Gå til innhold

Har så angst! Og nå slipper den ikke taket.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er og har vært sykemeldt 100% og nå jobber jeg 50%, grunnet altfor mye motgang og påfølgende møte med den berømte veggen. Så fort jeg kjenner det begynner å hjelpe dukker det opp noe nytt. Som regel klarer jeg å «ta meg sammen» og komme meg gjennom dagen, men nå de siste dagene er det umulig. Jeg har fysisk vondt i hele kroppen, får kun 3 timer søvn selv om jeg tar vival, våkner full av angst og idag kom det enda en ting jeg må forholde meg til, og fikse. Jeg klarer ikke! Er helt utslitt, helt på felgen! Orker ikke noe, bare ligger i sofaen og stresser fordi ungene «snart» kommer hjem. 

Tips? Triks? Råd?

Anonymkode: 825ce...454

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aller først, reis deg fra sofaen, ta på deg varmt tøy og sko  og gå en tur ute. Trenger ikke være lang, bare rundt huset eller blokken eller til postkassen. Bryt mønsteret ditt og få litt luft. 

Anonymkode: f4907...19c

Skrevet

Kontakt lege! Vival er bare å grave seg ned. Du bør snakke med legen om å få angsdempende som ikke er farlig slik vival er. Feks efexor. Da kan du få et nytt liv uten angst. 

Anonymkode: ee4ef...4b9

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Kontakt lege! Vival er bare å grave seg ned. Du bør snakke med legen om å få angsdempende som ikke er farlig slik vival er. Feks efexor. Da kan du få et nytt liv uten angst. 

Jeg vil jo helst slippe å bruke noe da, men akkurat nå hadde hva som helst funka. Jeg sliter til vanlig med tidvis angst, knytta til spesifikke ting. Har aldri brukt noe annet enn sobril, men da kun for å dempe tankekjør så jeg har fått sove. Nå har det blitt helt ekstremt, men det er og knytta til én vanskelig ting. Men kjenner at for hvert tilfelle som slår meg i bakken så blir det vanskelig å reise seg igjen…

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vil jo helst slippe å bruke noe da, men akkurat nå hadde hva som helst funka. Jeg sliter til vanlig med tidvis angst, knytta til spesifikke ting. Har aldri brukt noe annet enn sobril, men da kun for å dempe tankekjør så jeg har fått sove. Nå har det blitt helt ekstremt, men det er og knytta til én vanskelig ting. Men kjenner at for hvert tilfelle som slår meg i bakken så blir det vanskelig å reise seg igjen…

Sobril og vival er like ille og skikkelig avhengighetsdannende. Bør brukes med stor forsiktighet. 

Min mening er at det er mye bedre å gå på medisin og være angstfri enn å ha en eller annen overbevisning om at man ikke skal gå på medisin og heller få livet ødelagt av angst.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Sobril og vival er like ille og skikkelig avhengighetsdannende. Bør brukes med stor forsiktighet. 

Min mening er at det er mye bedre å gå på medisin og være angstfri enn å ha en eller annen overbevisning om at man ikke skal gå på medisin og heller få livet ødelagt av angst.

Det er jeg klar over og bruker det kun ved ekstreme behov. Jeg tar heller noen netter med dårlig søvn enn å knaske det. Blir så sliten dagen etter. Har pleid å komme ovenpå med noen dager hvile og søvn, men ble slått i bakken igjen igår og nå kommer jeg liksom ikke opp. Jeg sliter heldigvis ikke med dette 24/7 og det er ikke angst som kommer fra ingensteds. Jeg får ringe legen i morgen om det ikke gir seg 

Skrevet

Masse lykke til!!

Skrevet

Jeg blir stadig forundret over mennesker som snakker om angst som om det skulle vært en fysisk sykdom. Det er ikke slik at man kan vente og se om angsten gir seg. Angst må aktivt jobbes med. Du skaper din egen angst og veien ut av angsten er også ditt ansvar, believe it or not. 

Anonymkode: 1c773...bc0

Skrevet

Jeg bruker escitalopram og melantonin, som hjelper meg veldig med å klare hverdagen selv med angst, depresjon og søvnproblemer. 

Anonymkode: 2cd58...eda

Skrevet

Mange kommuner har lavterskeltilbud hvor du kan ringe inn selv.

lykke til!

Anonymkode: b665f...545

Skrevet

Takk for svar! 

jeg er søkt til dps, så venter på svar derfra. Har bala med denne angsten av og på i mange år så kommer vel til veis ende en gang :) 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar! 

jeg er søkt til dps, så venter på svar derfra. Har bala med denne angsten av og på i mange år så kommer vel til veis ende en gang :) 

HI

Bra du skal få hjelp. Fastlege eller lavterskeltilbud i kommunen kan brukes mens du venter på svar fra spesialisthelsetjenesten. Kanskje burde du være 100% sykemeldt til du blir litt bedre. Frisk luft og litt bevegelse er alltid fint. Gå en tur etc. Hør på lydbok. Pusteøvelser? Prøvd lydfiler for mindfullness/pust? Har du noen i familie/nettverk du kan være åpen med? Vi trenger mye støtte og omsorg når livet gir oss en (eller mange) på tygga. Lykke til. 

Anonymkode: a6a92...895

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...