Gå til innhold

Hvor mye tar dere på hverandre i hverdagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen her i huset har et vanvittig stort behov for både sex og hudkontakt. Jeg har ikke helt det samme behovet. Vi har hatt en samtale der dette var tema, og han sier at han savner mer initiativ fra meg. Det er greit nok, men når skal jeg rekke å ta initiativ, da? Hver kveld og hver morgen stryker han over hele kroppen min. Ikke alltid forventning om sex, men det blir alt for mye. Jeg har sagt at jeg liker bedre å bli holdt rundt enn å bli strøket på, og foreslått, siden det er han som savner å bli tatt på, at vi i en periode kan gjøre det sånn at han ikke tar initiativ, men lar meg gjøre det. Det fungerer tydeligvis ikke! 

Det høres sikkert ut som et drømmescenario for noen, men jeg blir helt gal! Får aldri fred, jo. Selv om jeg legger meg tidlig, og har sovnet, vekker han meg med denne strykingen sin...

Jeg vet at jeg må snakke med ham om det, men jeg har allerede sagt ifra, og jeg tror at det som plager meg mest, er følelsen av ikke å bli respektert for mitt behov for mindre kroppskontakt. 

Så nå har jeg fått det ut, så må jeg finne ut av hvordan jeg skal gripe det an 🤷🏻‍♀️ Noen som har vært i samme situasjon, som har råd til meg? 

Anonymkode: fe9b6...1c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva definerer du som et vanvittig stort behov? Vi stryker hverandre hver dag, og jeg er vedig glad i den nærheten. Samboeren min kan fint finne på å stryke på meg etter at jeg har sovnet, og jeg liker det. Jeg våkner bare sånn halvveis, og følelsen av at han "elsker meg med fingrene" er trygg og god. Sex er viktig for oss, jeg tenker at det også tilfører nærhet og trygghet til forholdet. 

Skrevet

Takk for svar! 

Forskjellen er vel kanskje at jeg har sagt ifra om at jeg ikke liker å bli vekket av at han leker med puppene mine, når jeg er sliten og har lagt meg kl 20.30.... Og han gjør det likevel... Og hver morgen, blir jeg vekket av dette. Jeg har sagt at jeg ønsker å sove til jeg våkner av meg selv, men det virker ikke som at det går inn..

Har ikke fulgt mitt eget søvnmønster på 18 år... 

Skrevet

Dette høres ikke bra ut, noen vil faktisk si at det er trakassering. Han respekterer ikke grensene du setter for din egen kropp. Hva sier han når du gir beskjed om at dette ikke er greit?

Skrevet

Det du beskriver der er ulovlig! Berøring uten samtykke regnes som en ulovlig seksuell handling i straffeloven.

Det å være i parforhold er ikke et frikort for beføling eller stryking, men krever tydelig samtykke FØR hver berøring. Om man samtykker i dag er det ikke sikkert lysten er der i morgen.

Samtykkeloven brukes ikke mot typiske voldtekter av ukjente, men nesten utelukkende i parforhold hvor mannen ikke kan bevise at han fikk tydelig samtykke før hver seksuelle handling/berøring av kjæresten. Svenske fengsler er nå fulle av slike menn. 

Anonymkode: 2d8a5...b22

Skrevet

Altså. Her har mannen din et problem med å respektere dine grenser og behov. Du har sagt ifra hva du ikke liker, og blir ikke respektert. Du må si ifra igjen, så tydelig at han forstår at du mener alvor.

I vårt forhold er det ikke så ofte sex men vi kysser, koser, ligger i armkroken, stryker på hverandre, kiler på ryggen. På morgen, kveld, når vi lager mat, ser tv osv. Men selvsagt kun når man oppfatter på den andre at det er ønsket. 

(Grunn til lite sex er at vi er slitne av jobb og unger og «alt», og mannen min bruker evigheter på å komme, så sex tar aldri 5 min, som regel rundt en halvtime. Det er deilig når vi har tid og overskudd, men passer ikke så godt inn i travel hverdag. Så da blir det som regel en gang i løpet av helgen, ikke i ukedagene). 

Anonymkode: 81730...126

Skrevet

Har det slik som deg HI, bare at min mann helst ser for seg sex itillegg😔 jeg er sliten, lei, og har egentlig mest lyst å avslutte forholdet. 

Anonymkode: 02f2d...1c8

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Du har sagt ifra hva du ikke liker, og blir ikke respektert. Du må si ifra igjen, så tydelig at han forstår at du mener alvor.

Før ble vi fortalt at et nei er et nei, men det er historie.

Samtykke betyr at alt annet enn et ja er et nei! ...og selvsagt gjelder det for hver eneste seksuelle handling. Frikort i parforhold finnes ikke.

1: En kvinne skal aldri igjen bli spurt om hun sa nei til å bli berørt i noe parforhold.

2: En mann skal alltid bli spurt om hvilke bevis han har sikret seg for at kjæresten svarte ja før han tok på henne hver eneste gang.

Du må anmelde!

Skrevet
hysterika skrev (10 timer siden):

Dette høres ikke bra ut, noen vil faktisk si at det er trakassering. Han respekterer ikke grensene du setter for din egen kropp. Hva sier han når du gir beskjed om at dette ikke er greit?

Han er vel mest opptatt av at han ikke får tilfredsstilt sine behov... Og jeg har hatt dårlig samvittighet fordi det er jo sant 🤷🏻‍♀️ 

Så jeg har nok ikke vært så tydelig som jeg burde ha vært. 
Jeg skrev dette innlegget mest for å få tilbakemelding på om jeg var helt på bærtur. Vi har vært sammen i nesten 20 år, og det har liksom gått gradvis etter 5 graviditeter med 3 barn som resultat, amming, jobb og hverdagsliv. Jeg har ikke hatt overskudd til et sexliv, og har vel lenge tenkt at jeg sender tydelige motvillige signaler, som han burde lese. 

Det er først de siste årene at vi har snakket om det. Jeg blir bare fortvilet når han ikke tar hensyn til mine behov... Men så har jo ikke jeg tatt hensyn til hans heller, så midt i denne suppen står vi nå 🤷🏻‍♀️

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Altså. Her har mannen din et problem med å respektere dine grenser og behov. Du har sagt ifra hva du ikke liker, og blir ikke respektert. Du må si ifra igjen, så tydelig at han forstår at du mener alvor.

I vårt forhold er det ikke så ofte sex men vi kysser, koser, ligger i armkroken, stryker på hverandre, kiler på ryggen. På morgen, kveld, når vi lager mat, ser tv osv. Men selvsagt kun når man oppfatter på den andre at det er ønsket. 

(Grunn til lite sex er at vi er slitne av jobb og unger og «alt», og mannen min bruker evigheter på å komme, så sex tar aldri 5 min, som regel rundt en halvtime. Det er deilig når vi har tid og overskudd, men passer ikke så godt inn i travel hverdag. Så da blir det som regel en gang i løpet av helgen, ikke i ukedagene). 

Anonymkode: 81730...126

Takk for svar 🙏🏻 Jeg har nok ikke vært så tydelig som jeg burde, og som sagt, så tror jeg at det henger sammen med at jeg har dårlig samvittighet fordi han heller ikke får sine behov tilfredsstilt. Takk for at du har gitt meg noe å tenke på! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Før ble vi fortalt at et nei er et nei, men det er historie.

Samtykke betyr at alt annet enn et ja er et nei! ...og selvsagt gjelder det for hver eneste seksuelle handling. Frikort i parforhold finnes ikke.

1: En kvinne skal aldri igjen bli spurt om hun sa nei til å bli berørt i noe parforhold.

2: En mann skal alltid bli spurt om hvilke bevis han har sikret seg for at kjæresten svarte ja før han tok på henne hver eneste gang.

Du må anmelde!

Du er på bærtur! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Har det slik som deg HI, bare at min mann helst ser for seg sex itillegg😔 jeg er sliten, lei, og har egentlig mest lyst å avslutte forholdet. 

Anonymkode: 02f2d...1c8

Jeg føler med deg ♥️ Kanskje vi må prøve å være litt tydeligere på kommunikasjon begge to... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Han er vel mest opptatt av at han ikke får tilfredsstilt sine behov... Og jeg har hatt dårlig samvittighet fordi det er jo sant 🤷🏻‍♀️ 

Så jeg har nok ikke vært så tydelig som jeg burde ha vært. 
Jeg skrev dette innlegget mest for å få tilbakemelding på om jeg var helt på bærtur. Vi har vært sammen i nesten 20 år, og det har liksom gått gradvis etter 5 graviditeter med 3 barn som resultat, amming, jobb og hverdagsliv. Jeg har ikke hatt overskudd til et sexliv, og har vel lenge tenkt at jeg sender tydelige motvillige signaler, som han burde lese. 

Det er først de siste årene at vi har snakket om det. Jeg blir bare fortvilet når han ikke tar hensyn til mine behov... Men så har jo ikke jeg tatt hensyn til hans heller, så midt i denne suppen står vi nå 🤷🏻‍♀️

Jeg tenker hovedutfordringen deres ligger i det jeg har uthevet.

Bør han respektere det du sier? Selvfølgelig!

Samtidig må du se at du selv har noe av ansvaret, fordi du unnlot å snakke med ham om dette i de fleste av disse årene. Da antar jeg at mannen din har trodd at du har likt det, tross alt. Ikke noen unnskyldning om du har vist deg motvillig, men har du aldri vært tydelig med ham i så mange år, så tenker jeg det kan være vanskelig for ham å forstå at du faktisk mener dette, siden hans oppfatning trolig er at du har likt det.

Nå er du fortvilt fordi du aldri får sovet ut, og han trolig fordi han føler seg avvist og forvirret over tidligere signal fra deg. Det må jo også føles veldig sårende for ham, om han nå forstår at du aldri har likt dette, at du føler han har tråkket over alle dine grenser. Mens det er like sårende for deg at han ikke tar deg på alvor når du nå sier hva du ønsker og ikke ønsker. Du sier at du har sendt "tydelige motvillige signaler". Signalene har tydeligvis vært tydelige for deg, men like tydelig ikke for ham.

Jeg tror dere må forsøke å snakke sammen, dønn ærlige, men uten å kritisere hverandre. Kanskje dere kan begynne med å lese sammen om "de fem kjærlighetsspråkene"? Det kan være et fint utgangspunkt for å forstå hverandre bedre, og også for å finne nye måter å håndtere nærhet og sexlivet slik at det blir bra for begge to.

Selv er jeg nok som din mann, at jeg har behov for mye fysisk kontakt og sex. Derfor velger jeg også menn som har omtrent samme behov som meg på det feltet. Men samtidig, jeg er ekstremt trøtt om morgenen (og sliter med søvn generelt), så jeg har gitt beskjed til de jeg har vært sammen med, at jeg må få sove så lenge jeg kan. Liker kos og sex om morgenen, men kun hvis vi da har god tid. Så jeg bruker å snakke om når vi f.eks. setter på klokka på ringing. Om vi ikke har sex så er det greit at vi setter klokka ti minutter før vi må opp, slik at vi kan ligge tett, eller at mannen holder rundt meg og stryker på meg ti minutter før vi må opp uten at klokken ringer. Men jeg har også måttet gi klare grenser der for hva som er greit av stryking og ikke, fordi jeg da er så trøtt at jeg har vondt overalt. I tillegg har jeg vært like tydelig på å forklare at hvis det gjøres så forsiktig som jeg trenger på den tiden av døgnet (enten det bare skal være kos eller at vi da skal ha sex), så setter jeg til gjengjeld veldig stor pris på den nærheten, kosen og ev. sexen. De jeg har vært sammen med har alle sagt at de har satt pris på at jeg har vært så tydelig som jeg har vært. Jeg hater i tillegg høye lyder på morgenen, så jeg har sagt at det er greit å vekke meg 5-10 minutter før klokka ringer, hvis klokka allerede er slått av, med å bli strøket på. Men har vi ikke tid til sex, da ønsker jeg ikke for mye intim berøring. Den lille morgenstunden, så lenge grensene respekteres, fører ofte til lyst på sex senere på dagen.

På det du skriver virker det som om kosen kanskje er like viktig for din mann som sex er, og det er jo flott, HI! I hvert fall hvis dere finner kompromiss som passer dere begge to.

Tilbake til "kjærlighetens fem språk", google det. Og ta gjerne test begge to og snakk om resultatene. Vi er skapt slik at ulike ting får oss til å føle oss elsket. Og så er de fleste av oss også så enkle at vi har en tendens til å vise kjærlighet på samme måte som vi selv har behov for for å føle oss elsket. Hvis mannen din, som meg, har fysisk nærhet som sitt "hovedspråk", da sier han (når han sier han savner initiativ fra deg) trolig egentlig at han savner at du "forteller" ham at du elsker ham. Selv om du skulle si at du elsker ham 20 ganger om dagen, eller om du hadde tjenester som ditt språk og stadig gjorde små ting for å glede ham, så ville han trolig ikke virkelig følt seg helt elsket, hvis du sjelden tok på ham, strøk på ham, ga ham en klem, dultet humoristisk borti ham, ga ham et kyss på skulderen, altså, små fysiske tegn på nærhet som han tolker som kjærlighet, selv om det for deg er litt mer uforståelig fordi du har langt mindre behov for dette enn ham, og trolig har et helt annet hovedkjærlighetsspråk. Kunsten er å bli bevisst sitt eget kjærlighetsspråk og forstå det, og så lære partnerens og forstå hva som da er viktigst for ham. Og der har dere egentlig mulighet for masse gode samtaler hvor dere ikke kritiserer og tar opp gammel gruff, men heller får konstruktive og hyggelige samtaler hvor dere lærer hverandre bedre å kjenne. Og bonusen blir at dere kan snakke bedre om ting, du kan forstå hva han egentlig forteller deg med nærheten, du kan bli bedre å vise ham kjærlighet på den måten som er viktigst for ham - og motsatt, at han forstår at du (antar jeg) har et annet hovedkjærlighetsspråk enn ham og hvordan det fungerer, hva du har mest behov for for å føle deg elsket og verdsatt. Dette gjør at dere begge trolig vil se nytte av å gjøre ting som ellers kan ende som problemer i forholdet. Nå aner ikke jeg hva som er ditt hovedkjærlighetsspråk, men kanskje du er nærmere det å ha tjenester som ditt? I så fall antar jeg at du sliter deg ut på å gjøre ting for ham, i aller beste mening - for så å bli sliten og frustrert fordi du ikke får det samme tilbake. Da vil du trolig føle deg lite verdsatt og lite sett. Mens han kanskje ikke ville forstått det om du forsøkte å si det, fordi han - etter hans måte - på den beste måten han vet viser deg mange ganger om dagen at han elsker deg.

Jeg anbefaler dere å ta tak i ting gjennom en slik test (kan gjøre det på nett), lese om det begge to, og så ta samtalene videre etter det. Da blir det trolig lettere for deg å si - og for han å forstå - at du trenger den tiden for deg selv på morgenen, at du trenger å sove så lenge som mulig, uten at han føler seg avvist. Så kan du kanskje heller gi stryke ham på en arm, gi en klem eller kyss når du står opp. Og kanskje blir det mer gledesfyllt for deg å gjøre det også, på eget initiativ, når du vet at det er det som får ham til å føle seg elsket av deg, uten at det nødvendigvis betyr at dere skal ha seksuell kontakt der og da eller at det ligger en seksuell forventning fra ham i det. Og kanskje vil han også se at for at du skal føle deg elsket, så må han gjøre ting for deg som samsvarer med hva som får deg til å føle deg elsket og dermed ditt kjærlighetsspråk.

Det er utfordringer med både like og ulike kjærlighetsspråk, men min erfaring er at når begge setter seg inn i det, så vil man forstå hverandre på en helt ny måte, og det gir grobunn til gode samtaler og også til større emosjonell nærhet når begge gjør sitt for å "gi" den andre på den måten den andre trenger.

Anonymkode: 9047a...996

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...