Gå til innhold

Svigerforeldre som aldri går hjem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har pleid å invitere på middag. Det er hyggelig, men de går aldri hjem. De kan lett bli i 5-6 timer i forbindelse med et middagsbesøk. Når det er naturlig å avslutte blir de bare sittende. Jeg tilbyr kaffe etc., men da er de fornøyde og skal ikke ha noe. De bare sitter der og venter på å bli underholdt. De sier ingenting. Bare smiler og venter. 
I dag tenkte jeg å prøve noe nytt, så jeg inviterte på kaffe. Det vil si gløgg og pepperkaker fra kl.15.00. De dro halv åtte. Jeg må som regel bare begynne å rydde, forberede morgendagen, lage matpakker etc. 

Det ble sen middag på oss, for å si det slik. De kan gå i timer uten å selv ta initiativ til å spise «ordentlig» mat eller et fullverdig måltid, men kan gjerne småspise småkaker, boller, kjeks, nøtter og liknende. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Hvordan skal jeg angripe dette? Dersom vi skal invitere må jeg jo planlegge full pakke og tettskrevet program, samt full bevertning fra A til Å.

Anonymkode: 13275...869

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egentlig bør mannen din fikse dette og snakke med dem. Hva sier han da?

Anonymkode: 07178...cc3

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Egentlig bør mannen din fikse dette og snakke med dem. Hva sier han da?

Tror ikke han helt ser «problemet». Han pusler rundt med sitt og jeg blir sittende som «vertinne». Han fikser alt av forberedelser, innkjøp og eventuelt etterarbeid + opprydding. Jeg er liksom den sosiale av oss. Han er introvert og litt sjenert, og det aksepteres av alle. I realiteten er jeg ekstrovert introvert. Jeg er supersosial helt til jeg BARE IKKE ER DET LENGER. Jeg blir utslitt om det blir for lang tid med folk og trenger tid til å innhente meg igjen. 
Jeg lurer på om de bare ikke «leser» situasjonen, liksom.

Skrevet

Jeg ser faktisk ikke problemet med at middagsgjester blir i 5-6 timer. Hvis det er et problem for deg må du  bruke stemmen din og FORMIDLE det. 

Anonymkode: 585bc...822

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Tror ikke han helt ser «problemet». Han pusler rundt med sitt og jeg blir sittende som «vertinne». Han fikser alt av forberedelser, innkjøp og eventuelt etterarbeid + opprydding. Jeg er liksom den sosiale av oss. Han er introvert og litt sjenert, og det aksepteres av alle. I realiteten er jeg ekstrovert introvert. Jeg er supersosial helt til jeg BARE IKKE ER DET LENGER. Jeg blir utslitt om det blir for lang tid med folk og trenger tid til å innhente meg igjen. 
Jeg lurer på om de bare ikke «leser» situasjonen, liksom.

Hvis han ikke ser det, må du jo si det til ham. Det er jo hans foreldre og mest naturlig at han tar det opp.

Hvis ikke får du rett og slett bare bli litt uhøflig da. Si at dette var hyggelig, men nå er det sent/du er sliten/du må fikse xx og at de kanskje bør tenke på hjemturen. 

Skrevet

I min familie er det også vanlig at middagsbesøk vare minst 5-6 timer, men hvis det ikke passer at de blir lenge så si det når dere inviterer eller avtal med mannen at det er hans ansvar.

Anonymkode: cdbb7...44f

Skrevet

I min familie er det også vanlig at middagsbesøk vare minst 5-6 timer, men hvis det ikke passer at de blir lenge så si det når dere inviterer eller avtal med mannen at det er hans ansvar.

Blir du ikke fullstendig utmattet av å ha folk i huset og så tett innpå deg over så mange timer? Jeg begynner og lure på om det er noe alvorlig feil med meg som ikke takler besøk så lenge. 

Skrevet

Blir du ikke fullstendig utmattet av å ha folk i huset og så tett innpå deg over så mange timer? Jeg begynner og lure på om det er noe alvorlig feil med meg som ikke takler besøk så lenge. 

Jeg et også slik. Det er mer enn nok med 2-3 timer, til nøds 4, men da er jeg sliten etterpå. Julaften og nyttårsaften og andre slike dager der det nødvendigvis må bli mange timer, er litt lettere fordi det da enten er flere gjester slik at jeg kan koble ut litt uten at det merkes så godt, og så skjer det noe (gå rundt treet, åpne gaver eller fyrverkeriet, alt ettersom). Men å bare ha få gjester fra familien kun til middag er slitsomt i lengden. Jeg tålte det før, men har blitt veldig introvert av meg. 

Skrevet

Vi har også både foreldre og svigerforeldre som blir sittende i timer etter at middagen er ferdig. De går så bra sammen, prater og mimrer og glemmer helt både barnebarn og oss andre. De har sittet mens vi legger barna, rydder kjøkken og gir alle tegn på at kvelden er her. Men til slutt måtte jeg bare si det til min mor, at nå må dere faktisk gå. Hun ble helt overrumplet, og bittelitt snurt, men takket for seg og neste gang gikk de når vi begynte med kveldsstellet. Så her må mannen din på banen, det er ingen unnskyldning at han stuller med sitt. Enten får han underholde eller gi beskjed. 

Anonymkode: 8ffe2...9e0

Skrevet

Hvordan vet du at de venter på å bli underholdt? Om de sier de er fornøyd og smiler så kanskje de faktisk koser seg med å få være del av livene deres denne dagen? Mine svigerforeldre var også slik. Både når vi var der og når de var hos oss. Svigermor var alvorlig syk så de satt mye inne og de hadde ikke så mye overskudd til å hjelpe til. De forventet ikke å bli underholdt, men koste seg med å slappe av og observere mens barnebarna lekte og gikk til og fra. Barnebarna kunne f.eks. tegne og vise dem tegningen eller krype opp i faget for litt kos etter en stund osv. Vi andre voksne ordnet til til middag og ryddet etterpå. Kanskje så vi på Tv sammen litt også. Kanskje dine svigerforeldre er like?

Anonymkode: 00ed7...792

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Nei, det er som du skjønner normalen. Jeg blir både skuffet og overasket over gjester som går etter 2-3 timer.

Jeg har stort behov for egentid og e nok anske introvert, men jeg tåler jo å ha folk i huset likevell. Jeg fikser fint å ha besøk i en uke eller to i slengen også.

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Nei, det er som du skjønner normalen. Jeg blir både skuffet og overasket over gjester som går etter 2-3 timer.

Jeg har stort behov for egentid og e nok anske introvert, men jeg tåler jo å ha folk i huset likevell. Jeg fikser fint å ha besøk i en uke eller to i slengen også.

Da er du virkelig ikke særlig introvert, altså. Jeg blir helt kvalm bare av tanken på overnattingsgjester. 

Skrevet

Mannen kan da ikke være "sjenert" for sine egne foreldre?? La han ta seg av å være vert og gjør det du må av pusling. Hvis de ikke tar hintet kan de sitte der og prate seg imellom eller prate med mannen. 

Hvis du inviterer på kaffebesøk og ikke vil de skal bli til middag, sier du det på forhånd. Noe slikt som "dere kan komme klokka x på kaffebesøk, men idag passer det ikke så bra at dere blir til middag" evt oppgi en grunn hvorfor, men du må ikke. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Om du orker besøk i to uker er du ikke introvert.

Og jeg tror du skal passe deg litt for å anse deg selv som den som får bestemme hva "normalen" er. 

Anonymkode: 90ead...5cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...