anonymkode: 6e6b7...e10
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #15 Skrevet 21. desember 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Hvorfor? Svaret er det samme barn fĂ„r nĂ„r de spĂžr foreldre om vanskelige ting: âFordi jeg sier detâ Jeg tar ikke flere doser. Ă bli vaksinert hver 4.mĂ„ned orker jeg ikke. Skal vi fĂ„ slutt pĂ„ pandemien bĂžr land som ikke engang har gitt dose 1 og 2 fĂ„ nok vaksiner. Det burde vi nĂ„ ha lĂŠrt etter smitten som kom fra Afrika Anonymkode: e6a71...204 Nei uff skjĂžnner at det er slitsomt for deg Ă„ ta ett lite stikk hver 4.mĂ„ned,du mĂ„ jo bli helt utslitt av det! Anonymkode: e80f6...5c7
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #16 Skrevet 21. desember 2021 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Nei uff skjÞnner at det er slitsomt for deg Ä ta ett lite stikk hver 4.mÄned,du mÄ jo bli helt utslitt av det! Anonymkode: e80f6...5c7 Fikk store bivirkninger sÄ ja, det er slitsomt. OgsÄ for arbeidsgiver da jeg ble sykemeldt i etterkant Anonymkode: e6a71...204
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #17 Skrevet 21. desember 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Nei uff skjÞnner at det er slitsomt for deg Ä ta ett lite stikk hver 4.mÄned,du mÄ jo bli helt utslitt av det! Anonymkode: e80f6...5c7 Wow, nÄ ble jeg sÄ overbevist av din argumentasjon. Fremdeles ingen som klarer Ä hoste opp ett eneste studie som jeg har etterlyst her, har dere bare hersketeknikker Ä komme med? Det er meldt inn over 40 000 bivirkninger, hvorav rundt 4 000 er definert som alvorlige. For en del vil det si at ett stikk hver 4. mnd faktisk kan vÊre ganske slitsomt. Det er ganske slitsomt Ä blÞ til du blir anemisk, som enkelte gjÞr⊠Om det gjelder den som svarte over her vet jeg ikke, men for de dette gjelder er det definitivt Ä anse som slitsomt ja. Jeg har hele tiden heiet pÄ vaksiner, har full forstÄelse over at valget mÄ taes raskt grunnet dÄrlig tid, at vi ikke kan vente med Ä tilby til den er endelig godkjent. Hele veien har vi mottatt informasjon om nytte vs ulempe, selv da den ble tilbudt de mellom 12-15. Der forelÄ ogsÄ vurderingen at de kun skulle ha en dose, ikke to, nettopp pga nytte vs ulempe.  Denne gangen foreligger det ikke tilsvarende vurdering for en ganske stor andel av de som tilbys 3. dose. Det er ogsÄ pÄpekt som en av svakhetene til studiene man legger til grunn for Ä anbefale dose 3. Det stÄr heller ikke anbefalt av fhi, det stÄr kun at det er besluttet. Jeg lurer da naturlig nok pÄ hvorfor. Det ser jeg er veldig vanskelig Ä fÄ svar pÄ, hersketeknikkene derimot spares det ikke pÄ.  Anonymkode: 1b0d3...80d
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #18 Skrevet 21. desember 2021 SÄvidt jeg har fÄtt med meg og som en linket til lenger opp her skal du ikke ha tredje dose nÄr du har gjennomgÄtt covid etter to doser. à gjennomgÄ sykdommen gir bedre beskyttelse enn vaksine Anonymkode: 5de59...d6f
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #19 Skrevet 21. desember 2021 FHI anbefaler nĂ„ ikke at de under 44 BĂR ta tredje dose, men at de KAN ta den hvis de Ăžnsker. Anonymkode: f8f75...da4
ostepop123 Skrevet 21. desember 2021 #20 Skrevet 21. desember 2021 (endret) Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Wow, nÄ ble jeg sÄ overbevist av din argumentasjon. Fremdeles ingen som klarer Ä hoste opp ett eneste studie som jeg har etterlyst her, har dere bare hersketeknikker Ä komme med? Det er meldt inn over 40 000 bivirkninger, hvorav rundt 4 000 er definert som alvorlige. For en del vil det si at ett stikk hver 4. mnd faktisk kan vÊre ganske slitsomt. Det er ganske slitsomt Ä blÞ til du blir anemisk, som enkelte gjÞr⊠Om det gjelder den som svarte over her vet jeg ikke, men for de dette gjelder er det definitivt Ä anse som slitsomt ja. Jeg har hele tiden heiet pÄ vaksiner, har full forstÄelse over at valget mÄ taes raskt grunnet dÄrlig tid, at vi ikke kan vente med Ä tilby til den er endelig godkjent. Hele veien har vi mottatt informasjon om nytte vs ulempe, selv da den ble tilbudt de mellom 12-15. Der forelÄ ogsÄ vurderingen at de kun skulle ha en dose, ikke to, nettopp pga nytte vs ulempe.  Denne gangen foreligger det ikke tilsvarende vurdering for en ganske stor andel av de som tilbys 3. dose. Det er ogsÄ pÄpekt som en av svakhetene til studiene man legger til grunn for Ä anbefale dose 3. Det stÄr heller ikke anbefalt av fhi, det stÄr kun at det er besluttet. Jeg lurer da naturlig nok pÄ hvorfor. Det ser jeg er veldig vanskelig Ä fÄ svar pÄ, hersketeknikkene derimot spares det ikke pÄ.  Anonymkode: 1b0d3...80d Du tenker det er forumets plikt Ä hente inn dokumentasjon for at boostere virker? Den er grei! Denne artikkelen er fin, og viser at effekten av Modernas vaksine ogsÄ avtar noe etterhvert (men sannsynligvis mindre enn Pfizers): https://www.nytimes.com/interactive/2021/11/11/science/vaccine-waning-immunity.html Denne viser ogsÄ avtagende effekt, om enn i en eldre populasjon: https://www.news-medical.net/news/20211019/Waning-COVID-vaccine-efficacy-especially-against-reinfection.aspx Dette er en kjempesvÊr studie fra UK, som undersÞker effekten av boostere med bl.a. Moderna. Og gjett hva? Det funker. https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.12.15.21267805v1 Ulempen med denne studien er at ikke grunnvaksinasjon med Moderna er med, men som booster er den inkludert. Disse er jo gjort fÞr omikron, men jammen meg begynner det Ä tikke inn forelÞpige positive resultater av boostere mot omikron ogsÄ: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.12.15.21267805v1 ForÞvrig er det Äpenbart nÞdvendig Ä gjenta at alle innmeldte bivirkninger ikke nÞdvendigvis er bivirkninger, de er mistenkte bivirkninger. Det vil si at det er hendelser (alvorlige eller ikke-alvorlige) som skjer i noe tid etter vaksinasjon. Med tanke pÄ at det er, hvor mange? 4 millioner vaksinerte i Norge, er det slik at det nÞdvendigvis er noe sammenfall i tid mellom ting som uansett ville skjedd (for eksempel blodpropp) og vaksinasjon, uten at det betyr at det er et Ärsaksforhold mellom de to. Jeg leste en avisartikkel om en av influencerne her om dagen, som hadde opplevd blÞdninger i mÄnedsvis etter vaksinasjon. Langt nede i artikkelen stod det at vedkommende samtidig hadde sluttet pÄ p-sprÞyte. I min glade ungdom gikk jeg ogsÄ pÄ p-sprÞyte, og da jeg sluttet med det, opplevde jeg ogsÄ blÞdninger i mÄnedsvis etterpÄ. Og dermed blir akkurat det eksempelet helt typisk for det man kan kalle mistenkte bivirkninger - det kan ha en sammenheng, men det kan ogsÄ vÊre urelatert. Allikevel samles alle slike mulige bivirkninger inn, slik at man hele tiden kan gjÞre analyser og sammenligne forekomsten av de ulike hendelsene med hva som ellers ville skjedd i en normalbefolkning. Dessuten kan man hele tiden vurdere alvorlighetsgraden av mulige bivirkninger opp mot alvorlighetsgraden av komplikasjoner ved sykdom, slik det ble gjort med AstraZeneca-vaksinen. Og hadde hele Norges befolkning vÊrt uvaksinert, men mÄttet gjennomgÄ covid-infeksjon, hadde utvilsomt flere enn 4000 havnet pÄ sykehus.   Endret 21. desember 2021 av ostepop123
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #21 Skrevet 21. desember 2021 ostepop123 skrev (7 minutter siden): Du tenker det er forumets plikt Ă„ hente inn dokumentasjon for at boostere virker? Den er grei! Denne artikkelen er fin, og viser at effekten av Modernas vaksine ogsĂ„ avtar noe etterhvert (men sannsynligvis mindre enn Pfizers): https://www.nytimes.com/interactive/2021/11/11/science/vaccine-waning-immunity.html Denne viser ogsĂ„ avtagende effekt, om enn i en eldre populasjon: https://www.news-medical.net/news/20211019/Waning-COVID-vaccine-efficacy-especially-against-reinfection.aspx Dette er en kjempesvĂŠr studie fra UK, som undersĂžker effekten av boostere med bl.a. Moderna. Og gjett hva? Det funker. https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.12.15.21267805v1 Ulempen med denne studien er at ikke grunnvaksinasjon med Moderna er med, men som booster er den inkludert. Disse er jo gjort fĂžr omikron, men jammen meg begynner det Ă„ tikke inn forelĂžpige positive resultater av boostere mot omikron ogsĂ„: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.12.15.21267805v1 ForĂžvrig er det Ă„penbart nĂždvendig Ă„ gjenta at alle innmeldte bivirkninger ikke nĂždvendigvis er bivirkninger, de er mistenkte bivirkninger. Det vil si at det er hendelser (alvorlige eller ikke-alvorlige) som skjer i noe tid etter vaksinasjon. Med tanke pĂ„ at det er, hvor mange? 4 millioner vaksinerte i Norge, er det slik at det nĂždvendigvis er noe sammenfall i tid mellom ting som uansett ville skjedd (for eksempel blodpropp) og vaksinasjon, uten at det betyr at det er et Ă„rsaksforhold mellom de to. Jeg leste en avisartikkel om en av influencerne her om dagen, som hadde opplevd blĂždninger i mĂ„nedsvis etter vaksinasjon. Langt nede i artikkelen stod det at vedkommende samtidig hadde sluttet pĂ„ p-sprĂžyte. I min glade ungdom gikk jeg ogsĂ„ pĂ„ p-sprĂžyte, og da jeg sluttet med det, opplevde jeg ogsĂ„ blĂždninger i mĂ„nedsvis etterpĂ„. Og dermed blir akkurat det eksempelet helt typisk for det man kan kalle mistenkte bivirkninger - det kan ha en sammenheng, men det kan ogsĂ„ vĂŠre urelatert. Allikevel samles alle slike mulige bivirkninger inn, slik at man hele tiden kan gjĂžre analyser og sammenligne forekomsten av de ulike hendelsene med hva som ellers ville skjedd i en normalbefolkning. Dessuten kan man hele tiden vurdere alvorlighetsgraden av mulige bivirkninger opp mot alvorlighetsgraden av komplikasjoner ved sykdom, slik det ble gjort med AstraZeneca-vaksinen. Og hadde hele Norges befolkning vĂŠrt uvaksinert, men mĂ„ttet gjennomgĂ„ covid-infeksjon, hadde utvilsomt flere enn 4000 havnet pĂ„ sykehus.   Nei, det er ingens plikt Ă„ dokumentere noe som helst, det er derimot normal folkeskikk Ă„ svare pĂ„ det noen spĂžr om, hvis en fĂžrst skal svare, og holde seg unna hersketeknikker.  Takk for link, skal sjekke de ut đđ» Anonymkode: 1b0d3...80d
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #22 Skrevet 21. desember 2021 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): SĂ„vidt jeg har fĂ„tt med meg og som en linket til lenger opp her skal du ikke ha tredje dose nĂ„r du har gjennomgĂ„tt covid etter to doser. Ă gjennomgĂ„ sykdommen gir bedre beskyttelse enn vaksine Anonymkode: 5de59...d6f đđ» Da dukker det opp enda ett spĂžrsmĂ„l hos meg đ alt en skal lure pĂ„. Hvis jeg har forstĂ„tt effekten av vaksinen, sĂ„ er det slik at kroppen kjenner igjen viruset, immunforsvaret settes i gang og derfor blir man ikke syk. SĂ„ i vĂ„rt hus, hvor noen har vĂŠrt smittet og noen har vĂŠrt utsatt for smitte, hva skjer da med de som har vĂŠrt utsatt for smitte, men ikke smittet? Vil det ogsĂ„ fungere som booster tro? For noe skjer jo i kroppen nĂ„r man blir eksponert for viruset, selv om det ikke klarer Ă„ etablere seg der. Anonymkode: 1b0d3...80d
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #23 Skrevet 21. desember 2021 ostepop123 skrev (58 minutter siden): Du tenker det er forumets plikt Ă„ hente inn dokumentasjon for at boostere virker? Den er grei! Denne artikkelen er fin, og viser at effekten av Modernas vaksine ogsĂ„ avtar noe etterhvert (men sannsynligvis mindre enn Pfizers): https://www.nytimes.com/interactive/2021/11/11/science/vaccine-waning-immunity.html Denne viser ogsĂ„ avtagende effekt, om enn i en eldre populasjon: https://www.news-medical.net/news/20211019/Waning-COVID-vaccine-efficacy-especially-against-reinfection.aspx Dette er en kjempesvĂŠr studie fra UK, som undersĂžker effekten av boostere med bl.a. Moderna. Og gjett hva? Det funker. https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.12.15.21267805v1 Ulempen med denne studien er at ikke grunnvaksinasjon med Moderna er med, men som booster er den inkludert. Disse er jo gjort fĂžr omikron, men jammen meg begynner det Ă„ tikke inn forelĂžpige positive resultater av boostere mot omikron ogsĂ„: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.12.15.21267805v1 ForĂžvrig er det Ă„penbart nĂždvendig Ă„ gjenta at alle innmeldte bivirkninger ikke nĂždvendigvis er bivirkninger, de er mistenkte bivirkninger. Det vil si at det er hendelser (alvorlige eller ikke-alvorlige) som skjer i noe tid etter vaksinasjon. Med tanke pĂ„ at det er, hvor mange? 4 millioner vaksinerte i Norge, er det slik at det nĂždvendigvis er noe sammenfall i tid mellom ting som uansett ville skjedd (for eksempel blodpropp) og vaksinasjon, uten at det betyr at det er et Ă„rsaksforhold mellom de to. Jeg leste en avisartikkel om en av influencerne her om dagen, som hadde opplevd blĂždninger i mĂ„nedsvis etter vaksinasjon. Langt nede i artikkelen stod det at vedkommende samtidig hadde sluttet pĂ„ p-sprĂžyte. I min glade ungdom gikk jeg ogsĂ„ pĂ„ p-sprĂžyte, og da jeg sluttet med det, opplevde jeg ogsĂ„ blĂždninger i mĂ„nedsvis etterpĂ„. Og dermed blir akkurat det eksempelet helt typisk for det man kan kalle mistenkte bivirkninger - det kan ha en sammenheng, men det kan ogsĂ„ vĂŠre urelatert. Allikevel samles alle slike mulige bivirkninger inn, slik at man hele tiden kan gjĂžre analyser og sammenligne forekomsten av de ulike hendelsene med hva som ellers ville skjedd i en normalbefolkning. Dessuten kan man hele tiden vurdere alvorlighetsgraden av mulige bivirkninger opp mot alvorlighetsgraden av komplikasjoner ved sykdom, slik det ble gjort med AstraZeneca-vaksinen. Og hadde hele Norges befolkning vĂŠrt uvaksinert, men mĂ„ttet gjennomgĂ„ covid-infeksjon, hadde utvilsomt flere enn 4000 havnet pĂ„ sykehus.   FĂžrste linken fĂ„r jeg dessverre ikke sjekket, men hvis jeg har oppfattet de andre riktig, sĂ„ er vi egentlig pĂ„ samme status som Pfizer fra befolkningen i Israel. Booster viser en positiv effekt mot smitte og alvorlig sykdom pĂ„ ett gruppenivĂ„, men man har egentlig ikke nok grunnlag til Ă„ kunne si om det skyldes at de med nedsatt immunforsvar/aldersrelatert dĂ„rligere immunforsvar som fĂ„r den nĂždvendige effekten, eller om det er jevnt over en nytte for alle. SĂ„ egentlig gjenstĂ„r det Ă„ se, hvis jeg leser dette riktig đ€·đŒââïž Da er det kanskje Ă„rsaken til at fhi skriver besluttet Ă„ tilby, ikke anbefalt, for de under 45 som ellers er friske? Anonymkode: 1b0d3...80d
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #24 Skrevet 21. desember 2021 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): đđ» Da dukker det opp enda ett spĂžrsmĂ„l hos meg đ alt en skal lure pĂ„. Hvis jeg har forstĂ„tt effekten av vaksinen, sĂ„ er det slik at kroppen kjenner igjen viruset, immunforsvaret settes i gang og derfor blir man ikke syk. SĂ„ i vĂ„rt hus, hvor noen har vĂŠrt smittet og noen har vĂŠrt utsatt for smitte, hva skjer da med de som har vĂŠrt utsatt for smitte, men ikke smittet? Vil det ogsĂ„ fungere som booster tro? For noe skjer jo i kroppen nĂ„r man blir eksponert for viruset, selv om det ikke klarer Ă„ etablere seg der. Anonymkode: 1b0d3...80d Nei, det vil ikke fungere som booster hvis du ikke faktisk har vĂŠrt smittet selv. Anonymkode: 113ab...83e
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #25 Skrevet 21. desember 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Nei, det vil ikke fungere som booster hvis du ikke faktisk har vÊrt smittet selv. Anonymkode: 113ab...83e Er det noe du vet? Eller noe du antar? Jeg er egentlig bare nysgjerrig pÄ hva som skjer i kroppen nÄr noen er utsatt for smitte og immunsystemet responderer deretter. For dette er jo litt spennende, hvorfor enkelte kan stÄ midt i det uten Ä smittes, mens andre fÄr influensa og det som er hvert eneste Är bare noen nyser i nÊrheten. Anonymkode: 1b0d3...80d
Anbefalte innlegg