Gå til innhold

Forsvarlig med julebord nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i en by med mye smitte. Julebordet skal være med faglig program, middag og overnatting, og vi blir cA 75-80 personer, fra mange ulike avdelinger, så de fleste jobber iKKE tett sammen til daglig.

Det blir ikke krav om hurtigtest før julebordet heller. 

Jeg føler at det er litt på kanten, sett i lys av hvor mye smitte det er i samfunnet nå, ikke minst her hvor vi bor. 
Regjeringen vil ikke fraråde julebord nasjonalt, og argumentet er jo at det er mange steder med lite eller ingen smitte, og at da blir det dumt å fraråde julebord for alle. Derfor vil ledelsen la julebordet gå\ sin gang, siden de ikke har fått noen annen beskjed fra høyere hold.

Men det er vel underforstått at for steder med mye smitte, derimot, er ikke julebord noe sjakktrekk?

Hva tenker dere?

Anonymkode: b9ff9...59b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke dette du spør om. Men jeg synes det er så på trynet, at helsepersonell, som har håndtert coronapasienter og andre pasienter disse to årene, ofret både det ene og det andre for de syke, satt egen helse på spill, vi skal ikke få ha julebord, men alle andre, de får ha. Jeg sier ikke at andre ikke har gjort like mye innsats denne perioden, men vi har tross alt stått i førstelinja. Vi måtte avlyse julebordet. Så spurte vi HR om vi da kunne bruke pengene på gaver til de ansatte, ikke aktuelt. Så ikke en dritt skal helsearbeiderne få. 
Beklager trådkuppingen. 

Men nei, julebord med så mange høres ikke noe lurt ut nå. 

Anonymkode: 1a55b...9f0

Skrevet

Ikke greit. 

Anonymkode: a9f43...99c

Skrevet

Skal på julebord med 350 i morgen. Føles veldig så der. 

Anonymkode: 02ee5...25d

Skrevet

Jeg synes det er helt vilt at julebord skal trumfes gjennom nå, kan ikke skjønne at det er verdt det hvis det ender med at det blir strengere koronarestriksjoner igjen.

Anonymkode: ed21a...05d

Skrevet

Vi kan ikke utsette livene våre lenger. 

Anonymkode: a0733...c9d

Skrevet

Jeg hadde ikke dratt

Anonymkode: 243df...366

Skrevet

Jeg ville ikke dratt. Vi har avlyst julebordet. Det er ikke en viktig begivenhet rett og slett. Vi har temafester for de som jobber tett sammen i stedet

Anonymkode: ff357...fe2

Skrevet

De holder på julebordene for å redde restaurantbransjen, de tåler ikke en sesong til uten fortjeneste. 

Det er mange tanker i hodet på en gang, de skal ha korona under kontroll og beskytte helsevesenet samtidig som de skal sørge for livsgrunnlaget til utelivsbransjen...

Men jeg personlig hadde ikke gått på julebord nå, jeg er ikke så veldig redd korona, men gidder ikke ha det i hus nå før jul.

Anonymkode: 2af3d...b15

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vi kan ikke utsette livene våre lenger. 

Anonymkode: a0733...c9d

Det er ikke å utsette livene våre når man lar være å ha en fyllefest. Folk bør vokse opp.

Anonymkode: 77870...221

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke å utsette livene våre når man lar være å ha en fyllefest. Folk bør vokse opp.

Det er vel helst restaurantbransjen man tenker på nå, de har høysesong i desember og lever på overskuddet fra denne måneden de månedene de ellers går med underskudd.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel helst restaurantbransjen man tenker på nå, de har høysesong i desember og lever på overskuddet fra denne måneden de månedene de ellers går med underskudd.

Men er det bærekraftig på sikt å tjene penger på at folk drikker seg dritings og gjør masse dumme ting?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men det hjelper jo ikke så mye hvis de må stenge pga julebordene.

Anonymkode: ed21a...05d

Skrevet

Så lenge samfunnet er såpass åpent som det er og ungene fortsatt kan drive med aktiviteter så sprer det seg uansett. Selvsagt vil et julebord bidra til økt smitte, som i Oslo i helgen. Likevel ser jeg ikke poenget med å stenge ned igjen. Jeg har veldig medfølelse med de i helsesektoren. Problemet er de uvaksinerte. De er i flertall og blir sykest. Vår bedrift har krav om fullvaksinert og test før julebord. 

Anonymkode: d8cae...e4e

Skrevet

Her ble det bestemt at alle tar hurtigtest før julebordet.

Anonymkode: c675d...3ab

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Men er det bærekraftig på sikt å tjene penger på at folk drikker seg dritings og gjør masse dumme ting?

Nå vet ikke jeg hvordan folk du omgås, men i mine kretser klarer man å hygge seg på julebord med kolleger uten å verken drikke seg dritings eller gjøre masse dumme ting.

Anonymkode: 82349...770

Skrevet

Mitt ble avlyst i går. Skulle vært i kveld. Og jeg kjenner at jeg ble skikkelig gørr. Det var den eneste store sosiale tingen jeg skulle på i 2021. Og en av få ganger jeg skulle pynte meg. Men, nye sjanser neste år. (Særlig)

Anonymkode: 02ee5...25d

Skrevet

Jeg hadde dratt.

Anonymkode: 26f2f...159

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Så lenge samfunnet er såpass åpent som det er og ungene fortsatt kan drive med aktiviteter så sprer det seg uansett. Selvsagt vil et julebord bidra til økt smitte, som i Oslo i helgen. Likevel ser jeg ikke poenget med å stenge ned igjen. Jeg har veldig medfølelse med de i helsesektoren. Problemet er de uvaksinerte. De er i flertall og blir sykest. Vår bedrift har krav om fullvaksinert og test før julebord. 

Anonymkode: d8cae...e4e

Din bedrift har ingen måte å vite om noen er vaksinert eller ikke, koronatest kan de kreve men vaksinestatus har de ingen måte å sjekke. Om en person forteller at de er vaksinert så må bedriften bare stole på det, så her kan folk komme med en løgn. 

Anonymkode: 6a230...0b5

Skrevet

Kan vi ikke bare begynne å leve igjen? Omikron er en forkjølelse og ingenting å være redd for. 

Anonymkode: 4c1a5...9d5

Skrevet

Frem til for en uke siden ca, synes jeg det var forsvarlig med julebord. Her jeg bor er det mye smitte, men hovedtyngden av smitte er blant barn i barneskolealder og restaurant-næringen trenger sårt midlene. Nå med omicron synes jeg regioner med mye smitte bør være forsiktig med store julebord. Det er en ekstra sikkerhet om de ansatte tester seg før julebordet. Her jeg bor er det pga. mye smitte kriterier for å få tatt PCR-test og få utdelt hurtigtester. Her gikk man tidligere ut og sa at man ikke ønsket at julebordgjester testet seg med PRC-test eller gratis hurtigtester. Det er for belastende for kommunen. Tror mange bedrifter da droppet kravet om hurtigtest i stedet for å kjøpe inn til sine ansatte. 

Det blir litt absurd å sitte på hjemmekontor i kommuner med høyt smitte og deretter samles en stor gjeng for julebord om det ikke er mulig å holde meteren (som det som regel ikke er på julebord)

Anonymkode: 6b79d...f24

Skrevet

Vårt julebord ble avlyst, og vi jobber ikke i helsesektoren. Vi kan rett og slett ikke risikere et ev. høyere sykefravær enn vi allerede har. Folk ligger jo allerede langflate med kraftige forkjølelser og bronkitter, og covid-smitten i kommunen er høy og stigende. Det er rein fornuft å avlyse. 

Anonymkode: 42050...63c

Skrevet
On 12/2/2021 at 9:55 AM, Anonym bruker said:

Jeg bor i en by med mye smitte. Julebordet skal være med faglig program, middag og overnatting, og vi blir cA 75-80 personer, fra mange ulike avdelinger, så de fleste jobber iKKE tett sammen til daglig.

Det blir ikke krav om hurtigtest før julebordet heller. 

Jeg føler at det er litt på kanten, sett i lys av hvor mye smitte det er i samfunnet nå, ikke minst her hvor vi bor. 
Regjeringen vil ikke fraråde julebord nasjonalt, og argumentet er jo at det er mange steder med lite eller ingen smitte, og at da blir det dumt å fraråde julebord for alle. Derfor vil ledelsen la julebordet gå\ sin gang, siden de ikke har fått noen annen beskjed fra høyere hold.

Men det er vel underforstått at for steder med mye smitte, derimot, er ikke julebord noe sjakktrekk?

Hva tenker dere?

Anonymkode: b9ff9...59b

Nei det synes jeg ikke, jeg var ikke på julebord

Anonymkode: ca3df...c8c

Skrevet

Jeg jobber på en vidergående skole som renholder. Vi skulle på seminar der renholdere fra 17 vidergående skoler skulle samles. Vi avlyste. 14 av de andre skolene dro 

Anonymkode: 62c45...29d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...