Gå til innhold

Om du fikk vite at bestevennen til barnet ditt

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Enig. 

Her har du tydeligvis foreldre som gjør en kjempeinnsats og barnet fungerer bra tross utfordringer. Så sitter trådstarter her og lager sine egne, navlebeskuende dilemmaer. Det er så selvsentrert at det finnes ikke ord som egner seg på trykk for dette. 

Anonymkode: 4285e...4f0

Takk for komplimentet

Anonymkode: f5489...1f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Diagnose eller ikke, dette styrer barna selv tenker jeg. Om ikke barnet med autisme eller den andre har noen problemer trenger ikke foreldrene å blande seg inn. Vennskap kommer å går, både for de ned og uten diagnoser. Drit i diagnosen å la barna se hverandre for det de er, venner.

Anonymkode: 99d5c...ef1

Barnet med autisme har litt problemer med det å avtale, eller være sammen på fritiden, så trenger hjelp fra foreldre

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Barnet med autisme har litt problemer med det å avtale, eller være sammen på fritiden, så trenger hjelp fra foreldre

Det tror jeg vil føre til problemer etter hvert. Når de andre begynner å gjøre avtaler selv blir det noe unaturlig når et barn fortsatt legger planer via foreldrene. 

Anonymkode: aa0e8...43e

Skrevet

Det tror jeg vil føre til problemer etter hvert. Når de andre begynner å gjøre avtaler selv blir det noe unaturlig når et barn fortsatt legger planer via foreldrene. 

Anonymkode: aa0e8...43e

Ja, men det er jo bare sånn det er. Men barna avtaler seg i mellom da, men det sitter en forelder på den ene siden og hjelper til litt

Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Men hva faen er dette for en problemstilling? HI, er du helt blåst i skallen eller? Du skal da ikke styre vennskapene til barna basert på diagnose. Min sønns bestevenn har Asberger. En HERLIG gutt jeg ser på som en ekstra sønn. Ja han har sine begrensninger men det er de begrensningene jeg og vi liker. Han er stille og rolig, høflig, skoleflink og en drøm å ha på besøk. Han fylle min sønns behov for fred og ro. Og min sønn dekker hans behov for vennskap og sosialt samvær. Min sønn har flere venner og denne gutten er den fortrukne når det er snakk om de rolige tingene. Han har ikke så mange venner da han selvsagt sliter med endel sosiale ting. I noen settinger vil han ikke være med og i andre vil han. Vil han være med så får han det. Det er helt hårreisende å lese dine funderinger og jeg kjenner at du opprører meg. Hvilket jævla sorteringssamfunnet har dette blitt, som du er en aktiv del av. 
La ungene få styre vennskap. 
Helikopter mamma får en ny dimensjon med deg. 

Anonymkode: caab3...754

Selv om du har mistforstått hvem HI er, så ble jeg litt glad av å lese dette innlegget. På vegne av barn med autisme og andre utfordringer. :)

Anonymkode: 1192e...b8e

Skrevet

Jeg er selv mor til en helt fantastisk gutt på 14 år, med Asperger. Og har selv opplevd en mor, som nektet sønnen hennes å leke med min, etter vi fikk diagnosen. Før dette var de svært gode venner. Og det er virkelig synd. Min sønn har verdens største hjerte, og utrolig lojal. Er jo en veldig god venn. Men han har sin venne gjeng. Men jeg og må styre en del, for at han skal finne på noe med de. Han lager ikke avtaler selv. For han og ser de jo på skolen, og tenker da ikke at det kan være lurt, å være litt med de på fritiden og.

I går ble faktisk ene vennen med han hjem, og de hadde det jo veldig hyggelig.

Anonymkode: b680c...688

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men hva faen er dette for en problemstilling? HI, er du helt blåst i skallen eller? Du skal da ikke styre vennskapene til barna basert på diagnose. Min sønns bestevenn har Asberger. En HERLIG gutt jeg ser på som en ekstra sønn. Ja han har sine begrensninger men det er de begrensningene jeg og vi liker. Han er stille og rolig, høflig, skoleflink og en drøm å ha på besøk. Han fylle min sønns behov for fred og ro. Og min sønn dekker hans behov for vennskap og sosialt samvær. Min sønn har flere venner og denne gutten er den fortrukne når det er snakk om de rolige tingene. Han har ikke så mange venner da han selvsagt sliter med endel sosiale ting. I noen settinger vil han ikke være med og i andre vil han. Vil han være med så får han det. Det er helt hårreisende å lese dine funderinger og jeg kjenner at du opprører meg. Hvilket jævla sorteringssamfunnet har dette blitt, som du er en aktiv del av. 
La ungene få styre vennskap. 
Helikopter mamma får en ny dimensjon med deg. 

Anonymkode: caab3...754

Hvorfor sier du så stygge ting til hi? Vet du hvor vondt det er for en mamma å se at andre foreldre ikke lar barna være med ens eget barn fordi det har en diagnose? Eller har du ikke fått med deg at hi er mor til barnet med autisme?

Anonymkode: e5425...d51

Skrevet

HI…..skjerp deg. Virkelig!!

Anonymkode: ec134...762

Skrevet

Autisten kommer aldri til å forstå at hin går glipp av noe uansett 

Anonymkode: 8befa...820

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

De er ikke totalt uten forståelse for det bår de blir eldre. 

Skrevet

HI…..skjerp deg. Virkelig!!

Anonymkode: ec134...762

Hvorfor?

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Hehe, joda, vær du sikker på at en med høytfungerende autisme vil forstå det. 

Skrevet

Å bevisst sabotere et vennskap som faktisk funker og er til glede for begge parter, er intet annet enn sjukt. 

Min sønn hadde en bestevenn med Aspersgers hele oppveksten, og de er fortsatt venner nå når de er 24 år gamle. Spiller sjakk sammen, gamer litt, ser filmer, tar en fest i ny og ne. Det betyr ikke at de kun har hverandre. Begge har andre venner i tillegg. 

Anonymkode: 95e19...195

Skrevet

Autisme smitter ikke, og det later til at du tror det? Ditt barns venn har mye større sjanser for å lykkes dersom folk er åpne og litt forståelsesfulle for diagnosen. HFA trenger ikke mye tilrettelegging, men de trenger ofte litt tid og forståelse for at ting skal bli bra. Og HFA er like ensomme som andre barn. Jeg fikk plutselig en HFA i huset etter 16 år. Hun har alltid slitt med sine greier men ingen av oss tenkte autist. Når vi nå har diagnosen tenker vi, ja. Det stemmer på en prikk. 

Så du opptrer som en fornuftig voksen, støtter barnet ditt og hans vennskap, og du støtter barnets venn. 

Anonymkode: 3d724...489

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Ensomhet rammer alle mennesker. Også dem med autisme. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Fordi autister merker ikke at de ikke lenger har venner? Dust. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg synes hun er kjip. Ikke noe galt med å "utvide horisonten", men da i tillegg til, ikke i stedet for, å prioritere det eksisterende vennskapet. Og ganske påfallende at det kommer rett etter at hun blir oppmerksom på at det er "noe galt" med vennen til barnet.

Anonymkode: 0dd02...2c8

Enig. 

Skrevet

Du kan jo virkelig ikke noe om autister. Da min sønn mistet sin gode venn, fordi moren ikke ville at de skulle være venner mer, så var sønnen min 9 år, og han ble da veldig lei seg, da kompisen hans, aldri fikk bli med sønnen min hjem. Mens tidligere så hadde han blitt med oss hjem ukentlig. De har da følelser, som andre de og.

Anonymkode: b680c...688

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Takk for komplimentet

Stusset over svaret, men ser nå du har svart at du er moren til barnet med autisme 😅 Det var ikke så lett å forstå ut fra hovedinnlegget, regner med du klarer å plassere trådstarter i riktig setting i så fall. 

Jeg har selv ett barn med store lærevansker, har kjent godt på kroppen at veien til å fungere greit i samfunnet koster mye innsats. Det skjer ikke av seg selv. 

Skrevet

Stusset over svaret, men ser nå du har svart at du er moren til barnet med autisme 😅 Det var ikke så lett å forstå ut fra hovedinnlegget, regner med du klarer å plassere trådstarter i riktig setting i så fall. 

Jeg har selv ett barn med store lærevansker, har kjent godt på kroppen at veien til å fungere greit i samfunnet koster mye innsats. Det skjer ikke av seg selv. 

Jeg skjønte ganske kjapt at jeg ikke var så nøytral som jeg forøkte å være i første innlegg, så måtte derfor oppklare raskt

Skrevet

Hvorfor?

Hehe, joda, vær du sikker på at en med høytfungerende autisme vil forstå det. 

Nei. De forstår ikke så mye sånt sosialt !

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Jo det gjør de. De føler på utenforskap i større grad enn oss andre. De vet de ikke passer inn, og de vet de blir ghosta oh dumpa. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Hvilken stein bor du under? 

Jeg har et barn med autisme, høytfungerende. Jeg vet at mange med autisme forstår. 

Skrevet
11 hours ago, Anonym bruker said:

Er høytfungerende autist, og at de sosiale vanskene begynner å vise seg.

Barnet sliter sosialt uten at det selv er klar over det, og mor forteller deg at det antakelig blir vanskeligere og vanskeligere. De har vært bestevenner siden barnehagen, og du har egentlig aldri tenkt over at barnet er autist, bare stille og rolig, og du har egentlig satt pris på at barnet er stille og rolig for da demper det ditt eget barn en del. Disse to er en del av en liten gjeng på 5 barn, men barnet ditt foretrekker dette barnet og kaller det bestevenn. Barnet takker alltid ja til å bli med ditt barn hjem, spiser det det får, gjør lekser hjemme hos deg uten at du ber om det fordi det er innøvet rutine hjemmefra å gjøre lekser rett etter skolen, er ekstremt dyktig sportslig og er gjerne ute vinter som sommer. Men så ser du at det mor sier stemmer. Der de andre barna forstår samtaleemner, når de kan snakke, når de bytter tema, så henger ikke barnet helt med. Barnet ditt har ikke reagert enda, men de er i den alderen at om de skal finne nye venner å skape en god relasjon til, så må det skje innen et års tid. Av de 5 i gjengen er det to og to som er bestevenner, mens den siste er en de er sammen med, men som vingler litt i gruppen. Dette barnet vil gjerne ha med ditt barn og bli med ditt barn hjem, og du tar deg selv i å komme på at autisten ikke er blitt invitert med hjem til dere på noen måneder og at når autisten har invitert ditt barn, så har dere hatt avtale med det andre barnet. Du får litt dårlig samvittighet, men tenker også på eget barns situasjon. Barnet ditt kaller fortsatt autisten for bestevenn selv om de ikke har vært sammen på fritiden annet enn treninger de siste 3-4 månedene.

Ville du da begrenset vennskapet, eller ville du oppmuntret til videre vennskap med autisten?

nei det ville jeg ikke. Her en er en med downs sydrom en av bestevennene til mitt barn, det synes jeg bare er koslig ❤️ . vert venner siden de var ca 18mnd, går i 3 klasse nå

Anonymkode: d9163...914

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Noen forstår det, andre forstår det ikke. Det kommer jo helt an på hvilken grad av autisme de har. Mitt barn forstår ensomhet og det å ikke ha venner på skolen. Fritiden er det litt annerledes med, men han forstår at det er hyggelig når han først er sammen med venner på fritiden

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Noen forstår det, andre forstår det ikke. Det kommer jo helt an på hvilken grad av autisme de har. Mitt barn forstår ensomhet og det å ikke ha venner på skolen. Fritiden er det litt annerledes med, men han forstår at det er hyggelig når han først er sammen med venner på fritiden

Ja. Nettopp... jeg hadde rett

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...