Gå til innhold

Ang. avlysninger av julebord mange steder...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Firma har jo allerede satt tilside penger til dette - så min oppfordring er at firma som avbestiller julebord nå likevel betaler for julebordene (med fratrekk av mat/drikke som ikke vil trenges når det ikke arrangeres). Firma som skulle ha julebord taper egentlig ikke på det, og den bedriften som tilbyr julebord slipper å for andre år på rad å miste inntekt.

På den måten kan flere bedrifter og jobber spares, i en bransje som har slitt mye allerede i pandemien.

Anonymkode: 8656a...85a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig, synes skikkelig synd på restaurant og utelivsbransjen nå.

Anonymkode: a2d6a...78b

Skrevet

I fjor bestilte bedriften vår juletapas til alle ansatte. En lokal restaurant kom og leverte ut kasser med varm og spiseklare mat da vi gikk hjem. Så fikk vi med vin og øl. Vi fikk med mat til hele familien. Og regninga ble mye mindre for bedriften. Alle ansatte var så fornøyde. 

Anonymkode: f07b8...fdd

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

I fjor bestilte bedriften vår juletapas til alle ansatte. En lokal restaurant kom og leverte ut kasser med varm og spiseklare mat da vi gikk hjem. Så fikk vi med vin og øl. Vi fikk med mat til hele familien. Og regninga ble mye mindre for bedriften. Alle ansatte var så fornøyde. 

Anonymkode: f07b8...fdd

Det er selvfølgelig også en måte å gjøre det på.

Men jeg tenkte mest på de stedene som nå får mange avlysninger, at bedrifter kan velge å betale for julebordet, selv om det ikke blir gjennomført (minus utgifter til mat/drikke). Da får bedriften inntektene, som kan avgjøre om de overleve eller ikke. Ev. at man kan be bedriften om å levere mat til firmaet/ansatte, slik du skisserer, selv om det nok ikke er alle som har mulighet til det.

Jeg mener Helsedirektoratet, FHI, Høyre, kommuner osv. burde gå foran som gode eksempler her, og betale for julebordene som ikke blir avholdt (Høyre kan godt avlyse slik situasjonen er nå, for hurtigtesting og fullvaksinering er tydeligvis ikke nok mot omikron-smitte). Går disse foran som gode eksempler tenker jeg mange privatfirma også vil ta samme valg, og jeg antar at de fleste ansatte synes det er helt ok å ikke få julebord, men likevel vite at man støtter sitt lokale næringsliv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Helt enig, synes skikkelig synd på restaurant og utelivsbransjen nå.

Anonymkode: a2d6a...78b

Enig. Det er jo ikke "bare" det økonomiske og ev. konkurser. Dette dreier seg ofte om ildsjeler som i årevis har tilbudt arbeid til mange, det dreier seg om deres ansatte, og det dreier seg i noen tilfeller også om stamkunder som kanskje ikke har andre sosiale arenaer. Og ikke minst dreier det seg ofte også om enkeltpersoner, ikke minst de eierne som nå har slitt i snart to år for å holde bedriften sin flytende, men mer eller mindre konstant stress for mange denne tiden, og dette begynner å gå utover helsen til mange. Vi risikerer også å miste viktig kompetanse - det er jo allerede problemer med å få mange nok kokker i dag, og slutter flere fordi det blir for utrygt, da tror jeg man vil slite med rekruttering på sikt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Firma har jo allerede satt tilside penger til dette - så min oppfordring er at firma som avbestiller julebord nå likevel betaler for julebordene (med fratrekk av mat/drikke som ikke vil trenges når det ikke arrangeres). Firma som skulle ha julebord taper egentlig ikke på det, og den bedriften som tilbyr julebord slipper å for andre år på rad å miste inntekt.

På den måten kan flere bedrifter og jobber spares, i en bransje som har slitt mye allerede i pandemien.

Hvorfor tenker du fratrekk for mat og drikke?

mange steder er jo dette selve utgiften til restauranten. Den er sannsynligvis bestilt, kanskje levert og betalt. og hvis hotellet får avbestill mat og drikke hos sone leverandører er det jo de igjen som ikke får betalt. Hvorfor tenker du at restauranten/hotellet skal få betalt men ikke underleverandørene?

Anonymkode: bcea6...267

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Hvorfor tenker du fratrekk for mat og drikke?

mange steder er jo dette selve utgiften til restauranten. Den er sannsynligvis bestilt, kanskje levert og betalt. og hvis hotellet får avbestill mat og drikke hos sone leverandører er det jo de igjen som ikke får betalt. Hvorfor tenker du at restauranten/hotellet skal få betalt men ikke underleverandørene?

Anonymkode: bcea6...267

Selvfølgelig, om all mat allerede er kjøpt inn, så bør det dekkes også. Da er det jo en grei ordning, slik en annen fortalte om, da mat ble levert som tapas til deres jobb. Men for enkelthets skyld så tenkte jeg det slik. Andre leverandører, av mat/drikke, vil trolig få solgt varene sine videre uansett, i hvert fall langt enklere for dem.

Skrevet
On 12/2/2021 at 6:33 PM, Anonym bruker said:

veldig bra de avlyser, viser at de tar ting på alvor

Anonymkode: 995e9...073

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...