Gå til innhold

Endre navn


Mamma_Drømmen

Anbefalte innlegg

Datteren min har tre fornavn, og til nå har jeg brukt de to første. Men jeg klarer ikke å venne meg til det første navnet. Hun er oppkalt etter mine to bestemødre og min mor. Jeg har alltid likt det midterste navnet, og angrer på at jeg ikke bare valgte det som eneste fornavn.. Men siden broren er oppkalt etter min farfar og det navnet jeg liker best på datteren min er etter min farmor, så følte jeg at jeg "måtte" ha med navnet til min mormor for å "gjøre det likt". Alle besteforeldrene mine er døde, men jeg følte jeg måtte gjøre det navnevalget for å hedre de likt, og at også min mor fikk et barnebarn oppkalt etter sin mor. 

Mine foreldre og min søster med familie kaller datteren min kun ved det første navnet, og det føles helt fremmed for meg. Det midterste navnet er så viktig at jeg vil ha det med, men uansett hvor mange ganger jeg har bedt de ta det med, så gjør de ikke det. 

Så nå vurderer jeg å kun bruke mellomnavnet på henne. Mellomnavnet er kortere enn fornavnet, og vil være enklere for henne å skrive. Det er også et litt mer vanlig navn enn fornavnet. Fornavnet er litt tungt og gammeldags.

Hun reagerer når jeg bruker mellomnavnet på henne, men ikke når jeg kun bruker fornavnet - antakelig fordi jeg konsekvent har brukt begge navnene, og dermed ligger trykket på mellomnavnet. 

Hun er snart 2 år. Det som gjør at jeg holder igjen å kringkaste at hun skal kalles kun ved mellomnavnet er tanken på hvordan familie, venner og barnehagen vil reagere... 

Til opplysning så er jeg alene om omsorgen, så kan ta denne avgjørelsen alene. 

Tanker? Innspill? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! 

Jeg skjønner følelsen din, og jeg ville ha byttet navn. I og med at datteren din kun er snart to år, vil hun ikke huske at hun har hett noe annet. Jeg ville byttet om på navn nummer 1 og 2, men jeg ville hatt med alle tre navnene på papiret. 

Fra Anne Elisabeth Marie til Elisabeth Anne Marie, for å si det sånn. Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville byttet. Hilsen hun som kuttet ut sitt første fornavn når hun ble voksen (moren min brukte bare fornavn nr 2, og jeg brukte selv bare nr 2, så da gikk jeg inn og fikk det strøket offentlig)

Anonymkode: 797bf...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prebs skrev (På 10.12.2021 den 13.35):

Hei! 

Jeg skjønner følelsen din, og jeg ville ha byttet navn. I og med at datteren din kun er snart to år, vil hun ikke huske at hun har hett noe annet. Jeg ville byttet om på navn nummer 1 og 2, men jeg ville hatt med alle tre navnene på papiret. 

Fra Anne Elisabeth Marie til Elisabeth Anne Marie, for å si det sånn. Lykke til! 

 

Anonym bruker skrev (På 10.12.2021 den 14.12):

Jeg ville byttet. Hilsen hun som kuttet ut sitt første fornavn når hun ble voksen (moren min brukte bare fornavn nr 2, og jeg brukte selv bare nr 2, så da gikk jeg inn og fikk det strøket offentlig)

Anonymkode: 797bf...f4d

 

Anonym bruker skrev (På 11.12.2021 den 15.47):

ja det synes du kan. Jeg het Elise Martine Sunniva, jeg har bare beholdt Martine

Anonymkode: 26dcb...58e

Takk for svar og fine innspill 😊 jeg tenker jeg bytter om på 1. og 2. fornavn. Gruer meg litt til å fortelle familie og bhg om det, men trenger å øve meg på å ikke bry meg så mye om hva andre mener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Du kan bare begynne å bruke mellomnavnet, du trenger jo ikke egentlig endre det formelt heller. 

Anonymkode: fede0...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Mamma_Drømmen skrev (På 14.12.2021 den 12.49):

 

 

Takk for svar og fine innspill 😊 jeg tenker jeg bytter om på 1. og 2. fornavn. Gruer meg litt til å fortelle familie og bhg om det, men trenger å øve meg på å ikke bry meg så mye om hva andre mener. 

Hvordan gikk det? 

Anonymkode: 346d2...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heter la oss si Anne Marie. Bruker bare Marie. Du kan bare si at du bruker navn nr 2. Trenger ikke bytte navn. 

Anonymkode: 4c889...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettest at det første av fornavnene er det som skal brukes. Ellers blir det så lett misforståelser. Så å endre rekkefølgen er det jeg ville ha gjort. 

Anonymkode: 2b20f...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...