Gå til innhold

Hva i all verden?!! Fyrverkeri og dyr.

Anbefalte innlegg

Skrevet

En dag i året er det nyttårsaften. Nå florerer det underskriftskampanjer for ikke fyrverkeri i privat regi. Skal dyra bestemme at det ikke er lov med fyrverkeri?!

Hvorfor kan ikke de som anskaffer seg dyr ta høyde for denne ene dagen i året?  

Når du tror du har hørt alt.

Anonymkode: a42db...3da

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

En dag i året er det nyttårsaften. Nå florerer det underskriftskampanjer for ikke fyrverkeri i privat regi. Skal dyra bestemme at det ikke er lov med fyrverkeri?!

Det er vel heller innlegg som dette som passer med « når du tror du har hørt alt» …

Skrevet

Har ikke sett de kampanjene. Men det er jo sant at fyrverkeri skremmer dyr. Ikke bare hunder og katter, men også alle ville dyr. Kanskje det ikke er så dumt å begrense fyrverkeriet litt?

Vi mennesker turer fram overalt som om vi var de eneste levende skapningene på jorda. På tide å tenke litt mer helhetlig og ta hensyn til annet liv som tar skade av vår fremferd.

Anonymkode: b7725...a6a

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Du tenker vi skal sette opp høytalere med fyrverkerilyd i stall og fjøs, samt på et eller annet vis prøve å forklare de ville dyra at fyrverkeri ikke er farlig?

Mine hunder klarer seg greit gjennom nyttårsaften for da tar vi forholdsregler, men problemet er at folk ikke klarer å holde seg til denne dagen. Det skytes opp i hytt og gevær og hundene blir livredde når de er ute.

Hadde det vært opp til meg kunne vi fint ha droppet fyrverkeri, og så kunne vi brukt pengene til noe mer samfunnsnyttig enn å fargelegge himmelen.

Skrevet

Én ting er alle dyra ute i skogen som skremmes fra sans og samling. 

En annen sak er jo alle med ptsd (feks veteraner) som gjenopplever mange av sine verste traumer på årets siste dag. 

Anonymkode: 16612...3f5

Skrevet

Du må så gjerne fortelle det til alle hjortene, ekorne, musene, revene osv. Ar de ikke har noen rettigheter, altså. Siden de ikke er anskaffet av noen. I tillegg er det alltid idiotisk der ute som bare må leke seg og så ender x antall opp med skader for livet.

Jeg er helt for å avskaffe privat fyrverkeri!

Anonymkode: 94059...aeb

Skrevet

Siden dyr ikke er spesielt viktig for deg, Hi, kanskje du greier å bry deg mer om mennesker?

I snitt skades rundt 50 personer hvert eneste år pga. fyrverkeri. Mange får varige lemlestelser. Helt unødvendig.

Nordmenn bruker på få minutter rundt 350 millioner kroner på fyrverkeri. Flere får ødelagt livene sine for fremtiden.

Hva med å heller bruke disse enorme summene på noe som ville gitt varig verdi for andre. Hvis vi f.eks. halverte forbruket på fyrverkeri, heller donerte halvparten av hva de brukte til et fellesfyrverkeri som kommunen kunne ta ansvaret for å skyte opp, så kunne man donert resten av pengene til gode formål OG samtidig hindre at flere titalls personer hvert år ble lemlestet av fyrverkeriskader. (Så kunne du også sluppet å bli så agitert av at noen også ønsker å ta hensyn til dyr...)

Anonymkode: 51d31...50e

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Kjæledyr kan eieren beskytte. De ville dyrene og fuglene derimot bør ikke skremmes  av fyrvekeri.

Anonymkode: b8393...8ff

Skrevet

Du vet det finnes flere dyr enn hund og katt eller? Har du noen gang sett alle de fuglene som dør pga fyrverkeri hvert år? Og andre ville dyr som vlir skremt.

Faktisk finnes det fyrverkeri som ikke smeller, om alle bare hadde gått over til det, ville situasjonen for dyrene blitt betydelig bedre. 

Anonymkode: 4810a...5bc

Skrevet

De fleste kjæledyr håndterer fyrverkeri greit nok, hvis folk klarer å følge reglene. Hvis folk klarer å følge reglene,  er det lettere for eierne å ta nødvendige hensyn. Det er alle de andre som er det største problemet,  de som begynner festen på formiddagen, når folk er ute med hunden. (ja, for hunden må kunne gå ut på do) Jeg vet om staller der hestene har bli skremt av fyrverkeri dager etter nyttårsaften, ikke alle hestene overlevde den dagen.

Anonymkode: 65338...fbe

Skrevet

Jeg synes egentlig fyrverkeri i privat regi er en forbaska uting selv uten kjæledyr. Det er vel ca 10-ish som skader synet og ett par branner hvert eneste år fordi noen tror det er smart å kombinere på oppadgående promille. Galskap å blåse så mye penger opp i lufta, slår ett slag for organisert fyrverkeri i stedet. 

Heldigvis bedre nå enn før, skal ikke mer enn 15-20 år tilbake i tid før rakettene flagret rundt ørene på en så fort en bevegde seg ned i sentrum rundt feil tidspunkt. 

Anonymkode: 46e2e...b28

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jeg synes egentlig fyrverkeri i privat regi er en forbaska uting selv uten kjæledyr. Det er vel ca 10-ish som skader synet og ett par branner hvert eneste år fordi noen tror det er smart å kombinere på oppadgående promille. Galskap å blåse så mye penger opp i lufta, slår ett slag for organisert fyrverkeri i stedet. 

Heldigvis bedre nå enn før, skal ikke mer enn 15-20 år tilbake i tid før rakettene flagret rundt ørene på en så fort en bevegde seg ned i sentrum rundt feil tidspunkt. 

En jeg kjenner mistet hånden sin pga. uvettige folk med fyrverkeri som var i nærheten. Livet begrenses ganske mye på mange områder når man plutselig mangler en hånd.

Eller for andre, å plutselig miste hele eller deler av synet. En hel rekke jobbmuligheter forsvinner.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Det er vel heller innlegg som dette som passer med « når du tror du har hørt alt» …

Hahaha. 😂😂😂 Spot on!

Anonymkode: 34368...6ed

Skrevet

Om du ikke har medlidenhet med dyr (som favner mer enn hunder og katter), så kan kanskje vissheten om at de gamle på sykehjemmene blir redde og urolige av at det smeller så høyt få frem empatien din? Mange av de husker krigen og forbinder høye smell og lys med redsel og skrekk. For ikke å snakke om noen av våre nye landsmenn som har ferskere traumer fra krig og forferdelse. 

Jeg er helt for å forby fyrverkeri. Det er ikke all tradisjon som er verd å videreføre. 

Anonymkode: db1ad...6d4

Skrevet

Ingen overraskelse at det bare er tullinger som svarer her 😂😂

Vi kommer til å skyte opp masse raketter på nyttårsaften,som vi gjør hvert år.

Anonymkode: c4dfd...c68

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Akkurat det tviler jeg ikke det minste på. For du bestemmer selv, ikke sant? 

Anonymkode: db1ad...6d4

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

En jeg kjenner mistet hånden sin pga. uvettige folk med fyrverkeri som var i nærheten. Livet begrenses ganske mye på mange områder når man plutselig mangler en hånd.

Eller for andre, å plutselig miste hele eller deler av synet. En hel rekke jobbmuligheter forsvinner.

Det er jo sprøtt at det er lovlig. Hjelper lite med batteri, naboen lot sønnen fyre en opp, den stod ikke stødig og endte med å skyte ei rekke rett inn i folkene som stod ute. Jeg fikk såvidt ungene og en nabounge bak veggen på garasjen mens det gnistret rundt ørene våre. Det betaler vi altså penger for å oppleve? 

For ikke å snakke om all søpla som ligger igjen etterpå? Folk sender ungene ut for å plukke det opp uten en tanke om at enkelte av de som ligger igjen kan fyre av rett i fleisen på de. 

Skrevet

Klart vi skal skyte opp raketter!! Det er nyttårsaften. Er det ikke høydepunkt for noen av dere å gå ut på verandaen å se himmelens fyrverkeri ved midnatt? 
Har levd i 45 år og kjenner ingen som har skadet seg på nyttårsaften. 
Ungene her gleder seg nesten mer til det enn julaften!

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Klart vi skal skyte opp raketter!! Det er nyttårsaften. Er det ikke høydepunkt for noen av dere å gå ut på verandaen å se himmelens fyrverkeri ved midnatt? 

Så lenge du selv eller noen av dine eller noen du kjenner ikke blir skadet av fyrverkeri, så er det med andre ord ikke så farlig at andre skader seg og samfunnet blir påført store ekstrautgifter pga. store personskader?

Offentlig organisert fyrverkeri, betalt av folk, kan bli langt bedre enn alle de småfyrverkeriene som i dag svis av rundt omkring.

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Nei høydepunktet for meg er å samle familien til god middag, hyggelig samvær med spill og morro, for så å avslutte dagen med hyggelige ønsker til hver enkelt. Å gå ut på verandaen for å se fyrverkeri kan jeg gjerne slippe, og har gjort det ved flere anledninger.

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg faktisk ingen som har omkommet i bilulykker. Da er det sikkert bare tull og fanteri at det skjer, og vi burde straks avskaffe bilbelter, de er jo helt bortkastet!

Man trenger ikke å avskaffe fyrverkeri helt, men det bør avskaffes privat. Stor forskjell!

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg faktisk ingen som har omkommet i bilulykker. Da er det sikkert bare tull og fanteri at det skjer, og vi burde straks avskaffe bilbelter, de er jo helt bortkastet!

Man trenger ikke å avskaffe fyrverkeri helt, men det bør avskaffes privat. Stor forskjell!

Det flotteste fyrverkeriet jeg har sett var i offentlig regi . Helt magisk

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Det flotteste fyrverkeriet jeg har sett var i offentlig regi . Helt magisk

Enig! Jeg for min del er redd for fyrverkeri i privat regi og holder meg langt unna. Ofte foretrekker jeg å bli igjen inne og prate med folk i stedet for å se på fyrverkeriet. Bråkete og fælt er der også, det private, og få er fine å se på. Er generelt sett ikke spesielt begeistret for nyttårsaften. 

Skrevet

Med tanke på at det finnes fyrverkeri som er lydløst så hadde jo det vært langt bedre, ikke bare for dyrene, men også de eldre og andre som har opplevd krig o.l. Har selv kollegaer som bruker beroligende fra midten av desember til ut januar for å slippe unna panikkangst!

Anonymkode: 79173...d53

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det stemmer at det er tullinger i denne tråden, eller nei det er kun en tulling og det er deg!

Anonymkode: 2efc0...a47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...