Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #1 Skrevet 19. desember 2021 Og kan de vurdere om et barn har autisme? Eller adhd ? Anonymkode: 96f50...a2c
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #2 Skrevet 19. desember 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Og kan de vurdere om et barn har autisme? Eller adhd ? Anonymkode: 96f50...a2c Nei, barnevernet utreder ikke Anonymkode: 58cf5...b1c
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #3 Skrevet 19. desember 2021 Vi hatt med barnevernet å gjøre å på der tidspunktet mistenkte vi autisme. Men barnevernet skal selvsagt overhodet ikke vurdere om barnet mitt har autisme!! Det er noe han må uredes for hos fagfolk. Anonymkode: 0ef23...f8b
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #4 Skrevet 19. desember 2021 Ok. Tusen takk for svar Anonymkode: 96f50...a2c
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #5 Skrevet 19. desember 2021 Sosionomer og barnevernspedagoger, hovedsaklig. Barneverntjenesten utreder ikke, og setter absolutt ikke diagnose, men de kan henvise til bup, ppt o.l. Og kan selvsagt i henvisningen uttale seg om sine observasjoner/bakgrunn for henvisningen. Anonymkode: cbb75...d6f
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #6 Skrevet 19. desember 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Sosionomer og barnevernspedagoger, hovedsaklig. Barneverntjenesten utreder ikke, og setter absolutt ikke diagnose, men de kan henvise til bup, ppt o.l. Og kan selvsagt i henvisningen uttale seg om sine observasjoner/bakgrunn for henvisningen. Anonymkode: cbb75...d6f Ok. Så bra at de kan henvise. Fastlegen nekter å henvise nemlig. Anonymkode: 96f50...a2c
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #7 Skrevet 19. desember 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ok. Så bra at de kan henvise. Fastlegen nekter å henvise nemlig. Anonymkode: 96f50...a2c Da ville jeg byttet lege umiddelbart! Det er foreldrene som kjenner barnet best! Anonymkode: 0ef23...f8b
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #8 Skrevet 19. desember 2021 Lite sidespor her, men jeg velger å svare likevel. Jeg er selv lærer og har naturligvis ikke kompetanse til utrede eller sette noen diagnoser på noen, MEN jeg har gjennom mange års erfaring lært å kjenne igjen trekkene. I noen tilfeller kan jeg få vikartimer i ukjente klasser og i løpet av bare én skoletime luke ut hvem som har hva. Jeg har aldri tatt feil (spør fast lærer etterpå om den eller den har f.eks. adhd). Jeg vil tro de ansatte i barnevernet også utvikler evnen til å kjenne igjen trekk, men for dem er det nok verre fordi barna de møter gjerne er utsatt for omsorgssvikt og derfor kan ha utfordringer som kan være til forveksling lik spesielt adhd. Jeg antar også at de ansatte kan anbefale å få barn utredet og skrive rapport rundt observasjoner, slik vi lærere kan, men naturligvis ikke selv utrede eller sette diagnoser. Anonymkode: 624bd...d2d
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #9 Skrevet 19. desember 2021 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Lite sidespor her, men jeg velger å svare likevel. Jeg er selv lærer og har naturligvis ikke kompetanse til utrede eller sette noen diagnoser på noen, MEN jeg har gjennom mange års erfaring lært å kjenne igjen trekkene. I noen tilfeller kan jeg få vikartimer i ukjente klasser og i løpet av bare én skoletime luke ut hvem som har hva. Jeg har aldri tatt feil (spør fast lærer etterpå om den eller den har f.eks. adhd). Jeg vil tro de ansatte i barnevernet også utvikler evnen til å kjenne igjen trekk, men for dem er det nok verre fordi barna de møter gjerne er utsatt for omsorgssvikt og derfor kan ha utfordringer som kan være til forveksling lik spesielt adhd. Jeg antar også at de ansatte kan anbefale å få barn utredet og skrive rapport rundt observasjoner, slik vi lærere kan, men naturligvis ikke selv utrede eller sette diagnoser. Anonymkode: 624bd...d2d Så utrolig bra at du svarte meg. Ja. Erfaring er jo kjempe bra, du ser jo utrolig mange barn i løpet av karrieren. Så flott at du følger med på dette. Anonymkode: 96f50...a2c
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #10 Skrevet 19. desember 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Da ville jeg byttet lege umiddelbart! Det er foreldrene som kjenner barnet best! Anonymkode: 0ef23...f8b Ja. Ikke sant. Tenkte å bytte lege allerede før årsskiftet Anonymkode: 96f50...a2c
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #11 Skrevet 19. desember 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Ja. Ikke sant. Tenkte å bytte lege allerede før årsskiftet Anonymkode: 96f50...a2c Fastlegen skal selvfølgelig lytte til foreldre. Men man kan jo ikke bestille en henvisning hos fastlege. Hadde det vært så enkelt kunne jo hver og en av oss bare bestille utredninger og undersøkelser selv. Dersom man mistenker utfordringer hos barnet bør man involvere de som kjenner barnet best av andre instanser først. Det kam være barnehage, skole, helsestasjon osv. Mange kommuner har ulike former for innsatsteam hvor flere faggrupper er representert og hvor ulike utfordringer knyttet til bestemte barn kan tas opp. Skolene har også jevnlige møter med feks PPT hvor saker diskuteres. min erfaring er at det er mye enklere å få fastlege til å henvise dersom det foreligger en rapport eller referat fra PPT, fra samarbeidsmøter med skole osv. Anonymkode: 58cf5...b1c
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #12 Skrevet 19. desember 2021 Fastlegen her henviste barnet vårt til utredning, mest fordi vi ville det, selv om barnehagen så det samme som oss. Han ble overrasket da barnet vårt fikk diagnosen, men nølte ikke da neste barnet vårt trengte henvisning også. De har ikke alltid rett. Fastleger kan mye om mangt, men de er ikke spesialisert på alle felt, og de ser heller ikke hver enkelt lenge nok til å vurdere. Har du fått begrunnelse for hvorfor fastlege ikke vil henvise? Anonymkode: 9e152...9e0
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #13 Skrevet 19. desember 2021 De fleste er barnevernspedagoger og sosionomer. Det er svært vanlig med videreutdanning eller mastergrad i tillegg. Enkelte steder har barneverntjenesten egen psykolog tilknyttet. Vi kan ikke vurdere om et barn har en diagnose som i gå ut fra at det har det, men kan selvfølgelig reagere på et barns fungering og henvise videre for utredning. ADHD er tricky, siden det har så mange likhetstrekk med PTSD, ulike atferdsvansker etc. - men nettopp derfor kan det være riktig å få en vurdering. Autismespekterforstyrrelser er ofte (men slett ikke alltid) tydeligere i sitt uttrykk, og uansett også noe som bør vurderes i spesialisthelsetjenesten. Barn med ulike spesielle behov er overrepresenterte i saker barneverntjenesten undersøker. Både fordi de kan ha en atferd som gjør at noen blir bekymret for omsorgen, og fordi mer krevende barn utsettes oftere for omsorgssvikt. Derned har mange i barneverntjenesten mye erfaring med barn med spesielle behov og har sett ulike former for fungering. Anonymkode: e84ff...886
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #14 Skrevet 21. desember 2021 Etter 1 år jobbing så fikk jeg endelig legen til å henvise 🤗🤗🤗🤗 Anonymkode: 96f50...a2c
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #15 Skrevet 21. desember 2021 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Etter 1 år jobbing så fikk jeg endelig legen til å henvise 🤗🤗🤗🤗 Anonymkode: 96f50...a2c Oi du er tolmodig da! Jeg hadde byttet lege så fort han nektet å henvise barnet mitt til utredning. Foreldrene kjenner barnet best;ikke en lege som knapt har sett barnet! Anonymkode: 0ef23...f8b
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #16 Skrevet 21. desember 2021 Anonym bruker skrev (På 19.12.2021 den 17.34): De fleste er barnevernspedagoger og sosionomer. Det er svært vanlig med videreutdanning eller mastergrad i tillegg. Enkelte steder har barneverntjenesten egen psykolog tilknyttet. Vi kan ikke vurdere om et barn har en diagnose som i gå ut fra at det har det, men kan selvfølgelig reagere på et barns fungering og henvise videre for utredning. ADHD er tricky, siden det har så mange likhetstrekk med PTSD, ulike atferdsvansker etc. - men nettopp derfor kan det være riktig å få en vurdering. Autismespekterforstyrrelser er ofte (men slett ikke alltid) tydeligere i sitt uttrykk, og uansett også noe som bør vurderes i spesialisthelsetjenesten. Barn med ulike spesielle behov er overrepresenterte i saker barneverntjenesten undersøker. Både fordi de kan ha en atferd som gjør at noen blir bekymret for omsorgen, og fordi mer krevende barn utsettes oftere for omsorgssvikt. Derned har mange i barneverntjenesten mye erfaring med barn med spesielle behov og har sett ulike former for fungering. Anonymkode: e84ff...886 Autismespekterforstyrrelse er da ikke så mye enklere enn ADHD. Det har veldig mange fellestrekk med reaktive tilknytningsforstyrrelser. Ellers enig 👍🏻 Anonymkode: 7c963...364
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #17 Skrevet 21. desember 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Oi du er tolmodig da! Jeg hadde byttet lege så fort han nektet å henvise barnet mitt til utredning. Foreldrene kjenner barnet best;ikke en lege som knapt har sett barnet! Anonymkode: 0ef23...f8b Huff ja 🙄🙄 Anonymkode: 96f50...a2c
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #18 Skrevet 21. desember 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Autismespekterforstyrrelse er da ikke så mye enklere enn ADHD. Det har veldig mange fellestrekk med reaktive tilknytningsforstyrrelser. Ellers enig 👍🏻 Anonymkode: 7c963...364 Autisme er virkelig ikke enklere nei. Enig med deg Anonymkode: 96f50...a2c
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2021 #19 Skrevet 21. desember 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Autisme er virkelig ikke enklere nei. Enig med deg Anonymkode: 96f50...a2c Det er vesentlig enklere å vurdere om barnet bør utredes i spesialisthelsetjenesten. At reaktiv tilknytningsforstyrrelse er en differensialdiagnose er liksom ikke til hinder for det. Anonymkode: e84ff...886
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2021 #20 Skrevet 22. desember 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Det er vesentlig enklere å vurdere om barnet bør utredes i spesialisthelsetjenesten. At reaktiv tilknytningsforstyrrelse er en differensialdiagnose er liksom ikke til hinder for det. Anonymkode: e84ff...886 Hva mener du? Anonymkode: 96f50...a2c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå