Gå til innhold

Skjønner du at folk kan bli bitter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og at det som har hendt i livet påvirker og former oss. Eller hva tenker dere? 

Anonymkode: 57986...3bc

Fortsetter under...

Skrevet

Bitterhet er en følelse som er mest skadelig for den som eier den følelsen.

Jeg fant ut at hvis jeg skulle dyrke bitterhet så kom jeg til å ødelegge eget liv (og trolig andres også, jeg ville i hvert fall ikke vært en hyggelig person å være sammen med etterhvert). Så jeg jobbet heller med å akseptere det som har skjedd og det som har vært urettferdig o.l. Og så jobbe med å gi slipp, og heller fokusere på det jeg selv kan gjøre for å få et bedre liv. Et par ting valgte jeg å få hjelp av psykolog til å bearbeide, fordi jeg merket at jeg trengte litt hjelp på de tingene for å ikke stagnere i fortidens hendelser, men heller bearbeide dem og frigjøre meg for fokus på mitt liv her og nå og fremover.

Livet påvirker og former oss alle. Men vi har valg om hvordan vi vil vektlegge ulike ting.

Sliter du, HI - søk hjelp og legg bitterheten bak deg.

Anonymkode: 40804...e8e

Skrevet

Jeg har en søster som er veldig bitter. Vi hadde en vanskelig oppvekst, så hun har all mulig «rett» til å være det, men det er trist å se. Denne bitterheten skader først og fremst henne selv, og relasjoner til folk rundt henne. 

Anonymkode: de23d...c4b

Skrevet

Det er forståelig at man kan bli det, men det er jo en helt ubrukelig følelse, som ikke gjør noe hverken enklere eller bedre. 

Jeg har en slektning som går og gnager på en bitterhet etter noe som skjedde for flere år siden. Hendelsen i seg selv var en misforståelse mer enn noe annet, men hun tviholder på bitterheten, snakker ikke med vedkommende eller vedkommendes familie om de treffes i selskap osv, og den eneste som lider under dette er henne selv. Den hun er bitter på, og som har like stor grunn til å være såra, har lagt dette bak seg for lengst, og alle andre er også (sååååå) ferdig med dette. Det er hun som er bitter som flytter seg om den andre kommer, takker nei til invitasjoner osv. Det er som hun drikker gift og håper den andre skal dø. 

Anonymkode: 5aa46...5ff

Skrevet

Skjønner godt man kan bli det. Noen har jæææææævlig god grunn. Bare Sundt at du overtar spaden fra drittfolk som har spadd deg ned og graver deg dypere.

Anonymkode: bfe41...feb

Skrevet

Jeg har vært bitter selv. Gikk rundt og tenkte at jeg måtte bearbeide for å ikke bli bitter, og plutselig gikk det opp for meg at det var jeg allerede blitt.

Jeg klarte likevel å komme meg ut av det til slutt heldigvis. 

Annonse

Skrevet

Bitterhet er det mange som lider av. Bitterhet er det samme om stivnet sinne.

Det er forståelig, men ikke nyttig. Man skader bare seg selv ved å være bitter. 

Anonymkode: 1f568...f02

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Og at det som har hendt i livet påvirker og former oss. Eller hva tenker dere? 

Anonymkode: 57986...3bc

Nei. Man kan ikke tillate seg å være bitter. Det bare ødelegger livet. 

Alle har noe å være bitter for, det bare ødelegger deg. Er du ett offer? 

Ta ansvar for eget liv. Ha ett fantastisk liv! Man velger jo selv. Eneste som kan hjelpe deg, er deg selv. Vis alle at du kan erobre verden! Rett deg opp i ryggen og vis verden alt du får til! 

Anonymkode: 95ad6...599

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det er forståelig at man kan bli det, men det er jo en helt ubrukelig følelse, som ikke gjør noe hverken enklere eller bedre. 

Jeg har en slektning som går og gnager på en bitterhet etter noe som skjedde for flere år siden. Hendelsen i seg selv var en misforståelse mer enn noe annet, men hun tviholder på bitterheten, snakker ikke med vedkommende eller vedkommendes familie om de treffes i selskap osv, og den eneste som lider under dette er henne selv. Den hun er bitter på, og som har like stor grunn til å være såra, har lagt dette bak seg for lengst, og alle andre er også (sååååå) ferdig med dette. Det er hun som er bitter som flytter seg om den andre kommer, takker nei til invitasjoner osv. Det er som hun drikker gift og håper den andre skal dø. 

Anonymkode: 5aa46...5ff

Kjenner meg igjen i dette. Jeg er den som også kunne vært bitter, kanskje mer, men har lagt det bak meg. Den bitterheten spiser henne opp. 

Skrevet

Jeg forstår det godt. Er bitter selv, og mener jeg har all grunn til å være det. Men det spiser meg ikke opp da. Det er ikke sånn at jeg tenker på det hele tiden, det er kun når noen snakker om personen, og det er veldig sjelden. Men jeg viser det aldri. Og jeg trenger ikke forholde meg til personen spesielt mye. Jeg har valgt å bryte all kontakt og fått vite at personen nå har Alzheimer, så hun husker nok ikke meg uansett. Det gjør det lettere å ikke ha kontakt. 

Anonymkode: 275c5...519

Skrevet

Ja, dessuten tror jeg det ligger mye i hvordan vi er født og oppveksten vår. Jeg synes synd på folk som er bitre, de er låst i ett spor som stort sett bare går utover dem selv. Noen, men det er ytterst få og da ofte med mye hjelp, klarer å jobbe seg ut av det. 

Du finner jo de på motsatt side også, som har opplevd så mye vondt og motgang i livet og allikevel klarer å legge det bak seg og spre glede for de rundt. 

Anonymkode: 1ea94...833

Skrevet

Ja, selvfølgelig! Men som mange i tråden påpeker, så går det jo bare utover en selv i så fall. Jeg har absolutt grunn til å være bitter og selvmedlidende, men det ønsker jeg ikke. Da blir det som et dobbelt tap, som om "de" vinner enda en gang ved å gjøre livet mitt dobbelt så miserabelt. Mitt valg er å ikke la det skje, men fokusere på det positive i det jeg får til og det som er bra akkurat nå. Det er bare jeg som kam velge om jeg vil være noenlunde lykkelig, eller bitter. Og ja, selvfølgelig er det ikke bare så enkelt, jeg har hatt mine timer med psykolog, og jeg vet at noen er for skadet, men de fleste har et slags valg.

Anonymkode: 23280...961

Skrevet

Det er bedre å være sint på noen enn å være bitter. Bitterhet er ofte et tegn på følelser som har blitt undertrykt, følelser som man ikke har tillatt seg selv å kjenne på. Litt som passiv-aggressivitet. Jeg synes ikke man skal "sensurere" bitterhet som en uakseptabel eller uproduktiv følelse. Den prøver å fortelle deg noe. Man bør heller slippe følelsen frem, tillate seg å kjenne på alt det vonde. Å bevisst kjenne ordentlig på følelsene, og akseptere dem og seg selv, er det som noen kaller "å bearbeide" eller liknende. Ofte kan man ha god nytte av profesjonell hjelp til det. Vi stenger følelsene ute, prøver å ikke kjenne på det som ligger der nede, men vi blir ikke kvitt det, de presser seg frem på uhensiktsmessige måter, f.eks i form av bitterhet. Men bitterheten er bare et symptom, ikke et problem. Hvis noen f.eks er bitter fordi de ikke har fått oppleve en normal barndom, bare seksuelle overgrep og vold, er det høyst forståelig. I så fall er det heller ikke noe mål å bli kvitt bitterheten, målet må være å ta vare på seg selv og bearbeide traumene. Så får det eventuelt bli en bieffekt om man etterhvert kjenner på mindre bitterhet. 

Anonymkode: 12908...c4b

Annonse

Skrevet

Det tyngste for mange er nok velmenende råd fra folk som ikke vet og forstår, om at man ikke må dyrke bitterhet men gå videre.

Dette fra folk som selv aldri har opplevd en ordentlig dårlig dag i hele sitt liv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det tyngste for mange er nok velmenende råd fra folk som ikke vet og forstår, om at man ikke må dyrke bitterhet men gå videre.

Dette fra folk som selv aldri har opplevd en ordentlig dårlig dag i hele sitt liv.

Det er her jeg tror dere bitre bommer stygt. De aller fleste har faktisk opplevd både en og to "ordentlig dårlige dager". Men det er hvordan du har det og hvordan du tar det. Dessuten vil uttalt bitterhet fort forsterke følelsen av at du har det verre enn andre og dermed har grunn til å være bitter, for folk trekker seg også unna, bitterhet er ikke noe man ønsker å omgås.

Skrevet

Ja, jeg har forståelse for det. Ikke noe vanskelig å se at mange har grunner til å være det.

Men hjelper det? Blir fremtiden bedre av det?

Fortiden er som den er, den har selvfølgelig formet oss, men fremtiden er det vi kan gjøre noe med.

Jeg har virkelig fått mitt, særlig helsemessig, og jeg har et barn som har fått varige men etter legetabbe. Folk kunne si til meg etter at det skjedde at jeg tok det så pent. Jeg gikk to ganger i uken med dette barnet til habu og jeg kunne vært så usigelig sint og bitter, men hadde fremtiden for barnet mitt og meg blitt bedre av det?

Ingen av oss får utdelt bare gode kort, og hvordan vi håndterer de dårlige er mye opp til oss selv.

Når man står med dritt til haka og det ser ut som andre bare flyter gjennom livet uten motstand, så er det lett å bli bitter. Men sannheten er at få flyter gjennom livet, de fleste har en eller annen form for motstand, litt urettferdig fordelt, men sånn er det bare. Vi må velge hvordan vi vil leve, og vi må velge hva vi gjør med den dritten og motstanden vi møter, vi må nemlig ikke bli bitre, vi kan velge å ikke bli det.

Anonymkode: ebad1...a59

Skrevet

Ja jeg har full forståelse for det. 
Har vært der selv. Har heldigvis blitt såpass voksen og fått litt mer innsikt i mitt eget hode, at jeg har sluttet med det. Har det mye bedre med meg selv nå. Og det tror jeg de rundt meg også har 😊

Anonymkode: ce44f...148

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er mange svar i denne tråden som viser det motsatte, inkludert mitt. Du vet ikke hva de du snakker med har opplevd, nettopp fordi noen klarer å gå videre i stedet for å bli bitter. 

Jeg snakket en gang med en slik person, og det var ikke måte på hvor synd det var i henne som hadde opplevd xx og yy, og ja, det skjønner jeg at er veldig tøft. Men da hun begynte å male i vei om jeg umulig kunne forstå, så bra som jeg har det, fikk jeg nok og gikk min vei. For å si det sånn, mine opplevelser var ikke helt ulike hennes, bare at mine var mye, mye verre. Det følte jeg ikke trang til å fortelle, nettopp fordi jeg har valgt å legge det bak meg og heller gå videre.

Anonymkode: 23280...961

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men vet aldri hva andre har opplevd og ikke.

Anonymkode: 6a50f...e30

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ikke sant... ALLE, ALLE mennekser har opplevd dårlige dager altså. Dette skjønner ikke se bitre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ikke sant... ALLE, ALLE mennekser har opplevd dårlige dager altså. Dette skjønner ikke se bitre. 

Jeg skjønner det. Men de fleste som er bitre lar ikke bitterheten spise dem opp

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ut av nysgjerrighet - hva mener du kvalifiserer å kalles "en ordentlig dårlig dag", eller en ordentlig dårlig periode?

Hvor ille mener du at man må ha hatt det for å være kvalifisert til å uttale seg om bitterhet?

Anonymkode: 40804...e8e

Skrevet
sug lut skrev (6 timer siden):

Det er her jeg tror dere bitre bommer stygt. De aller fleste har faktisk opplevd både en og to "ordentlig dårlige dager". Men det er hvordan du har det og hvordan du tar det. Dessuten vil uttalt bitterhet fort forsterke følelsen av at du har det verre enn andre og dermed har grunn til å være bitter, for folk trekker seg også unna, bitterhet er ikke noe man ønsker å omgås.

Enig i den. Mange møter mye motgang uten å flagge det for omverden, det betyr ikke at de lever enkle liv med regnbuer og enhjørninger bare fordi de ikke har delt det vanskelige med omverden. 

Noen kan jeg forstå er bitre, jeg hadde en barndomsvenn som jeg fikk vite i voksen alder ble utsatt for grove overgrep. Sviktet av alle hele veien. Da forstår jeg at man blir bitter, han var egentlig en gløgg og fin fyr før foreldrene ødela han helt ig systemet sendte han enda lenger ned. Han har nok knapt hatt en dag med ro i sjela og jeg er redd han ikke lever lenger. Men når folk tror verden er mot de fordi vaskemaskinen gikk i stykker, da rakner det for meg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Enig i den. Mange møter mye motgang uten å flagge det for omverden, det betyr ikke at de lever enkle liv med regnbuer og enhjørninger bare fordi de ikke har delt det vanskelige med omverden. 

Noen kan jeg forstå er bitre, jeg hadde en barndomsvenn som jeg fikk vite i voksen alder ble utsatt for grove overgrep. Sviktet av alle hele veien. Da forstår jeg at man blir bitter, han var egentlig en gløgg og fin fyr før foreldrene ødela han helt ig systemet sendte han enda lenger ned. Han har nok knapt hatt en dag med ro i sjela og jeg er redd han ikke lever lenger. Men når folk tror verden er mot de fordi vaskemaskinen gikk i stykker, da rakner det for meg. 

Man blir jo ikke bitter fordi vaskemaskinen går i stykker. Man blir bitter fordi noen har gjort noe en selv føler er fryktelig galt en eller flere ganger.

Jeg ble utsatt for overgrep av farfaren min fra jeg var 5-12 år. Farmoren min visste om det, men fortsatte å invitere meg- alene - ei uke- mens hun var på jobb. Og det skjedde mens huk var der. Tok han på fersken flere ganger. Jeg har egentlig alltid unnskyldt henne for jeg tror reelt at hun var et offer selv da hun var 16 år og søkte «kongen» for å kunne gifte seg med en mann på 37. Jeg fant ut via flashback og behandling at hun var fullstendig klar over det OG la til rette for det. De siste 2 årene har jeg derfor vært bitter. 

Så må man bestemme seg for hvor mye plass bitterheten skal ha. Det er ingen andre enn meg som vet det jeg vet. Har ikke fortalt det til noen. Vil søsknene mine ha kontakt med henne, så gjør de selvsagt det, men JEG ligger unna. 

Jeg merker ikke at jeg er bitter i hverdagen og torturerer ikke meg selv med det, men jeg kjenner på bitterheten når andre snakker om henne som om hun er verdens søteste. Men jeg sier ikke noe. Ingen trenger å vite at jeg er bitter. Men jeg er det. Og en sjelden gang lurer jeg på om jeg hadde vært en like stor samfunnstaper som jeg er om det ikke hadde skjedd. Kunne jeg vært mer om ikke 90% av utdanningsårene var preget av angst, frykt for eldre menn, ensomhet, mindereverdighetsfølelse, depresjon og selvmordstanker. Men skjedd er skjedd, jeg kan ikke leve de årene på nytt uansett.

Har hatt mye motgang ellers også, ble mobbet fordi jeg var spesiell, som kom av overgrepene, men er ikke bitter for det. De var barn/ungdommer og visste ikke bedre. Hadde de visst, så hadde de nok handlet annerledes. Alle slag, spark og stygge ord er tilgitt for lengst. 

Å være bitter fordi man har hatt en dårlig dag er merkelig, men en hendelse som setter en støkk i deg, eller får deg til å føle deg som noe du ikke er, eller gjøre noe som du vanligvis ikke gjør, det kan få en negativ konsekvens, og da er veien til bitterhet kortere. Men jeg tror de fleste (ikke alle nei) som er bitre ikke er det 100% av tiden, kun når de minnes på personen eller situasjonen

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men når folk tror verden er mot de fordi vaskemaskinen gikk i stykker, da rakner det for meg. 

Det kan jo tenkes at de personene og har opplevd motgang som de ikke har flagget for omverden og den ødelagte vaskemaskinen var det som fikk det til å tippe over ende

Anonymkode: 6a50f...e30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...