Gå til innhold

Jeg er arbeidsledig og jeg skjønner ikke...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva som får folk til å gi råd som er så overfladiske at halve kunne vært nok. 

Snakket med et familiemedlem i dag og forklarer situasjonen. Arbeidsledig i ca 8 mnd men var dessverre sykemeldt for det. Er ikke en attraktiv arbeidssøker. Har søkt jobber i nøyaktig 8 mnd. Ikke ett eneste positivt svar. Går til coach for å finne en løsning og vi har bli enige om at det er vrient for meg å komme meg tilbake på markedsføring. Alternativet er å bli selvstendig næringsdrivende slik jeg var for mange år tilbake.

Rådet denne personen kom med var. Men du må jo bare fortsette å søke. Søk på drittjobber. Det er bedre enn ingenting. Så jeg spør hvilke drittjobber han mener jeg skal søke på ( det florerer ikke akkurat drittjobber for de som er 50 +). Hvorpå han svarer. "Bare et eller annet. Hva som helst."

Altså, er dette råd folk skal komme med så bør de heller holde munn. Så lite konstruktivt at det holder. Jeg blir lei meg faktisk. Tror folk det bare er å søke og søke og så late som om moralen er på topp hele tiden. 

Anonymkode: ac69b...e62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var i en lignende situasjon for en del år tilbake. Husker også et par lignende kommentarer jeg fikk. Jeg valgte da å himle med øynene inni meg og tenke at det må være enkelt å være så enkel. Og så fokuserte jeg heller energien i sinnet jeg egentlig følte mot personen til å bli enda mer på på jobbsøkingen. Neste gang jeg møtte samme person valgte jeg å ramse opp i det kjedsommelige om alle jobber jeg hadde søkt på, både de jeg hadde utdanning og erfaring i og alle andre som ikke krevde fagkunnskaper, opplyste at til og med mange rengjøringsjobber krever i dag fagutdanning (noe vedkommende tydeligvis ikke hadde fått med seg), fortsatte å greie ut om hva som var av ledige realistiske jobber å søke på for tiden og alle steder jeg hadde vært innom personlig for å levere åpen søknad og hvor jeg hadde tenkt meg neste dag - og så sa jeg i en positiv tone at siden h*n sist mente det var så lett å finne noe å søke på, så ville jeg sette stor pris på om vedkommende hadde forslag om noe jeg ikke selv hadde tenkt på, ikke hadde vært eller søkt, og at hvis vedkommende hørte om en jobb så ba jeg h*n varsle meg med det samme. Da ble personen bare taus ;) Etter det snudde personen, kom aldri med slike dustete kommentarer, og etterhvert så fikk jeg til og med høre at jeg var flink som var så aktiv og ikke ga opp.

Jeg endte faktisk å få jobb et sted jeg gikk innom, de hadde behov for en ny person, men hadde ikke kommet så langt at de hadde lyst ut noe, og de var glad for å slippe prosessen. De sjekket ut hvor jeg hadde jobbet tidligere og var glad jeg ville begynne hos dem.

Lykke til videre i søknadsprosessen - selv om det føles utfordrende nå, så vil det dukke opp noe for deg. Vet markedsføring kan være utfordrende å få jobb innen. Er det mulig å tenke veldig kreativt, at du kan bruke kompetansen din innen et helt annet fag og til noe annet, hvor du likevel kan ha fordel av markedsføringskunnskapene dine? Kanskje det er en frivillig organisasjon i lokalmiljøet du kan hjelpe med noe lignende, som du så kan bruke som referanse? Ellers, bruk nettverket ditt, om du har slikt der du bor (det hadde ikke jeg da jeg søkte jobber som jeg fortalte om), for det finnes ofte flere jobber i markedet enn hva som lyses ut.

Uansett - jeg heier på deg! :) Hold oppe troen på deg selv og vær bevisst på hva du kan bidra med for en arbeidsgiver, og tør være tydelig på det når du presenterer deg selv i søknad eller ved oppmøte :)

Anonymkode: b88d8...be9

Skrevet

Jobb er jobb. Kan du ikke velge på ‘øverste hylle’ og ikke får de jobbene du ønsker deg, må du søke andre jobber. Eller forventer du at staten skal forsørge deg fordi du er for fin til å ta jobber du mener er under din verdighet?? 

Anonymkode: 4f8dd...a05

Skrevet

Helsetjenesten skriker etter vikarer, barnehage/skole er underbemannet.. 

Anonymkode: 133cc...560

Skrevet

Jobbmarkedet er dritvanskelig for 50+ … min mor hadde hatt masse lederstillinger , jobbet siden hun var 18, aldri vært arbeidsledig, aldri vært sykemeldt og ferdig med småbarn og var 51 år når hun var på utkikk etter ny jobb. Hun var arbeidsledig i nesten 2 år. Kom inn til masse intervjuer men fikk ikke napp. 

Svaret hun fikk var at hun var for overkvalifisert , ikke rett kandidat (alltid en på 25-35 som fikk isteden) …  osv, osv.  Hun tok vakter på sykehjem for å holde seg buissy, og holdt jobbsøke kursene for Nav mange ganger 🤣🤣 Da hun har rekruttert masse folk når hun var i arbeid. 

Fikk jobb til slutt, men tok virkelig lengre tid enn det hun regnet med.

litt rart egentlig? Greit å ansette folk som har god erfaring og høy kompetanse, som ikke kommer til å bruke sykt barn dager/mammaperm osv, osv. Men nei…

Anonymkode: 74ca3...4bd

Skrevet

Du er ikke i en situasjon der du kan ha den holdningen.

Anonymkode: 8c7cb...b14

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du er ikke i en situasjon der du kan ha den holdningen.

Anonymkode: 8c7cb...b14

Hun er ikke i en situasjon der hun kan ha holdningen at det er dumt å komme med råd om ting som allerede er forsøkt men ikke fungerer? Hva er det som er galt med den holdningen i hennes situasjon? Når passer det å være oppgitt over at folk råder en til å gjøre ting de mener gir napp med en gang, som er forsøkt å flere måneder uten suksess?

Anonymkode: cf02f...184

Skrevet

De færreste vet akkurat hva du har forsøkt og som regel vet ikke folk hvilke jobber du har søkt. Hvis rådet de gir er akkurat det du gjør er det jo egentlig ikke et dårlig råd, bare unødvendig. 

Da jeg hadde problemer med ryggen fikk jeg råd om at trening kunne hjelpe. Det var jo et godtråd, selv om jeg allerede hadde begynt med det. Jeg svarte jo bare at ja, jeg hadde fått treningsprogram av fyseoterapauten for noen uker siden og jobbet med den saken.

Anonymkode: 05c53...f00

Skrevet

Hvis du ikke vil ha råd og meninger fra folk, så ikke snakk om dine problemer. Det kan du bruke coachen din til

Anonymkode: 0f03c...fad

Skrevet

Jeg synes det går igjen i veldig mange situasjoner. Kun de som har stått i det selv eller fagpersoner vet egentlig hva det går i. Enten det er helse, jobb, barn med behov utenom normalen. 

Mulig folk liker å føle seg viktig. Dessverre er det sjelden den vanlige mannen i gata kommer med noe revolusjonerende av typen, det har jeg aldri tenkt på før. Så er det nok mange som meg, litt for løsningsorientert, i stedet for å bare lytte. Jeg har lett for å automatisk lete etter løsninger og hva man kan gjøre, legge en plan. Ergo takler jeg veldig dårlig situasjoner der jeg kun må vente, se an og det ikke er meg det står på. Jeg kan sikkert finne på i noen situasjoner hvor jeg egentlig bare burde lyttet, å lete etter muligheter i stedet. 

Anonymkode: 3351a...27a

Skrevet

Å gi enkle råd er jo billig. De vet jo ikke hvor skoen trykker. 

Anonymkode: d9d05...ad4

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 8.12.2021 den 21.50):

Jobb er jobb. Kan du ikke velge på ‘øverste hylle’ og ikke får de jobbene du ønsker deg, må du søke andre jobber. Eller forventer du at staten skal forsørge deg fordi du er for fin til å ta jobber du mener er under din verdighet?? 

Anonymkode: 4f8dd...a05

Hvis du gidder å lese innlegget så ser du jo at hun åpenbart ikke kun velger på øverste hylle, men har søkt på alt. Siste setningen din er bare kvalmende. HVOR i innlegget leser du at hi mener enkelte jobber er under hennes verdighet?!

Dere i faste jobber er så privilegert at dere ikke aner det. Det er faktisk ikke bare å få seg en jobb. Stort sett er det flere hundre søkere på de fleste jobbene og det er nesten ingen som får jobber uten relevant utdannelse.

En nevner også helsevesenet. Jada, de «skriker» etter folk, men jeg kjenner flere med gode cv’er som er fagutdannet, men har byttet beite, som har meldt seg til kommunene og sykehusene fordi de har «skrevet» etter folk. De får ikke svar engang, så det kan jo umulig være så krise når de ikke engang ønsker kvalifisert helsepersonell.

Anonymkode: 7522f...f24

Skrevet

Beklager å si det… Nå vet jeg ikke om det gjelder deg, men jeg kjenner et par stykker som er arbeidsledige. De har supergod tid, og kommer stadig bort til meg i levering eller hentingssituasjoner i bhg eller skole. «Hei! Bla bla bla. Jeg får ikke jobb. Bla bla bla.» Jeg har som regel ikke tid til disse samtalene, og da ender det ofte i floskler og svada for å kunne slippe unna. «Bare fortsett å søk. Ikke gi deg. Stå på. Osv.» Beklager, jeg mener det ikke vondt, men jeg har ikke kapasitet og tid til å være samtalepartner. 

Anonymkode: 179ed...85e

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 8.12.2021 den 19.06):

Går til coach for å finne en løsning og vi har bli enige om at det er vrient for meg å komme meg tilbake på markedsføring. Alternativet er å bli selvstendig næringsdrivende slik jeg var for mange år tilbake.

Det finnes faktisk uendelig mange flere muligheter enn markedsføring og det å bli selvstendig næringsdrivende altså. Hvis det kun er markedsføringsjobber du har søkt o løpet av disse 8 mnd så er det jo på tide å endre fokus. 

Nå aner ikke jeg hva personen mente med «drittjobber» men det finnes ganske mange muligheter for å finne en jobb hvor man ikke trenger bestemte kvalifikasjoner. Kanskje får man ikke fast jobb med en gang, kanskje må man ta til takke med ugunstige arbeidstider osv. men det finnes jobber!

Anonymkode: 1ea5e...96b

Skrevet

Jeg tror det de mener ikke er at du ikke gjør en innsats. Jeg tror de mener at du bør søke på hva som helst, også «kassa på kiwi» for p få en jobb. Så kan drømmejobben søkes på mens du er der. Det er lettere å få jobb når man er i jobb

Anonymkode: 23d75...27e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...