Gå til innhold

En av fire barn har blitt utsatt for vold eller overgrep

Anbefalte innlegg

Skrevet

.. under pandemien 

???? hæ???? 

Forsker sa det på Dagsnytt 18 nå. 

Kan det stemme? 

Anonymkode: aa841...112

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke så langt unna «de vanlige»tallene utenom pandemi.                  Mener det er 1 av 5. 😕 

Anonymkode: 9e745...f5f

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det er ikke så langt unna «de vanlige»tallene utenom pandemi.                  Mener det er 1 av 5. 😕 

Jeg kan bare ikke fatte det. Det er jo helt forferdelig. Hvilken stein eller lykkesky har jeg levd under? 🥺🥺

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kan bare ikke fatte det. Det er jo helt forferdelig. Hvilken stein eller lykkesky har jeg levd under? 🥺🥺

HI

Skrevet

1 av 5 var statistikken før pandemien. At det nå har økt til 25%, forundrer meg ikke. Vold er jo et ganske vidt begrep; det er alt av fysisk vold (for eksempel en ørefik, slag, klyping og kloring) til psykisk vold (alvorlighetsgraden varierer sjølvsagt her også.) 

Anonymkode: 8ff8d...768

Skrevet

Det er alt for mange. 

Men alt er ikke grov vold da. Eksempel: Barnet ditt kommer ikke når du ber om det, eks ved henting i bhg. Til slutt sier du: " ha det, nå går mamma". Så later du som du går. 

Dette blir betegnet som psykisk vold. Likeledes "jeg er lei av at du aldri..., Hvorfor må du alltid...

Ikke ideelle handlemåter i de gitte situasjoner, men heller ikke traumatiserende på noen måte.

Jeg var nemlig på kurs der "1/5 barn har opplevd psykisk og fysisk vold" var tema. Da kom det frem at disse tingene jeg skrev over ble kategorisert som psykisk vold/mishandling. 

Anonymkode: 3dd46...1df

Skrevet

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er alt for mange. 

Men alt er ikke grov vold da. Eksempel: Barnet ditt kommer ikke når du ber om det, eks ved henting i bhg. Til slutt sier du: " ha det, nå går mamma". Så later du som du går. 

Dette blir betegnet som psykisk vold. Likeledes "jeg er lei av at du aldri..., Hvorfor må du alltid...

Ikke ideelle handlemåter i de gitte situasjoner, men heller ikke traumatiserende på noen måte.

Jeg var nemlig på kurs der "1/5 barn har opplevd psykisk og fysisk vold" var tema. Da kom det frem at disse tingene jeg skrev over ble kategorisert som psykisk vold/mishandling. 

Det er jo nærmest et hån mot de som faktisk opplever psykisk vold?! 

Anonymkode: 12b75...80a

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Det er alt for mange. 

Dette stemmer ikke. Hva slags kurs har du egentlig vært på? Det der er ikke kategorisert som hverken vold eller mishandling. Finn gjerne en kilde om du faktisk mener det. 

Skrevet

Det er jo bra tall jevnført med hvordan det var før da ris var en del av en elskeverdig barneoppdragelse.

Anonymkode: f0a9b...f4a

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Dette stemmer ikke. Hva slags kurs har du egentlig vært på? Det der er ikke kategorisert som hverken vold eller mishandling. Finn gjerne en kilde om du faktisk mener det. 

Stine Sofies stiftelse. Brukte de eksemplene. 

Kan legge ved en link. 

https://www.bufdir.no/vold/TryggEst/Overgrep/Psykisk_vold/

Skrevet

Vi har blitt nøye og omstendigheter kurset i blandt annet registrering av tidligere tegn på seksuelt missbruk hos barn. (Jeg jobber på en spesialskole)

Statistisk sett har 1 av 20 barn blitt seksuelt misbrukt. Når det kommer til barn med spesielle behov, sier statistikken 1 av 10.

Tenk dere mørketallene 🥺

Jeg har tre barn i ulik alder. Jeg kjenner altså til 60 barn og deres familier. I tillegg jobber jeg med barn med spesielle behov.

Det betyr at jeg mest sannsynlig kjenner noen som blir utsatt for dette faenskapet 🥺

Anonymkode: 1d475...b0c

Skrevet

En klassevenninne av min søster ble seksuelt misbrukt hele barneskolen. INGEN ante noe. Hun viste ingen tegn som de andre foreldrene reagerte på. Selvsagt er kunnskapen om tegn bedre i dag. Likevel tenker jeg det er mange barn som bærer på tunge hemmeligheter. 

Anonymkode: c6ce0...4e0

Skrevet

Det som er viktig å huske på når en leser disse tallene er at «barn» er alle i alderen 0-18 år. Dvs at en 17-åring på som blir antastet full på byn er i samme kategori som en baby som blir misbrukt eller slått. 
Tallene betyr heller ikke at barnet jevnlig blir utsatt for vold eller overgrep. 

men fæle tall det er det. 

Anonymkode: 927e3...bf9

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Stine Sofies stiftelse. Brukte de eksemplene. 

Kan legge ved en link. 

https://www.bufdir.no/vold/TryggEst/Overgrep/Psykisk_vold/

Jeg har også vært på dette og det stemmer. Alt som i dag anses som "feil måte" å snakke til barna på (eller hive de ut av bilen når de oppfører seg som dritt) går under fanen "psykisk vold"

Etter dette har jeg kjent på en ekkel smak, fordi ifølge disse begrepene har jeg drevet psykisk vold mot barna mine, og det er det siste jeg kunne funnet på å gjøre! 

Kjenner en som har gått på ATV (alternativ til vold) i grupper, og bare det å si til kona si at "du er så ubrukelige" betegnes også som psykisk vold. 
Hvem har ikke slengt med leppa i en diksusjon?? 

Jeg forsøkte å roe ned tenåringsdatteren min her tidligere, og sa at hun skulle få en ordbok til jul slik at hun kunne slå opp ordet kverulant og finne bilde av seg selv... da skrek hun til meg at jeg ikke fikk julegave. Føler meg ikke utsatt for psykisk vold av den grunn.

Med det sagt, mange barn BLIR utsatt for psykisk og fysisk vold med den hensikt å skade. Bare ett barn er ett for mye, og det er jo viktig at disse barna får hjelp. Mitt barn trenger ikke hjelp fordi jeg sier han kan gå på rommet om han ikke tar seg sammen. 

Anonymkode: 882fa...966

Skrevet

Vel ingen av oss er perfekt og alle foreldre gjør feil. Det betyr selvsagt ikke at vi ikke skal lære og be om unnskyldning og jobbe med oss selv. Men jeg tror ingen barn går gjennom livet uten å få noen skrammer enten det er å bli truet med å bli satt av bilen eller mer alvorlige ting.

Gro Harlem Brundtland satte jo av eldste sønnen på andre kanten av Oslo og ba ham om å ta bussen hjem fordi han lagde mye bråk i bilen da de var på vei hjem fra et eller annet. Klart det er ikke måten å gjøre ting på men det var også en helt annen tid. Denne sønnen er advokatpartner (BAHR) og kunstsamler i dag, men han har kanskje noen "arr" fra barndommen likevel

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Vi har blitt nøye og omstendigheter kurset i blandt annet registrering av tidligere tegn på seksuelt missbruk hos barn. (Jeg jobber på en spesialskole)

Statistisk sett har 1 av 20 barn blitt seksuelt misbrukt. Når det kommer til barn med spesielle behov, sier statistikken 1 av 10.

Tenk dere mørketallene 🥺

Jeg har tre barn i ulik alder. Jeg kjenner altså til 60 barn og deres familier. I tillegg jobber jeg med barn med spesielle behov.

Det betyr at jeg mest sannsynlig kjenner noen som blir utsatt for dette faenskapet 🥺

Anonymkode: 1d475...b0c

Med mørketall mener du da at mange ikke fanges opp eller mener du at mer enn 1/20 utsettes for dette?

Vi kjenner nok alle til barn som utsettes for vold og overgrep. Noen ganger er det vanskelig å se det, men vi kjenner vel alle til barn hvor vi kanskje føler at de ikke helt har det optimalt  hjemme.

Mitt ene barn har en klassevenn fra tidligere som konstant spurte om å få være med oss eller andre hjem. Hun var helt uten filter for fremmede og veldig klengete og kontaktsøkende for oss andre foreldrene. Så kan en tenke seg at hun er sånn, utadvendt og åpen og kontaktsøkende. Eller en kan tenke at noe ikke er helt på stell hjemme(far er fraværende) og at dette er et tegn på at hun ikke får det hun trenger der.

Skrevet
Nyttårs barn skrev (9 minutter siden):

Gro Harlem Brundtland satte jo av eldste sønnen på andre kanten av Oslo og ba ham om å ta bussen hjem fordi han lagde mye bråk i bilen da de var på vei hjem fra et eller annet.

Litt slemt å bruke denne erkefeministens behandling av sine sønner som eksempel? Hun har jo gått åpent ut i media og fortalt om den ene sønnens selvmord.

Men det er jo dessverre ikke så uvanlig i vår feministiske tidsalder, det er nå ca. to gutter som tar sitt liv i Norge hver dag og frekvensen øker for hver dag.

Anonymkode: 7caec...f6b

Skrevet

Det er jo grusomme tall. Og takk og pris så er man det mye mer bevisst i dag, enn før.

Jeg ble utsatt for grusomme ting, av begge mine foreldre fra jeg var baby. Og ingen så noe den gangen, jeg er født på 70 tallet. Selv om jeg viste klare tegn på seksuelt misbruk. Jeg fortalte og en del til 2 lærere, ingen av de gjorde noe. 

Synes det og er falt og tenke på, at i klassen til barna, så er det noen som ikke har det bra hjemme. 

Anonymkode: 51981...d2b

Skrevet

Slik jeg har forstått den rapporten har ikke volden mot barn økt under pandemien, dette er de vanlige tallene. 1/4 har blitt utsatt for overgrep, vold, eller vært vitne til vold. Halvparten har ikke fortalt noen om det. Vi kan nok ikke fange opp alle, men vi kan være trygge voksne for barna rundt oss, og vi kan lære barn å sette ord på den uretten som rammer dem. 

Anonymkode: 62f39...5e1

Skrevet
On 12/16/2021 at 6:49 PM, Anonym bruker said:

.. under pandemien 

???? hæ???? 

Forsker sa det på Dagsnytt 18 nå. 

Kan det stemme? 

hvis de vet dette, da bør jo barnevernet inn. VELDIG mye snakk om de sårebare barna nå som det har vert covid , MEN hvordan er helger, ferier og slik ellers da? Var vel like ille at skolen stengte da, bruker de dette som en unnskylding? mange barn sliter med redsel at de skal smitte foreldre, besteforeldre og oldeforeldre, det nevnes ikke med et ord og alle de som blir mobbet på skolen som endelig får litt fritid fra mobbingen, det nevnes heller ikke med et ord

Anonymkode: 54166...12c

Skrevet

RVTS tuller med tall. I de påståtte 25% er enkelthendelser av mild, psykisk vold. 

Kjipt, men ikke noe unger tar varig skade av. 

Anonymkode: 9415b...ebc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...