Gå til innhold

Om du fikk vite at bestevennen til barnet ditt

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hvilken stein bor du under? 

Jeg har et barn med autisme, høytfungerende. Jeg vet at mange med autisme forstår. 

Anonymkode: e5425...d51

Noen forstår kanskje. Mange forstår virkelig ikke!  De er i sin egen verden.. null selvinnsikt. Lykkelig uvitende!  Jeg bor ikke under en stein. Men jeg bor sammen med en høytfungerende autist !

Anonymkode: 8befa...820

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja. Nettopp... jeg hadde rett

Nei. Barnet mitt forstår vennskap og er lei seg for at det er lenge siden de har vært sammen

Anonymkode: f5489...1f7

Skrevet

Nei. Barnet mitt forstår vennskap og er lei seg for at det er lenge siden de har vært sammen

Trist å høre ❤

Skrevet

Noen forstår kanskje. Mange forstår virkelig ikke!  De er i sin egen verden.. null selvinnsikt. Lykkelig uvitende!  Jeg bor ikke under en stein. Men jeg bor sammen med en høytfungerende autist !

Men tenker du alle høytfungerende autister er like, så bor du nok litt under en stein likevel

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Stakkars han som bor sammen med en som er evneveik. 

Anonymkode: 3d724...489

Skrevet

Etter mange år med barn som har forskjellige diagnoser, både egne og andres barn, har jeg lært to ting. 1.kunnskap er makt, dess mer vet om barnets diagnose, og dess bedre vi kjenner barnet, dess lettere er det å forholde seg til det. 2. Barnet er mer enn diagnosen. Mitt autistiske barn er en god venn, trofast og stødig, støtter en venn i nød, kutter ut en annen venn som plager og mobber, er snill og god og følger sin egen gode moral.

Det har vært direkte ødeleggende for mitt barn at vi ikke har fått vite om diagnosen til klassevennen. Hadde vi fått vite diagnosen,  kunne vi forklart vårt barn hvorfor klassevennen oppførte seg så dårlig. Da kunne vi kanskje unngått skole bytte m.m.

Anonymkode: c69dc...944

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Stakkars han som bor sammen med en som er evneveik. 

Anonymkode: 3d724...489

Hvis det er noe jeg ikke er. Så er det evneveik!  

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 15.12.2021 den 9.24):

Er høytfungerende autist, og at de sosiale vanskene begynner å vise seg.

Barnet sliter sosialt uten at det selv er klar over det, og mor forteller deg at det antakelig blir vanskeligere og vanskeligere. De har vært bestevenner siden barnehagen, og du har egentlig aldri tenkt over at barnet er autist, bare stille og rolig, og du har egentlig satt pris på at barnet er stille og rolig for da demper det ditt eget barn en del. Disse to er en del av en liten gjeng på 5 barn, men barnet ditt foretrekker dette barnet og kaller det bestevenn. Barnet takker alltid ja til å bli med ditt barn hjem, spiser det det får, gjør lekser hjemme hos deg uten at du ber om det fordi det er innøvet rutine hjemmefra å gjøre lekser rett etter skolen, er ekstremt dyktig sportslig og er gjerne ute vinter som sommer. Men så ser du at det mor sier stemmer. Der de andre barna forstår samtaleemner, når de kan snakke, når de bytter tema, så henger ikke barnet helt med. Barnet ditt har ikke reagert enda, men de er i den alderen at om de skal finne nye venner å skape en god relasjon til, så må det skje innen et års tid. Av de 5 i gjengen er det to og to som er bestevenner, mens den siste er en de er sammen med, men som vingler litt i gruppen. Dette barnet vil gjerne ha med ditt barn og bli med ditt barn hjem, og du tar deg selv i å komme på at autisten ikke er blitt invitert med hjem til dere på noen måneder og at når autisten har invitert ditt barn, så har dere hatt avtale med det andre barnet. Du får litt dårlig samvittighet, men tenker også på eget barns situasjon. Barnet ditt kaller fortsatt autisten for bestevenn selv om de ikke har vært sammen på fritiden annet enn treninger de siste 3-4 månedene.

Ville du da begrenset vennskapet, eller ville du oppmuntret til videre vennskap med autisten?

Fy faen tenkte jeg. Dra hodet ut av rasshølet og vær ett faktisk menneske 🤬

Anonymkode: ed5a1...253

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Fy faen tenkte jeg. Dra hodet ut av rasshølet og vær ett faktisk menneske 🤬

Anonymkode: ed5a1...253

Jeg synes faktisk ikke jeg har hodet i rasshølet om fu leser mer enn det første innlegget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...