Gå til innhold

Velferdspermisjon med lønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

I vår bedrift har vi velferdspermisjon m/lønn i inntil 10 dager pr år. Jeg har før brukt av de dagene til å følge barn og gamle foreldre til lege og spesialist.

Nå har eldste barnet mitt, som bor i en annen by, kommet i en svært vanskelig situasjon og hun bør ikke være alene. Jeg har ikke lyst å opplyse om årsaken til at jeg ønsker permisjon til leder, så spørsmålet mitt er om hvor detaljert en slik søknad må være? 

Anonymkode: fc499...e4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan jo ikke vi svare på. Velferdspermisjon med lønn er ikke nedfelt i lovverk, så der bestemmer din bedrift/leder. Du må nesten ta det opp med hen. 

Anonymkode: ef8f8...472

Skrevet

Spør lederen din.

Dette er en gode dere har som slett ikke alle andre har, så det er opp til deres avtale hvor detaljert søknaden må være.

Jeg vil jo tro at om du skriver at datteren din trenger hjelp pga helse f.eks så holder det, men jeg vet jo ikke hva din bedrift krever.

Har dere ikke en personalbok det står i da?

Anonymkode: 418f8...89c

Skrevet

Du trenger ikke bruke velferdspermisjon for å følge barn (under 12 år) til lege. Hva din arbeidsgiver ellers innvilger velferdspermisjon med lønn til kan ikke vi vite, du må sjekke permisjonsreglementet på din arbeidsplass. De fleste arbeidsgivere trenger å vite bakgrunnen for søknaden din (altså årsaken), for å kunne avslå eller godkjenne søknaden innenfor det regelverket som finnes.

Skrevet

Det bestemmer jo arbeidsgiver. Dette er jo et gode en arbeidsplass har. Jeg tenker de må ha årsak for å vurdere søknaden. Selvsagt ikke i detalj men årsak. Om du ikke ønsker å oppgi noe så kan det hende den avslås, det kan jo arbeidsgiver selv bestemme. Da må du søke om ferie eller fri uten lønn. Dette er som sagt ikke en rettighet men et gode. 

Anonymkode: 942e0...e5f

Skrevet

Inntil 10 dager betyr at arbeidsgiver o hvert enkelt tilfelle må avgjøre om de vil gi deg fei med lønn. Det er jo ikke en pott med dager man har rett til sånn uten videre. 

Hvor detaljert en slik søknad må være hos dere er det helt umulig for oss å svare på. Hos oss må jeg redegjøre for hvorfor jeg trenger fri med lønn slik at arbeidsgiver kan vurdere om behovet evt dekkes av andre avtaler eller om jeg må bruker feriedager/avspasering. 

Anonymkode: 9d159...40a

Skrevet

Du søker om feriedager eller fri uten lønn.  

Anonymkode: 55401...ff9

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor?

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor?

Fordi det er en rett du har?!

Skrevet

Det er jo inntil ti dager, det er ikke en kvote du har rett til å bruke. En søknad må være detaljert for at leder skal kunne vurdere. Vil du ikke oppgi grunn bruker du feriedager eller fri uten lønn.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Fordi det er en rett du har?!

Du har ikke en rett om grunnen ikke er oppgitt eller innenfor det skjønnet som legges til grunn i vurderingen fra leder. Slike avgjørelser skal være så transparente at like saker skal ha likt utfall. Altså må du oppgi grunn.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du har heller ikke krav på å få dette innvilget, så jeg forstår ikke hvorfor du anbefaler det? Når HIs arbeidsgiver ofte gir perm med lønn?

Skrevet
HeiteH skrev (5 timer siden):

Du har ikke en rett om grunnen ikke er oppgitt eller innenfor det skjønnet som legges til grunn i vurderingen fra leder. Slike avgjørelser skal være så transparente at like saker skal ha likt utfall. Altså må du oppgi grunn.

Jo feriedager er en rett man har. Man trenger ingen grunn for å søke om å ta ut ferie. Arbeidsgiver må ha særlig grunn til å nekte deg å ta ut feriedager på et gitt tidspunkt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jo feriedager er en rett man har. Man trenger ingen grunn for å søke om å ta ut ferie. Arbeidsgiver må ha særlig grunn til å nekte deg å ta ut feriedager på et gitt tidspunkt. 

Jeg snakker om velferdspermisjon .

Skrevet
HeiteH skrev (2 timer siden):

Jeg snakker om velferdspermisjon .

Da siterte du feil innlegg:)

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det er riktig at feriedager er en rett man har, men det er ikke slik at man har rett til å ta dem ut som man selv vil i alle tilfeller. Ferie er ikke bare en rettighet, det er også en plikt både for arbeidsgiver og arbeidstaker. Arbeidsgiver har plikt til å sørge for at alle arbeidstakere tar ut ferien sin i ferieåret. Arbeidsgiver har også styringsrett ift å sørge for forsvarlig drift ift uttak av ferie. Så man kan ikke som arbeidstaker bare hå ut fra at man får ferie når man vil. 

Nå er det i tillegg midt i desember, og sannsynligheten for at HI har ferie igjen i år som ikke er tatt ut, eller allerede avtalt tatt ut i forbindelse med julen, er lite sannsynlig. 

Anonymkode: ef8f8...472

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...