Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #1 Skrevet 18. desember 2021 Det er jo barnet selvom vedkommende er over 20. Er det vanlig å ta betalt? Ville du gjort det? Selv tenker jeg at jeg ikke ville tatt betalt. Anonymkode: 5c6e6...e01
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #2 Skrevet 18. desember 2021 Vi har sagt at det skal settes av husleie på egen konto. Den skal gå inn på BSU. Anonymkode: eb5f0...1a9
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2021 #3 Skrevet 18. desember 2021 Har en 20 åring som bor hjemme. Når han jobbet betalte han en liten sum. Men så ble det nedbemanning og han fikk ikke jobbe. Nå har han 5000 kr pr måned i studielån. Da betaler han ikke noe. Anonymkode: 8f1be...990
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #4 Skrevet 19. desember 2021 Min 21 åring er i full jobb. Bor hjemme og betaler 2000 kr i måneden. Det han ikke vet er at disse pengene går rett inn på BSU. I tillegg sparer han 2000 inn på Fond i måneden. Jeg vil ikke «lære» barna mine når de tjener penger som han gjør at hele lønna går til fest og moro! Anonymkode: 5c269...648
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #5 Skrevet 19. desember 2021 Tenker det kommer helt an på om barnet har inntekt eller ikke. Har barnet inntekt tenker jeg det er naturlig at barnet bidrar til fellesskapet Anonymkode: c9385...448
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #6 Skrevet 19. desember 2021 Hvis de jobber, så Jan man fint ta betalt. Jeg har valgt å ta prosent i betaling da inntekten er litt ustabil og kommer an på hvor mange vakter ekstrahjelp får. Vært en del i det siste. Jeg tar 10% av inntekten Anonymkode: 85794...ab7
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #7 Skrevet 19. desember 2021 Jeg måtte betale for meg etter jeg fikk jobb som 18 åring. Det må barna mine også forvente. Jobb = husleie. Sånn er det bare. Anonymkode: 6327d...478
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #8 Skrevet 19. desember 2021 Tenker at mine kan spare de for å få egenkapital til å kjøpe på sikt. Anonymkode: 5c6e6...e01
Nysnø Skrevet 19. desember 2021 #9 Skrevet 19. desember 2021 Dette spørsmålet er det intet fasitsvar på! Har selv en datter på 25 som nettopp er flyttet tilbake til hjemstedet og skal bo hos meg inntil hun finner noe for seg selv. Jeg tenker at hun skal få lov til å betale det som utløser ekstrautgifter for husholdninga i form av hyppig dusjing og klesvask. Og det handler for min del mest om å forsikre meg om at ungdommen skal skjønne at dusj, klesvask og "badstu" på rommet koster penger slik prisene er nå. Ut over det jo veldig koselig ¨å ordne med middagsmat og andre nødvendige ting i huset!
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #10 Skrevet 19. desember 2021 Jeg bodde hjemme frem til jeg var 25 år imens jeg studerte. Da jeg jobbet litt ved siden av studiene betalte jeg en symbolsk sum på 1000 kr. En veldig grei ordning med hardt arbeidene og langt fra rike foreldre. Dette var i 2000-2005. Anonymkode: f3f83...6db
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #11 Skrevet 19. desember 2021 Om barnet jobber og tjener egne penger og viser god økonomisk sans og sparer for å få råd til noe eget så vil jeg ikke ta betalt. Om de derimot er som full sjømann på land hver måned det kommer lønn så vil jeg for det første rise meg selv for å ikke ha lært de om økonomi, så ville jeg tatt betalt litt for å bo hjemme (og stilt krav om sparing) i et håp om at de skal bli mer fornuftig. Pengene ville jeg nok spart til de men det hadde jeg ikke sagt til de da. Jeg vil selvsagt at barna mine skal klare seg selv men noen blir senere moden enn andre, da må de hjelpes på vei. En på tjue er ikke så voksen da. Litt veiledning og dytt i rumpa er det nok flere som trenger. Så i utgangspunktet vil de slippe å betale hjemme, om de gjør som de burde og er høflige og respektfulle hjemme. Sløseri og oppføre seg som de bor på hotell koster litt. Anonymkode: 719e1...deb
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #12 Skrevet 19. desember 2021 Jeg vokste opp i et hjem rikt på kjærlighet, men veldig lite penger. Derfor var det helt nødvendig og naturlig at jeg betalte «kostpenger» så lenge jeg bodde hjemme mens jeg studerte og hadde deltidsjobb. Jeg kommer til å be om litt leie fra mine barn om de bor hjemme etter at har fått en grei inntekt. Men så sant økonomien tillater det vil pengene bli satt på konto til hjelp når de skal ut på boligmarkedet. Som andre skriver over her er det nyttig å lære at det koster å bo. Anonymkode: 701f1...171
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #13 Skrevet 19. desember 2021 Samme måned jeg var ferdig med videregående (i 2004) måtte jeg betale husleie for å bli boende hjemme. Jeg bodde hjemme det første året jeg var student og fikk ikke stipend, men kun lån, men måtte betale husleie.. Det lønte seg altså ikke for meg. Selv om moren min skrev brev til lånekassen om at jeg måtte betale husleie. For de trodde jo ikke på at noen krevde husleie av egne barn. Andre året bodde jeg på hybel og da fikk jeg jo stipend, så det lønte seg. Grunnen til at jeg måtte betale husleie var min mors dårlige økonomiske situasjon. En stund etter jeg flyttet ut flyttet hun til en ettromsleilighet. Anonymkode: fc1cf...42d
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #14 Skrevet 19. desember 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Samme måned jeg var ferdig med videregående (i 2004) måtte jeg betale husleie for å bli boende hjemme. Jeg bodde hjemme det første året jeg var student og fikk ikke stipend, men kun lån, men måtte betale husleie.. Det lønte seg altså ikke for meg. Selv om moren min skrev brev til lånekassen om at jeg måtte betale husleie. For de trodde jo ikke på at noen krevde husleie av egne barn. Andre året bodde jeg på hybel og da fikk jeg jo stipend, så det lønte seg. Grunnen til at jeg måtte betale husleie var min mors dårlige økonomiske situasjon. En stund etter jeg flyttet ut flyttet hun til en ettromsleilighet. Anonymkode: fc1cf...42d Den der var drøy. Foreldrene lesser sine økonomiske utfordringer over på sine barn som ennå ikke tjener penger. Anonymkode: 719e1...deb
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #15 Skrevet 19. desember 2021 Min 20 åring som går på skole betaler ingenting, men hadde han vært i full jobb måtte han ha betalt Anonymkode: 1e8ca...879
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #16 Skrevet 19. desember 2021 Min 19-åring tar siste året på vgs over to år og jobber ikke (har utfordringer), så han betaler selvfølgelig ikke noe heller. Anonymkode: 6a2c9...00a
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #17 Skrevet 19. desember 2021 Min mellomste datter hadde ett jobb år mellom videregående og studier. Hun betalte ikke husleie hos oss dette året. Dette fordi vi så at hun var flink til å spare. Hvis hun hadde sløset pengene bort hadde jeg krevd husleie. Pengene hun sparte kom godt med når hun flyttet bort for studier. Anonymkode: 244c3...25e
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #18 Skrevet 19. desember 2021 Jeg tenker at det er en selvfølge at de betaler for seg når de har inntekt. Men husleien spares på egen konto og gis som startkapital/EK. Anonymkode: ac196...950
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #19 Skrevet 19. desember 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Min 21 åring er i full jobb. Bor hjemme og betaler 2000 kr i måneden. Det han ikke vet er at disse pengene går rett inn på BSU. I tillegg sparer han 2000 inn på Fond i måneden. Jeg vil ikke «lære» barna mine når de tjener penger som han gjør at hele lønna går til fest og moro! Anonymkode: 5c269...648 21 år, full jobb, bor hjemme og betaler 2000 i husleie? Hadde aldri skjedd her. Siste setningen din er jo akkurat det du gjør når du ber om 2000 i husleie. Dekker knapt noe. Anonymkode: d9bfe...ac2
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #20 Skrevet 19. desember 2021 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Min 21 åring er i full jobb. Bor hjemme og betaler 2000 kr i måneden. Det han ikke vet er at disse pengene går rett inn på BSU. I tillegg sparer han 2000 inn på Fond i måneden. Jeg vil ikke «lære» barna mine når de tjener penger som han gjør at hele lønna går til fest og moro! Anonymkode: 5c269...648 Du har ikke akkurat gitt ham veldig god økonomisk oppdragelse hvis han ikke en gang merker at det kommer inn 2000 kr hver måned på en av kontoene hans. BSU er uansett noe han bør spare i selv når han er i full jobb slik at han får makset det ut og får igjen på skatten. Anonymkode: 6a2c9...00a
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #21 Skrevet 19. desember 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Du har ikke akkurat gitt ham veldig god økonomisk oppdragelse hvis han ikke en gang merker at det kommer inn 2000 kr hver måned på en av kontoene hans. BSU er uansett noe han bør spare i selv når han er i full jobb slik at han får makset det ut og får igjen på skatten. Anonymkode: 6a2c9...00a Dette! Anonymkode: 6327d...478
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #22 Skrevet 19. desember 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Min 21 åring er i full jobb. Bor hjemme og betaler 2000 kr i måneden. Det han ikke vet er at disse pengene går rett inn på BSU. I tillegg sparer han 2000 inn på Fond i måneden. Jeg vil ikke «lære» barna mine når de tjener penger som han gjør at hele lønna går til fest og moro! Anonymkode: 5c269...648 BSU må han jo opprette selv. Det må stå i hans navn. Merker han ikke at trekker går fra en konto til en annen konto i hans navn?? Anonymkode: 4687b...7ae
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2021 #23 Skrevet 19. desember 2021 Jeg hadde et år etter vgs som jeg jobbet før jeg begynte å studere, hadde tre forskjellige ekstrajobber det året, samtidig. Jeg måtte betale 10% av alle lønningene mine til mamma husker jeg. Tjente jo litt forskjellig fra måned til måned, og fra sted til sted, siden jeg ikke hadde fast stilling noen av stedene. Det fungerte helt greit synes jeg. Anonymkode: 1e8ca...879
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #24 Skrevet 20. desember 2021 Har ikke gjort det og kommer ikke til å gjøre det med den yngste heller. Anonymkode: b8a3e...531
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2021 #25 Skrevet 20. desember 2021 Vi tar betalt fra våre voksne barn som har jobb og bor hjemme på rommene sine. Strøm og mat koster med voksnebarn så å kreve den summen har jeg ingen dårlig samvittighet for. Synest dem det er for mye med 2500 i mnd kan dem flytte, jeg hindrer dem ikke i det. Håper igrunn at dem skal ta å flytte for seg selv når dem er i full jobb og over 21 år. Anonymkode: ab382...f55
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå